MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Trevlig hoj har själv "storebro" gsx-s1000

men du måste fan ta bort läppen där bak de är fan inte snyggt
införskaffa en tail tidy
lovar den blir genast ännu vackrare

skicka med en bild på min oxå

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@kozmos: Jag har bara kört 100mil så den ska in på första servicen nu. Har varit 100 roliga mil men kommer bli roligare nu när varvspärren släpps så man kan gasa på riktigt. Tounon är ju en RSV4 typ så den kan jag gå i god för.

Elektroniken är <3 Fullrulle med AWC på 1 och man gör en lagom wheelie med galen acceleration.

Jag har ju nästa förstått att det ska vara trevliga hojar, får dra iväg och provköra en snart.
Står ju högst på önskelistan iallafall

Permalänk
Medlem

@sokar: Ser ingen bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Jag kommer försöka ta kortet maximalt 15000 i budget.

Jag har lagt följande:
150:- syn
900:- riskettan
129:- ikörkort mc app android för all teori
1000:- mc ställ begagnat

3400:- risktvåan

Kör tvåan i mitten av nästkommande vecka! Bokar nog teoriprov omedelbart efter risktvåan så det är bortgjort snabbast möjligt! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Särimner: Du kan boka teorin redan nu. Men datumet för provet behöver vara efter 2an

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Särimner: Du kan boka teorin redan nu. Men datumet för provet behöver vara efter 2an

Bokat o klart, 2 dagar efter risktvåan!

Lägger till 350:- där! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en hoj i höstas för att börja köra med eftersom både min bror och syster köpt varsin.

Hittade en Honda transalp från 1994, sliten koppling och behövdes servas. Samt kåporna behövs bytas / måla om.
Köpte den för 10.000kr och lagt ner 2000kr, Går som en klocka och välter man, så ja. Den är gammal, men sitter bågar på.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Tog mitt kort förra våren.

Köpte en MT-07 och övningskörde privat, körde första gången 30/4 och fick kortet 31/5. Under den tiden körde jag 150 mil ungefär. Klarade teori och uppkörning på första försöket. Hade kört en del moppe innan men inte mer än så.

Uppgraderade mig till en Kawasaki Z900 som jag hämtade helt ny i slutet av mars Rätt mycket mer fjutt än MT-07 och satan vilken känsla det är.

Bästa jag gjort att ta MC-kort. Stort lycka till alla som ska ta nu och hojta om ni har några frågor!

Edit; Sålde min MT-07 till en kompis som ska ta MC-kort nu så jag har lyxen att "ha kvar" min gamla. Här är båda i garaget

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Följt denna tråden sen start, på måndag är det min tur att köra första lektionen.
Lyckades få tag på full utrustning för ca 12000kr nytt.
Hjälm Shoei GT air. Cardo system för kommunikation (nu monterat i hjälmen). Allvädersjacka och byxor från Scott. Jacket Storm DP och Pant Storm DP. Höftskydd och ryggskydd. Handskar fick bli Halvarsson Beast.
Ett par stövlar också men då jag har storlek 48 hade jag inte mycket att välja på. Allt passar bra utanför hojjen så hoppas det blir bra på..
Sen blir det en lång sommar och höst innan jag fyller 24 för att ta kortet.
Jag funderar på en instegshoj för 15-25k och sedan typ en MT-07 / MT-09 eller Kawasaki Versys / Z900. Jag är lång (1.95M)så jag måste ha en rätt stor hoj där jag fortfarande kan sitta någorlunda upprätt.

Jag började på en MT-07 och gick över till en Z900 precis. Jag är 188cm. MT-07 blir på gränsen för dig tror jag, men värt att notera är att jag tycker MT-09 är ännu trängre att sitta på. På Z900 var jag tvungen att köpa Tall Rider-seat för att inte få kramp i benen. Värt varenda krona, kostade 1700kr från Johans MC.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag började på en MT-07 och gick över till en Z900 precis. Jag är 188cm. MT-07 blir på gränsen för dig tror jag, men värt att notera är att jag tycker MT-09 är ännu trängre att sitta på. På Z900 var jag tvungen att köpa Tall Rider-seat för att inte få kramp i benen. Värt varenda krona, kostade 1700kr från Johans MC.

Precis den sortens information jag behöver, sånt går knappt att hitta på nätet ("köp en litercykel osv osv" är allt man får).

Jag ska ha min första lektion idag, dock kör skolan Z650 så jag kan tänka mig att det blir trångt.
Har själv bara kört moppe (ett halvår innan den blev stulen) med 5växlad sekventiell låda. Detta var dock 8 år sedan. Och i höstas körde jag i en cirkel på grusplan med en Kawasaki ER5n så erfarenheten är ganska låg kan man säga.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har varit småsugen hoj hela mitt vuxna liv, men har insett mina begränsningar, förstått att jag med största sannolikhet kommer köra ihjäl mig på det jag ville ha tidigare, och därmed skitit i det. Dessutom har väl bilintresset i slutändan varit starkare.

På senare år har dock intresset ändrat karaktär, och börjat likna det jag har på bilsidan. Det jag vänder mig om efter numera är gamla veteranhojar.

Har nu snöat in på att ta hojkort och skaffa en gammal BSA A7 eller A10, vilket ju tyvärr är väldigt realiserbart. 30 sura hästar är inget man kör ihjäl sig med, det är löjligt lättskruvat (och man behöver inga lyftar etc), det finns reservdelar till allt gammalt brittiskt skrot fortfarande (och även prylar för att bygga om till brytarlös tändning, torrkoppling, etc), det är lätt att hitta en lokal att hålla på med en hoj trots att man bor centralt, och hojen i sig kostar småpengar, såväl i inköp som ägande.

Nån rolig gammal bil är bara bökigt att ha när man bor såpass centralt att det knappt går att få tag i garageplatser inom rimligt avstånd hemifrån, på nån uteparkering vill man ju inte ha något sådant, även om man hade fått hyra mer än en plats i min förening, så det är i princip hoj eller inget som gäller.

Knäckfrågan är egentligen om de där hojarna verkligen är lämpliga för en nybörjare ur ett rent körperspektiv? Gammalt skrot brukar ju inte precis vara lättkört. Givetvis kommer jag inte skaffa någon riktigt gammal årsmodell med stel bakända, hur ful och äcklig plungefjädring än må se ut, men vad säger ni i övrigt? Min erfarenhet av tvåhjuligt sträcker sig till ett par år med en DT50 i tonåren, och en del svinkörande med mindre crossar när tillfälle har getts. Det är förmodligen nära nog 15 år sedan jag körde sist, men jag inbillar mig i alla fall att en del sitter i fortfarande.

Undrar också hur man ska lägga upp det med mängdträning. Ska man köpa hojen först, och ha den att öva på, eller är det bara att bita i det sura äpplet och pröjsa tusenlappar i timmen för att åka runt på en körskolehoj?

Vad har ni som kan det här att säga om saken?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Precis den sortens information jag behöver, sånt går knappt att hitta på nätet ("köp en litercykel osv osv" är allt man får).

Jag ska ha min första lektion idag, dock kör skolan Z650 så jag kan tänka mig att det blir trångt.
Har själv bara kört moppe (ett halvår innan den blev stulen) med 5växlad sekventiell låda. Detta var dock 8 år sedan. Och i höstas körde jag i en cirkel på grusplan med en Kawasaki ER5n så erfarenheten är ganska låg kan man säga.

Det enda man kan göra egentligen är att provsitta. Tror att MT-07 hade fungerat för dig. Jag gjorde så att jag vinklade om styret framåt en del för att bli mer framlutad och ändrade positionerna på bakbroms och växelpinne, sen blev det rätt bekvämt. Kört 26 mil som längst i en sittning och visst man är mör, men det fungerar utan problem. Tänk på när du provsitter att sitta en stund, sitt i 5 minuter och känn efter, säljaren får gå och hämta en kaffe så länge om han inte har något annat för sig
MT-07 är en grym cykel att börja på, jag hade nog inte rekommenderat att börja med mindre ändå, det hade nog snabbt blivit tråkigt.
Z650 blir nog rätt trångt ja, men går fort att justera och det hjälper säkert läraren dig med.

Hojta om du har några frågor!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

@kaput: Har du någon som kan handleda så är det helt klart värt att köpa en hoj för 15-20k att mängdträna på. När du har kortet i hand kan du sälja den för samma pengar igen.

Men jag måste säga att de 3 timmar jag lagt med körskolelärare gav väldigt mycket jämfört med de timmar jag kört privat.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Föredetting

Funderar själv på en Duke II - någon som har något att säga? Att den vibrerar och lever om har jag läst mig till, och att täta oljebyten med vettig olja är viktigt, men i övrigt?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@kaput: Har du någon som kan handleda så är det helt klart värt att köpa en hoj för 15-20k att mängdträna på. När du har kortet i hand kan du sälja den för samma pengar igen.

Men jag måste säga att de 3 timmar jag lagt med körskolelärare gav väldigt mycket jämfört med de timmar jag kört privat.

En A7 är inte jättedyr heller, och det känns som jag vill hinna vänja mig vid att ha växelpet och fotbroms på fel sidor innan jag ger mig ut i trafiken. Bara tanken på det känns duktigt äcklig Inser förstås att det typ kommer gå på två dagar i praktiken, men better safe than sorry, som man säger.

Jo, givetvis kommer jag ju varva körlektioner med privat övningskörning. Strategin jag tänkte mig är att man tar lektioner för att lära sig momenten rätt, och sedan nöter man dem privat

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Bara du inte får en dålig vana att ha reglagen på fel sida inför uppkörningen...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@kaput: Bara du inte får en dålig vana att ha reglagen på fel sida inför uppkörningen...

Bra synpunkt, tänkte inte alls på det. Antar att man inte får köra upp på sin egna hoj heller?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nu har väl Dalton Sleeper redan köpt sin hoj, men jag kan tillföra vad jag tycker om förstahoj:

Köp bra utrustning före hojen! Jag köpte en Shoei-hjälm med god passform, ett ordentligt skinnställ från Dainese, CE-godkända handskar, CE-godkända racestövlar och ett level 2-godkänt ryggskydd. Har man inte råd med ordentlig utrustning, så har man inte råd med hojen heller.

Själva förstahojen ska ha fräscha däck, ABS och kraschpuckar eller motorbåge. Tillsammans gör det att man slipper tråkiga överraskningar och ger större marginaler. Med bra däck menar jag ett sporttouringdäck som ger ett bra grepp både på blött och torrt, men även har ett bättre kallgrepp än många racedäck.

Själv tog jag mitt kort 2013, på den sista uppkörningsdagen innan det stängde för vintern.

Under hösten 2013 började jag att köpa kläder och någon gång i tidig april 2014 köpte jag en blå Er6-f ABS från 2009.
Att det blev en er6 som förstahoj berodde på massa saker, många rekommenderade den, den är väldigt vanlig (lätt att köpa/serva), försäkringskostanden är ganska låg och de brukar ha ABS.

Exemplaret jag hittade hade dessutom monterade kraschpuckar, så den inte skulle bli jätteful om jag råkade lägga ner den. Självklart råkade jag också lägga den. Men det blev en ful kraschpuck och en ny spegel, istället för nya kåpor.

I slutet av 2014 hade jag tröttnat på ljudet av er6, jag ville ha radfyra. Så jag skaffade mig en Honda CBR600FS från 02.
Att det blev denna berodde på att försäkringspriset var bra, inköpspriset var bra och jag gillade ljud och utseendet.

Efter ett antal mil på Hondan var jag glad att jag hade börjat med den snällare er6an. Det är mycket bättre att göra nybörjarmisstag på en svagare hoj, för då har man oftast mer tid på sig att rätta till sitt misstag.

Jag roade mig också med att börja skruva mer. Hondan fick en Power Commander V, bredbandslambda och quickshifter. Jag använder en liten windowsdator för att logga data från körningar.

Hösten 2018 var det dags för något nytt igen, denna gången blev det en BMW S1000RR från 2011. Fantastiskt rolig hoj, tyvärr med en försäkring som får en att gråta blod. Varför blev det då just S1000RR? Förutom att den har ordentligt med effekt så har den också ABS, antispinn och antiwheelie. Det finns också ett regnläge som hanterar gaspådrag snällare och konfigurerar om ABSen något. Skulle jag köra en fånigt snabbt motorcykel så ska den ha några livlinor.

Hondan har jag faktiskt kvar, den fick bli projekt och extrahoj. Nytt för i år är omdrevning och speedohealer.

Skrivet av Meantek:

Funderar själv på en Duke II - någon som har något att säga? Att den vibrerar och lever om har jag läst mig till, och att täta oljebyten med vettig olja är viktigt, men i övrigt?

Kolla försäkringskostnader först. När jag precis hade tagit mitt kort fick jag snilleblixten att köpa likadan hoj som skolan hade, Duke 690. Hojen kostade runt 65k och min årsförsäkring skulle bli runt 65k med. Så det blev ingen Duke.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Uppgraderade mig till en Kawasaki Z900 som jag hämtade helt ny i slutet av mars Rätt mycket mer fjutt än MT-07 och satan vilken känsla det är.

Z900 höll på att bli mitt förstaval förra året, dock blidde det en GSX-S750Z mest på grund av att den har antispinn samt att man sitter något rakare. Hur beskriver du denna hoj? Är det något du saknar?

Jag skulle nog vilja ha prestandainställningar eller iaf justeringsmöjligheter på min 750Z, den är lite twitchy på lägre växlar och motorbromsar som en gnu. Ett komfortläge för stadskörning hade varit nice, istället för att justera med kopplingen.

Z900 är riktigt fin, om den hade haft traction control så hade den blivit ett givet köp förra året.

Permalänk
Medlem

@sniglom: Vill inte äns veta försäkringen på S1000RR Kollade på den nya modellen (2019) och jag tycker den ser riktigt fin ut, med lite modernare LCD dessutom. Vissa gillar den, andra inte. Närmare ligger nog S1000R, men den verkar inte ha fått uppdateringarna än, detta blir förmodligen min nästa hoj. Fullspec naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@sniglom: Vill inte äns veta försäkringen på S1000RR Kollade på den nya modellen (2019) och jag tycker den ser riktigt fin ut, med lite modernare LCD dessutom. Vissa gillar den, andra inte. Närmare ligger nog S1000R, men den verkar inte ha fått uppdateringarna än, detta blir förmodligen min nästa hoj. Fullspec naturligtvis.

Tycker analog varvräknare är överlägset. Det är så mycket lättare att slänga en blick mot visaren och se i vilken riktning den pekar än att läsa siffror eller en progress bar på en digital display. Med det sagt kan man så klart lära sig att lyssna på motorljud eller använda den inbyggda shiftlighten.

Hemligheten till att överleva med dyr försäkring är att välja en avställbar försäkring. Med trafikverkets app ställer jag på hojen när jag ska köra och sedan ställer jag av den nästa dag om jag inte ska köra.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har nu haft min första körlektion!
Riktigt skoj med körning i stad, landsväg (kort sträcka), grusväg, testbana (öva krypkörning, svängar osv). För att aldrig kört MC innan så gick det väldigt bra, ett par motorstopp men inte mer än så. Z650 var det, något liten för mig så den stryks direkt.
"Har du kört MC innan?" - läraren
"Nej" - jag
*.* - läraren
"Men jag har kört moped med växlar, och suttit på en MC" - jag
"då kör vi bara" -läraren.

Var en rolig upplevelse men ytterst spännande och läskigt. Skönt att det nu är över men också längtar jag till jag får sitta på den där metallhingsten igen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har nu haft min första körlektion!
Riktigt skoj med körning i stad, landsväg (kort sträcka), grusväg, testbana (öva krypkörning, svängar osv). För att aldrig kört MC innan så gick det väldigt bra, ett par motorstopp men inte mer än så. Z650 var det, något liten för mig så den stryks direkt.
"Har du kört MC innan?" - läraren
"Nej" - jag
*.* - läraren
"Men jag har kört moped med växlar, och suttit på en MC" - jag
"då kör vi bara" -läraren.

Var en rolig upplevelse men ytterst spännande och läskigt. Skönt att det nu är över men också längtar jag till jag får sitta på den där metallhingsten igen.

Kul att du har kommit igång!

För mig var det mer:

"Har du kört MC innan?" - läraren
"Nej" - jag
*.* - läraren
"Men jag har kört moppe..." - jag
*.* - läraren
*.* - jag
"Det här är växelpetaren..." - läraren

Permalänk
Medlem

@kaput: Du får köra upp på egen hoj förutsatt att den uppfyller kraven för den behörighet du söker. Men jag kommer hyra körskolans för den är betydligt mer lättkörd än min egen. Min zr7 anses lättkörd men körskolans mt07:or kör cirklar kring den.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@kaput: Du får köra upp på egen hoj förutsatt att den uppfyller kraven för den behörighet du söker. Men jag kommer hyra körskolans för den är betydligt mer lättkörd än min egen. Min zr7 anses lättkörd men körskolans mt07:or kör cirklar kring den.

Ah, ja, jag får väl helt enkelt försöka ta ställning till hur man ska göra på nåt sätt. Det vore ju sjukt skönt att slippa skaffa sig nån övningskörningsmoppe emellan. Har inte ens provkört nån A7/A10 (eller för all del särskilt mycket annat i MC-väg) men det jag läst om dem är att de ska vara väldigt trygga och pålitliga att köra.

Bör man förresten räkna med en och annan vurpa under övningskörningen? Hade som sagt en DT50 i tonåren, och var väl inte helt oäven när det svinkördes cross i skogen i högre tonåren, men det var ändå längesen, och jag vet att jag gjorde en del fundamentala fel, var exempelvis alldeles för pigg på fotbromsen, så har nog inte den rätta frambromskänslan.

Ja, och om vi bifogar bilder här också:

Så jävla ball

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Tyvärr uppfyller de inte kraven för att köra upp på.
https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/k...

Jag skulle ändå inte välja att köra upp på en sån. Uppkörningen kan nog vara tillräckligt knölig utan att ge sig själv handikapp.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Z900 höll på att bli mitt förstaval förra året, dock blidde det en GSX-S750Z mest på grund av att den har antispinn samt att man sitter något rakare. Hur beskriver du denna hoj? Är det något du saknar?

Jag skulle nog vilja ha prestandainställningar eller iaf justeringsmöjligheter på min 750Z, den är lite twitchy på lägre växlar och motorbromsar som en gnu. Ett komfortläge för stadskörning hade varit nice, istället för att justera med kopplingen.

Z900 är riktigt fin, om den hade haft traction control så hade den blivit ett givet köp förra året.

Gillar verkligen Z900. Valde mellan den och MT-09.
Tyckte MT-09 var för upprätt och jag kände att jag fick sämre plats på den än jag fick på min gamla MT-07. Upplevde också att jag inte litade riktigt på MT-09 när jag provkörde den, väldigt ojämn effekt kändes det som. Fördel till MT-09 med quickshift, TC och körlägen.

Tog Z900 tillslut då jag gillar den mer sportiga stilen på den, väldigt jämn effektkurva och riktigt kul med de korta växlarna. Kändes rent spontant som att Z900 passade just min körstil bättre som gillar att köra mycket kurviga vägar med väldigt aktiv körning än MT-09 som kanske passar bättre som ren buskörning med bakhjul och liknande.
Ska tilläggas att jag fick min helt nya Z900 för 84995,- jämfört med en ny MT-09 som ligger runt 97-98000,-

Största uppgraderingen från MT-07 var sjävklart effekten, men framförallt fjädringen och växellådan är miltal bättre än MT-07an.

Något att vänja sig om vid är ju också vibrationerna från rad 4an jämfört med twin som MT-07an var, speciellt eftersom Z900 tank är så stor och verkligen omfamnar hela dig. Men nu tycker jag nästan det är givande att hela tiden få den feedbacken från motorn om hur du pressar den och vilka varv du ligger.

Hojta gärna om du har några frågor om hojen!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har varit småsugen hoj hela mitt vuxna liv, men har insett mina begränsningar, förstått att jag med största sannolikhet kommer köra ihjäl mig på det jag ville ha tidigare, och därmed skitit i det. Dessutom har väl bilintresset i slutändan varit starkare.

På senare år har dock intresset ändrat karaktär, och börjat likna det jag har på bilsidan. Det jag vänder mig om efter numera är gamla veteranhojar.

Har nu snöat in på att ta hojkort och skaffa en gammal BSA A7 eller A10, vilket ju tyvärr är väldigt realiserbart. 30 sura hästar är inget man kör ihjäl sig med, det är löjligt lättskruvat (och man behöver inga lyftar etc), det finns reservdelar till allt gammalt brittiskt skrot fortfarande (och även prylar för att bygga om till brytarlös tändning, torrkoppling, etc), det är lätt att hitta en lokal att hålla på med en hoj trots att man bor centralt, och hojen i sig kostar småpengar, såväl i inköp som ägande.

Nån rolig gammal bil är bara bökigt att ha när man bor såpass centralt att det knappt går att få tag i garageplatser inom rimligt avstånd hemifrån, på nån uteparkering vill man ju inte ha något sådant, även om man hade fått hyra mer än en plats i min förening, så det är i princip hoj eller inget som gäller.

Knäckfrågan är egentligen om de där hojarna verkligen är lämpliga för en nybörjare ur ett rent körperspektiv? Gammalt skrot brukar ju inte precis vara lättkört. Givetvis kommer jag inte skaffa någon riktigt gammal årsmodell med stel bakända, hur ful och äcklig plungefjädring än må se ut, men vad säger ni i övrigt? Min erfarenhet av tvåhjuligt sträcker sig till ett par år med en DT50 i tonåren, och en del svinkörande med mindre crossar när tillfälle har getts. Det är förmodligen nära nog 15 år sedan jag körde sist, men jag inbillar mig i alla fall att en del sitter i fortfarande.

Undrar också hur man ska lägga upp det med mängdträning. Ska man köpa hojen först, och ha den att öva på, eller är det bara att bita i det sura äpplet och pröjsa tusenlappar i timmen för att åka runt på en körskolehoj?

Vad har ni som kan det här att säga om saken?

Man kan köra ihjäl sig med vad som helst, absolut inga problem.
Likt bilutvecklingen så har motorcykel med kommit långt, en så pass gammal hoj är ju garanterat betydligt mer svårkörd än det mesta idag trots den låga effekten men de beror ju på hur du kör med.

Min farsa har haft ganska många BSA till och med en ny, det första som hände med den va att skruvarna till framskärmen vibrerade av för den skakade så jävulskt men det är fina hojjar

Permalänk
Medlem

Lite oftopic, uppgradera från a2 till a i somras. Körde dit på hoj, de kollar på mig väldigt skumt på första lektionen, bara ja det är var ju inte en bra start. Jag ser frågandes ut, jag har ju redan a2? De brister ut i garv och kände sig lite dumma. Samma på uppkörning, fick ta min hoj dit då det blev något knas och fanns för få hojar för att åka till uppkörning. Både läraren och uppköraren tyckte det var idiotiskt att jag ens behövde köra upp, jag kunde bara bränna iväg lagligt på min hoj efter ändå..

Kör för övrigt en k1200s nu som jag föll för, jävla missil och fungerar bra för aktivkörning fast den är lite tyngre. Vettig försäkring med för mig som är yngre i stad.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Lite oftopic, uppgradera från a2 till a i somras. Körde dit på hoj, de kollar på mig väldigt skumt på första lektionen, bara ja det är var ju inte en bra start. Jag ser frågandes ut, jag har ju redan a2? De brister ut i garv och kände sig lite dumma. Samma på uppkörning, fick ta min hoj dit då det blev något knas och fanns för få hojar för att åka till uppkörning. Både läraren och uppköraren tyckte det var idiotiskt att jag ens behövde köra upp, jag kunde bara bränna iväg lagligt på min hoj efter ändå..

Kör för övrigt en k1200s nu som jag föll för, jävla missil och fungerar bra för aktivkörning fast den är lite tyngre. Vettig försäkring med för mig som är yngre i stad.

Haha, jag kan hålla med om att det är fjantigt att du behöver köra upp efter du tagit A1 / A2 tidigare men det är också bra ur ett säkerhetstänk då man ska klara av en maskin som är både tyngre i vikt och mycket mer råstyrka.
Man slipper ju iaf teorin och kan du köra så blir det ju en snabb uppkörning så har du nytt kort sen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.