Regeringen höjer kemikalieskatten på elektronik i vårbudgeten 2019

Permalänk
Medlem

Jag tycker den första höjningen var okej. Men nu har det gått lite för långt.

Det vore bättre om regeringen tog bort subventionerna på flygresor och subventionerade tågresandet istället. Så det blev billigare att åka tåg än att flyga. idag är flyget subventionerat men inte tågresor, det borde vara tvärt om!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Härligt, betala mer på en värdelös skatt så de kan betala allt annat värdelöst skit som förstör Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Varför ens ha en sån här tråd om man enligt riktlinjerna inte får prata politik ?

Mera skatter i budgeten, så diskussionen kommer landa i vad pengarna kommer användas till och vad dom satsas på istället vilket är den tabubelagda elefant i rummet som vanligt.

För att det blir lätt tjafs och i Sverige är vi rädda när folk har olika åsikter och är oense. Ställ dig in i ledet och var PK, medias och politikers åsikter är vad som gäller och är acceptabelt om du vill yttra dig politiskt. Detta är ett sätt att kontrollera "sanningen" eller så är det helt enkelt så att de bara vill ha en trevlig stämning på forumet fast kan du tänka dig om de skulle låta oss diskutera invandring och samhällsutveckling i förorter tex?
Sweclockers skulle bli stämplat som en högerextrem sida och då blir det problem med b.l.a. annonsörer och det vill vi ju inte. Jag säger inte att det är rätt bara hur debattklimatet ser ut och förstår Sweclockers riktlinjer.

Tycker för övrigt att man ska läsa på klimatupplysningen tex innan man yttrar sig om miljö-, och klimathot. Därefter är man mer upplyst och kan ta ställning.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Folk är medvetna med att vi har sänkt skatterna med nästan 30 miljarder?
Inte mitt problem om ni tror att ni tillhör dom som får ta del utav denna skattesänkning. Jag vet att jag inte är en av dom som känner av det. Tjänar för lite.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdoringFan:

Förövrigt, hur påverkar ökad skatt MILJÖN egentligen?

Oj. Här finns det en hel drös med svar!
Vi kan väl börja med ordet miljö som kan ha flertalet olika betydelser. Miljö kan betyda omgivning eller så kan det vara mer relaterat till djur/växtliv och ekosystem. Och en hel del däremellan ;).

Ett exempel på där skatt påverkat miljön är skattetillägget på olja (och oljebränare?) för uppvärmning kom. Den extra kostnaden gjorde att flera inte ville ha kvar oljebrännare och bytte till luft/vatten, vatten/vatten, eller luft/luft-uppvärmning. Det stimulerade en övergång från att bränna olja som gav sot å grejer i området (för ja, många brännare var inte direkt några moderniteter) vilket fick ner sotmängden i närliggande omgivning (alltså miljön) och även minskade koldioxidutsläppen.

I det här fallet med kemikalieskatten har man utgått från hur det gick till när norden fasade ut PCB (giftig plast) på 90talet. Sverige förbjöd medan norge och danmark istället beskattade PCB. Det har visat sig att utfasningen gick i samma takt i alla tre länderna. Tanken här är att förbättra vår närmiljö genom att minska mängden hormonstörande ämnen (vilket på riktigt är rätt då dåligt att vi har omrking oss) i form av flamskyddsmedel just genom att beskatta prylar med flamskydd i sig.

Med det sagt så finns det säkerligen kritik kring hur man valt att implementera den här skatten. Den delen hoppar jag i detta inlägg. ville mest svara på frågeställningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Har inget emot att de höjer miljöskatterna om de ändå sänker skatten på annat. Hellre skatt på miljö än på arbete, oavsett om miljöskatter har begränsad effekt eller inte.

Även om Sverige är för små för att det ska få någon stor effekt på produkterna internationellt så är det viktigt att någon tar första steget. Dessutom kan skatten leda till att vi konsumerar mindre innehållande kemikalierna.

Sen vore det såklart bättre om man fick igenom detta på EU-nivå istället, precis som med flygskatten.

Problemet är egentligen inte att vi har höga skatter, vi har skatter på fel saker och vi har onödiga utgifter som man inte får tala om här på swec. Det handlar om prioriteringar och politikerna prioriterar bara sina egna plånböcker, ingenting annat. PS. EU kostar också pengar och vi får ingenting för det..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

De bör ställa klimatnyttan mot samhällsnyttan när de tar beslut. Sverige har en tendens till att bestraffa svenska folket i tron att vi räddar världen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Folk är medvetna med att vi har sänkt skatterna med nästan 30 miljarder?
Inte mitt problem om ni tror att ni tillhör dom som får ta del utav denna skattesänkning. Jag vet att jag inte är en av dom som känner av det. Tjänar för lite.

Du är medveten om att vi har skattetryck som är topp 4 i världen, men vi är knappast topp 4 i världen i de saker som skatt är till för, välfärd. Dvs. "vad får vi pengarna?" är väldigt korrekt, det vi får är inkompetens och slöseri, och det blir inte bättre effekter för att man slösar mer.

Det blir nog mer att man köper på Amazon.de och co.uk nu...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Detta är väl bara ett förslag än så länge? Kanske ska ta och andas lite innan alla går helt bananas? Något man kanske kunde ha lyft fram i rubriken istället för att få det att låta som att det vore helt spikat.

Permalänk
Medlem

hej amazon.de!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd

Har gjort lite forskning och tydligen finns det inget träd som lever på socialbidrag och Tjernobyl har tagits över av växter enligt bilder som finns på internet.

Kan förstå om folk är rädda men jag tror miljön klarar sig fint efter den forskning jag nu utfört.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

Kemikalieskatten i nuvarande utformning är ungefär som att börja extrabeskatta all mat på grund av att en del människor är överviktiga.

+1 tjock

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Du är medveten om att vi har skattetryck som är topp 4 i världen, men vi är knappast topp 4 i världen i de saker som skatt är till för, välfärd. Dvs. "vad får vi pengarna?" är väldigt korrekt, det vi får är inkompetens och slöseri, och det blir inte bättre effekter för att man slösar mer.

Det blir nog mer att man köper på Amazon.de och co.uk nu...

Bara fjärde? Trodde vi var top 3 om sanningen ska fram.
Men vi har också dom högsta reallönerna i världen. Tyvärr så börjar det sjunka för dom dom som tjänar lägst i detta land. Vilket ja, vi verkligen borde klaga på.
Sen hur det är med kompetensen och vad som anses som slöseri låter jag vara. Jag tycker bara det är roligt att folk bara har negativa saker att säga men ser aldrig, iaf uttrycker inte det positiva. Själv är jag verkligen glad att min kommun har anställt fler lärare* till Högstadiet för Funktions varierade elever. Men det är kommunalt så ja. Varierar för mycket.

*Kan inte säga att alla är lärare men det är extra kroppar som hjälper till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte kritiserat kemikalieskatten så mycket i första skedet.
Eller ja, jag tycker nog det var rätt märkligt att de inte satt skatt på flamskydd i textilier vilket var en lika viktig del i utredningen men det verkade inte så intressant att reglera den branchen i slutändan. Oklart varför...

Jag kan också förstå varför regeringen inte vill utreda om skatten har önskad effekt för tidigt. Det kan ta tid innan detta har effekt och en för tidig mätning kan då ge taskigare resultat än det faktiska genomslaget.
Men varför i hela friden vill de då redan höja denna skatt innan de ens vill utvärdera om den fungerar som önskat? Vad är det som gjort att de anser att nuvarande avgiftsnivå inte fungerar och att ökat påslag skulle förbättra läget om man nu inte vill utreda hur effektivt kemikalieskatten är?
Jag upplever det här som nonchalant agerande av regeringen faktiskt. Jag brukar inte vara så kritisk för det brukar finnas två sidor av myntet. Men här ser jag inte rimligheten i agerandet riktigt. Jag upplever det som ganska ovetenskapligt upplagt.

Eller ja, det skulle väl då vara att man bara vill ha in mer slantar. Det där har jag inte belägg för så jag har svårt att säga att det måste vara på det sättet. Men du förstår säkert min undran kring upplägget här.

Edit:
Vill bara tillägga att jag inte är emot beskattning i miljösyfte. Tvärt om kan det vara ett effektivt komplement.
Men i det här fallet tycker jag nog att någon gjort bort sig för jag ser helt enkelt inte den röda tråden. Alls.

Märkligt att textil inte omfattas av kemikalieskatten =/
Sen är det ju självklart att skatten finns för att de ska tjäna pengar också. Min poäng är att jag hellre ser att större delen av den totala skatten blir miljöbaserade, oavsett om de har effekt eller inte.

Har skatten ingen effekt? Synd men aja, staten får fortfarande in sina skattepengar.
Har skatten effekt? Win-Win för både miljö och stat.

Skrivet av Kiirozu:

Problemet är egentligen inte att vi har höga skatter, vi har skatter på fel saker och vi har onödiga utgifter som man inte får tala om här på swec. Det handlar om prioriteringar och politikerna prioriterar bara sina egna plånböcker, ingenting annat. PS. EU kostar också pengar och vi får ingenting för det..

Med plånböcker, menar du att politikerna tjänar för lite? Kan bara instämma med att EU kostar tok för mycket. En rejäl omorganisering och effektivisering skulle behövas. Mer fokus på miljö skulle inte sitta helt fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Heja Sverige!
Fan vilka nötter som sitter och styr, man valde helt fel bransch då denna är den enda man inte behöver kunna någonting om någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Bara fjärde? Trodde vi var top 3 om sanningen ska fram.
Men vi har också dom högsta reallönerna i världen. Tyvärr så börjar det sjunka för dom dom som tjänar lägst i detta land. Vilket ja, vi verkligen borde klaga på.
Sen hur det är med kompetensen och vad som anses som slöseri låter jag vara. Jag tycker bara det är roligt att folk bara har negativa saker att säga men ser aldrig, iaf uttrycker inte det positiva. Själv är jag verkligen glad att min kommun har anställt fler lärare* till Högstadiet för Funktions varierade elever. Men det är kommunalt så ja. Varierar för mycket.

*Kan inte säga att alla är lärare men det är extra kroppar som hjälper till.

Jag tror nog det flesta i Sverige är för höga skatter, så länge de används väl. Men det är problemet, skatter används inte väl, du nämner t.ex. skolan, där är Sverige verkligen dåligt jämfört med skattemedel. Pisa så är Sverige runt 30-40, från ha varit över medel till under medel...

Jag har inge problem med att betala mycket i skatt om jag vet att det kommer rätt personer till gagn, men nu läser man dagligen om hur personer med funktionsnedsättningar inte får stöd, hur cancer-döende tvingas jobba, blinda anses kunna jobba som byggare, osv. Jag har själv familjemedlemmar och släktingar som fått felaktiga diagnoser där cancer missats för man inte följt rutiner, där en släkting inte fick en livsviktig operation för att det saknades en "säng" att sova i efter operationen (doktor och operationssal fanns klart och redo), istället fick han leva sista åren som en grönsak (och vad kostar inte det samhället?). En säng för 4000kr natten, eller hemtjänst varje dag resten av livet, vad kostar mest... Det är helt enkelt så jävla vanskött. När man sen klagar så är det oftast bara "men flytta dit då", ungefär som att folk är så jävla nöjda med att betala ockerpriser för sin välfärd som sen inte är någon välfärd.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jag tror nog det flesta i Sverige är för höga skatter, så länge de används väl. Men det är problemet, skatter används inte väl, du nämner t.ex. skolan, där är Sverige verkligen dåligt jämfört med skattemedel. Pisa så är Sverige runt 30-40, från ha varit över medel till under medel...

Lite off topic, hoppas det är okej. Men Sverige ligger över genomsnitten i Pisa

Sen är det ju viktigt att poängtera, bara för att en person fått det dåligt och därmed också fått medial uppmärksamhet, så betyder inte det att alla funktionshindrade exc har det dåligt. Media talar sällan om när något fungerar, vilket kan ge en skev bild. Jag tror att många av de problem som media belyser är mer individuella än kollektiva. Samhället kommer aldrig bli perfekt, hur mycket pengar man än pumpar in.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Nu tvivlar jag på att denna eventuella skattehöjning på något sätt kommer påverka Svenskarnas inköp av elektronik annat än att det blir mer attraktivt att kika på Amazon.de m.fl. Detta kan till viss del påverka de svenska återförsäljarna negativt vilket vore trist!

Men angående kemikalieskatt i sak så ser jag inget fel i att beskatta skadliga ämnen som stör vår fysiologi/hormonsystem på olika sätt och i många fall är direkt sjukdomsframkallande. Epigenetik är ett intressant område att kika lite på!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Hur mycket skit/prylar handlar folk egentligen? Jag köper nog en pryl per år som omfattas av detta. Inget stort problem.

Men har förstås svårt att tro att tillverkare långt borta kommer att ändra sig.
Vet att Electrolux har bytt flamskyddsmedel i lite kylskåp. Alltid något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Nu förstår jag inte dig.
Så privatpersoner påverkar inte miljön. Men flygen gör det.. vem är det dom flyger då? Eller är planen tomma?
Och vad har resten av det jag skrev med privatpersoner att göra?

Vem flyger? Flygbolagen?

Allt du skrev har med privatpersoner att göra.
Idrottare är väl privatpersoner? Eller?
Beskatta företagen, inte privatpersonerna.

Skrivet av reverend benny:

Så om man är köttätare eller vegetarian så är det fortfarande ok att äta avokado?

Menar snarare att veganer/vegetarianer alltid ser sig som övermänniskor när det gäller miljö och djur. När de själva påverkar mer än folk som käkar närodlat kött t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Lite off topic, hoppas det är okej. Men Sverige ligger över genomsnitten i Pisa

Sen är det ju viktigt att poängtera, bara för att en person fått det dåligt och därmed också fått medial uppmärksamhet, så betyder inte det att alla funktionshindrade exc har det dåligt. Media talar sällan om när något fungerar, vilket kan ge en skev bild. Jag tror att många av de problem som media belyser är mer individuella än kollektiva. Samhället kommer aldrig bli perfekt, hur mycket pengar man än pumpar in.

Är det Pisa 2015, har inte sett dom siffrorna för Sverige, men 2012 så var de alla under 500 som är viktade medel. Men även om de är över medel igen, så är de fortfarande inte en korrelation på att "högst skatt = bäst skola". Inte för att det måste vara så att den som betalar mest skatt också ska få bästa elever, osv... men är inte bra att Sverige är så pass dåliga med alla "resurser".

Självklart är det som du säger att media inte tar upp alla fall där saker lyckas. Däremot så är det helt fel att ha system som tillåter denna idioti, det är bara en massa "följer rutiner" eller "vi har brustit i rutinerna". Jag kan tycka att om man jobbar för "staten/kommunen" så borde man ha lite mer att man sitter i samma båt, dvs. man ska göra saker som sparar pengar och minskar lidande. Men den sortens tänk finns inte. Någon form av rimlighetsprincip används inte där man tänker "hmm... är det rimligt att en blind person ska tvingas söka jobb som byggare"? Varför är det nyheterna som ska ta tag i sådana fel och ta det till ytan, varför kan inte en anställd där ha lite jävla vett och ryggrad och säga "detta är fanemej så fel det kan bli" och därmed lösa det?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av High1ander:

Jag tror nog det flesta i Sverige är för höga skatter, så länge de används väl. Men det är problemet, skatter används inte väl, du nämner t.ex. skolan, där är Sverige verkligen dåligt jämfört med skattemedel. Pisa så är Sverige runt 30-40, från ha varit över medel till under medel...

Jag har inge problem med att betala mycket i skatt om jag vet att det kommer rätt personer till gagn, men nu läser man dagligen om hur personer med funktionsnedsättningar inte får stöd, hur cancer-döende tvingas jobba, blinda anses kunna jobba som byggare, osv. Jag har själv familjemedlemmar och släktingar som fått felaktiga diagnoser där cancer missats för man inte följt rutiner, där en släkting inte fick en livsviktig operation för att det saknades en "säng" att sova i efter operationen (doktor och operationssal fanns klart och redo), istället fick han leva sista åren som en grönsak (och vad kostar inte det samhället?). En säng för 4000kr natten, eller hemtjänst varje dag resten av livet, vad kostar mest... Det är helt enkelt så jävla vanskött. När man sen klagar så är det oftast bara "men flytta dit då", ungefär som att folk är så jävla nöjda med att betala ockerpriser för sin välfärd som sen inte är någon välfärd.

Sveriges skatter har inte använts väl på årtionde.
Allt besparas så våra rika politiker tjänar mer pengar.

Kommer ni inte ihåg för något år sedan så var ju slogan: "Vinsterna kommer sen"? Närdå?

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt att avgiftshöjningen är lika stor som postnords hantering av kollin. Heheh bara en liten sak jag tyckte var lustig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Sveriges skatter har inte använts väl på årtionde.
Allt besparas så våra rika politiker tjänar mer pengar.

Av de totalt 1022.6 Miljarder som staten spenderar på budgeten 2019 har de beslutat om ca 11.8 Miljarder för Kategorierna Regeringskansliet, Riksdagens ledarmöter och Länsstyrelserna. Dvs i praktiken Politikernas löner och kostnader kring dem i gruppen "Rikets Styrelse".

Det betyder att ca 1.1% av pengarna går till Politikerna + allt deras stöd medans resterande 98.9% går till saker så som Rättsväsendet, Utbildning, Försvar, Bidrag, Hälsovård, sjukvård och social omsorg.

Nu kan man ju tycka detta är snålt i jämförelse med diktaturer där en ännu mindre maktelit roffar åt sig mer än 50% av statens intäkter.

Nej vill du titta på pengar som inte används väl i demokratier så skall du titta på den privata sektorn där oftast 10-20% eller mer av omsättningen för framgångsrika företag går till ett fåtal större ägare och inte alls återinvesteras eller kommer de som faktiskt gör jobbet till nytta.

Permalänk

Vilka nollor till politiker, drabbar enbart svenska handlare. Folk kommer köpa mer från Amazon.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vilka nollor till politiker, drabbar enbart svenska handlare. Folk kommer köpa mer från Amazon.

Jag undrar hur mkt mer utsläpp från frakt kommer gå upp pga detta besult.
Och i slutändan kommer ju samma kemikalier bara att importeras istället vilket betyder att miljövinsten för detta förslag är negativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vilka nollor till politiker, drabbar enbart svenska handlare. Folk kommer köpa mer från Amazon.

Inte varorna som är dyrare på Amazon, vilket för det mesta är just varorna med kemikalieskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Sveriges skatter har inte använts väl på årtionde.
Allt besparas så våra rika politiker tjänar mer pengar.

Kommer ni inte ihåg för något år sedan så var ju slogan: "Vinsterna kommer sen"? Närdå?

Ta en som tjänar säg 15.000 kr i månaden före skatt. Den får tack vare Alliansens jobbskatteavdrag som alla klagade på gett denna person 1.386 kr mer i lön varje månad (om den bor i Alingsås). Det är alltså 1.386 kr mer i handen varje månad, det blir 16.632 kr mer efter skatt varje år. Mer än en månadslön före skatt.

Det tragiska är att det är galet många som inte förstår att dom får väldigt mycket mer pengar varje månad tack vare jobbskatteavdraget.

Här kan du räkna ut vad du får i skattelättnader: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatt...

Att fler får mer pengar över gör att folk handlar mer. Det gör att det blir mer produktion. Det genererar mer pengar i omlopp. Som genererar mer pengar in i moms och skatter.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Jag undrar hur mkt mer utsläpp från frakt kommer gå upp pga detta besult.
Och i slutändan kommer ju samma kemikalier bara att importeras istället vilket betyder att miljövinsten för detta förslag är negativ.

Vilket man löser genom att höja skatten ännu mer för att rädda miljön så inte jorden går under om 12år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vilka nollor till politiker, drabbar enbart svenska handlare. Folk kommer köpa mer från Amazon.

Tror inte många kommer bry sig om att en PS4:a kostar en 100-lapp mer, eller att en iPhone X kostar 10 kr mer.
Jag som vuxen arbetare bryr mig helt ärligt inte ett piss, hellre köpa den genom svenska företag/affärer där jag snabbt och enkelt kan få fixat en trasig sak inom garantitiden.
Har köpt utomlands förut där det ändå är garanti. Produkten gick sönder och det var garanti, fick lägga ut ca 500 kr i ren fraktkostnad för att skicka tillbaka produkten. Efter en månad ca kom en ny tillbaka. Dom där ca 200 kr billigare den var utomlands åt upp sig självt.

Vem orkar bry sig om småpengar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |