Permalänk

Lurad på Blocket!

Hej,

Tyvärr trodde jag för mycket när det kom till swish, att en säljare är dum i huvudet om man försöker lura människor på swish, men det visade sig att jag var den som var dum i huvudet.

Long-story short:
Swisha en person för en grafikkort, visade sig han inte har levererat efter 1 månad, har polisanmält men ärendet gick inte vidare.

Jag behöver hjälp av er, och utav andra som har blivit lurade, att få mina pengar tillbaks.

Det enda jag har är telefonnummer. Har ingen personnummer, adress, ID-kort på personen osv. Det går knappt att söka fram personen genom telefonnummret. Vad ska jag göra för att få fram dessa uppgifter?

Permalänk
Medlem

Om du påbörjar en swish så ser du ju personnummer, förnamn och efternamn. Så påbörja en ny swish på 1 kr och ta fram personnummer. Sedan sparar du det och ber polisen öppna det ärende med den nya informationen.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Det här är anledningen till att man främst sköter sån handel mellan fyra ögon, alternativt via någon form av escrow-tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Om du påbörjar en swish så ser du ju personnummer, förnamn och efternamn. Så påbörja en ny swish på 1 kr och ta fram personnummer. Sedan sparar du det och ber polisen öppna det ärende med den nya informationen.

Hur gör du för att få fram personnummer via swish?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv

Personnummer står inte när man swishar, bara för ocv efternamn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ringde du till swishnumret och pratade med försäljaren innan du swishade till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Hur gör du för att få fram personnummer via swish?

My bad!
Jag hade absolut för mig att man fick fram även personnummer. Men uppenbarligen får man iallafall för och efternamn! Kanske gör det lite lättare iallafall!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Har man namn och nummer borde man lätt kunna hitta adress på t.ex hitta.se. Sen är det bara ringa skatteverket och få personummret.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har man namn och nummer borde man lätt kunna hitta adress på t.ex hitta.se. Sen är det bara ringa skatteverket och få personummret.

Nja, det förutsätter ju att namnet endera är väldigt unikt, eller att telefonnumret finns registrerat på en person. Du kan ju lycka till att hitta rätt "Johan Andersson", om nu telefonnumret inte finns registrerat på densamme.

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för något liknande, blev lurad vid ett köp av en spelkonsol. Jag tog screenshot på alla sms och blocketmail som vi delat med varandra. Sparade verkligen ner varenda litet spår och tidsstämpel på de samtal vi haft över telefon. Jag tog sedan med mig allting dokumenterat till polisen och gjorde en anmälning. Efter några veckor visade det sig att det var ca 7 personer till som också gjort en anmälning mot samma person. Personen är nu misstänkt för brott men tyvärr kan inte polisen åka till hans hemadress och plocka in honom, även om de vet var han bor. Skulle han dock vistas ute får de gripa honom men vet inte hur stor den chansen är. Han ignorerar i princip alla deras kallelser. Jag skulle gissa på att det handlar om en spelmissbrukare.

Mitt tips till dig är att samla varenda litet meddelande eller samtalsstämpel du har, samt vad ni kommit överens om. Sedan går du till bank och polis och anmäler ärendet. Det är iallafall bättre än att inte göra någonting. Nu ska jag nog faktiskt ringa till polisen och kolla upp mitt ärende för att se hur det ligger till.

Edit: Det banken kan göra är att koppla swish transaktionen till personens bankkonto, och ett bankkonto finns det en person registrerad på. Det är inte säkert banken får ge dig den informationen, men de KOMMER GE informationen om personen till polisen om du gör en anmälning på båda ställen. (De kommer förklara hur det går till)

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat med blocket om de vet vem personen är.

Vet ej om man måste verifiera sig med BankID som man behöver på Tradera för att lägga upp annons nu.
Då borde de veta vem personen är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Jag har råkat ut för något liknande, blev lurad vid ett köp av en spelkonsol. Jag tog screenshot på alla sms och blocketmail som vi delat med varandra. Sparade verkligen ner varenda litet spår och tidsstämpel på de samtal vi haft över telefon. Jag tog sedan med mig allting dokumenterat till polisen och gjorde en anmälning. Efter några veckor visade det sig att det var ca 7 personer till som också gjort en anmälning mot samma person. Personen är nu misstänkt för brott men tyvärr kan inte polisen åka till hans hemadress och plocka in honom, även om de vet var han bor. Skulle han dock vistas ute får de gripa honom men vet inte hur stor den chansen är. Han ignorerar i princip alla deras kallelser. Jag skulle gissa på att det handlar om en spelmissbrukare.

Mitt tips till dig är att samla varenda litet meddelande eller samtalsstämpel du har, samt vad ni kommit överens om. Sedan går du till bank och polis och anmäler ärendet. Det är iallafall bättre än att inte göra någonting. Nu ska jag nog faktiskt ringa till polisen och kolla upp mitt ärende för att se hur det ligger till.

Edit: Det banken kan göra är att koppla swish transaktionen till personens bankkonto, och ett bankkonto finns det en person registrerad på. Det är inte säkert banken får ge dig den informationen, men de KOMMER GE informationen om personen till polisen om du gör en anmälning på båda ställen. (De kommer förklara hur det går till)

Känns som en hel del konstigheter/oklarheter i detta inlägg.

1. "Polisen kan inte åka till hans hem och gripa honom, men kan gripa honom på stan"? Om polisen så behagar, så har de alla möjligheter att åka till någons hem och endera gripa personen, eller helt enkelt hämta personen till förhör. Att de måste "råka se" personen utomhus för att kunna gripa är rent nonsens, jag vet inte vem som fått dig att tro något dylikt.

2. Namnet som dyker upp i Swish är namnet på personen som äger kontot där pengarna hamnar. Man kan inte byta ut sitt namn i Swish, utan det plockas upp från banken som man skapar sitt Swish-konto via.

3. Det är definitivt säkert att banken inte får lämna ut några som helst uppgifter om en annan persons bankförehavanden till en privatperson. Till polisen, absolut, men aldrig till någon som ringer och vill veta vems konto man precis swishat till.

Permalänk
Medlem

Behöver du personnummer kan du använda dig av https://mrkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Känns som en hel del konstigheter/oklarheter i detta inlägg.

1. "Polisen kan inte åka till hans hem och gripa honom, men kan gripa honom på stan"? Om polisen så behagar, så har de alla möjligheter att åka till någons hem och endera gripa någon, eller helt enkelt hämta någon till förhör. Att de måste "råka se" personen utomhus för att kunna gripa är rent nonsens, jag vet inte vem som fått dig att tro något dylikt.

2. Namnet som dyker upp i Swish är namnet på personen som äger kontot där pengarna hamnar. Man kan inte byta ut sitt namn i Swish, utan det plockas upp från banken som man skapar sitt Swish-konto via.

3. Det är definitivt säkert att banken inte får lämna ut några som helst uppgifter om en annan persons bankförehavanden till en privatperson. Till polisen, absolut, men aldrig till någon som ringer och vill veta vems konto man precis swishat till.

Det var det svaret jag fick av den senaste handläggaren som hade hand om ärendet. Det lät som att de inte kunde göra så mycket ifall han inte svarade på deras kallelser. Det var dock ca ett år sedan jag gjorde anmälan nu, så tänkte ringa och höra hur det ser ut. Resten jag skrivit är det väl inga oklarheter kring?

Jag fick tydlig information av Blocket och Banken att de inte kan ge ut personliga uppgifter till mig men gör det gärna till polisen så fort jag gjort en anmälan och fått ett diarienummer på ärendet.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nja, det förutsätter ju att namnet endera är väldigt unikt, eller att telefonnumret finns registrerat på en person. Du kan ju lycka till att hitta rätt "Johan Andersson", om nu telefonnumret inte finns registrerat på densamme.

Givetvis var det vad jag menade med "namn och nummer", finns inte rätt namn och rätt nummer på samma sökning så fallerar det ju. (Ofta kan man med lite detektivarbete också få fram vem personen är).

Tagit bort personuppgifter /screamin-daemon
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Steg 1:Du tar nummer, letar upp vad han heter, och var han bor, på t.ex Hitta.se.
Steg 2: Använd Ratsit, MrKoll eller liknande för att få reda på personnummer.
Steg 3: Ring Skatteverket och begär ut namn på hans mamma alternativt pappa, eller varför inte båda, be om både namn och adress.
Steg 4: Försök få fram ett nummer till någon av föräldrarna på t.ex Hitta eller Eniro.
Steg 5: Ring föräldern och förklara din situation.
Steg 6: Profit!

Visa signatur

MacBook Pro | HPE Microserver
iPad | iPhone Apple Watch
AirPort Time Capsule | Apple TV
Nintendo Switch | Playstation 5

Permalänk
Medlem

Polisen kan få fram allt sånt bara från Swisch-transaktionens ID. Polisanmäl.

Permalänk
Medlem

På samma sätt som att man inte ger kontanter till en person på stan för att sen få lovat att hen leverar varan under kommande vecka skickar man inte pengar via swish i hopp om att motparten skickar varan...

Ta detta som en läxa till framtida köp och välj säkrare betalningslösningar även om det möjligtvis finns någon liten administrationsavgift.

Bedrägerier går i taket i dagsläget och polisen kommer omöjligt prioritera dessa ärenden utan kommer bara läggas på hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Det var det svaret jag fick av den senaste handläggaren som hade hand om ärendet. Det lät som att de inte kunde göra så mycket ifall han inte svarade på deras kallelser. Det var dock ca ett år sedan jag gjorde anmälan nu, så tänkte ringa och höra hur det ser ut. Resten jag skrivit är det väl inga oklarheter kring?

Jag fick tydlig information av Blocket och Banken att de inte kan ge ut personliga uppgifter till mig men gör det gärna till polisen så fort jag gjort en anmälan och fått ett diarienummer på ärendet.

Då drog handläggaren antagligen en vals för att slippa förklara att de inte tänker göra något åt saken, eller så är handläggarens inkompetens förklaringen till varför så få brott klaras upp i vårt land. Att polisen inte skulle kunna åka hem och hämta någon som är misstänkt för brott är ju helt befängt.

I övrigt har jag har ju skrivit exakt vad jag tycker var oklart.

Till exempel så verkar det som att du råder TS att "anmäla till banken" i hopp om att få ut kontoägarens namn, ett namn som TS redan har i och med att han swishade (alltså ett steg han egentlig inte har någon nytta av), och vidare det faktum att banken aldrig någonsin kommer att lämna ut den uppgiften till TS (alltså inte bara kanske, utan aldrig).

TS har alltså ingen nytta av att på något sätt kontakta banken. Om Polisen inleder en utredning så kommer de att kontakta banken om de behöver deras uppgifter för att få personnummer på ägaren eller spåra eventuella transaktioner.

Permalänk
Medlem

Det är riskfritt att lura folk över Swish, din anmälan kommer hamna i en hög någonstans hur mycket information du än ger polisen. Du kan säkert gå in med personen på stationen utan att något händer.

Polisen har fullt upp med sin statistik, alltså att jaga bilister som kör 1km/h för snabbt etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Finns det något diskussionsvärde? Inte som du får dela med dig av personuppgifter här och få hjälp att gräva. Bedragare använder ofta bulvaner så ett telefonnummer behöver inte leda någonvart.

Det du kan göra om du vet vem det är, är ju att stämma personen i fråga. Kostar 900 kr i ansökningsavgift att ta det till Tingsrätten, när det gäller ett småmål/ft-mål. Bara för att Polisen griper, anhåller och häktar personen och åklagaren åtalar för brott, och personen blir dömd så får du ingen ersättning, du måste antingen in med anspråk samtidigt (i samma mål) som åklagaren åtalar eller gå till rätten själv med ditt anspråk. Finns inga pengar så får du inget hur som helst givetvis.

Permalänk
Medlem

Något liknande hände mig förra året. Köpte en ny och inplastad iPhone av en jättetrevlig kille på blocket som sedan visade sig vara en sjukt välgjord kopia. Anmälde bedrägeriet till Polisen och hade en hel hög med uppgifter, men inget hände tyvärr därifrån och ärendet lades ner så fort en handläggare fick det..

Nu i efterhand vet jag att jag borde ha testat telefonen innan jag betalade honom trots inplastad kartong, kasse från en operatör och (förfalskat) kvitto. Det är 8000kr jag aldrig kommer få tillbaka men som har fått mig att vara lite mer försiktig vid köp från privatpersoner i framtiden.

Permalänk
Medlem

Polisanmäla ska man alltid göra, däremot kan de ej göra ett dugg om det inte visar sig att det kommer in hundratals anmälningar på samma person.

De har helt enkelt inte resurser att ens kolla på småstölder.

Jag är alltid skeptisk att köpa begagnade produkter, helt enkelt för det inte finns några garantier alls.

Man kan göra saker som be att få se kvitto, kontakta företaget med information och verifiera att det är inköpt där, kolla serienummer så det stämmer med kvitto osv.

Sen kan man ju alltid få skit ändå.
Det är helt klart dyrare att köpa saker nytt, men man slipper potentiell huvudvärk och att bli av med pengar.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Du kan själv stämma personen, du måste alltid in med ett anspråk vilket som det är bara att åklagaren kan ta det i samband med att de åtalar för brottet, men du kan självklart stämma personen själv.

Permalänk
Medlem

Du är nog tyvärr rökt.
Beklagar...

Permalänk
Medlem

Fortsätt med anmälan, och eventuellt öppna en stämningsansökan. Däremot har personen säkert inga pengar eftersom den lurar andra på pengar. Det som kan hända är att personen slutar lura andra men dina pengar är nog borta sen länge.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonpimpon:

Hej,

Tyvärr trodde jag för mycket när det kom till swish, att en säljare är dum i huvudet om man försöker lura människor på swish, men det visade sig att jag var den som var dum i huvudet.

Long-story short:
Swisha en person för en grafikkort, visade sig han inte har levererat efter 1 månad, har polisanmält men ärendet gick inte vidare.

Jag behöver hjälp av er, och utav andra som har blivit lurade, att få mina pengar tillbaks.

Det enda jag har är telefonnummer. Har ingen personnummer, adress, ID-kort på personen osv. Det går knappt att söka fram personen genom telefonnummret. Vad ska jag göra för att få fram dessa uppgifter?

Mitt tips är att stämma personen ifråga, man kan använda sig av småmål, maximum för småmål är ett halv prisbasbelopp, men tänk på att avgiften för småmålet även ingår i denna summan så rent praktiskt är det cirka 20K som är max.
Stäm personen på beloppet för grafikkortet och avgiften det kostar för stämningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Standardsvaret brukar alltid vara "skicka inte pengar i förväg", och det är ju förvisso ett klokt tips.

MEN: Det är ju ändå intressant om det går att hitta ett sätt att göra affärer på det här sättet men det ändå är säkert.
Ingår man ett avtal (skriftligt dessutom) så är man ju bunden till det, och via Swish kan man faktiskt få fram vilken personen är. Skulle man jaga dessa bedragare hårdare kanske man skulle kunna få bukt på det, om risken är stor att man åker dit.

Escrow-tjänster är ju bra, men där blir oftast säljaren rädd, hur vet dom att mottagaren inte t.ex. råkar ha sönder varan eller säger att den inte kommit fram och sen inte godkänner transaktionen?

Annars vore det kanske bra om det gick att få in en escrow-funktion direkt i Swish. Är det mer lättillgängligt så är det nog fler som skulle använda, framförallt om det gäller lite dyrare prylar.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xangeon:

Jag har råkat ut för något liknande, blev lurad vid ett köp av en spelkonsol. Jag tog screenshot på alla sms och blocketmail som vi delat med varandra. Sparade verkligen ner varenda litet spår och tidsstämpel på de samtal vi haft över telefon. Jag tog sedan med mig allting dokumenterat till polisen och gjorde en anmälning. Efter några veckor visade det sig att det var ca 7 personer till som också gjort en anmälning mot samma person. Personen är nu misstänkt för brott men tyvärr kan inte polisen åka till hans hemadress och plocka in honom, även om de vet var han bor. Skulle han dock vistas ute får de gripa honom men vet inte hur stor den chansen är. Han ignorerar i princip alla deras kallelser. Jag skulle gissa på att det handlar om en spelmissbrukare.

Mitt tips till dig är att samla varenda litet meddelande eller samtalsstämpel du har, samt vad ni kommit överens om. Sedan går du till bank och polis och anmäler ärendet. Det är iallafall bättre än att inte göra någonting. Nu ska jag nog faktiskt ringa till polisen och kolla upp mitt ärende för att se hur det ligger till.

Edit: Det banken kan göra är att koppla swish transaktionen till personens bankkonto, och ett bankkonto finns det en person registrerad på. Det är inte säkert banken får ge dig den informationen, men de KOMMER GE informationen om personen till polisen om du gör en anmälning på båda ställen. (De kommer förklara hur det går till)

Det där låter som riktigt skitsnack, självklart får polisen åka till personens hem och gripa denna om det finns anledning till det, det vär nog snarare så att de väntar att flera ska anmäla samt följer upp insättningar gjorda på kontot och kontaktar de personerna som gjort det för att kontrollera om de också blivit lurade.

Det är någon som ljuger för dig om de påstår att de bara får gripa en person om han är utanför hemmet, du hör ju själv hur löjligt det låter.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk

Jag vart blåst på tradera via ett kapat konto, med positiva omdömen, också ett grafikkort faktiskt, jag polisanmälde, fösäkringsanmälde samt tradera anmälde, jag fick efter ca 2 månader tillbaks pengarna från Nordea, det rörde sig om 1500:-, det var bedrägeri avdelningen Nordea som ringde mig o berättade, jag trodde då de hade fått tag på personen osv osv. klappat o klart, Allt detta var för ca 5 år sedan.....+

För ca 3 månader sedan ringer mig en åklagare från ****** o frågar om jag fortfarande vill att min anmälan skall gälla. efter ett par frågetecken fattar jag att banken valt att återbetala mina 1500:-, och att de inte alls hade haffat grabben.

Hur som helst så nu i maj i år, skall jag vittna, i rättegången mot dem, det visade sig vara en lite större liga som sysslade med detta, och lite annat också så jag var inte den enda som blivit blåst, penningtvätt står det i kallelse papperna jag fått hem...eftersom deras namn står så hittade jag faktisk efter lite sökande en tråd om dem på FB till och med..

Men bara det att det tar 5 år, är ju ganska sjukt.. men visst det kan ju gå åt rätt håll också, skall i alla fall bli intressant ...att få vara med om detta

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.