Första bilden på ett svart hål – stora mängder data och många års arbete

Permalänk
Melding Plague

Första bilden på ett svart hål – stora mängder data och många års arbete

Ett mångårigt forskningsarbete som innefattat observatorier i flera länder och åtskilliga petabyte data har till slut renderat mänsklighetens första bild på ett svart hål.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Resultaten antyder redan nu att vårt solsystems galax svarta hål, som beskrivs som slumrande, har avsevärt mindre påverkan på resten av galaxen än M87.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Relevant serie från XKCD visar storleken jämfört med vårt solsystem:

Permalänk
Medlem

Underbart. Gratulerar till alla forskare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Resultaten antyder redan nu att vårt solsystems galax svarta hål, som beskrivs som slumrande, har avsevärt mindre påverkan på resten av galaxen än M87.

No shit. M87-hålet är ju typ 6 miljarder solmassor, jämfört med vintergatans 4 miljoner

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

No shit. M87-hålet är ju typ 6 miljarder solmassor, jämfört med vintergatans 4 miljoner

allt är relativt va?

Permalänk
Medlem

14 pixlar. Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Lego Master

Sånt här är så jävla koolt så jag blir knäsvag. Astrofysik alltså, it's the shizzle.
Kan förövrigt skamlöst rekommendera PBS Space Time på tuben:
https://www.youtube.com/channel/UC7_gcs09iThXybpVgjHZ_7g

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det lurar något skämt om Ryzens strömförbrukning vid överklockning här men känner att det är lite väl billigt med tanke på den här bedriften Skämt åsido så är det här otroligt häftigt. Att svarta hål existerade var man väl tämligen säker på men det är alltid något annat att få teori bekräftad i praktiken. Att vi som halvt hårlösa primater kan göra sådana här upptäckter är nästan ofattbart när man tänker efter, hur fort vi gått från att knappt förstå något om universum till att "fota" svarta hål.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

A-ma-gawd! Hatar när ens barn sätter sina fettiga fingrar på linsen och gör suddiga bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

14 pixlar. Nice

Skrivet av tBiorrith:

A-ma-gawd! Hatar när ens barn sätter sina fettiga fingrar på linsen och gör suddiga bilder.

Sett många som gör sig lustiga över bildens kvalitet. Det kan väl vara lite småkul men känns lite billigt. Det är ju inte kvaliteten det handlar om utan det faktum att man bekräftat svarta håls existens i praktiken. Synd att förminska en sådan här bedrift IMO, men inser att jag är överdrivet känslig i den här frågan

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

A-ma-gawd! Hatar när ens barn sätter sina fettiga fingrar på linsen och gör suddiga bilder.

Förstår att det är skämtsamt riktat, men måste bara säga att det typ är bättre skärpa på 55 miljoner ljusårs avstånd än vad jag sätter manuellt när man försöker sig på makrobilder på några centimeters håll

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt!
Det finns inget som får mig att känna mig så obekväm men ändå exalterad som astrofysik.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Här är f.ö. en av de totalt 6 Event Horizon presskonferenserna som ägde rum igår kl 15:00 svensk tid, om ni missade streamen:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

A-ma-gawd! Hatar när ens barn sätter sina fettiga fingrar på linsen och gör suddiga bilder.

Du får 11 radiomottagare och all datorkraft du vill ha, din uppgift är att ta en användbar selfie. Från danmark.

Sätt igång och koda!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

No shit. M87-hålet är ju typ 6 miljarder solmassor, jämfört med vintergatans 4 miljoner

menade mera att vårat solsystem inte har ett svart hål men våran galax har det.. så antigen tolkar jag den meningen i artikeln helt fel eller så är det en mindre felskrivning

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Ett mångårigt forskningsarbete som innefattat observatorier i flera länder och åtskilliga petabyte data har till slut renderat mänsklighetens första bild på ett svart hål.

Läs hela artikeln här

Vore ju fint om ni inkluderade hela bilden.

Permalänk
Hedersmedlem

SPAAAACE!!!

Åter igen fascinerad och förundrad över hur stort allt är, och över hur mycket som fortfarande finns att utforska där ute!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

No shit. M87-hålet är ju typ 6 miljarder solmassor, jämfört med vintergatans 4 miljoner

Jo, men den ligger ju 2000 ggr längre bort också. Eftersom gravitationen avtar med kvadraten på avståndet borde det svarta hålet i M87 påverka oss med en gravitation som är 0.0004 av det från Vintergatans mitt. Gravitationen från Vintergatans svarta hål på jorden är dock fortfarande bara 1e-12 ggr så stor som solens. Solens gravitation är i sin tur 1700 ggr mindre än jordens, där vi befinner oss. Tur det, annars skulle det inte vara lika lätt att vara fäst vid jorden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jo, men den ligger ju 2000 ggr längre bort också. Eftersom gravitationen avtar med kvadraten på avståndet borde det svarta hålet i M87 påverka oss med en gravitation som är 0.0004 av det från Vintergatans mitt. Gravitationen från Vintergatans svarta hål på jorden är dock fortfarande bara 1e-12 ggr så stor som solens. Solens gravitation är i sin tur 1700 ggr mindre än jordens, där vi befinner oss. Tur det, annars skulle det inte vara lika lätt att vara fäst vid jorden!

Öh, ja. Nu tror jag iofs att texten menar hur stor inverkan de svarta hålen har på sina respektive galaxer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Älskar allt som har med rymden att göra och följer med stor spänning. Men samtidigt så är det ett av mina nattliga ångestfunderingar.

Om rymden är oändlig, vem skapade den från första början och varför? Någonstans måste väl rymden har uppkommit ifrån?
Sedan tanken på den sjuka distansen mellan planeterna, bara i vårat stjärnsystem.
Läste om någon tidsteori att om någon försökte nå oss för 200 år sedan, så motsvarar det hela våran existens, alltså mer än 200.000 år. Just pga hur lång tid det tar att färdas. Så när vi nu skickar ut signaler om hopp om att kanske få ett svar eller någon respons, så innebär det att när den eventuella mottagaren har fått vårat meddelande, så har jorden redan funnits och hunnit gått under, under samma tidsperiod. Nu förklarar jag detta lite konstigt då jag kör rakt ifrån minnet. Men det är sjukt skrämmande tanke men också så fascinerande.

Om universum är 300 miljoner år gammalt som förutspås, så vad var universum innan det då? Något måste det ju har varit. Sedan vad har vår lilla jord för syfte i det hela? Vi är så sjukt små så det finns inte. Trots det håller vi på att förstöra varandra världen över, pga makt/ekonomi/mm...

När jag var liten så brukade jag fantisera om att jorden var en kula i ett stort kulspel för jättar som i sin tur hade sin värld. Tänk ungefär som hur vi ser småkulor och lekte med dessa när vi va små. Denna tanke hade jag fast i ett större perspektiv, redan som liten. Lite småkul sådär.

Fasen, om man ändå hade varit en mästare i matte och fysik då hade jag nog pluggat inom astronomi men så är inte fallet

Äh känns som att jag kan fortsätta hur mycket som helst, men det blir nog mer filosofiska frågor än ONT. Så avslutar här.

Permalänk
Medlem

Pfft, försök inte: #17866255

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Pfft, försök inte: #17866255

Mjo håller med att du var först här, såg den då du postade den.

Permalänk
Medlem

@MyLittlePwny: "it's not about the size of your code, it's how you use it"

Förstår inte riktigt vad du vill tillföra

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Om universum är 300 miljoner år gammalt som förutspås, så vad var universum innan det då? Något måste det ju har varit. Sedan vad har vår lilla jord för syfte i det hela? Vi är så sjukt små så det finns inte. Trots det håller vi på att förstöra varandra världen över, pga makt/ekonomi/mm...

Universum beräknas vara ca 13,7-13,8 miljarder år gammalt, avsevärt mer än 300 miljoner år, en siffra jag nog aldrig sett förr

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@MyLittlePwny: "it's not about the size of your code, it's how you use it"

Förstår inte riktigt vad du vill tillföra

Tror att han syftade på hur reddit inlägget fick 170k+ likes massa silver/gold/platinum, medans killen fick knappt något. Och de undre fick ingen igenkänning.

Men jag kanske missförstod hans intention... Men det är det enda jag kan komma på i.a.f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Tror att han syftade på hur reddit inlägget fick 170k+ likes massa silver/gold/platinum, medans killen fick knappt något. Och de undre fick ingen igenkänning.

Men jag kanske missförstod hans intention... Men det är det enda jag kan komma på i.a.f.

Jag misstänker att han på något sätt vill motsäga att det var Dr Katie som utvecklade algoritmen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Universum beräknas vara ca 13,7-13,8 miljarder år gammalt, avsevärt mer än 300 miljoner år, en siffra jag nog aldrig sett förr

Hmhmm. Kanske blandar jag ihop mina tankar här ikväll då. Kanske var dessa 300 miljoner angående tidsteorin jag skrev om innan. Men jag är inte tillräckligt insatt för att ha hört 13,7-13,8 miljarder år gammalt...

Har även läst en massa om detta på andra ställen där just 300 miljoner nämnts, men ifall det du skriver stämmer så tar jag på mig skämskudden.

Edit: Mina tankar gäller ju än dock. Fast på nu en ännu större skala. :'( "scared"