Lurad på Tradera? Vad har jag rätt till?

Permalänk

Lurad på Tradera? Vad har jag rätt till?

Köpte en parfym på tradera då den var billig (599kr) . Kostar egentligen 1000kr.

Fick försendelsen några dagar sen, försendelsen var helt tom. Det var ingen parfym där i. Försendelsen kom igenom min brevlåda vilket inte skulle gått om det var en parfym där i. Säljaren säger att han är säker på att han skickat parfymen och att han inte vet vad som hänt med parfymen. Försendelsen var intakt med inga skador alls och försluten väl.

Nu är ju frågan....vad kan jag göra? Vad har jag rätt till? Har jag rätt att få tillbaka pengarna eller har jag precis köpt en bubbelpåse för 654kr? (inc frakt).

Permalänk
Medlem

Köpte du av privatperson eller företag?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@DesignerZ: Ställ frågan till traderasupporten! De hjälper till med dessa frågor!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Hur betalade du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har köpskydd från Tradera om du betalade via Klarna eller Paypal.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Köpte du av privatperson eller företag?

Privatperson tror jag :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du har köpskydd från Tradera om du betalade via Klarna eller Paypal.

Swishade genom Tradera. Har man köpskydd då också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignerZ:

Swishade genom Tradera. Har man köpskydd då också?

Nja, både och, du har inte samma skydd som om du betalade via Klarna eller PatPal.
Men du har fortfarande skydd genom att säljaren måste leverera en produkt som motsvarar beskrivningen i annonsen.

Så som nämnt tidigare, kontakta Tradera's support, du kommer dock troligtvis ha svårt att få tillbaka dina pengar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Paketet borde ha vägts vid inlämningen. Kolla med speditören om vikten vid inlämnandet stämmer överens med det tomma paketet eller om en vikt som skulle kunna motsvara den aktuella produkten saknas.

Ansvaret för varan lämnar säljaren, om denne agerar som privatperson och inte näringsidkare, då varan överlämnas till speditören, men säljaren bör kunna bevisa att denne faktiskt avlämnat varan för att slippa ansvar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Ansvaret för varan lämnar säljaren, om denne agerar som privatperson och inte näringsidkare, då varan överlämnas till speditören, men säljaren bör kunna bevisa att denne faktiskt avlämnat varan för att slippa ansvar.

Har du en källa på detta? Låter väldigt konstigt.. Det är alltid säljarens ansvar tills dess varan når köparen vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade säljaren bra omdöme?

Men ja, med största sannolikhet har du köpt väldigt dyr mjukplast.
Du får anmäla till Tradera, så kanske kontot blir avstängt. Bara att skapa ett nytt konto dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Har du en källa på detta? Låter väldigt konstigt.. Det är alltid säljarens ansvar tills dess varan når köparen vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Från köplagen (https://lagen.nu/1990:931#P7S1 2st):

"Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen."

Om säljaren är näringsidkare och köparen konsument/privatperson gäller istället konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932#P6S1):

"Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Från köplagen (https://lagen.nu/1990:931#P7S1 2st):

"Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen."

Där lärde jag mig ngt nytt

Det står dock samtidigt direkt under paragrafen du länkade

”8 § Skall säljaren ordna transporten av varan, skall han ingå avtal om transporten till bestämmelseorten med lämpligt transportmedel och på sedvanliga villkor för en sådan transport.”

Vilket bör göra att säljaren är den som skall ingå avtalet och bör då även ta över ansvaret för frakten iom han har rollen som beställare av tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignerZ:

Swishade genom Tradera. Har man köpskydd då också?

Nej, då får du ta det med säljaren.

Permalänk
Medlem

Varför är det så många som reggar sig just på sweclockers för att ställa sin första fråga om onlineköp från privatpersoner som gått åt skogen? 3-4 senaste månaden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Paketet borde ha vägts vid inlämningen. Kolla med speditören om vikten vid inlämnandet stämmer överens med det tomma paketet eller om en vikt som skulle kunna motsvara den aktuella produkten saknas.

Ansvaret för varan lämnar säljaren, om denne agerar som privatperson och inte näringsidkare, då varan överlämnas till speditören, men säljaren bör kunna bevisa att denne faktiskt avlämnat varan för att slippa ansvar.

Dock är Postnords och andra aktörers viktvägning inget som går att använda, för att det stämmer oftast inte, det slarvas oerhört med detta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Varför är det så många som reggar sig just på sweclockers för att ställa sin första fråga om onlineköp från privatpersoner som gått åt skogen? 3-4 senaste månaden..

Håller med, verkar väldigt suspekt..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

@DesignerZ: Ställ frågan till traderasupporten! De hjälper till med dessa frågor!

Varför ska vi ha "konsumenträtt" som ämne i forat för?
För att ventilera med folk som kanske bryr sig?

D.v.s inte du, håll dig utanför trådarna du ogillar så blir forat betydlig trevligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Varför ska vi ha "konsumenträtt" som ämne i forat för?
För att ventilera med folk som kanske bryr sig?

D.v.s inte du, håll dig utanför trådarna du ogillar så blir forat betydlig trevligare.

Ser inte var du hittar otrevligheten riktigt? Det var ju ett hjälpsamt svar?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW