Första bilden på ett svart hål

Permalänk
Medlem

Första bilden på ett svart hål

Alltså. Bara det att man får vara med om att se det första fotot på ett svart hål känns rätt galet. Och som det står i artikeln, mängden data som de samlade in under en vecka i 2017 för att kunna genomföra projektet... man baxnar.

Länk till artikeln hos The Verge.

Also, är det en bild på ett svart hål eller dess händelsehorisont?

stavfelsnisse
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Also, är det en bild på ett svart hål eller dess händelsehorisont?

En utmärkt video för att förklara vad bilden visar:
https://www.youtube.com/watch?v=zUyH3XhpLTo

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Stulet från reddit.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en scen ur Mass Effect 2.

Permalänk
Medlem

Ja uppenbart har dom stulit bilden från AMD 😉

Häftigt men jag skulle vilja se ett på närmre håll och släppa in saker i det och se vad som händer. Fast krafterna är så stora att vi aldrig skulle kunna komma riktigt nära. Nästan alla galaxer har ett super massivt svart hål i sina centrum, tänk er den kraften, att hålla ihop en hel galax. Hur konverterar vi all den kraften till en dator är nu frågan? Har vi tur så kanske den klarar crysis 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

En utmärkt video för att förklara vad bilden visar:
https://www.youtube.com/watch?v=zUyH3XhpLTo

Väldigt informativ, tack för den 😀👍🏻👍🏻

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

The event horyzen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Bildexpert 📺

Veratasiums video länkad ovan: https://www.youtube.com/watch?v=zUyH3XhpLTo

Vox går igenom snabbt och proffsigt om både arbetet bakom och själv essensen: https://www.youtube.com/watch?v=zUyH3XhpLTo

Scott Manley förklarar på sitt sätt och tar till animationer: https://www.youtube.com/watch?v=yrQZi02LKQY

Seeker, snabbt, ytligt och populärvetenskapligt: https://www.youtube.com/watch?v=szRLfEuOctw

Så långt jag hunnit med. Alla fyra kompletterar varandra rätt bra.

Permalänk
Medlem

Bara jag som kände fotot som ett antiklimax? Man blir ju jätteuppspelt för att se ett svart hål för första gången, forskarna är så till sig att de nästan kissar på sig, man närmar sig musknappen för att klicka fram "hålet"... och.... fram kommer.... en bild som ser ut som en treåring har fotat solen med en mobilkamera från 2006... Arrghhh...liksom. Det är precis som bilderna på Ufon, Bigfoot, Nessie och Chupakabra... Man har alltså använt en hemgjord lådkamera i papp när man väl fick fram underverket. Ohhh..myy...gaaaad....

Permalänk
Medlem

FTFY

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Bara jag som kände fotot som ett antiklimax? Man blir ju jätteuppspelt för att se ett svart hål för första gången, forskarna är så till sig att de nästan kissar på sig, man närmar sig musknappen för att klicka fram "hålet"... och.... fram kommer.... en bild som ser ut som en treåring har fotat solen med en mobilkamera från 2006... Arrghhh...liksom. Det är precis som bilderna på Ufon, Bigfoot, Nessie och Chupakabra... Man har alltså använt en hemgjord lådkamera i papp när man väl fick fram underverket. Ohhh..myy...gaaaad....

Rimligen går det ju inte att fotografera i egentlig mening med vanliga metoder, så det är inte så underligt egentligen om man tänker efter, men det kommer nog snart...

(Bara jag som kom att tänka på "smartpipe" från Robot chicken? ... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Rimligen går det ju inte att fotografera i egentlig mening med vanliga metoder, så det är inte så underligt egentligen om man tänker efter, men det kommer nog snart...

(Bara jag som kom att tänka på "smartpipe" från Robot chicken? ... )

Såklart, men så skönt att vara forskare, den icke existerande pressen att prestera något vettigt sammanfattas väl av bilden. Hur hålet än hade sett ut så verkar allt vara fantastiskt. Den här bilden leder ju såklart till ingenting alls.

Jag drar slutsatsen att Saurons öga egentligen är ett svart hål som han kastar sopor i. Jättepraktiskt, man kan göra sig av med allt möjligt man inte tycker ska finnas kvar ner i sitt eget privata svarta hål.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Om det är något som jag verkligen fascineras av men har svårt att förstå/greppa så är det verkligen rymden. Mycket intressant läsning trots att jag inte förstår allting fullt ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Såklart, men så skönt att vara forskare, den icke existerande pressen att prestera något vettigt sammanfattas väl av bilden. Hur hålet än hade sett ut så verkar allt vara fantastiskt. Den här bilden leder ju såklart till ingenting alls.

Jag tror inte du har förstått hur vetenskap fungerar. Artikeln OP länkar summerar det otroliga bakom bilden rätt bra i första stycket. Det kansle ser ut som smuts på en lins för oss, men människor med rätt utbildning kan nog få ut betydligt mer än så.

Om inte annat är bilden vacker att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Bara jag som kände fotot som ett antiklimax? Man blir ju jätteuppspelt för att se ett svart hål för första gången, forskarna är så till sig att de nästan kissar på sig, man närmar sig musknappen för att klicka fram "hålet"... och.... fram kommer.... en bild som ser ut som en treåring har fotat solen med en mobilkamera från 2006... Arrghhh...liksom. Det är precis som bilderna på Ufon, Bigfoot, Nessie och Chupakabra... Man har alltså använt en hemgjord lådkamera i papp när man väl fick fram underverket. Ohhh..myy...gaaaad....

Titta på några videoklipp där de berättar om processen som krävdes för att ta denna bild och hur fantastiskt att de ens lyckades med sin metod. Bilden de tog kräver ett objektiv som är lika stort som jorden i princip så vad de gjorde var att ha olika "delar av objektivet" runtom på jorden (alltså observatorier) som tog sin lilla del av bilden och tillsammans så tog de den kompletta bilden.

Jämförelsevis är att ta en bred panoramabild med hjälp av flera kameror placerade bredvid varandra på ett sätt att de i efterbehandlingen kan sy ihop den kompletta enormt breda panoramabilden som ingen enskild kamera skulle ha kunna tagit på helt egen hand. Det är typ vad de har gjort med denna bild och ju mer du lyssnar på vad de olika suddiga delarna i bilden är för något, ju mer episkt blir upptäckten och bilden.

Education makes it sexier!

DISCLAIMER: jag är ingen teoretisk fysiker själv så detta är bara vad jag själv förstått det hela som än så länge.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Grymt att utvecklingen går framåt så vi får veta mer om rymden. Jag tror faktisk att inom 40år vi nu kommer se spår av intelligent liv i Rosenbad när vi nu får allt bättre instrument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Titta på några videoklipp där de berättar om processen som krävdes för att ta denna bild och hur fantastiskt att de ens lyckades med sin metod. Bilden de tog kräver ett objektiv som är lika stort som jorden i princip så vad de gjorde var att ha olika "delar av objektivet" runtom på jorden (alltså observatorier) som tog sin lilla del av bilden och tillsammans så tog de den kompletta bilden.

Jämförelsevis är att ta en bred panoramabild med hjälp av flera kameror placerade bredvid varandra på ett sätt att de i efterbehandlingen kan sy ihop den kompletta enormt breda panoramabilden som ingen enskild kamera skulle ha kunna tagit på helt egen hand. Det är typ vad de har gjort med denna bild och ju mer du lyssnar på vad de olika suddiga delarna i bilden är för något, ju mer episkt blir upptäckten och bilden.

Education makes it sexier!

DISCLAIMER: jag är ingen teoretisk fysiker själv så detta är bara vad jag själv förstått det hela som än så länge.

Exakt! Dessutom ligger det något monumentalt, på det rent existentiella planet, i att manniskan i sin litenhet lyckas fånga en bild på något av det mest fundamentala och obeskrivbara i vårt universum. Att det dessutom, annu en gång, bekraftar Einsteins teorier gor det inte mindre vackert.

Det ar precis det har vetenskap ska gora, imo. Flytta granser, upplysa och gora forklarligt.

I :heart: science.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/fOFKnx8XLnbcAfGD4L1vV54pe38=/0x0:600x350/920x613/filters:focal(252x127:348x223):format(webp)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/63386642/A_Consensus_sm.0.jpg

Alltså. Bara det att man får vara med om att se det första fotot på ett svart hål känns rätt galet. Och som det står i artikeln, mängden data som de samlade in under en vecka i 2017 för att kunna genomföra projektet... man baxnar.

Länk till artikeln hos The Verge.

Also, är det en bild på ett svart hål eller dess händelsehorisont?

Det du ser är "böset" runtomkring som kallas för accretion disc. Materia som faller innåt det svarta hålet gör inte så nödvändigtvis i en rak vinkel utan det kan rotera runt ett tag innan slutet närmar sig. Under denna processen hettas det upp. Att denna disken strålar beror på en del olika saker, men magnetfält bl.a. stimulerar detta.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Äntligen! Jag har länge velat se hur ett riktigt svart hål ser ut. Hittills har vi fått nöja oss med representationer av hur de kan se ut, men nu behövs inte det längre. För de som inte vet, föreställer bilden ett s.k. supertungt (extra stort) svart hål i mitten av galaxen M87. Bilden bekräftar alltså vad det egentligen är som håller ihop alla stjärnor i en galax. Visst, det har tidigare funnits starka föraningar, men det är en annan sak att faktiskt kunna se det.

Här är en till bild från ett mer utzoomat perspektiv taget av ett annat teleskop (Chandra):

Skrivet av anon159643:

Grymt att utvecklingen går framåt så vi får veta mer om rymden. Jag tror faktisk att inom 40år nu kommer se spår av intelligent liv i Rosenbad när vi nu får allt bättre instrument.

Mja, jag är lite mer skeptisk. Vi kanske hittar liv, men om det är intelligent är en helt annan fråga.

Ändrade bildlänken
Permalänk
Medlem

Bah, old news, såg ju ett svart hål på bio för något år sedan, i mycket högre kvalitet till och med.

Men detta tyder ju på att teorierna som användes för att rendera det svarta hålet i "Interstellar" var rätt då. Väldigt trevligt att få det bekräftat.

Permalänk
Medlem

Här är f.ö. en av de totalt 6 Event Horizon presskonferenserna som ägde rum igår kl 15:00 svensk tid, om ni missade streamen:

https://www.youtube.com/watch?v=lnJi0Jy692w

Skrivet av loefet:

Bah, old news, såg ju ett svart hål på bio för något år sedan, i mycket högre kvalitet till och med.

Men detta tyder ju på att teorierna som användes för att rendera det svarta hålet i "Interstellar" var rätt då. Väldigt trevligt att få det bekräftat.

Har för mig att de arbetade direkt med en fysiker som har arbetat en hel del med svarta hål för att göra en teoretiskt korrekt rendering av det svarta hålet som visades i "Interstellar".

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Här är f.ö. en av de totalt 6 Event Horizon presskonferenserna som ägde rum igår kl 15:00 svensk tid, om ni missade streamen:

https://www.youtube.com/watch?v=lnJi0Jy692w

Har för mig att de arbetade direkt med en fysiker som har arbetat en hel del med svarta hål för att göra en teoretiskt korrekt rendering av det svarta hålet som visades i "Interstellar".

Stämmer. De hade hjälp av Kip Thorne som, om jag inte minns fel, är mottagare av en del prestigepriser inom astronomi och som gör en del, som Brian Green, för att öka allmänhetens förståelse för ämnet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Sjukt imponerande, men det trista med detta är ju att det helt och fullt så här långt verkar stämma med forskarnas simuleringar. En bedrift, men hade varit mycket roligare om det var något lite mer oväntat. En oval händelsehorisont eller något annat som skulle utmana nuvarande teorier.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Såklart, men så skönt att vara forskare, den icke existerande pressen att prestera något vettigt sammanfattas väl av bilden. Hur hålet än hade sett ut så verkar allt vara fantastiskt. Den här bilden leder ju såklart till ingenting alls.

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-c6fc94bfeea50b6e1fcb62502272f57a-c
Jag drar slutsatsen att Saurons öga egentligen är ett svart hål som han kastar sopor i. Jättepraktiskt, man kan göra sig av med allt möjligt man inte tycker ska finnas kvar ner i sitt eget privata svarta hål.

En teori är att våra politiker har kastats som sopor ur ett annat universum via ett sånt här svart hål. Äntligen fick man svar på var fasen de kommer från!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Bah, old news, såg ju ett svart hål på bio för något år sedan, i mycket högre kvalitet till och med.

Men detta tyder ju på att teorierna som användes för att rendera det svarta hålet i "Interstellar" var rätt då. Väldigt trevligt att få det bekräftat.

Skrivet av Icte:

Här är f.ö. en av de totalt 6 Event Horizon presskonferenserna som ägde rum igår kl 15:00 svensk tid, om ni missade streamen:

https://www.youtube.com/watch?v=lnJi0Jy692w

Har för mig att de arbetade direkt med en fysiker som har arbetat en hel del med svarta hål för att göra en teoretiskt korrekt rendering av det svarta hålet som visades i "Interstellar".

I någon video jag såg så berättades det att svarta hålet i Interstellar saknade asymmentrisk brytning & styrning av ljuset (nått åt det hållet i terminologin, är ingen raketforskare, haha) så egentligen skulle ljuset runt det svarta hålet inte se så symmetriskt ut som det gjorde i Interstellar, men annars relativt teoretiskt korrekt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |