Amazon avlyssnar kunders Alexa-högtalare

Permalänk
Melding Plague

Amazon avlyssnar kunders Alexa-högtalare

Att smarta högtalare spelar in och analyserar användarnas röster är inget nytt. Nu rapporteras det dock om att Amazons personal avlyssnar inspelningar som gjorts via Alexa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

surprisedpikachu.jpg
Who could have guessed?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Det är väl ganska givet att det samlas in röstdata för att förbättra mjukvaran så att den förstår oss bättre med tiden. Trodde jag var givet redan ;).

Har alltid varit avigt inställd till dessa röstassistenter.
För ja, det är rätt så svårt för användaren att veta vad som samlas in och hur detta sedan behandlas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

surprisedpikachu.jpg
Who could have guessed?

Kände också så. Känner mig avtrubbad. Är inte ett dugg förvånad och inte kanske orimligt oberörd. Samtidigt.. wtf.

Permalänk
Medlem

Ramlade av stolen... inte.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Särskilt förvånad blir man ju inte.
Vi får väl se om GDPR fungerar som tänkt så Amazon får sig en rejäl törn ekonomiskt för detta.

Men även om man undviker att skaffa denna typ av "smarta" enheter i hemmet går man ju omkring med en enhet för inspelning av ljud och bild i fickan varje dag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har jag sagt sedan start och blivit nedröstat åt helv... På reddit för det.

Jag är imponerad över hur blåögda många är med vad vi vet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Särskilt förvånad blir man ju inte.
Vi får väl se om GDPR fungerar som tänkt så Amazon får sig en rejäl törn ekonomiskt för detta.

Men även om man undviker att skaffa denna typ av "smarta" enheter i hemmet går man ju omkring med en enhet för inspelning av ljud och bild i fickan varje dag.

Precis. Lika självklart som att Amazons Alexa och vilka andra röstassistenter som finns nu för tiden samlar in allt man säger är ju att telefonen gör detsamma. Om jag inte missminner mig har någon toppgubbe på SÄPO till och med rekommenderat mot att man har telefoner i närheten när man diskuterar familjeangelägenheter.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

It's better to ask for forgiveness than permission.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv

Pryl X: "Before using this product you must accept the license agreement: By using this product you give us permissions to completely f*ck you over"
Svensson: *klickar accept*
Tidning: PRYL X SÄLJER DIN DATA OCH MÖRDAR HUNDVALPAR
Svensson: VA HUR KUNDE DETTA HÄNDA?!

Permalänk
Medlem

Detta sa man från första början... men var det någon som lyssnade då? Nej!
Eller jo, alexa.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

"Amazon bekräftar i ett uttalande att de använder en "extremt liten del" av det som spelas in via Alexa för att förbättra sin tjänst. "
Ja uppenbarligen används resten som underhållningsmaterial för personalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Foliehatten kommer på: det hær ær ju ændå en enhet man accepterar alltid ska lyssna i bakgrunden, och godkænner ska "førbættras øver tid genom analys" i EULA osv. Tænk då på att et vanligt hem idag kryllar av mikrofoner, kameror och sensorer som samtliga kan samla in information utan att vi vet om det. Orwell vænder sig i graven.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Mikrofoner över hela mitt hem.

Artikel 13.

Känner mig så trygg och varm inombords, pappa staten vet mitt bästa

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Wizbro:
sant. Brukar linux till vardags, men har svårt att komma ifrån min androidtelefon.. Tips? Har en vanlig enkel nokialur jag använder som telefon, men androidluren för bankid, överföringar etc (flight mode, inget sim, lämnar aldrig hemmet). Har svårt att googlebanta. Facebook gjorde jag mig av med för många år sen. Smarta hemassistenter har aldrig varit på tal..
Har kikat på denna exempelvis, Librem 5 för att ersätta android med.
https://puri.sm/products/librem-5/pureos-mobile/

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Det är väl ganska givet att det samlas in röstdata för att förbättra mjukvaran så att den förstår oss bättre med tiden. Trodde jag var givet redan ;).

Har alltid varit avigt inställd till dessa röstassistenter.
För ja, det är rätt så svårt för användaren att veta vad som samlas in och hur detta sedan behandlas.

Läste du artikeln? Det var inte insamlandet av datan som var problemet eftersom som du säger vet de flesta om att det spelas in för att förbättra röstassistenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

It's better to ask for forgiveness than permission.

*easier

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen en sån där grej jag tänker att nää, okej visst kan det spelas in, men det är väl ingen som lyssnar av det eller gör något av det... och så visar det sig vara precis det det som händer.

På samma sätt som med mobiltelefoner, vissa menar att det är samma visa där. Att de spelar in och skickar allt de snappar upp utan allmänhetens offentliga kännedom. Med all sannolikhet är redan allt vi sagt i mobilen, både i och utanför faktiska telefonsamtal, och allt som givit ljud ifrån sig i rum där telefonen befunnit sig, redan inspelat. Någonstans i detta nu sitter säkert någon och lyssnar igenom och indexerar alltsammans.

Bara hoppas man inte har eller haft telefonen med sig någonstans där man sagt eller gjort något som kan verka stötande eller kan användas mot en, i något sammanhang...

Visst kan man tycka det är orimligt. Tills det är avslöjat, när det nu sker..

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

"Amazon bekräftar i ett uttalande att de använder en "extremt liten del" av det som spelas in via Alexa för att förbättra sin tjänst. "
Ja uppenbarligen används resten som underhållningsmaterial för personalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, blir nog lite svårt att hinna med att lyssna på allt, skulle nog ta ett x antal århundranden

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Forsgren:

Läste du artikeln? Det var inte insamlandet av datan som var problemet eftersom som du säger vet de flesta om att det spelas in för att förbättra röstassistenten.

Ja jag uttryckte mig väl ganska vagt där.

Borde kanske lagt till att det väl är givet att människor kommer lyssna på grejerna också. Klarar datorn av det så hade det inte behövs skickas tillbaka alls.

Exakt hur det sedan hanteras internt är väl inte jätteförvånande även om det klart är olämpligt. Efter att ha sett vad apputvecklare vanligen har tillgång till så hör det väl till standard att man som enskild person kan bli identiferad, var man bor och allt sådant i samband med det materialet appen (eller prylen) ska hantera. Har antagit att det även gällt för övriga "smarta hemmet"-grejer.

Därför jag gärna ser mer genomgångar av IoT-prylar där man testar grejerna i en miljö som begränsar internetåtkomsten. Något jag efterfrågat i andra trådar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

@Wizbro:
sant. Brukar linux till vardags, men har svårt att komma ifrån min androidtelefon.. Tips? Har en vanlig enkel nokialur jag använder som telefon, men androidluren för bankid, överföringar etc. Har svårt att googlebanta. Facebook gjorde jag mig av med för många år sen. Smarta hemassistenter har aldrig varit på tal..
Har kikat på denna exempelvis, Librem 5 för att ersätta android med.
https://puri.sm/products/librem-5/pureos-mobile/

Sailfish kan vara något, kommer med android emulator som man kan använda för bankid, bankens egen program och sånt som tyvärr är tvunget...
Tyvärr är det rätt kört då bankid folket mm vägrar utveckla för annat än just android och ios.
Hur någon annan ska kunna slå igenom på svenska marknaden kan man undra när hela befolkningen blir tvingad att köra ett av dessa två systemen :/

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Surprise! Eller nej, faktiskt väldigt väntat. Men man är ju så luttrad nu och bryr sig knappt. Egentligen borde det här behandlas som en stor skandal, men det blir på sin höjd lite notiser här och där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Gelantious:
Ska kollas upp.
Exakt.. dessutom har väl bankID för dator försvunnit? Finns ju inga alternativ längre. Får använda dosorna igen antar jag. SMÄRTA

EDIT: Verkar bara stödja vissa xperialurar i dagsläget.. Kanske ändå är ett alternativ om jag byter lur. Tack för info

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Inaktiv

Det var ju väntat. Därför köper man inte skiten. Och Amazon kommer in i Sverige, vedervärdigt amerikanskt dyngbolag!

Permalänk
Medlem

"corporations dominate earth" - Kreator tidigt 90 tal....they knew.

Har den lilla roboten vector som sja vara kompatibel med alexa, lyssnar den också tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inget som förvånar direkt. Jag har varit skeptiskt mot dessa enheter sedan de släpptes.
En apparat där man måste tycka in en knapp för att säga ett röstkommando är en sak. Då har man medvetet skickat det meddelandet, men enheter som lyssnar hela tiden kommer inte in hos mig.

Skrivet av Aka_The_Barf:

"corporations dominate earth" - Kreator tidigt 90 tal....they knew.

Material world paranoia!

Permalänk
Medlem

"Rapporten anger bland annat att Amazons personal och kontraktsanställda i privata chattrum delar inspelningar de finner underhållande, exempelvis personer som sjunger i duschen där sångröstens bristande kvalitet varit målet för hån bland Amazons personal. Inspelningar av barn som skriker eller gråter uppges också ha delats i dessa chattgrupper."

Inte ett dugg förvånad, händer väl även någonstans hos Google/Apple/Facebook också.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

*Fy för alla kinesiska spion-grejer* hmmm

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Inte ett dugg förvånad, händer väl även någonstans hos Google/Apple/Facebook också.

Inget att bli förvånad över med hjälp av alla dessa smarta hem så är vi uppkopplade dygnet runt. Skulle inte förvåna mig om storebror läser av dom nya kylskåpen om vad vad vi ställer in för mat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata