Regeringen höjer kemikalieskatten på elektronik i vårbudgeten 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Tror inte många kommer bry sig om att en PS4:a kostar en 100-lapp mer, eller att en iPhone X kostar 10 kr mer.
Jag som vuxen arbetare bryr mig helt ärligt inte ett piss, hellre köpa den genom svenska företag/affärer där jag snabbt och enkelt kan få fixat en trasig sak inom garantitiden.
Har köpt utomlands förut där det ändå är garanti. Produkten gick sönder och det var garanti, fick lägga ut ca 500 kr i ren fraktkostnad för att skicka tillbaka produkten. Efter en månad ca kom en ny tillbaka. Dom där ca 200 kr billigare den var utomlands åt upp sig självt.

Vem orkar bry sig om småpengar.

Min erfarenhet är att Amazon är bra mycket bättre när det gäller reklamationer än någon svensk affär. Normalt inget snack och skickar nytt exemplar innan returen anlänt.

On topic är skatt trots allt till för att förändra beteende, så i detta fall är det helt logiskt att styra om sina köpa till utlandet istället för Sverige samt att flyga från Köpenhamn istället för Malmö osv.

Istället för denna nivå på miljötänk hade jag hoppats på satsning på forskning osv som kan genera både jobb och framtida välfärd. Skatter ändrar som sagt beteenden så folk köper mindre så kommer inte vara en stabil skattebas utan de kommer tvingas höja skatten igen på elektronik för att ha kvar samma reformutrymme i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Tror inte många kommer bry sig om att en PS4:a kostar en 100-lapp mer, eller att en iPhone X kostar 10 kr mer.
Jag som vuxen arbetare bryr mig helt ärligt inte ett piss, hellre köpa den genom svenska företag/affärer där jag snabbt och enkelt kan få fixat en trasig sak inom garantitiden.
Har köpt utomlands förut där det ändå är garanti. Produkten gick sönder och det var garanti, fick lägga ut ca 500 kr i ren fraktkostnad för att skicka tillbaka produkten. Efter en månad ca kom en ny tillbaka. Dom där ca 200 kr billigare den var utomlands åt upp sig självt.

Vem orkar bry sig om småpengar.

Playstation 4 Pro 1 TB på Amazon i Tyskland kostar drygt 409 EUR inkl svensk moms, i Sverige kostar konsolen 4278 kr inkl frakt. Med valutaväxlingsavgift/påslag blir det dyrare att köpa från Tyskland. Höjningen från dagens nivå blir drygt 71 kr om de bara får göra 50 % avdrag, försäljnings- och distributionsledet får ta mycket av smällen, så handlare ska vi inte bojkotta. Eller ja, det finns ingen rationell anledning att bojkotta handlarna. Allt idag när det gäller elektronik är i princip utan halogenerade flamskyddsmedel så allt bör åtminstone ha 50 % avdrag.

Nivå
Permalänk

https://www.di.se/nyheter/larmet-135-skattemiljarder-slarvas-...

Någonstans måste ju pengarna komma in ifrån...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Hur är det här nu? Omfattar skatten elektronikvaror som inte innehåller just dessa flamskyddsmedel? Med andra ord, existerar miljövänliga flamskyddsmedel?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Börjar få svårt att ta kritiken mot alla dessa teknikskatter på allvar. Alla verkar unisont vara emot Copyswede, TV-avgiften borde aldrig ha införts och kemikalieskatten är en tandlös svensk papperstiger som gör att folk beställer utomlands (även om det inte verkar vara någon statistisk förändring på det planet).

Även de som är relativt ointresserade av teknik är negativa till dessa punktskatter. Likväl röstar ändå en tredjedel av folket på de partier som har den tydligaste profilen när det kommer till att hitta på och införa nya (samt höja redan existerande) punktskatter på teknik. I Riksdagen verkar det ju också sitta en majoritet som tycker det här är helt okej.

I förlängningen skapar den här typen av skatter ett tilltagande intresse för hur man på bästa sätt kan undvika skatt. Lite som ett ungdomsfängelse. Jag tror intentionen är den direkt motsatta - få fler att betala mer skatt. Så jag förstår inte riktigt hur riksdag och regering resonerar. Man killgissar fram förslag som sedan drivs igenom utan att ta hänsyn till de långsiktiga riskerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur är det här nu? Omfattar skatten elektronikvaror som inte innehåller just dessa flamskyddsmedel? Med andra ord, existerar miljövänliga flamskyddsmedel?

Ja och Ja. Brom osv är väl i förbjudet i och med Rohs samt det vanligaste flamskyddsmedlet är döda dinosaurer (dvs krita). Det går att ansöka om reduktion ifall varan innehåller några kemikalier på listan, vilket kan ge en reduktion på upp till 90% på skatten på varan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur en skatt kan minska användningen av kemikalier. Inte så att tillverkarna kommer göra anpassade produkter för lilla Sverige. Om nu flamskyddsmedel är farligt borde det förbjudas globalt eller i EU, men då ökar ju brandrisken istället. Vilket inte heller är bra

Permalänk
Medlem

Jag har beställt grejer från proshop.se utan att tänka på de då de är listade på prisjakt och förefaller som minst lika seriösa som övriga svenska aktörer och förekommer utan diskriminering i samma resultat.

Vore bättre med någon slags automatiserad tull-lösning på all import av denna typ av varor som gör det lika för alla isåfall. Precis som de utanför EU som levererar webbtjänster till EU-folk måste anpassa sig till GDPR. Är ju givetvis så att jag ser hålen i detta (som att Sverige ses som en alldeles för liten marknad och utesluts t ex) också. Men som det är nu utformat nu, belönar skatten den utländska marknaden på bekostnad av den inhemska.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Börjar få svårt att ta kritiken mot alla dessa teknikskatter på allvar. Alla verkar unisont vara emot Copyswede, TV-avgiften borde aldrig ha införts och kemikalieskatten är en tandlös svensk papperstiger som gör att folk beställer utomlands (även om det inte verkar vara någon statistisk förändring på det planet).

Även de som är relativt ointresserade av teknik är negativa till dessa punktskatter. Likväl röstar ändå en tredjedel av folket på de partier som har den tydligaste profilen när det kommer till att hitta på och införa nya (samt höja redan existerande) punktskatter på teknik. I Riksdagen verkar det ju också sitta en majoritet som tycker det här är helt okej.

I förlängningen skapar den här typen av skatter ett tilltagande intresse för hur man på bästa sätt kan undvika skatt. Lite som ett ungdomsfängelse. Jag tror intentionen är den direkt motsatta - få fler att betala mer skatt. Så jag förstår inte riktigt hur riksdag och regering resonerar. Man killgissar fram förslag som sedan drivs igenom utan att ta hänsyn till de långsiktiga riskerna.

Det är aningen svårt att hitta ett parti som man håller med 100%. Finns massor med väljare som ogillar dessa teknikskatter men som även förstår att det är småsaker jämfört med mycket viktigare saker och därmed så väljer de att rösta på partier som röstar för dessa. För att det finns andra saker de prioriterar högre än att slippa betala några hundralappar extra när de byter ut tvättmaskinen.

Men kanske finns det de som köper ny diskmaskin, spis, och tv varje månad... Vad vet jag, men många är det iallafall inte.

Permalänk
Medlem

Skatten är nog bra tänkt men spontant känns det som den skulle behöva ligga på EU nivå och inte hos medlemsstaterna.

Grön skatteväxling är dock en idé som fungerar mycket effektivt, men som med allt i politiken så gäller det att fundera kring hur, var, när och så vidare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Det är väl bra att något görs för att motverka spridandet av flamskyddsmedel?

Har gått igenom listan på alla berörda flamskyddsmedel. Finns många EU labben har funnit varit nästintill ofarliga på den listan, först förtäring utav större mängd mössen började må dåligt men vem fasen sitter och käkar flera kg plast? Finns farliga flamskyddsmedel men skatten är på alla typer med olika procent, du kommer inte ens undan om produkten helt saknar flamskyddsmedel.

De flesta företag lägger bara på max skatt på allting då det är upp till säljaren att tag reda på vilket flamskyddsmedel och dess närvaro produkterna innehåller. Tillverkarna säger oftast inte, saknar intresse att tag reda på det då det går via underlevrantörer och vet därmed inte exakt. Så då blir alternativet att göra en analys av plasten, men det är svindyrt för att inte nämna den administrativa huvudvärken.

Denna lagen är helt värdelös på alla sätt och vis och nyttjar ingen, inte ens deras regeringens budget mer än möjligen väldigt kortsiktigt. Bort med skiten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Tror inte många kommer bry sig om att en PS4:a kostar en 100-lapp mer, eller att en iPhone X kostar 10 kr mer.
Jag som vuxen arbetare bryr mig helt ärligt inte ett piss, hellre köpa den genom svenska företag/affärer där jag snabbt och enkelt kan få fixat en trasig sak inom garantitiden.
Har köpt utomlands förut där det ändå är garanti. Produkten gick sönder och det var garanti, fick lägga ut ca 500 kr i ren fraktkostnad för att skicka tillbaka produkten. Efter en månad ca kom en ny tillbaka. Dom där ca 200 kr billigare den var utomlands åt upp sig självt.

Vem orkar bry sig om småpengar.

Ja, varför bry sig att skatten höjs i världens högst beskattade land? Varför inte höja ännu mer?

Vem orkar bry sig om småpengar?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja, varför bry sig att skatten höjs i världens högst beskattade land? Varför inte höja ännu mer?

Vem orkar bry sig om småpengar?

Skatteväxling. Miljöskatter höjs, skatterna på arbetet sänks. I slutändan är alltså tanken att du inte ska skatta mer totalt sett.

Du har alltså gått ifrån en ofrånkomlig skatt (på t.ex arbete) till en helt frivillig sådan (på konsumtion av lyxvara).

Med det sagt så är jag ännu en gång inte direkt hundra på att detta är ett smart drag med tanke på den starka konkurrensen från t.ex Amazon i Tyskland eller danska siter som säljer saker till Sverige.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

vilka jäkla idioter. De bara ber om mer butiksdöd i sverige! Fy va förbannad jag blir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Varför ens ha en sån här tråd om man enligt riktlinjerna inte får prata politik ?

Mera skatter i budgeten, så diskussionen kommer landa i vad pengarna kommer användas till och vad dom satsas på istället vilket är den tabubelagda elefant i rummet som vanligt.

problemet är att det finns ingenstans att diskutera politiska ämnen och uppenbarligen saknar det outlets för diskussion. Vet inte om det beror på våran svenska kultur av tabu eller rent av förtryck? lite som när man hade kommentarsfält på nyhets sidor men togs bort när det inte passade narrativet.

Permalänk
Sötast

Har svårt med logiken i den här kemikalieskatten..

Låt säga att Sony tjänar $100 på en PS4.
Med skatten tjänar Sony $100 på en PS4.
Utan skatten tjänar Sony $100 på en PS4

Tji fick ni Sony! Oh wait.

Om man däremot faktiskt bryr sig om miljöpåverkan och inte bara försöker dra in extra kulor till staten så kanske man bör utforma en metod med en morot istället?

Låt säga att 'Sverige' vill att vi äter mer vegomat - då kan de subventionera vegomaten alternativt höja beskattningen på köttprodukter. På så vis blir man som slutkund på ett vis eller annat motiverad att köpa mer miljösmart mat. Om så sker så kommer man med stor sannolikhet odla mer grön mat då det är det där försäljningen finns.

Sverige får såklart subventionera PS4'or som är bättre miljöklassade! Det var väl miljön som var fokus? Klart de kan undvara lite från budgeten då väl tro? Eller? Inte miljön det handlar om kanske?

Permalänk
Medlem

@serdyllon: Tror du gör det till något annat än det är. Det kommer alltid finnas folk som diskuterar som om alla skatter är onda, och privatkopieringsersättning är ingen skatt – det är ett anspråk från en privat organisation, politiken bestämmer inte vad som ska avgiftsbeläggas eller hur mycket där. Här ser vi i praktiken inga prisökningar för konsument och således har inte konsumenterna någon anledning att vända sig någon annanstans. De som ändå köper från andra EU-länder betalar svensk moms, speditörer i Sverige får jobb o.s.v.

Ska vi hålla oss till hemelektronik är det dessutom bara TVs, datorskärmar, bärbara datorer, surfplattor, spelkonsoler och telefoner som drabbas. Eller ja, cd-spelare, skivspelare, telefonsvarare, videoapparater och radioapparater också. Tillverkare/distributör eller kedja/handlare kommer svälja merkostnaden i stort sett. Kostnaden är dessutom inte så stor som artikeln här på Sweclockers antyder.

Permalänk
Medlem

Tur att det finns sidor som Amazon.de <3

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är aningen svårt att hitta ett parti som man håller med 100%. Finns massor med väljare som ogillar dessa teknikskatter men som även förstår att det är småsaker jämfört med mycket viktigare saker och därmed så väljer de att rösta på partier som röstar för dessa. För att det finns andra saker de prioriterar högre än att slippa betala några hundralappar extra när de byter ut tvättmaskinen.

Men kanske finns det de som köper ny diskmaskin, spis, och tv varje månad... Vad vet jag, men många är det iallafall inte.

Vi har väl båda en poäng, om än tillspetsade åt var sitt håll. Det gnälls så mycket på vissa partier att jag undrar var deras väljare finns. Jag är inte konspiratoriskt lagd, vilket gör att jag landat i slutsatsen att majoriteten av de som gnäller är hycklare som knyter näven i fickan istället för att engagera sig för att få till stånd en förändring.

Klart att man aldrig kommer hålla med ett parti till 100% (det vore lite läskigt). Men det är rimligtvis bättre att basera sitt val på rationella slutsatser snarare än dåligt samvete. Ids man inte påverka i de frågor där man anser politikerna vara ute och cykla (efter ryggdunkar och Skavlan-beröm) blir det lite pyspunka på att skriva aggressiva inlägg på forum och i sociala medier.

Kort sagt: börja agera istället för att reagera, så slipper i stå still och stampa.

Skrivet av Allexz:

Har svårt med logiken i den här kemikalieskatten..

Låt säga att Sony tjänar $100 på en PS4.
Med skatten tjänar Sony $100 på en PS4.
Utan skatten tjänar Sony $100 på en PS4

Tji fick ni Sony! Oh wait.

Om man däremot faktiskt bryr sig om miljöpåverkan och inte bara försöker dra in extra kulor till staten så kanske man bör utforma en metod med en morot istället?

Låt säga att 'Sverige' vill att vi äter mer vegomat - då kan de subventionera vegomaten alternativt höja beskattningen på köttprodukter. På så vis blir man som slutkund på ett vis eller annat motiverad att köpa mer miljösmart mat. Om så sker så kommer man med stor sannolikhet odla mer grön mat då det är det där försäljningen finns.

Sverige får såklart subventionera PS4'or som är bättre miljöklassade! Det var väl miljön som var fokus? Klart de kan undvara lite från budgeten då väl tro? Eller? Inte miljön det handlar om kanske?

Protektionism fungerar dåligt på den "fria" marknaden inom EU. Om Sverige vill punktskatta en vara är det okej inom rikets gränser, men de får inte göra samma sak för t.ex. danska företag. Så en "köttskatt" skulle inte omfatta importerade biffar gjorda på stereoidkossor från Irland, precis som kemikalieskatten inte berör teknik från Amazon.de.

Makthavarna behöver förstå att de inte kan manipulera den inhemska marknaden med samma styrmedel som var tillgängliga innan 1994. Det blir extra beklämmande i och med att vi har en valuta som är kraftigt nedtryckt i skorna och står på randen till en potentiellt långvarig lågkonjunktur, vilket i sin tur driver upp priserna ytterligare för svenska importföretag och butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Vi har väl båda en poäng, om än tillspetsade åt var sitt håll. Det gnälls så mycket på vissa partier att jag undrar var deras väljare finns. Jag är inte konspiratoriskt lagd, vilket gör att jag landat i slutsatsen att majoriteten av de som gnäller är hycklare som knyter näven i fickan istället för att engagera sig för att få till stånd en förändring.

Klart att man aldrig kommer hålla med ett parti till 100% (det vore lite läskigt). Men det är rimligtvis bättre att basera sitt val på rationella slutsatser snarare än dåligt samvete. Ids man inte påverka i de frågor där man anser politikerna vara ute och cykla (efter ryggdunkar och Skavlan-beröm) blir det lite pyspunka på att skriva aggressiva inlägg på forum och i sociala medier.

Kort sagt: börja agera istället för att reagera, så slipper i stå still och stampa.

Det är en småsak. Finns för de flesta människor mycket viktigare saker som avgör vilket parti det röstar på.

Låt säga det kostar dig 1200kr om året (kommer för de flesta inte att göra det, långt ifrån), 100kr i månaden. Skulle du byta parti i nästa val för 100kr/månad?

Engagera sig? Återigen, det handlar om väldigt lite pengar. Så varför skulle man lägga ner tid för att försöka ändra det hela? Skall man bli politiskt aktiv? Spendera timmar argumentera för sin sak? Ingen vidare ROI för det.

Men uppenbart finns de som är väldigt upprörda över de hela. De kan ju byta parti om de tycker att frågan är tillräckligt viktig, eller bli politiskt aktiva. Kanske starta ett nytt parti?

Men jag skulle undra väldigt mycket om en person som skulle få för sig att göra det... Det är lite Aftonbladet-raseri över det hela....

Citat:

Det blir extra beklämmande i och med att vi har en valuta som är kraftigt nedtryckt i skorna och står på randen till en potentiellt långvarig lågkonjunktur, vilket i sin tur driver upp priserna ytterligare för svenska importföretag och butiker.

Röstade du för att införa Euron?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd tillfälligt låst*

Iom. att den här typen av diskussionstrådar tyvärr tenderar att spåra ur väljer vi att natta den tills imorgon (även vi mods behöver lite sömn ibland ).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd öppnad igen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Vem flyger? Flygbolagen?

Allt du skrev har med privatpersoner att göra.
Idrottare är väl privatpersoner? Eller?
Beskatta företagen, inte privatpersonerna.

Menar snarare att veganer/vegetarianer alltid ser sig som övermänniskor när det gäller miljö och djur. När de själva påverkar mer än folk som käkar närodlat kött t.ex.

tycker du ska varva ner några varv och läsa det jag skrev igen. jag har inte skrivit något om att beskatta privatpersoner.
och om vi ska tänka som du gör, vilak driver företagen? jo privatpersoner.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Tycker att restaurangskatten ska ökas.. för många människor äter ute numera och det slösas med mat och energi på dessa kebabkök och snabbkök..

Folk som köper stora måltider men äter upp ~10% av maten, slänger resten..

Nej, ta bort skatt på livsmedel och restaurang. Det räcker med skatt på lön, inte skatt på skatt.
Enligt mig så är det ~10% som slänger, resten äter upp.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Shakermaker:

Ja, varför bry sig att skatten höjs i världens högst beskattade land? Varför inte höja ännu mer?

Vem orkar bry sig om småpengar?

Förlåt om jag bryter in här med lite tråkig fakta.

Länder Andel skatt
Belgien 54%
Tyskland 50%
Italien 48%
Frankrike 48%
Österrike 47%
Ungern 46%
Tjeckien 43%
Slovenien 43%
Finland 43%

Sverige 43%

Lettland 43%
Slovakien 42%
Portugal 41%
Grekland 41%
Spanien 39%
Estland 39%
Turkiet 39%
Nederländerna 37%
Luxemburg 37%
Danmark 36%
Norge 36%
Polen 36%
Island 33%
Japan 33%
USA 32%
Storbritannien 31%
Kanada 31%
Australien 29%
Irland 27%
Sydkorea 23%
Israel 22%
Schweiz 22%
Mexiko 20%
Nya Zeeland 18%
Chile 7%

Vi är bra på att ta ut skatt i Sverige men vi är inte på förstaplats. Vi är på tionde plats bland OECD-länderna. Nu är detta skatt på abetsinkomst.

Källa: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatt...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clappen:

Japp, om det inte vore för att kronan fallit med över 25% mot euron senaste åren. Alltså 25% dyrare för dig att handla från utlandet. Välkommen till socialisthelvetet. Dumpa valuta för att tvinga dig handla inhemskt, sedan höj skatterna på varorna. Du har alltså inget val.

Du har rätt så långt att eftersom kronan gått ner i värde så blir det dyrare både på amazon.de (eftersom dina kronor är värda mindre när du ska växla dem till Euro), och om du hade handlat från en svensk butik (eftersom den svenska butiken också måste göra om dina kronor till någon annan valuta).

Men poängen du missade är att just kemikalieskatten går att runda genom att beställa från utlandet, i alla fall som privatperson. Kemikalieskatten avser nämligen bara företags import av varor, inte privatpersoners.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buulaa:

problemet är att det finns ingenstans att diskutera politiska ämnen och uppenbarligen saknar det outlets för diskussion. Vet inte om det beror på våran svenska kultur av tabu eller rent av förtryck? lite som när man hade kommentarsfält på nyhets sidor men togs bort när det inte passade narrativet.

Det finns gott om siter att diskutera politiska ämnen på, men här på Sweclockers tror jag det är bra att vi försöker motverka det infekterade samtalsklimat som vi ofta ser, både på sociala medier, i tidningars kommentarfält, och på andra forum. Sweclockers är främst ett teknikforum, och jag ser gärna att teknikdelarna inte drunknar i den grova jargongen som ofta förekommer på mer politiska forum. Om jag vill ha en fix av politik så är det inte särskilt långt till Twitter.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Förlåt om jag bryter in här med lite tråkig fakta.

Länder Andel skatt
Belgien 54%
Tyskland 50%
Italien 48%
Frankrike 48%
Österrike 47%
Ungern 46%
Tjeckien 43%
Slovenien 43%
Finland 43%

Sverige 43%

Lettland 43%
Slovakien 42%
Portugal 41%
Grekland 41%
Spanien 39%
Estland 39%
Turkiet 39%
Nederländerna 37%
Luxemburg 37%
Danmark 36%
Norge 36%
Polen 36%
Island 33%
Japan 33%
USA 32%
Storbritannien 31%
Kanada 31%
Australien 29%
Irland 27%
Sydkorea 23%
Israel 22%
Schweiz 22%
Mexiko 20%
Nya Zeeland 18%
Chile 7%

Vi är bra på att ta ut skatt i Sverige men vi är inte på förstaplats. Vi är på tionde plats bland OECD-länderna. Nu är detta skatt på abetsinkomst.

Källa: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatt...

Det ser annorlunda ut om man tar total skatt genom BNP, då hamnar Sverige i topp,

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tax_revenu...

Tyskland har t ex 6% lägre moms, vilket jag tycker är relevant om man ska räkna ut vem som betalar mest skatt, och vad jag vet så är marginalskatten högst i Sverige av alla EU-länder, vilket gör det till det sämsta landet att arbeta extra för lite fler slantar i.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-arbete/mar...

Permalänk
Avstängd

För mig handlar det inte om hög skatt utan snarare vad skattepengarna används till, eller ja, "vad f*n får man för sina inbetalda skattepengar?!". Som kemikalieskatten tycks implementeras nu så skulle jag hellre kalla den för en svepskälssskatt.

Tyvärr leder detta då till att man köper mer från utlandet om man har koll på det hela. Frågan är hur stor andel av den allmänna befolkningen som inte är lika teknikintresserade som ens kommer att märka någon skillnad och hur stor andel kmr faktiskt att bry sig?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oj. Här finns det en hel drös med svar!
Vi kan väl börja med ordet miljö som kan ha flertalet olika betydelser. Miljö kan betyda omgivning eller så kan det vara mer relaterat till djur/växtliv och ekosystem. Och en hel del däremellan ;).

Ett exempel på där skatt påverkat miljön är skattetillägget på olja (och oljebränare?) för uppvärmning kom. Den extra kostnaden gjorde att flera inte ville ha kvar oljebrännare och bytte till luft/vatten, vatten/vatten, eller luft/luft-uppvärmning. Det stimulerade en övergång från att bränna olja som gav sot å grejer i området (för ja, många brännare var inte direkt några moderniteter) vilket fick ner sotmängden i närliggande omgivning (alltså miljön) och även minskade koldioxidutsläppen.

I det här fallet med kemikalieskatten har man utgått från hur det gick till när norden fasade ut PCB (giftig plast) på 90talet. Sverige förbjöd medan norge och danmark istället beskattade PCB. Det har visat sig att utfasningen gick i samma takt i alla tre länderna. Tanken här är att förbättra vår närmiljö genom att minska mängden hormonstörande ämnen (vilket på riktigt är rätt då dåligt att vi har omrking oss) i form av flamskyddsmedel just genom att beskatta prylar med flamskydd i sig.

Med det sagt så finns det säkerligen kritik kring hur man valt att implementera den här skatten. Den delen hoppar jag i detta inlägg. ville mest svara på frågeställningen.

Tror att poängen ligger i att den skatt som tas för att minska utsläpp inte feedas tillbaka till att just bekämpa att miljöfarliga ämnen används i barnleksaker och textilier. Istället betalar du svindyra utlandsresor för politiker, vilket istället bidrar till miljöförstöringen...

Jag hade gillat skatten om de sa något i stil med "Intäkterna av denna skatt kommer gå till att förbättra miljöarbetet". Men nu vill/kan de inte öronmärka skattepengar...