Permalänk
Medlem

Lacka plast

Tjabba tjena

Locket på min bil för bergningskroken har försvunnit på villovägar så jag har köpt ett nytt plastlock som kommer "olackat" (är svart atm) och fick med färgen för att lacka om den + klarlack.

Är det något mer jag behöver tänka på eller är det bara att köra på? Förstår att man måste göra rent rejält innan man börjar iaf.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Gör det i ett rum utan vind som blåser (öpper fönster) och med så lite damm som möjligt.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Det är bara att lacka på...
Vissa kommer nog kommentera saker som skaffa grundfärg osv men sakerna brukar komma grundlackerade.

Tänk på att om det inte är 2-komponentsfärg så kanske färgen inte tål bensin/viss avfettning osv.

Permalänk

dränk inte delen i färg vid lackering heller, (det får ta tid) hellre fler tunna lager än 1 tjockt.
samma med klarlacken.

ett tips för bättre resultat då jag antar att det är burk det handlar om är att låta den stå varmt innan så färgen blir "lättare", ställa den i solen eller dylikt en liten stund och skaka ordentligt enligt anvisning på burken.

bra tips också ovan, va i ett rent utrymme, städa innan om så kan göras. få ut damm osv.

allt detta kanske känns overkill för en relativt liten plastbit men alltid bra grundgrejer att tänka på.
finns mycket på youtube om ämnet också, bara söka på car paint repair eller liknande.

Permalänk
Medlem

En dålig guide men ändå ett hum om hur man gör:
1. Slipa plasten och matta ner den i flera steg. Använd kloss för att få en jämn slipyta. Plastbiten ska bli matt så primern kan fästa.
2. Torka rent den med särskilda dukar som är avsedda för rengöring innan du sprayar ytan (för att få bort allt skit och silikon osv). Armorall har denna sorts duk. Tror den heter Paintprep
3. Häng upp detaljen! Spraya INTE på/mot golv. Det blir inte alls lika bra.
4. Skaka primerburken tills din arm lossnar! Lägg på TUNNA lager med plastprimer på den matta ytan, några lager.
5. Vänta (vet dock ej om det ska genomtorka eller om man kan börja lägga färg innan).
6. Skaka färgburken tills andra armen lossnar! Lägg på JÄTTETUNNA lager färg. Det bildas rinningar superenkelt som syns mycket. Första lagret är inte ens ett lager utan man typ "dammar" på för att färgen ska kunna fästa nästa omgång. Vänta typ 5-20 min mellan varje omgång. Typ 3 lager färg, beror på kulör
7. Vänta! Samma här som steg 5. Jag vet inte om det ska torka igenom.
8. Skaka sönder klarlacksburken tills båda armarna flyger av från överkroppen!!!
9. På med klarlack! Samma regler som med färgen!!!! Ju fler lager desto djupare glans kan man uppnå. Det finns 2K klarlacksburkar att köpa som ger det absolut bästa/hållbaraste resultatet.
10. Polera med polermaskin efter nån vecka.

Räkna med att det tar ett tag att göra detta. Lackering är inte så lätt som man tror och plast är riktigt svårt imo
Hur bra resultatet blir beror givetvis på hur duktig man är själv. Man får testa sig fram och kanske göra om ett par gånger.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro