Asus lanserar nya Proart-skärmar med 4K UHD-upplösning, HDR och Mini LED

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar nya Proart-skärmar med 4K UHD-upplösning, HDR och Mini LED

Asus senaste tillskott Proart PA27UCX och Proart PA32UCX erbjuder 4K UHD-upplösning, stöd för DisplayHDR 1000 och introducerar även Mini LED-paneler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer dessa skärmar kosta måntro? Över 10K kr?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hur mycket kommer dessa skärmar kosta måntro? Över 10K kr?

Jag gissar på 58 997 kronor och 73 öre

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Jag gissar på 58 997 kronor och 73 öre

Jo fast nä, öre har vi ju mer eller mindre slutat med i Sverige!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Jag gissar på 58 997 kronor och 73 öre

Och där spricker drömmarna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Då kommer gamingskärmar med mini led "snart" om c:a två år

Permalänk
Medlem

Här satt jag och tänkte 'micro led' för allting och tyckte att wow vad snabbt det kom ut på marknaden, fasen vad kul!
Men nej. Det var mini det handlade om..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur fabrikskalibrerade är dessa vad gäller färgåtergivningen för att täcka AdobeRGB-rymden inom rätt parametrar? Med tanke på vad en fabrikskalibrerad 24" 10-bit "ProArt"-skärm kostar så vill jag inte fråga om prislappen på denna, så tillvida inte man köper den från Tyskland som företagare...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Bildexpert 📺

Renodlade LED-displayer, micro-LED med många fler patent är många år bort innan det blir skärmar. LCD är för rotat, tillverkningseffektiviserat och för billigt för att det ska ersättas av något annan radikalt annorlunda inom närmaste tiden, tja åren.

LED-arrayer för att belysa LCD bakifrån är som så mycket annat heller inget nytt. Det är tillverkningsekonomin som gör det svårt, men det börjar lätta och kommer förhoppningsvis bli ett mer gångbart alternativ.

Philips visade upp liknande prototyper på ett pressevent i mitten av 00-talet. Men det tog sig aldrig till marknaden för tillverkningen var för komplex och därmed priset för högt. Minns inte exakt när men platsen var i Monaco och Air France hade slarvat bort bagaget, så inga rena underkläder. Och de enda kalsonger man finner i Monaco är typ Armani, så 50 euro styck på rea fick jag pröjsa. Har dem kvar för de är storlek XL och då passandes för en stor, 100+ kg Thomas. Vilket innebär att LED-array-belysta skärmen visades upp senast 2006 eller kanske 2007.

Nåväl, sidospår. Men det säger en hel del om hur lång tid det tar för teknik att nå hyfsade "konsumentnivåer" i fråga om priser och tillverkning. Vill du ha en Micro-LED-skärm hemma är det bara att kontakta Samsung, hosta upp miljonerna och skriva på ett treårig serviceavtal. Vill du ha ett par begagnade Armani-kalsonger storlek XL, så tar jag gärna emot 50 euro. Serviceavtal behövs inte

Permalänk
Inaktiv

Sidan att hålla ett öga på om du vill veta hur det går för utvecklingen av Micro-LED

https://www.microled-info.com/

OLED börjar ta sig till spelmarknaden MEN tyvärr till överpris eftersom det räknas som high end, smakar det så kostar det.

Samsung Display 15.6" 4K OLED laptop display kostar ENDAST $50-60 mer att tillverka än jämförbart LCD alternativ

Tyvärr passar tillverkare på att trycka på extrema prislappar om du väljer OLED som alternativ när du köper laptop.

T ex på 2019 Alienware m15 laptop vill de ha $350 extra om du väljer OLED alternativet istället för LCD.

https://www.oled-info.com/dell-now-shipping-oled-alienware-m1...

Kan bara hoppas Samsung Display optimerar sina tillverkningskostnader så att priset snart kommer ner till LCD nivå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Hur fabrikskalibrerade är dessa vad gäller färgåtergivningen för att täcka AdobeRGB-rymden inom rätt parametrar? Med tanke på vad en fabrikskalibrerad 24" 10-bit "ProArt"-skärm kostar så vill jag inte fråga om prislappen på denna, så tillvida inte man köper den från Tyskland som företagare...

Att fabrikskalibrera tar typ någon minut per skärm? Knappast något som är omöjligt att få till även på lågkostnadsskärmar.

Permalänk
Inaktiv

dåligt med nyheter av "ultrawide" skärmar. Tråkigt. Funderade på att köpa LGs 38" skärm för nåt år sedan men tyckte den var lite gammal redan då och hoppades på en snart kommande duglig uppföljare. Ser dock inte att ha hänt så mycket sedan dess.

En ny dyrare varriant har släppts men speccen ser exakt likadana ut så antar det är samma panel i ny förpackning?

Mycket tråkigt, skulle gärna uppgradera men inte till ett högre pris för samma skärm som jag valde att inte köpa för ett år sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

dåligt med nyheter av "ultrawide" skärmar. Tråkigt. Funderade på att köpa LGs 38" skärm för nåt år sedan men tyckte den var lite gammal redan då och hoppades på en snart kommande duglig uppföljare. Ser dock inte att ha hänt så mycket sedan dess.

En ny dyrare varriant har släppts men speccen ser exakt likadana ut så antar det är samma panel i ny förpackning?

Mycket tråkigt, skulle gärna uppgradera men inte till ett högre pris för samma skärm som jag valde att inte köpa för ett år sedan.

Här är skärmen du letar efter, den är runt hörnet= c:a 3:e kvartalet, kanske redan Augusti med lite tur.

https://www.lg.com/us/monitors/lg-38GL950G-B-gaming-monitor

37.5” Curved UltraWide® QHD+ (3840 x 1600) Nano IPS Display
144Hz (OverClock 175Hz)
NVIDIA G-SYNC Compatible
Sphere Lighting 2.0
3-Side Virtually Borderless Design
Tilt and Height Adjustable

Notera dock att det står "NVIDIA G-SYNC Compatible" så det kan hända att den inte har en G-Sync modul utan i grunden är FreeSync men redan i förväg är testad och godkänd av nVidia till att vara G-Sync kompatibel.

Men samtidigt står det att den är överklockad till 175Hz vilket brukar innebära en riktig G-Sync modul om nu LG inte har gjort en egen variant av överklockning vilket inte skulle förvåna mig.

Snackisen är även att den ska ha minst VESA DisplayHDR 600 vilket vidare förstärker att det är FreeSync [G-Sync kompatibel]

Korrekta specifikationer borde dyka upp på Computex runt 27:e Maj.

Permalänk

Enda man undrar e ju hur många procent av dessa returneras med pixelfel, med tanke på deras värdelösa elr princip obefintliga kvalitets kontroll på sina andra dyra skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Yes för typ 25 tusen som vanligt... visst om du är professionell content creator, annars helt befängt dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Sidan att hålla ett öga på om du vill veta hur det går för utvecklingen av Micro-LED

https://www.microled-info.com/

OLED börjar ta sig till spelmarknaden MEN tyvärr till överpris eftersom det räknas som high end, smakar det så kostar det.

Samsung Display 15.6" 4K OLED laptop display kostar ENDAST $50-60 mer att tillverka än jämförbart LCD alternativ

Tyvärr passar tillverkare på att trycka på extrema prislappar om du väljer OLED som alternativ när du köper laptop.

T ex på 2019 Alienware m15 laptop vill de ha $350 extra om du väljer OLED alternativet istället för LCD.

https://www.oled-info.com/dell-now-shipping-oled-alienware-m1...

Kan bara hoppas Samsung Display optimerar sina tillverkningskostnader så att priset snart kommer ner till LCD nivå.

Sen måste man hålla isär kostnaderna för att tillverka och att utveckla. Att tillverka ett exemplar av ett spel är exempelvis nästan gratis, bara kopiera det och skicka via internet. Att utveckla det däremot kostar multum och tar lång tid.

Samma med nya tekniker, har de plöjt ner mycket pengar i utvecklingen vill de ha tillbaka de investeringarna via högre marginaler initialt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Inaktiv

Najs du! Tackar den ser riktigt spännande ut.

Skrivet av anon162230:

Här är skärmen du letar efter, den är runt hörnet= c:a 3:e kvartalet, kanske redan Augusti med lite tur.

https://www.lg.com/us/monitors/lg-38GL950G-B-gaming-monitor

37.5” Curved UltraWide® QHD+ (3840 x 1600) Nano IPS Display
144Hz (OverClock 175Hz)
NVIDIA G-SYNC Compatible
Sphere Lighting 2.0
3-Side Virtually Borderless Design
Tilt and Height Adjustable

Notera dock att det står "NVIDIA G-SYNC Compatible" så det kan hända att den inte har en G-Sync modul utan i grunden är FreeSync men redan i förväg är testad och godkänd av nVidia till att vara G-Sync kompatibel.

Men samtidigt står det att den är överklockad till 175Hz vilket brukar innebära en riktig G-Sync modul om nu LG inte har gjort en egen variant av överklockning vilket inte skulle förvåna mig.

Snackisen är även att den ska ha minst VESA DisplayHDR 600 vilket vidare förstärker att det är FreeSync [G-Sync kompatibel]

Korrekta specifikationer borde dyka upp på Computex runt 27:e Maj.