Varför är min dator så sjukt långsam?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carlfredrik:

Nedersta? Går inte, för tjockt. Nu har jag satt den i översta, det som är grönmarkerat på bilden ovan. Är det fel?

Han syftar på ljudkortet, grafikkortet bör sitta i översta. Det han pratar om är att beroende på moderkortets konfiguration så kan ljudkortet stjäla bandbredd från grafikkortet ifall det sätts i tredje slotten ovanifrån. Det kommer dock inte göra någon skillnad på ditt nuvarande grafikkort. Bäst är väl att sätta ljudkortet längst ner bara för att grafikkortet ska få så mycket luft som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Jaså? Det gör det inte nu Sitter i den näst längst ner, så får fixa det när jag sätter in SSDn sen. Vad är bästa sättet att installera Windows sen på nya SSDn? Bara att börja om från början eller, med alla program och allt? Kan vara ganska skönt egentligen att starta från scratch, har egentligen inte så mycket program och grejor installerade som det är nu.

Jag kan också stämma in i kören att det med största sannolikhet är en SSD som är lösningen för dig.

Det finns en hel drös med olika programvaror som du kan klona nuvarande hårddisk till en ny SSD för att slippa att installera om Windows. Dock skulle jag rekommendera att köra på en ny installation för att slippa eventuellt krångel som i sällsynta fall kan uppstå vid kloning. Dessutom får du bort diverse processer som tex startar med Windows och får på så sätt ut maximal prestanda, om än väldigt marginell.

För att installera Windows från scratch laddar du helt sonika ner Windows från deras hemsida och sätter på ett USB-minne och installerar därifrån (ha USB-minnet i datorn, starta om, gå in i BIOS/UEFI och sätta USB-enheten överst i boot-ordningen och spara). Här hittar du enkla men mer ingående instruktioner samt nerladdning av Windows: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

@Zemlan Det handlar nog främst om stabilitet och/eller kompatibilitet. Minns för några år sedan när nya grafikkort hade släppts så rekommenderades de med vissa moderkort att uppdatera UEFI eftersom nyare grafikkort fungerade bättre då och att vissa moderkort inte ens skulle lyckas att starta upp utan nytt UEFI med vissa grafikkort.

Är en sån grej jag brukar rekommendera när grafikkortet är några år nyare, bara för att få bort möjliga orsaker till problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Nedersta? Går inte, för tjockt. Nu har jag satt den i översta, det som är grönmarkerat på bilden ovan. Är det fel?

jag pratade om ljudkortet, men här är en förklaring över läget på dina PCI-e slottar.

Den översta och den 3:e delar på PCI-e lanes från CPUn. Antingen har du 16x i översta och inga i den tredje, eller så delar de och får 8x var.
Den andra och nedersta platsen får sina PCI-e lanes från chipsettet och de har 1x respektive 4x (ja det är en 16x plats men du kan aldrig få mer än 4x).

Optimalt i ditt fall är: grafikkortet i det översta och ljudkortet i andra eller fjärde (nedersta) platsen där det passar bäst,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av carlfredrik:

Nedersta? Går inte, för tjockt. Nu har jag satt den i översta, det som är grönmarkerat på bilden ovan. Är det fel?

Översta sloten är helt rätt. Den sloten är snabbast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

i5-3570K är väl inte den snabbaste kusen i stallet längre. Men det beror ju helt på vad du ska spela och göra med datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@Zemlan Det handlar nog främst om stabilitet och/eller kompatibilitet. Minns för några år sedan när nya grafikkort hade släppts så rekommenderades de med vissa moderkort att uppdatera UEFI eftersom nyare grafikkort fungerade bättre då och att vissa moderkort inte ens skulle lyckas att starta upp utan nytt UEFI med vissa grafikkort.

Är en sån grej jag brukar rekommendera när grafikkortet är några år nyare, bara för att få bort möjliga orsaker till problem.

Ok, tackar för förtydligandet. Misstänkte detta men ville försäkra mig om att jag inte var helt ute på grönbete

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Stort tack för hjälpen alla! Börjar verkligen få ordning på den lille burken nu och de spel jag länge sett fram emot att kunna lira i helt ok grafik flyter hur bra som helst. Får nog SSDn imorgon så då blir det att pilla ner allt igen, flytta lite ram minnen och installera windows från scratch. Ska även fylla alla fläktplatser som finns, antar att jag just nu har alldeles för få fläktar. Tror det var plats för 3 x 120mm (2 fram och en på sidan) och en 92mm (baktill). Pill pill!