Amazon avlyssnar kunders Alexa-högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Material world paranoia!

Finns en del gamla låtar som blir mer och mer relevanta, lyssnade på den i bilen igår, tänkte då på google, amazon mfl...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Inget att bli förvånad över med hjälp av alla dessa smarta hem så är vi uppkopplade dygnet runt. Skulle inte förvåna mig om google läser av dom nya kylskåpen om vad vad vi ställer in för mat.

Inte bara det, de skickar ju även användardata direkt från din mobil (och det gör nog Apple också). Såg något klipp på YouTube där en person testade att prata om hundar i ca 5 minuter i närheten av sin Android telefon och plötsigt fick skräddarsydd reklam om hundmat, hundleksaker m.m. på diverse hemsidor som använder Google AdSense.

EDIT: Hittade klippet:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är det verkligen smidigt nog för att vara värt det med en röstassistent? Känns mest som att det blir en jäkla massa slentrianköp på amazon, men det kanske är det som är tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Är det verkligen smidigt nog för att vara värt det med en röstassistent? Känns mest som att det blir en jäkla massa slentrianköp på amazon, men det kanske är det som är tanken.

Det funkar sisådär. Har en Google Home Mini som ligger i lådan och samlar damm då jag var trött på att behöva skrika på den för att kunna byta låt på Spotify när jag stod och lagade mat. När det väl funkar är det en intressant liten gimmick, går att be om väder o.s.v. men röstassistenterna är "inte helt där" än. Väldigt Beta stadie fortfarande i mitt tycke.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är det utomlands någonstans som denna analys sker, antagningsvis USA? Hade det varit i sverige så vill jag iaf tro att det hade skötts betydligt snyggare.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Är det utomlands någonstans som denna analys sker, antagningsvis USA? Hade det varit i sverige så vill jag iaf tro att det hade skötts betydligt snyggare.

Så blåögd för Sverige!!!
Sluta nu HAHAHA.
Bara se våra kaos saker som skett med trafikverk & e-hälsosamtalen och nog annan data som läckt ut från statliga saker...
någon tomte hade sagt:
Vi outsourcar detta till detta Cypriska bolag som har sitt säte i Asien som leds av Ryssland för att spara 10.000kr i månaden.

Sen hade vi suttit i samma båt ändå pga Svenskarnas girighet.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HoboCop:

Är det utomlands någonstans som denna analys sker, antagningsvis USA? Hade det varit i sverige så vill jag iaf tro att det hade skötts betydligt snyggare.

All information som går ut till utländska servrar scannas och undersöks även av FRA. Så både svenska och amerikanska underättleseorganisationer kan lyssna av Alexa, Google home och Siri.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Måttligt oroad, men inte förvånad.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har jag sagt sedan start och blivit nedröstat åt helv... På reddit för det.

Jag är imponerad över hur blåögda många är med vad vi vet.

Håller med. Nutidens form av buggning. Folk spenderar enorma summor pengar på s k "smarta" produkter utan att inse vad överheten kan använda informationen till. Nämn något som utvecklats som gagnar samhällen och mänskligheten som inte makthavare har missbrukat och vänt mot befolkning, folkgrupper och människor med annan värdegrund/religion eller kultur?

Givetvis lyfts enbart det goda syftet fram men man får inte blunda för vad informationen kan användas till. Historiskt och i nutid motarbetas den fria människan, dvs meningsmotståndare, oliktänkande och folkgrupper med en avvikande värdegrund än den egna satta.
Vi-har-rätt-och-dom-har-fel-samhället...Allt detta visade tyskarna på 1900-talet. Varför ska vi åter dit?
Man blir bedrövad av naiviteten i dagens samhälle, lär av historien gott folk. Det är barn och barnbarn som kommer drabbas hårdast.

Tack för ordet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Har jag sagt sedan start och blivit nedröstat åt helv... På reddit för det.

Jag är imponerad över hur blåögda många är med vad vi vet.

Typisk folk på Sweclockers också att vara så hjärntvättade och inte ens vara intresserade av fakta längre utan bara deras egna åsikter.

Huawei och Kina är ju så dåliga men företagen som gjort samma sak de senaste 20åren avgudar man.

Permalänk
Medlem

Vad den säger efter man har sagt ALEXA i några sekunder lär ju inte göra att dom får tag på något känsligt!
"Alexa, turn off all lights"
AMAZON VET ATT JAG HAR LAMPOR HEMMA. OH NEJ!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

1: Det är svårt att ens låtsas vara överraskad om något sådant idag. Den som trodde annat är ju lite väl naiv.

2: "Bloomberg News rapporterar att tidigare anställda hos Amazon påstår att företaget har tusentals anställda i en global avdelning som avlyssnar kundernas inspelningar." key word: PÅSTÅR. Även om det med stor sannolikhet är sant så är det ett påstående. Borde inte rubriken belysa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Håller med. Nutidens form av buggning. Folk spenderar enorma summor pengar på s k "smarta" produkter utan att inse vad överheten kan använda informationen till. Nämn något som utvecklats som gagnar samhällen och mänskligheten som inte makthavare har missbrukat och vänt mot befolkning, folkgrupper och människor med annan värdegrund/religion eller kultur?

Givetvis lyfts enbart det goda syftet fram men man får inte blunda för vad informationen kan användas till. Historiskt och i nutid motarbetas den fria människan, dvs meningsmotståndare, oliktänkande och folkgrupper med en avvikande värdegrund än den egna satta.
Vi-har-rätt-och-dom-har-fel-samhället...Allt detta visade tyskarna på 1900-talet. Varför ska vi åter dit?
Man blir bedrövad av naiviteten i dagens samhälle, lär av historien gott folk. Det är barn och barnbarn som kommer drabbas hårdast.

Tack för ordet.

Det som är så beklämmande med detta, inte bara de smarta assistenterna utan överlag med tjänster som samlar in informaton, är hopplösheten att försöka förklara det. Det verkar som att väldigt många helt enkelt endera inte bryr sig, eller är för dåligt pålästa för att förstå att de faktiskt bör bry sig. All den information som samlas in genom en rad olika applikationer och tjänster är ju en våt dröm för såväl företagen själva, som externa parter som kan lyckas ta del av det.

Det verkar ju ha väckts en liten liten trend dock senaste tiden till att faktiskt börja fundera kring sin personliga integritet igen och jag hoppas att den växer på sig. För i lindan den befinner sig just nu, där man ser "bojkotta Facebook" kampanjer, bara för att se samma användare sedan hoppa över till Instagram eller WhatsApp är plus minus noll.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

key word: PÅSTÅR. Även om det med stor sannolikhet är sant så är det ett påstående. Borde inte rubriken belysa detta?

Nej, eftersom Amazon medger att de lyssnar.

Permalänk
Avstängd

Är det inte Trevligt att Leva i en Värld kombinerad av böckerna 1984 och Brave new world.
Där vi villigt bjuder in till massövervakning och hela tiden är distraherade av nästa nya pryl.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

@Wizbro:
sant. Brukar linux till vardags, men har svårt att komma ifrån min androidtelefon.. Tips? Har en vanlig enkel nokialur jag använder som telefon, men androidluren för bankid, överföringar etc (flight mode, inget sim, lämnar aldrig hemmet). Har svårt att googlebanta. Facebook gjorde jag mig av med för många år sen. Smarta hemassistenter har aldrig varit på tal..
Har kikat på denna exempelvis, Librem 5 för att ersätta android med.
https://puri.sm/products/librem-5/pureos-mobile/

Tyvärr har jag inga direkta tips, lider av samma problem som du. Har tittat på bland annat LineageOS och så finns det ju något som heter "degoogled android" eller liknande - ej experimenterat med detta ännu dock. Man får göra det man kan, till exempel lägga bort telefonen när man inte aktivt använder den.

Din länk är dock väldigt intressant, tack för det! Även om man inte vill köpa just den modellen kanske PureOS fungerar på andra lurar, vem vet? Verkar väldigt bra dock.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Inte bara det, de skickar ju även användardata direkt från din mobil (och det gör nog Apple också). Såg något klipp på YouTube där en person testade att prata om hundar i ca 5 minuter i närheten av sin Android telefon och plötsigt fick skräddarsydd reklam om hundmat, hundleksaker m.m. på diverse hemsidor som använder Google AdSense.

EDIT: Hittade klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=zBnDWSvaQ1I

Wow vilket bevis han har..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Vad den säger efter man har sagt ALEXA i några sekunder lär ju inte göra att dom får tag på något känsligt!
"Alexa, turn off all lights"
AMAZON VET ATT JAG HAR LAMPOR HEMMA. OH NEJ!

Ponera en dataläcka eller helt enkelt en backdoor in till alla data kring när du tänt och släckt dina lampor. Plötsligt så finns det en väldigt bra bild kring vilka tider du förmodligen befinner dig i hemmet, respektive inte. Perfekt om någon tänkt hälsa på och låna lite saker från dig.

Eller varför inte om samma data delas ut till tredje part, bra tillfälle här för att sedan kunna rikta specificerade annonser och erbjudanden mot dig baserat på elförbrukning, har du Philips Hue? Sweet, här har du JIT annonser baserade på när din lampa förmodligen går sönder så att du direkt kan köpa en ny.

Fånigt exempel baserat på en lampa, jag vet. Men det finns ju betydligt mera än en lampa man kan styra med exempelvis Alexa eller synkronisera med Amazon. Alla olika delar bygger ju sedan en helhet man med rätt triviala verktyg kan bygga en profil från för att kartlägga dig, vad du gör, vad du tycker om och ditt beteendemönster. Det är ju den delen man bör fråga sig, är det bra att ge bort den informationen ut till ett företag där man sedan inte har en aning om exakt vad de gör med dina data.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Amazon säger att det avlyssnas för att Alexa ska lära sig tala mer naturligt. Fler tjänster och AI:s använder sig av liknande principer. Men det är ju skillnad på att en AI lär sig av användare och att Amazon sitter och aktivt spionerar på sina användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mans51:

Wow vilket bevis han har..

Skickades från m.sweclockers.com

Läste igenom kommentarerna och verkar som att hans "bevis" inte riktigt fungerar där, då han bl.a. strömmar direkt till YouTube samtidigt. Detta test ska tydligen vara bättre, sett till kommentarerna iaf:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på människor som köper sådana här prylar..

Permalänk
Medlem

Lite lustigt med alla som sätter eltejp över webcamen och tror dom är säkra. Integrerade mikrofoner är det största privacy-breachet i teknik idag. Speciellt när var och varannan laptop och IoT-enhet ska utrustas med farfield-micar och det sällan(aldrig?) finns någon hardlock. Skumt att inte fler business-laptops har någon slags lösning på detta när dom kommer med TPM-chip och webcam physical locks.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Typisk folk på Sweclockers också att vara så hjärntvättade och inte ens vara intresserade av fakta längre utan bara deras egna åsikter.

Huawei och Kina är ju så dåliga men företagen som gjort samma sak de senaste 20åren avgudar man.

Skillnaden är väl vilken stat som man vill göra det enklast för helt enkelt..

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Subtractive:
Fast då är det ju ännu värre om tex Philips skulle ha en dataläcka Just Alexa delen används nog inte lika flitigt till alla av och på släckningar hos alla människor. Utan knappar och andra sensorer är nog vanligare.
Därför jag känner att just Alexa inte kan göra så mycket med just min information, och då använder jag ändå den ganska flitigt till många saker.
Skulle det däremot komma ut att dom lyssnar på allt som hörs i hemmet, så är det en annan femma. Men att det bara är efter "Alexa" känns inte som ett hot

Sen OM hela amazon skulle bli hackat så de kan då lysnna hela tiden, så är det inte så stor chans att just "du/jag" blir utvald då de har X antal hundratusentals timmar och personer att gå igenom

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Är väl inget konstigt. Bra om de får ha kul på jobbet dessutom. Att dina röstkommandon skickas vidare har ju inte varit någon hemlighet.

Brukar göra till mig en hel del gånger när jag ber siri ställa påminnelser och alarm. Dels för att se om hon fattar (det brukar hon) men också för att tanken att någon på fullaste allvar måste lyssna på min tillgjordhet är lite underhållande

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Är nästan som FB Messenger på telefonen.

Pratar man om något så kommer det som reklam på FB flödet.
Det är lite kul faktiskt.

Permalänk
Medlem

Tja detta har väl redan uppdagats flera gånger tidigare? *kli under hakan

Men det är just pga av sådant här jag inte skaffar någon assisten, varken stand alone eller i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@RobertRoos:
Fast då är det ju ännu värre om tex Philips skulle ha en dataläcka Just Alexa delen används nog inte lika flitigt till alla av och på släckningar hos alla människor. Utan knappar och andra sensorer är nog vanligare.
Därför jag känner att just Alexa inte kan göra så mycket med just min information, och då använder jag ändå den ganska flitigt till många saker.
Skulle det däremot komma ut att dom lyssnar på allt som hörs i hemmet, så är det en annan femma. Men att det bara är efter "Alexa" känns inte som ett hot

Sen OM hela amazon skulle bli hackat så de kan då lysnna hela tiden, så är det inte så stor chans att just "du/jag" blir utvald då de har X antal hundratusentals timmar och personer att gå igenom

Absolut är det så, men i det fallet så skulle det begränsas till just (om vi fortsätter med detta exempel) lampor, inte alla andra parametrar utöver det. Resten av det jag svarar här är btw inte riktat personligen mot dig, utan jag bara lägger fram mitt perspektiv på det hela rent generellt

Problemet med tänket att part x inte kan göra så mycket med part y's information kan till viss del ha vart sant för ett par år sedan. Men med de verktyg och beräkningskraft som finns tillgänglig idag, kan den mest sublima bit av information/data passa in i ett pussel för att bygga en profil. Det här är dessutom inget som sker i det dolda, utan är sättet man arbetar på idag och egentligen även långt innan alla enorma datainsamlingsprojekt. Bygga en profil över en användargrupp och marknad är A och O egentligen, även om det tidigare var betydligt mera manuellt arbete som låg bakom det samt i mindre skala.

Genom att samla och analysera data från en rad olika källor så får man fram otäckt specifika profiler från makronivå ned till individnivå, som sedan kan tillämpas för primärt annonsering förmodligen- men finns ju även där för andra tillämpningsområden om det hamnar i fel händer.

Tänket att bli utvald vid ett hack är (återigen min personliga åsikt) ett feltänk, det handlar inte så mycket om det. Om du inte aktivt är en person av intresse av någon anledning. Men dina data är utan tvekan en kugge i maskineriet där vid en dataläcka, att denna finns hos en part som inte direkt kommer följa GDPR- är alltid oroväckande.

Men nu! Det här är inte en foliehatt i storlek turban som pratar haha det är egentligen inte ens exakt dags dato jag är bekymrad över (även om det redan nu finns enorma mängder data om alla). Utan i ett längre perspektiv, 10, 20, 50 år. En fullständig dokumentering inte bara av en individ, utan global befolkning och vad det kan ha för konsekvenser.
Jag tycker att man oavsett om man själv anser att man "inte har något att dölja", bör fråga sig om man är okej med att den informationen skulle ligga i en publik databas? Oavsett om man inte sitter på en hemlighet i klass med att "jag vet vem som mördade Palme". Så räcker egentligen en sådan enkel grej som att du för 10 år sedan pratade skit om x i en privat chatt, som nu läckt ut. Vi ser ju redan exempel på detta med tweets som grävs upp lite då och då (som ändå är publika från början).

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mans51:

Wow vilket bevis han har..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Icte:

Läste igenom kommentarerna och verkar som att hans "bevis" inte riktigt fungerar där, då han bl.a. strömmar direkt till YouTube samtidigt. Detta test ska tydligen vara bättre, sett till kommentarerna iaf:

https://www.youtube.com/watch?v=_2GHqYR8WB4

Hänt mig flera gånger. Nyaste exemplet. Jag och tjejen sitter och diskuterar vilket skal till mobilen jag ska köpa, hon nämnder fyndiq och vi börjar prata lite om den affären. Jag fortsätter kolla på skal på fyniq på min mobil. Några minuter senare dyker fyndiq reklam upp i hennes facebook-flöde.

Hmmm :->

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!