Amazon avlyssnar kunders Alexa-högtalare

Amazon avlyssnar kunders Alexa-högtalare

Att smarta högtalare spelar in och analyserar användarnas röster är inget nytt. Nu rapporteras det dock om att Amazons personal avlyssnar inspelningar som gjorts via Alexa.

Läs hela artikeln här

surprisedpikachu.jpg
Who could have guessed?

Hmm. Det är väl ganska givet att det samlas in röstdata för att förbättra mjukvaran så att den förstår oss bättre med tiden. Trodde jag var givet redan ;).

Har alltid varit avigt inställd till dessa röstassistenter.
För ja, det är rätt så svårt för användaren att veta vad som samlas in och hur detta sedan behandlas.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

surprisedpikachu.jpg
Who could have guessed?

Kände också så. Känner mig avtrubbad. Är inte ett dugg förvånad och inte kanske orimligt oberörd. Samtidigt.. wtf.

Ramlade av stolen... inte.

Särskilt förvånad blir man ju inte.
Vi får väl se om GDPR fungerar som tänkt så Amazon får sig en rejäl törn ekonomiskt för detta.

Men även om man undviker att skaffa denna typ av "smarta" enheter i hemmet går man ju omkring med en enhet för inspelning av ljud och bild i fickan varje dag.

Har jag sagt sedan start och blivit nedröstat åt helv... På reddit för det.

Jag är imponerad över hur blåögda många är med vad vi vet.

Skrivet av Pepsin:

Särskilt förvånad blir man ju inte.
Vi får väl se om GDPR fungerar som tänkt så Amazon får sig en rejäl törn ekonomiskt för detta.

Men även om man undviker att skaffa denna typ av "smarta" enheter i hemmet går man ju omkring med en enhet för inspelning av ljud och bild i fickan varje dag.

Precis. Lika självklart som att Amazons Alexa och vilka andra röstassistenter som finns nu för tiden samlar in allt man säger är ju att telefonen gör detsamma. Om jag inte missminner mig har någon toppgubbe på SÄPO till och med rekommenderat mot att man har telefoner i närheten när man diskuterar familjeangelägenheter.

It's better to ask for forgiveness than permission.

Pryl X: "Before using this product you must accept the license agreement: By using this product you give us permissions to completely f*ck you over"
Svensson: *klickar accept*
Tidning: PRYL X SÄLJER DIN DATA OCH MÖRDAR HUNDVALPAR
Svensson: VA HUR KUNDE DETTA HÄNDA?!

Detta sa man från första början... men var det någon som lyssnade då? Nej!
Eller jo, alexa.

"Amazon bekräftar i ett uttalande att de använder en "extremt liten del" av det som spelas in via Alexa för att förbättra sin tjänst. "
Ja uppenbarligen används resten som underhållningsmaterial för personalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Foliehatten kommer på: det hær ær ju ændå en enhet man accepterar alltid ska lyssna i bakgrunden, och godkænner ska "førbættras øver tid genom analys" i EULA osv. Tænk då på att et vanligt hem idag kryllar av mikrofoner, kameror och sensorer som samtliga kan samla in information utan att vi vet om det. Orwell vænder sig i graven.

Mikrofoner över hela mitt hem.

Artikel 13.

Känner mig så trygg och varm inombords, pappa staten vet mitt bästa

@Wizbro:
sant. Brukar linux till vardags, men har svårt att komma ifrån min androidtelefon.. Tips? Har en vanlig enkel nokialur jag använder som telefon, men androidluren för bankid, överföringar etc (flight mode, inget sim, lämnar aldrig hemmet). Har svårt att googlebanta. Facebook gjorde jag mig av med för många år sen. Smarta hemassistenter har aldrig varit på tal..
Har kikat på denna exempelvis, Librem 5 för att ersätta android med.
https://puri.sm/products/librem-5/pureos-mobile/

Senast redigerat 2019-04-11 13:38
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Det är väl ganska givet att det samlas in röstdata för att förbättra mjukvaran så att den förstår oss bättre med tiden. Trodde jag var givet redan ;).

Har alltid varit avigt inställd till dessa röstassistenter.
För ja, det är rätt så svårt för användaren att veta vad som samlas in och hur detta sedan behandlas.

Läste du artikeln? Det var inte insamlandet av datan som var problemet eftersom som du säger vet de flesta om att det spelas in för att förbättra röstassistenten.

Skrivet av Leedow:

It's better to ask for forgiveness than permission.

*easier

Det här är verkligen en sån där grej jag tänker att nää, okej visst kan det spelas in, men det är väl ingen som lyssnar av det eller gör något av det... och så visar det sig vara precis det det som händer.

På samma sätt som med mobiltelefoner, vissa menar att det är samma visa där. Att de spelar in och skickar allt de snappar upp utan allmänhetens offentliga kännedom. Med all sannolikhet är redan allt vi sagt i mobilen, både i och utanför faktiska telefonsamtal, och allt som givit ljud ifrån sig i rum där telefonen befunnit sig, redan inspelat. Någonstans i detta nu sitter säkert någon och lyssnar igenom och indexerar alltsammans.

Bara hoppas man inte har eller haft telefonen med sig någonstans där man sagt eller gjort något som kan verka stötande eller kan användas mot en, i något sammanhang...

Visst kan man tycka det är orimligt. Tills det är avslöjat, när det nu sker..

Skrivet av Blupparen:

"Amazon bekräftar i ett uttalande att de använder en "extremt liten del" av det som spelas in via Alexa för att förbättra sin tjänst. "
Ja uppenbarligen används resten som underhållningsmaterial för personalen.

Ja, blir nog lite svårt att hinna med att lyssna på allt, skulle nog ta ett x antal århundranden

Skrivet av L.Forsgren:

Läste du artikeln? Det var inte insamlandet av datan som var problemet eftersom som du säger vet de flesta om att det spelas in för att förbättra röstassistenten.

Ja jag uttryckte mig väl ganska vagt där.

Borde kanske lagt till att det väl är givet att människor kommer lyssna på grejerna också. Klarar datorn av det så hade det inte behövs skickas tillbaka alls.

Exakt hur det sedan hanteras internt är väl inte jätteförvånande även om det klart är olämpligt. Efter att ha sett vad apputvecklare vanligen har tillgång till så hör det väl till standard att man som enskild person kan bli identiferad, var man bor och allt sådant i samband med det materialet appen (eller prylen) ska hantera. Har antagit att det även gällt för övriga "smarta hemmet"-grejer.

Därför jag gärna ser mer genomgångar av IoT-prylar där man testar grejerna i en miljö som begränsar internetåtkomsten. Något jag efterfrågat i andra trådar ;).

Senast redigerat 2019-04-11 16:12
Skrivet av Snogge:

@Wizbro:
sant. Brukar linux till vardags, men har svårt att komma ifrån min androidtelefon.. Tips? Har en vanlig enkel nokialur jag använder som telefon, men androidluren för bankid, överföringar etc. Har svårt att googlebanta. Facebook gjorde jag mig av med för många år sen. Smarta hemassistenter har aldrig varit på tal..
Har kikat på denna exempelvis, Librem 5 för att ersätta android med.
https://puri.sm/products/librem-5/pureos-mobile/

Sailfish kan vara något, kommer med android emulator som man kan använda för bankid, bankens egen program och sånt som tyvärr är tvunget...
Tyvärr är det rätt kört då bankid folket mm vägrar utveckla för annat än just android och ios.
Hur någon annan ska kunna slå igenom på svenska marknaden kan man undra när hela befolkningen blir tvingad att köra ett av dessa två systemen :/

Surprise! Eller nej, faktiskt väldigt väntat. Men man är ju så luttrad nu och bryr sig knappt. Egentligen borde det här behandlas som en stor skandal, men det blir på sin höjd lite notiser här och där.

@Gelantious:
Ska kollas upp.
Exakt.. dessutom har väl bankID för dator försvunnit? Finns ju inga alternativ längre. Får använda dosorna igen antar jag. SMÄRTA

EDIT: Verkar bara stödja vissa xperialurar i dagsläget.. Kanske ändå är ett alternativ om jag byter lur. Tack för info

Det var ju väntat. Därför köper man inte skiten. Och Amazon kommer in i Sverige, vedervärdigt amerikanskt dyngbolag!

"corporations dominate earth" - Kreator tidigt 90 tal....they knew.

Har den lilla roboten vector som sja vara kompatibel med alexa, lyssnar den också tro?

Inget som förvånar direkt. Jag har varit skeptiskt mot dessa enheter sedan de släpptes.
En apparat där man måste tycka in en knapp för att säga ett röstkommando är en sak. Då har man medvetet skickat det meddelandet, men enheter som lyssnar hela tiden kommer inte in hos mig.

Skrivet av Aka_The_Barf:

"corporations dominate earth" - Kreator tidigt 90 tal....they knew.

Material world paranoia!

"Rapporten anger bland annat att Amazons personal och kontraktsanställda i privata chattrum delar inspelningar de finner underhållande, exempelvis personer som sjunger i duschen där sångröstens bristande kvalitet varit målet för hån bland Amazons personal. Inspelningar av barn som skriker eller gråter uppges också ha delats i dessa chattgrupper."

Inte ett dugg förvånad, händer väl även någonstans hos Google/Apple/Facebook också.

*Fy för alla kinesiska spion-grejer* hmmm

Skrivet av Icte:

Inte ett dugg förvånad, händer väl även någonstans hos Google/Apple/Facebook också.

Inget att bli förvånad över med hjälp av alla dessa smarta hem så är vi uppkopplade dygnet runt. Skulle inte förvåna mig om storebror läser av dom nya kylskåpen om vad vad vi ställer in för mat.