Regeringen höjer kemikalieskatten på elektronik i vårbudgeten 2019

Permalänk
Melding Plague

Regeringen höjer kemikalieskatten på elektronik i vårbudgeten 2019

Regeringen går vidare med sin föreslagna höjning av kemikalieskatten med upp till 37,5 procent och maxtaket går från dagens 327 till 440 kronor exklusive moms per vara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Innan du kommenterar vill jag påminna om vår policy för politiskt innehåll och diskussioner i forumet! Avsteg från dessa riktlinjer kommer resultera i raderade inlägg och vid upprepade överträdelser är både tillsägelser och avstängningar aktuella. Detta gäller i synnerhet de som väljer att gå till personangrepp och bidra till dålig stämning istället för att diskutera sakligt.

I korthet innebär detta att vi endast tillåter diskussioner som berör de ämnen med teknikkoppling som står SweClockers gemenskap nära och att man, precis som alltid, ska hålla sig till ämnet. Det hela är inte svårare än att vi förväntar oss sakliga diskussioner som håller sig till ämnet och som förs med ömsesidig respekt mot varandra. Med andra ord precis samma villkor som gäller för de allra flesta diskussionerna och meningsutbyten på SweClockers.

Om vi känner att diskussionen barkar iväg åt fel håll lämnar jag redan nu öppet för att kommentarsfältet kan komma att låsas när ingen redaktör eller moderator finns tillgänglig för att hålla koll.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

dem höjer alla skatter för att dem inte vet hur man balanserar en budget. Om dem verkligen ville få inte skattepengar så kanske företag som Google skulle betala skatt i Sverige och skatta högre för den el som deras datacenter slukar.

Server hallar kommer nog sluka mest el i Sverige, fast utan kärnkraften kommer dem få drift problem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam

Som inköpare orsakar jag mer koldioxidutsläpp när kemskatten höjs. Bli det rätt?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Sveriges näthandel lär öka ännu mer från Danmark!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Detta är en stor skandal, dels för konsumenter i Sverige men även företagen.

EDIT: Det är väl bara att titta på hur mycket produkter som köps från utlandet (t ex Kina och övriga Europa) idag. Det lär ju inte direkt minska när de håller på, på detta vis.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Hedersmedlem

Ska vi inte utreda om kemikalieskatten har väntad inverkan först?
- "Nä det är för tidigt att göra en sådan undersökning"

Men höja beskattningen utan en aning om nyttan verkar falla i smaken?
- "Ja"

Hmm. Kan man få lite förankring på det här innan man höjer kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

På vilket sätt motverkar man flamskyddsmedel genom att höja priset på produkter för slutkonsumenter? Är inte detta samma sorts feltänk som skapat flygskatten med.
Precis den sorts frågor som man har EU till: att stoppa höga halter av flamskyddsmedel på EU-nivå skulle nog få producenter att haja till.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Server hallar kommer nog sluka mest el i Sverige, fast utan kärnkraften kommer dem få drift problem.

Serverhallarna kommer sluta byggas då företagen inser att vår elproduktion kommer bli mindre stabil.

Permalänk

Det är väl bra att något görs för att motverka spridandet av flamskyddsmedel? Ett rimligt litet pris att betala kan jag tycka. Hoppas bara detta får större genomslag i andra EU länder också förstås, hoppas Sverige kan vara ett föregångsland i detta fall.

Permalänk
Avstängd

.. svin till politiker. Det här gör dem verkligen för miljöns skull.. Kappa of the year award!

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Om man nu var så emot flamskyddsmedel så är det ju vettigare att arbeta mot ett förbud istället.
Finns det faktiskt något förslag i budgeten som faktisk är för miljöns skull och inte den vanliga häxjakten på koldioxid?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Nu har politiker för lite att göra.

Dom är som stressade kommunalare. Sätter sig i köket och äter flingor när det är stressigt och kommer på de dummaste idéerna någonsin.

Kronan är dyr.. Vi höjer priserna ännu mer....

Samtidigt så är detta inget hot mot miljön. Detta är ett ickeproblem, samma gäller mycket annat kopplat till skatter och miljö.

-----------------------------Problemet är att vi är för många på jorden------------------------

Så länge ingen tänker med en vuxen hjärna, får vi barns förslag till skatter.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Det är väl bra att något görs för att motverka spridandet av flamskyddsmedel? Ett rimligt litet pris att betala kan jag tycka.

Problemet ligger i att det bara gäller i Sverige. Vad har Sverige för påverkan på tillverkarna? Inte ett skvatt.

Det måste som minst upp på EU-nivå innan det kan börja göra någon verklig nytta, så i nuläget är det bara ett spel för galleriet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Det är väl bra att något görs för att motverka spridandet av flamskyddsmedel? Ett rimligt litet pris att betala kan jag tycka.

Jo fast nu tillverkas nästan all elektronik på andra sidan jordklotet där dom ger blanka fan i vad lilla pytte-Sverige har för straffskatter på både det ena och det andra.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande för billigt att konsumera elektronik trots våran för tillfället dåliga ekonomi. Att byta telefon så fort abonnemanget löpt ut känns inte så hållbart i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ska vi inte utreda om kemikalieskatten har väntad inverkan först?
- "Nä det är för tidigt att göra en sådan undersökning"

Men höja beskattningen utan en aning om nyttan verkar falla i smaken?
- "Ja"

Hmm. Kan man få lite förankring på det här innan man höjer kanske?

Skrivet av Kiirozu:

.. svin till politiker. Det här gör dem verkligen för miljöns skull.. Kappa of the year award!

Har inget emot att de höjer miljöskatterna om de ändå sänker skatten på annat. Hellre skatt på miljö än på arbete, oavsett om miljöskatter har begränsad effekt eller inte.

Även om Sverige är för små för att det ska få någon stor effekt på produkterna internationellt så är det viktigt att någon tar första steget. Dessutom kan skatten leda till att vi konsumerar mindre innehållande kemikalierna.

Sen vore det såklart bättre om man fick igenom detta på EU-nivå istället, precis som med flygskatten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kemikalieskatten är ingen dålig ide på pappret. Man har dock glömt att vi lever i en global ekonomi. Skattens faktiska effekt är snarare högre priser till slutkonsument och minskad konkurrenskraft för de svenska återförsäljarna. Om skatten skall få önskad effekt så behöver den även tas ut på handel från utlandet, vilket jag misstänker strider mot EUs princip om fri rörlighet.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Jo fast nu tillverkas nästan all elektronik på andra sidan jordklotet där dom ger blanka fan i vad lilla pytte-Sverige har för straffskatter på både det ena och det andra.

Ja det ser tyvärr ut så nu, men vem ska jobba för förändring? Om inte Sverige - för att vi är för små, och inte "dom andra" på andra sidan klotet - för att dom inte bryr sig. Vilka ska börja, vem ska våga?

Permalänk
Avstängd

haha, detta skrev jag att de skulle göra Ska se om jag kan hitta det inlägget

#17549566

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

Det är fortfarande för billigt att konsumera elektronik trots våran för tillfället dåliga ekonomi. Att byta telefon så fort abonnemanget löpt ut känns inte så hållbart i längden.

Tror mycket beror på att det är så enkelt att handla på kredit och ta lån idag, till och med de som redan sitter i skiten hittar sätt att låna till sig pengar.

Ja tillbaka med utbytbara mobilbatteri så man slipper offra garantin vid batteribyte!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Löjligt.

Det räcker att vi betalar hutlösa summor i skatt på arbete samt moms.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Jag som it säljare märker av dom danska aktörerna mer och mer. Tur att dom fortfarande är halv odugliga annars hade vi fått problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

https://www.proshop.se/ - danmark
https://www.caseking.de/en - tyskland

Jag har handlat ifrån båda två, inga problem.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Är det "andra länder ser Sverige som en förebild" som spökar bland dessa verklighetsfrånvända politiker som vanligt?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kemikalieskatten i nuvarande utformning är ungefär som att börja extrabeskatta all mat på grund av att en del människor är överviktiga.

Permalänk
Medlem

Småskatternas land... helt sinnessjukt.

Permalänk
Medlem

Inkompetent regering är det enda milda uttryck som duger. ASUS, Gigabyte, Quanta mfl OEM/ODM kommer inte bry sig ett smack. Behövde man bekräftelse på MP:s regeringsoduglighet så, varsågod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Har inget emot att de höjer miljöskatterna om de ändå sänker skatten på annat. Hellre skatt på miljö än på arbete, oavsett om miljöskatter har begränsad effekt eller inte.

Även om Sverige är för små för att det ska få någon stor effekt på produkterna internationellt så är det viktigt att någon tar första steget. Dessutom kan skatten leda till att vi konsumerar mindre innehållande kemikalierna.

Sen vore det såklart bättre om man fick igenom detta på EU-nivå istället, precis som med flygskatten.

Jag har inte kritiserat kemikalieskatten så mycket i första skedet.
Eller ja, jag tycker nog det var rätt märkligt att de inte satt skatt på flamskydd i textilier vilket var en lika viktig del i utredningen men det verkade inte så intressant att reglera den branchen i slutändan. Oklart varför...

Jag kan också förstå varför regeringen inte vill utreda om skatten har önskad effekt för tidigt. Det kan ta tid innan detta har effekt och en för tidig mätning kan då ge taskigare resultat än det faktiska genomslaget.
Men varför i hela friden vill de då redan höja denna skatt innan de ens vill utvärdera om den fungerar som önskat? Vad är det som gjort att de anser att nuvarande avgiftsnivå inte fungerar och att ökat påslag skulle förbättra läget om man nu inte vill utreda hur effektivt kemikalieskatten är?
Jag upplever det här som nonchalant agerande av regeringen faktiskt. Jag brukar inte vara så kritisk för det brukar finnas två sidor av myntet. Men här ser jag inte rimligheten i agerandet riktigt. Jag upplever det som ganska ovetenskapligt upplagt.

Eller ja, det skulle väl då vara att man bara vill ha in mer slantar. Det där har jag inte belägg för så jag har svårt att säga att det måste vara på det sättet. Men du förstår säkert min undran kring upplägget här.

Edit:
Vill bara tillägga att jag inte är emot beskattning i miljösyfte. Tvärt om kan det vara ett effektivt komplement.
Men i det här fallet tycker jag nog att någon gjort bort sig för jag ser helt enkelt inte den röda tråden. Alls.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

dem höjer alla skatter för att dem inte vet hur man balanserar en budget. Om dem verkligen ville få inte skattepengar så kanske företag som Google skulle betala skatt i Sverige och skatta högre för den el som deras datacenter slukar.

Server hallar kommer nog sluka mest el i Sverige, fast utan kärnkraften kommer dem få drift problem.

Fast alla servrar för sociala medier kan du stänga ner. Sånt skit behöver vi inte.