Undersökning: SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Eller en form av rabatt? Länge sedan jag lade upp något så kommer inte ihåg priset, men man kanske kan slå av en fem eller tio kronor?

Jag tror du har rätta idén. Typ 5kr rabatt för varje 2 år som man är medlem eller?
Annars instämmer jag med andra - det borde finnas ett bättre betygsystem.
Kanske borde man införa vissa regler som tex att man måste ha ett paper med nick+datum i varje bild?..

Permalänk
Medlem

15kr är billigt

Permalänk
Medlem

Jag skulle sälja en hel del på marknaden om jag visste hur man säljer o skickar varor

Permalänk
Medlem

Håller med om tidigare inlägg att det vore bra med grafer på lagda bud liknande tradera.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara möjligt att lägga upp en annons som saknar pris, bild och har ett par ord som beskrivning. Allra bästa vore om bild med användarnamn vore tvingande.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag skulle sälja en hel del på marknaden om jag visste hur man säljer o skickar varor

Vänta nu. VA??
*Analys pågår* ..... måste vara ironi!

- Betyg på säljare och köpare
- Länk till instruktion för hur man packar postmordssäkert!
- Budsystem

Det mesta redan sagt men skriver för att hålla med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ge folket ett ordentligt omdömessystem!
Identifiering via bankid som tidigare sagts
Ett ytterligare alternativ att ha "auktion" som en kategori. Dvs är man intresserad av auktion så får man lägga in ett accepterat lägstapris och sen kan man buda. Drar sig säljaren ut trots uppnått mål så kan högsta budaren trots ej avklarad affär ge ett omdöme. Så man slipper alla dessa "budkrig via pm".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Budsystem.
Verifiering via t.ex bank id.
betygsystem på säljare/köpare med lättåtskådliga referenser. Tråden känns extremt gammaldags.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Det behövs ett rättvist system för auktioner om dessa ska få fortsätta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det behövs ett rättvist system för auktioner om dessa ska få fortsätta!

Skickades från m.sweclockers.com

Tvingande budgivning via buda-knapp på annonssidan. Man behöver inte visa vem budgivaren är är, men då slipper man artificiellt tvingade höjningar igenom att påstå att man har fått ett bud privat. Det blir mer rättvis gentemot dom som faktiskt vill ha varan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Tvingande budgivning via buda-knapp på annonssidan. Man behöver inte visa vem budgivaren är är, men då slipper man artificiellt tvingade höjningar igenom att påstå att man har fått ett bud privat. Det blir mer rättvis gentemot dom som faktiskt vill ha varan.

Snarare så ska man inte dölja vem budgivare är.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag tror du har rätta idén. Typ 5kr rabatt för varje 2 år som man är medlem eller?
Annars instämmer jag med andra - det borde finnas ett bättre betygsystem.
Kanske borde man införa vissa regler som tex att man måste ha ett paper med nick+datum i varje bild?..

Låter bra, iaf för mig.
( 18 år här så gratis då eller? )

Skrivet av SUMITOMO:

15kr är billigt

Håller med, 15 spänn är klart överkomligt.

Skrivet av Dumbullen:

Ge folket ett ordentligt omdömessystem!
Identifiering via bankid som tidigare sagts
Ett ytterligare alternativ att ha "auktion" som en kategori. Dvs är man intresserad av auktion så får man lägga in ett accepterat lägstapris och sen kan man buda. Drar sig säljaren ut trots uppnått mål så kan högsta budaren trots ej avklarad affär ge ett omdöme. Så man slipper alla dessa "budkrig via pm".
Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om ett bättre omdömessystem, helt klart.

BankID verifikation, jag vet inte, ett solitt omdömessystem som fungerar räcker.
Annars börjar man gå mer åt Tradera hållet tycker jag.
Och jag tror då att 15 spänn för en annons är borta.

Skrivet av lnd1437:

Budsystem.
Verifiering via t.ex bank id.
betygsystem på säljare/köpare med lättåtskådliga referenser. Tråden känns extremt gammaldags.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med i stort, budsystem vet jag inte riktigt, då går man åt Tradera igen.
Bud i tråden räcker, tycker jag.

Skrivet av scienta:

Det behövs ett rättvist system för auktioner om dessa ska få fortsätta!
Skickades från m.sweclockers.com

Vad är ett "rättvist system"? Utveckla så kodare förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Snarare så ska man inte dölja vem budgivare är.

Nej, så ska det inte vara. Budgivare bör visas.
Det görs vid både små och stora hus/lägenhetsbudgivningar etc och det bör man inte hemlighålla, då fallerar det seriösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Snarare så ska man inte dölja vem budgivare är.

Att dölja vem budgivaren är påverkar inte budgivningen, förutsatt att säljaren inte kan lägga bud. Att kunna påstå att man har fått ett bud privat kan missbrukas för just det ändamålet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Lägger man upp annons som auktion skall sluttid vara obligatoriskt.
Tycker även bud skall vara bindande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Att dölja vem budgivaren är påverkar inte budgivningen, förutsatt att säljaren inte kan lägga bud. Att kunna påstå att man har fått ett bud privat kan missbrukas för just det ändamålet

Varför skulle säljaren lägga bud på egen produkt? Eller menade du köpare?

Budgivare bör alltid visas, förr eller senare, för att upprätthålla en seriös nivå.
Behöver inte vara LIVE men budgivare ska uppvisas vid slutgiltig affär, precis som vid hus/lägenhetsförsäljning.

Nu behöver man inte ta det så långt på stackars Swec-marknad, men man ska inte som säljare kunna säga att man har ett högre bud vid mail eller PM. Oseriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibor:

Lägger man upp annons som auktion skall sluttid vara obligatoriskt.
Tycker även bud skall vara bindande.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast säljaren har fortfarande rätten att avsluta om hen inte är nöjd med buden.
Samma villkor som Tradera vill inte jag ha här.

Samma sak gäller köpare, det kan hända saker i budgeten som är helt omöjligt att förutse.

Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Varför skulle säljaren lägga bud på egen produkt? Eller menade du köpare?

Budgivare bör alltid visas, förr eller senare, för att upprätthålla en seriös nivå.
Behöver inte vara LIVE men budgivare ska uppvisas vid slutgiltig affär, precis som vid hus/lägenhetsförsäljning.

Nu behöver man inte ta det så långt på stackars Swec-marknad, men man ska inte som säljare kunna säga att man har ett högre bud vid mail eller PM. Oseriöst.

Alltså, det här är andra gången jag för den diskussionen och jag börjar tro jag är efter. Om jag säljer en sak och du bjuder 200:- så är det ju bara att för mig att säga att jag fick ett privat meddelande med ett bud på 250. Då kanske du höjer upp till 300:- som budet annars inte hamnat på utan det fiktiva privata erbjudandet.

Att det är tillåtet med bud i privata meddelanden kan missbrukas. Jag säger inte att det alltid görs, men dörren är vidöppen. Då är det bättre att man kan lägga ett anonymt bud men att det är tvingande att det görs igenom en bud-funktion.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Två tankar:
1: Idag är systemet inte så rigid som exempelvis Tradera. Vi är ett forum för entusiaster och jag trivs bra med lite lösare tyglar. Har både köpt och sålt en del och har aldrig varit några större problem jämfört med exempelvis Blocket som är rena vilda västern.
2: Möjlighet att tagga kategorier i samlingstrådar. Om jag säljer en mobil, en processor och minnen så borde jag kunna tagga dessa tre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fast säljaren har fortfarande rätten att avsluta om hen inte är nöjd med buden.
Samma villkor som Tradera vill inte jag ha här.

Samma sak gäller köpare, det kan hända saker i budgeten som är helt omöjligt att förutse.

Nej tack.

Visst, säljaren kan väl helt enkelt sätta ett lägsta pris.

Jo oförutsedda händelser kan ju alltid hända men tycker att det är lite av ett otyg när folk budar på många annonser samtidigt och sedan backar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fler regler bör införas. Jävligt less på att se "jag säljer till vem jag vill, hur jag vill"
Högsta budet vinner punkt slut. Varje annons bör också ha en sluttid vid bud. Är det fast pris så är det först till kvarnen som gäller. Det jag stör mig allra mest över är att folk inte vill skicka sina saker. Om jag säljer ett grafikkort tex så är det självklart att jag skickar eller möts upp hemma hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Fler regler bör införas. Jävligt less på att se "jag säljer till vem jag vill, hur jag vill"
Högsta budet vinner punkt slut. Varje annons bör också ha en sluttid vid bud. Är det fast pris så är det först till kvarnen som gäller. Det jag stör mig allra mest över är att folk inte vill skicka sina saker. Om jag säljer ett grafikkort tex så är det självklart att jag skickar eller möts upp hemma hos mig.

Tradera finns redan om du vill ha allt det där.

Permalänk
Medlem

Säger inte att det är det ni vill men om ni tänkt att updatera utseendet och funktionerna för att ta högre avgift så tycker jag inte det är bra,
för många av mina vänner inklusive mig har slutat sälja på tradera alternativt lagt på 200kr på varor eftersom de tar 10 procent upp til 200kr. Jag gillar att det är billigt att lägga ut här. Jag ser faktiskt inga problem alls med utseendet. Det är bara vad jag tänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Omdömessystem.
Verifiering via BankID.

Om detta skulle vara möjligt skulle nog Sweclockers marknad bli en av de dominanta i Sverige i allmänt, där man måste identifiera sig med BankID för att lägga upp annonser. Det är smidigt dessutom, speciellt om man betalar annonsen med Klarna etc.

Men det viktigaste rent funktionellt för mig, erkänn nu, hur många tittar förbi sida 1 eller 2? Det är 40 annonser totalt, på en dag kan 80 dyka upp. Bristen på endless scroll eller möjlighet att sätta upp till 100~ annonser per sida signifikant sänker chansen att folk tittar på din annnons bara efter 4-5 timmar då den hamnar på sida 2. Lika så letar man inte efter "äldre" (1 dag eller äldre) annonser heller, "de är ju inte aktiva, inte på förstasidan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad är ett "rättvist system"? Utveckla så kodare förstår.

Har talat om detta förut:

Just nu så skapar "annonsörer" auktioner utan officiella regler för hur auktionen ska se ut.

  • Sluttid bör vara satt innan budgivning börjar

  • Förutbestämda minsta budökning

  • Alla bud ska vara synliga

  • Om frakt är acceptabelt så ska det vara avgjort innan budgivning börjar

Det är några tankar i alla fall. Gärna ihop med någon form av mer officiellt betyg-system, men det kanske är för mycket att begära - tråden fungerar ju bra i övrigt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Vissa personer bjuder på väldigt många auktioner och drar tillbaka sina bud titt som tätt. Lagt bud ligger tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det hade varit bra med någon typ av säkert betalsystem liknande blocketpaketet, där man betalar till sweclockers och inga pengar betalas ut förrän man fått varan och godkänt den. Det skulle nog sålla bort en del oseriösa säljare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Håller med om att omdömmessystemet kan utvecklas mer. Men är osäker på om verifikation med BankID är rätt väg att gå. Men ser det gärna som en frivillig funktion. Typ, ska jag köpa ett begagnat 2080Ti av den här nya användaren eller den andra användaren som är verifierad...?

Priset på 15kr känns rätt OK. Hade kanske varit trevligt om det var billigare. Men negativ som man är ser jag en risk att det kan locka till sig mer bedragare om det blir billigare och därigenom mindre de behöver ligga ut med.

Hade gärna sett möjlighet till någon form av striktare auktioner. Men det kanske kan vara svårt för de som vill sälja mycket. Någon kommer in och lägger ett bud på sak 1 och 2. Sedan kommer någon och vill buda på 3 och 4 följt av någon som vill ha 1, 2 och 4. Vad ska man nu buda om man vill ha 1 och 3?

Permalänk
Medlem

Mycket av det som skrivits tidigare men även striktare regler.

Alla förståsigpåare som tror att de vet o kan allt om alla priser på nytt o begagnat o gud vet vad.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Tradera finns redan om du vill ha allt det där.

Det vi vill ha är marknaden som den såg ut för 10 år sedan. Inte massa bullshit med oreglerade auktioner. Affärer ska göras smidigt och marknaden är allt annat än smidig idag.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather