Amazon avlyssnar kunders Alexa-högtalare

Permalänk
Medlem

@Subtractive:
Förstår precis hur du tänker!
Dock så håller jag inte med!
Så lets agree to disagree

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

OH NO!!!
Hur ska alla dessa USA fanatiker i detta forum få över skulden på Huawei?
För detta händer bara med kinesiska företag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mirialia:

Hänt mig flera gånger. Nyaste exemplet. Jag och tjejen sitter och diskuterar vilket skal till mobilen jag ska köpa, hon nämnder fyndiq och vi börjar prata lite om den affären. Jag fortsätter kolla på skal på fyniq på min mobil. Några minuter senare dyker fyndiq reklam upp i hennes facebook-flöde.

Hmmm :->

Det baseras inte på avlyssning. Ni surfar från samma geografiska plats och samma IP. Samtidigt vet Facebook antagligen om att ni är ett par. Så din surfhistorik påverkar även hennes reklamflöde. Tror det står ganska tydligt om det i Facebooks avtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mangee75:

OH NO!!!
Hur ska alla dessa USA fanatiker i detta forum få över skulden på Huawei?
För detta händer bara med kinesiska företag.

Så för dig är personal på ett privat företag i en demokrati samma sak som kommunister i en militärdiktatur ? Bara så jag förstår resonemanget ?

Skrivet av Fluf:

All information som går ut till utländska servrar scannas och undersöks även av FRA.

Nej det gör det inte. I Kina gör det det, det är hela poängen med deras great firewall. Finns inget sådant i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Pryl X: "Before using this product you must accept the license agreement: By using this product you give us permissions to completely f*ck you over"
Svensson: *klickar accept*
Tidning: PRYL X SÄLJER DIN DATA OCH MÖRDAR HUNDVALPAR
Svensson: VA HUR KUNDE DETTA HÄNDA?!

Det där är ju den bittra sanningen. Det finns dock en smärre detalj i sammanhanget som är värd att belysa;"Before using this product you must accept the license agreement: By using this product you give us permissions to completely f*ck you over" är i allmänhet formulerat på något för Svensson mer eller mindre obegripligt vis, och inbakat nånstans i 23 sidor annan juridisk svada, gärna också på engelska.

Det vore intressant att veta hur många arbetstimmar det skulle ta en advokat att läsa, tolka, och förstå innebörden av alla avtal en genomsnittlig Svensson accepterar på ett år.

Det hade i övrigt inte heller varit helt fel om man satte upp någon slags begränsningar för hur komplicerade och långa avtal riktade till slutkonsumenter utan formell juridisk utbildning får vara, i vad mån sådant alls kan kvantifieras.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Tyvärr har jag inga direkta tips, lider av samma problem som du. Har tittat på bland annat LineageOS och så finns det ju något som heter "degoogled android" eller liknande - ej experimenterat med detta ännu dock. Man får göra det man kan, till exempel lägga bort telefonen när man inte aktivt använder den.

Din länk är dock väldigt intressant, tack för det! Även om man inte vill köpa just den modellen kanske PureOS fungerar på andra lurar, vem vet? Verkar väldigt bra dock.

ja det är ju tyvärr så. Kommer inte köpa ny lur förrän 5G lanseras skarpt. Tänker skaffa någon LineageOS-rom så fort det kommer för min telefon med android 9 under den tiden.. Annars är ju helt klart en xperia XA2 med sailfishOS intressant som kompromiss!
Angående PureOS så har jag inte en aning, men hoppas någon kan porta till androids alla olika hårdvaror. Skulle vara grymt!

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Jag använder inga röstassistenter på någon telefon och det kommer aldrig bli tal om att installera något hemma.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Det där är ju den bittra sanningen. Det finns dock en smärre detalj i sammanhanget som är värd att belysa;"Before using this product you must accept the license agreement: By using this product you give us permissions to completely f*ck you over" är i allmänhet formulerat på något för Svensson mer eller mindre obegripligt vis, och inbakat nånstans i 23 sidor annan juridisk svada, gärna också på engelska.

Det vore intressant att veta hur många arbetstimmar det skulle ta en advokat att läsa, tolka, och förstå innebörden av alla avtal en genomsnittlig Svensson accepterar på ett år.

Det hade i övrigt inte heller varit helt fel om man satte upp någon slags begränsningar för hur komplicerade och långa avtal riktade till slutkonsumenter utan formell juridisk utbildning får vara, i vad mån sådant alls kan kvantifieras.

Absolut! Det finns säkert en jäkligt bra anledning till att avtalen är långa och komplicerade. Bara det borde ringa varningsklockor tycker man. Man ska nog inte fatta riktigt vad man går med på.

Dock är inte detta ett mer ursäktande scenario om du frågar mig
Svensson: Ööööh vafan står det här? Mello börjar om 3 min jag orkar inte läsa denna skiten *klickar accept*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Läste igenom kommentarerna och verkar som att hans "bevis" inte riktigt fungerar där, då han bl.a. strömmar direkt till YouTube samtidigt. Detta test ska tydligen vara bättre, sett till kommentarerna iaf:

https://www.youtube.com/watch?v=_2GHqYR8WB4

Skrivet av Mirialia:

Hänt mig flera gånger. Nyaste exemplet. Jag och tjejen sitter och diskuterar vilket skal till mobilen jag ska köpa, hon nämnder fyndiq och vi börjar prata lite om den affären. Jag fortsätter kolla på skal på fyniq på min mobil. Några minuter senare dyker fyndiq reklam upp i hennes facebook-flöde.

Hmmm :->

Vad menar ni sker i den videon med ”muted” mikrofon som är knasigt? Där beter det sig ju som förväntat – en mikrofon (i alla fall den han har…) som är på mute tar inte upp något ljud och medför däeför ingen riktad reklam trots att han talade om kosmetika i två minuter. Vore ju riktigt illa annars.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Det kan man väl räkna ut med valfri kroppsdel att det förtroendet missbrukas så det står härliga till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon304340:

Så för dig är personal på ett privat företag i en demokrati samma sak som kommunister i en militärdiktatur ? Bara så jag förstår resonemanget ?

Nej det gör det inte. I Kina gör det det, det är hela poängen med deras great firewall. Finns inget sådant i Sverige.

Citat:

Den 18 juni 2008 röstades proposition 2006/07:63 igenom av Sveriges Riksdag och därmed fick FRA befogenheter att avlyssna trafik i kablar som passerar rikets gräns. Lagen trädde i kraft den 1 januari 2009.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarets_radioanstalt#FR...

Ehh, jo. All trafik över Sveriges gränser skannas av FRA.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

@Wizbro:
sant. Brukar linux till vardags, men har svårt att komma ifrån min androidtelefon.. Tips? Har en vanlig enkel nokialur jag använder som telefon, men androidluren för bankid, överföringar etc (flight mode, inget sim, lämnar aldrig hemmet). Har svårt att googlebanta. Facebook gjorde jag mig av med för många år sen. Smarta hemassistenter har aldrig varit på tal..
Har kikat på denna exempelvis, Librem 5 för att ersätta android med.
https://puri.sm/products/librem-5/pureos-mobile/

Cryptophone? De nyare använder sig dock av någon form av Android, men jag tror knappast att den spionerar på en.
https://www.cryptophone.de/en/
https://esdcryptophone.com/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarets_radioanstalt#FR...

Ehh, jo. All trafik över Sveriges gränser skannas av FRA.

Du missförstår med flit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon304340:

Så för dig är personal på ett privat företag i en demokrati samma sak som kommunister i en militärdiktatur ? Bara så jag förstår resonemanget ?

Nej det gör det inte. I Kina gör det det, det är hela poängen med deras great firewall. Finns inget sådant i Sverige.

Återigen denna propagandan.
IT-företagen i USA samarbetar med staten och går på möten i pentagon sedan får miljardbelopp i bidrag.

Skillnaden mellan USA och Kina är att de gör exakt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Återigen denna propagandan.
IT-företagen i USA samarbetar med staten och går på möten i pentagon sedan får miljardbelopp i bidrag.

Skillnaden mellan USA och Kina är att de gör exakt samma sak.

TACK!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Absolut! Det finns säkert en jäkligt bra anledning till att avtalen är långa och komplicerade. Bara det borde ringa varningsklockor tycker man. Man ska nog inte fatta riktigt vad man går med på.

Dock är inte detta ett mer ursäktande scenario om du frågar mig
Svensson: Ööööh vafan står det här? Mello börjar om 3 min jag orkar inte läsa denna skiten *klickar accept*

Hrm, ja, jag ser det nog främst ur den diametralt motsatta synvinkeln, och liknar det vid något som ligger obehagligt nära ren bedräglighet. Att man kan utnyttja människors svagheter är inte samma sak som att det är rätt att göra det. Men visst, ser var du kommer från, någon slags ansvar bör man ändå kunna avkräva vuxna människor.

Det är väl kort sagt en av de där berömda frågorna det inte finns något enkelt och självklart svar på.

Frågan är väl i övrigt om någon alls kan förstå hela innebörden av den där typen av användaravtal? Skulle våga sätta en ganska ansenlig summa pengar på att om man gav ett godtyckligt antal advokater uppgiften att tolka samma avtal, skulle man få lika många olika tolkningar. Kanske inte i stora drag, men definitivt i detaljerna.

Ser faktiskt inte hur någon kan svara "Jag har förstått användarvillkoren och accepterar" utan att ljuga. I princip skulle det kräva tolkningsföreträde, vilket användare förstås aldrig har.

Det kunde ju i övrigt också vara en ganska vettig regleringsform: låt en nämnd bestående av ett lämpligt antal personer med för folket representativ bakgrund tolka avtalsutkast. När det är begripligt och entydigt nog för att samtliga tolkningar ska bli identiska, godkänns det för användning som juridiskt bindande avtal.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Så för dig är personal på ett privat företag i en demokrati samma sak som kommunister i en militärdiktatur ? Bara så jag förstår resonemanget ?

Nej det gör det inte. I Kina gör det det, det är hela poängen med deras great firewall. Finns inget sådant i Sverige.

Skrivet av gabriel15:

Återigen denna propagandan.
IT-företagen i USA samarbetar med staten och går på möten i pentagon sedan får miljardbelopp i bidrag.

Skillnaden mellan USA och Kina är att de gör exakt samma sak.

Precis som gabriel15 säger så förutsätter jag att båda staterna gör detsamma.
För min del känns det klart värre att USA avlyssnar än att kineserna gör det.

Om kineserna tolkar ett "jag behöver ett team som kan klara HOF-mode i IWD2" som kodord för att någon planerar onskefulla saker eller nåt så kanske det blir problem nästa gång den reser till Kina eller till ett mycket kinavänligt land.

Gör amerikanerna samma tolkning så behöver de nog inte många samtal innan personen sitter på flyget från arlanda till okänt fängelse i ett U-land för "förhör", allt med regeringens eller ansvariga myndigheters godkännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Återigen denna propagandan.
IT-företagen i USA samarbetar med staten och går på möten i pentagon sedan får miljardbelopp i bidrag.

Skillnaden mellan USA och Kina är att de gör exakt samma sak.

Skillnaden mellan USA och Kina är att USA har inte koncentrationsläger, fängslar oliktänkande och att man faktiskt har demokrati, de vill säga dom sittande makthavarna i landet kan faktiskt avsättas av folket. Avlyssning är dåligt oavsett, men låtsas inte som om det är samma sak eller att båda är lika dåliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Hrm, ja, jag ser det nog främst ur den diametralt motsatta synvinkeln, och liknar det vid något som ligger obehagligt nära ren bedräglighet. Att man kan utnyttja människors svagheter är inte samma sak som att det är rätt att göra det. Men visst, ser var du kommer från, någon slags ansvar bör man ändå kunna avkräva vuxna människor.

Det är väl kort sagt en av de där berömda frågorna det inte finns något enkelt och självklart svar på.

Frågan är väl i övrigt om någon alls kan förstå hela innebörden av den där typen av användaravtal? Skulle våga sätta en ganska ansenlig summa pengar på att om man gav ett godtyckligt antal advokater uppgiften att tolka samma avtal, skulle man få lika många olika tolkningar. Kanske inte i stora drag, men definitivt i detaljerna.

Ser faktiskt inte hur någon kan svara "Jag har förstått användarvillkoren och accepterar" utan att ljuga. I princip skulle det kräva tolkningsföreträde, vilket användare förstås aldrig har.

Det kunde ju i övrigt också vara en ganska vettig regleringsform: låt en nämnd bestående av ett lämpligt antal personer med för folket representativ bakgrund tolka avtalsutkast. När det är begripligt och entydigt nog för att samtliga tolkningar ska bli identiska, godkänns det för användning som juridiskt bindande avtal.

Jag håller med om att avtal ska vara enkla att första. Det ska aldrig finnas några tveksamheter om vad man accepterar när man börjar använda en tjänst.
Det jag stör mig mest på är hur de flesta reagerar när liknande nyheter dyker upp. Hur många facebook"skandaler" har vi sett hittills? Ganska många. Slutar folk bli förvånade? Nope. Ändrar folk sina vanor och slutar stöda liknande bolag? Nä.
När ett avtal är långt och krångligt, tjänsten är gratis eller väldigt billig och företags oetiska fasoner avslöjas gång på gång så kanske man ska sluta använda skiten eller i alla fall sluta bli chockerad.
Jag använder Youtube och Googles sökmotor eftersom de är väldigt smidiga och jag får bara "deal with it" när de tar min data och gör vad dom vill med.

Richard Stallman verkar mindre tokig för varje dag som går.

Permalänk
Medlem

Blir till att skaffa Alexa så de får höra min vacka röst i duschen.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Skillnaden mellan USA och Kina är att USA har inte koncentrationsläger, fängslar oliktänkande och att man faktiskt har demokrati

Förstår du så många fel det va i detta inlägg?
USA har demokrati på pappret men inte i verkliga livet , anser du att dom har det som vi i Sverige? Där alla har rätt till sjukvård osv...
I detta land "USA" sitter tusentals fängslade som dom anser en fara för att dom just är oliktänkande.
Jag säger inte att Kina är ett dugg bättre , men jag kan inte förstå denna bild som målas upp av USA.
" Fem miljarder dollar till en mur mot Mexiko, lyder kravet från USA:s president Donald Trump. Får han inte pengarna hotar han att stoppa en uppgörelse i kongressen om fortsatt finansiering av sju federala myndigheter – vilket kan leda till nedstängning av dessa.
Vilket han också gjorde , vanliga arbetare fick lämna sina hus och blev skuldbelagda "
Är det detta du kallar för demokrati?
USA skapar en massa problem i världen och det är tyvärr vi andra som får ta resterna när deras världspolis lek är slut!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag använder inga röstassistenter på någon telefon och det kommer aldrig bli tal om att installera något hemma.

Och du har inget annat med en mikrofon i hemmet?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Förbjud avlyssning inga privata företag ska få lysna på privata inspelningar.

Omedelbart ska all lagrad data som är äldre än 1 år raderas.
Jag ser det som oerhört tveksamt att privata företag ens ska kunna lyssna på det som folk säger.
Spelas något in skall typ Google fråga, får vi spela in detta i utbildningssyfte.
Utan mitt medgivande så skall inget få spelas in och lagras.

Jag har inga produkter som nämns men hur ska jag kunna använda en mobil när jag inte i praktiken kan ta reda på vad mobilen gör med mikrofonen.
Vi kan inte veta om en app följer lagen eller avtal eller om googel följer lagen eller avtal, psykopat i ett företag då gör företaget vad som helst.

Vissa personer innehar känslig information statsministern riksbanken militären ska Google kunna avlyssna dom via mobiler appar?
PRIVATA FÖRETAG FÅR BARA INTE AVLYSSNA ALT.

Jag tror inte att Google avlyssnar riksbanken men med en ny vd som är en psykopat så kan Google göra det och tjäna pengar på att spekulera på börsen.

Använder jag röststyrning i mobilen så skall bara en dator veta vad jag sa och det ska sen direkt raderas.

saker prylar som aktivt avlysas är nog inte krypterad avlysning alltså kan andra avlyssna vad som sägs, nästa nigeriabrev betala eller så får alla höra vad du sa i sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Och du har inget annat med en mikrofon i hemmet?

Oj jag råkade vist bara sätta i en nätverkskabel i min nya TV.

Vad Teven gör vet ingen för vi kan inte kontrollera programvaran och apparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det funkar sisådär. Har en Google Home Mini som ligger i lådan och samlar damm då jag var trött på att behöva skrika på den för att kunna byta låt på Spotify när jag stod och lagade mat. När det väl funkar är det en intressant liten gimmick, går att be om väder o.s.v. men röstassistenterna är "inte helt där" än. Väldigt Beta stadie fortfarande i mitt tycke.

Sedan Google (eller Oneplus?) fick assistenten på telefonen att lyssna efter man håller in power 1 sekund så blev den ju grym. Istället för att grymta "Hey Google" och vänta som en dåre. Har du bra 4G täckning så är den ju maffigt rapp även om svenska fortfarande ej går att offlineladda.

Använder den för att ringa personer, slå igång låtar eller artister på spotify, få reda på avstånd, starta navigation, väder. Ibland även författa sms men behöver något ord eller två i korrigering om man sluddrar ur sig i snabbt i normal samtalston som man pratar med vem som helst.

Innan knappen var det dock väldigt gimmickigt

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Jag håller med om att avtal ska vara enkla att första. Det ska aldrig finnas några tveksamheter om vad man accepterar när man börjar använda en tjänst.
Det jag stör mig mest på är hur de flesta reagerar när liknande nyheter dyker upp. Hur många facebook"skandaler" har vi sett hittills? Ganska många. Slutar folk bli förvånade? Nope. Ändrar folk sina vanor och slutar stöda liknande bolag? Nä.
När ett avtal är långt och krångligt, tjänsten är gratis eller väldigt billig och företags oetiska fasoner avslöjas gång på gång så kanske man ska sluta använda skiten eller i alla fall sluta bli chockerad.
Jag använder Youtube och Googles sökmotor eftersom de är väldigt smidiga och jag får bara "deal with it" när de tar min data och gör vad dom vill med.

Richard Stallman verkar mindre tokig för varje dag som går.

Ja, där instämmer jag fullt ut. Det är mer än lovligt naivt av folk att tro att företagen inte skulle maximera användandet av sådant de avtalat till sig - under etiska former eller ej - så långt de kan inom lagens råmärken och den egna uppfinningsrikedomens gränser.

Den aktuella händelsen kanske är ett dåligt exempel i den meningen, i och med att man den här gången definitivt tagit sig friheter utöver vad som avtalats kring inspelningarna, men då det säger sig självt att människor kommer ha tillgång till och hantera inspelningarna, så är inte heller chockvärdet direkt enormt. Det ligger snarast på nivån "jaha, vad trodde du skulle hända då?".

Jo, jag har väl ungefär samma mönster. Googlar och youtubar en del, men använder inga sociala medier. Jag erkänner dock villigt att jag knappast lägger samma antal mantimmar som parterna i eventuell rättegång kring avtalet skulle gjort på att läsa, begrunda och förstå det, när jag installerar Windows, skaffar ny telefon, använder internetbanken, etc. Man borde väl egentligen göra det om man vill ha ryggen någorlunda fri, men återigen, man kommer aldrig få något tolkningsföreträde, så i praktiken är det väl likförbannat bortkastad tid.

Stallmans problem är väl egentligen hans ganska excentriska och konspiratoriska sätt att uttrycka sig, och tämligen extrema åsikter i vissa detaljer - har exempelvis svårt att hålla med honom om att det är ett brott mot mänskligheten att ta betalt för programvara - men i mångt och mycket har han sina poänger

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det baseras inte på avlyssning. Ni surfar från samma geografiska plats och samma IP. Samtidigt vet Facebook antagligen om att ni är ett par. Så din surfhistorik påverkar även hennes reklamflöde. Tror det står ganska tydligt om det i Facebooks avtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha är det så det funkar. Inget jag hann läsa när jag hastigt godkände avtalet, antog bara att jag hade godkänt att dom även får avlyssna hehe.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag har märkt en massa skumma saker, så som att jag tex sökte på en datapryl på min egna telefon.
Sedan på min jobbtelefon som jag har ibland uppkopplad mot wifit hemma så dök det upp reklam om dessa grafikkort.... hmmmm...

jag var tvungen att fixa en grej på jobbet när jag var ute i bilen och hade min arbetslaptop med mig, och kopplade upp mig via min privata mobil till nätverket.
får sedan en massa reklam om denna laptop och recensioner på youtube.. hmmmm....

vi har pratat om diverse saker här hemma, och nog får man upp reklam om detta eller länkar till artiklar om detta fastän man har "ok google" avstängt på samtliga mobiler, så nog verkar de lyssna ändå.

skulle inte förvåna mig om det kom fram att det är olika staters spionorganisationer som egentligen drivit fram facebook '/ google etc.
Kolla på google foto där alla ens bilder hamnar som backup, jag kan söka på olika saker för att hitta bilder med tex mig, eller på flygplan etc.
man behöver inte längre åka hem till någon och installera mikrofoner för att avlyssna, utan man har allt serverat på ett guldfat. till och med röstinspelningarna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Smarta hem kan dra något gammalt över sig. Om det funnits ett välutveckla system med öppen källkod så kanske, men jag har fortfarande svårt att se poängen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

otrolig vad man billig man säljer sig för at slippa betala för epost, röststyrning etc