Netgear lanserar prispressade Wifi 6-routern Nighthawk RAX40

Permalänk
Melding Plague

Netgear lanserar prispressade Wifi 6-routern Nighthawk RAX40

Den nya familjemedlemmen i Netgears Nighthawk-serie bjuder på senaste Wifi 6-standarden och blir den lägst prissatta Wifi 6-routern på marknaden just nu.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att man gått ifrån att säga 802.11XX och valt att bara säga en siffra istället hade gått mig förbi. Jag är upprörd nu.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: Håller med. Det är en viss charm i att alltid glömma bort vilken version (XX) som är vilken i 802.11XX benämningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Att man gått ifrån att säga 802.11XX och valt att bara säga en siffra istället hade gått mig förbi. Jag är upprörd nu.

Det har väl varit på tapeten i ett år nu med det nya namnet. Det är väl först nu som tillverkare och nyhetssajter faktiskt börjar använda namnet. Det var inte mer än en månad sedan jag reagerade på att Swec använde gamla 802.11xx på nyheter.
Jag gillar namnet, det är mycket tydligare på vad som är nyare även för hyfsat insatt folk.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Det borde göra det lite enklare för oss alla om de byter namn på Wifi 5 (aka 802.11ac) till Wifi 6 gen 1

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Avstängd

Rätt dyr.
Inget jag själv skulle köpa när min internetleverantör ändå ger mig en gratis Wi-Fi router.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@infigo: vi kommer i en övergångsperiod även skriva 802.11ax i nyheter eftersom det fortfarande är ganska många som inte är med på ändringen i namngivning för Wifi-standarden. Kan också tilläggas att den nya namngivningen helt klart är mindre bökig att skriva, så jag uppskattar också den.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Fatmajk: 802.11a (54 Mbps), 802.11b (11 Mbps), 802.11g (54/108Mbps), 802.11n (150/300/600 Mbps), 802.11ac (~1200(?) Mbps), 802.11ax (Många Mbps)
Det var ju inte så svårt.

Som @hooloovoo skriver känns risken stor att de drar en USB GROUP och hittar på låtsasnamn när siffrorna inte längre känns exotiska nog.
Om tre år: "Wifi 7000" presenteras på CES, "Wifi 9 gen 4 Turbo Speed" presenteras på samma mässa och utlovar 60 Mbps till lågt pris. Ni läste det här först!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Prisjakt använder sig av "Wifi X", helt klart lättare för vanliga konsumenter.

Har latensen minskat något med det nya? Jag skippar nog WiFi 6 de nästkommande 2-3 åren, tills det har kommit ut bra och billiga routrar samt mobilerna börjat använda det på bredare front.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Att en router som kostar 2000Kr får kallas prispressad är lite sjukt. Det som händer idag är att tillverkarna hela tiden skall öka priset mycket mer än inflationen, och mycket mer än reallöneökningarna. Det håller för fasen på att bli en klassfråga. 1000Kr hade jag kunnat gå med på var prispressat, för det är tritts allt ny teknik. Men jävlar alltså... 2000Kr är väl vad jag gav för min då smålyxiga RT-AC87U. Då är det betydligt fler funktioner och grejer.

Men det kanske är såhär det skall vara? Teknik skall vara mer och mer dyrt så att företagen kan öka sitt vinstuttag?

Angående att ersätta N, AC, AD, AX osv med en siffra så är det bara vettigt sålänge högre siffra betyder snabbare. Tappar de det totalt som USB, ja då är det meningslöst. Det som hänt med USB är ett skolboksexempel på vad som händer när man låter säljare som inte begriper något av produkten få bestämma. Dåligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Har precis införskaffat en Edgerouter 4 så inväntar en WiFi 6 AP från Ubiquiti.

Skrivet av Ozzed:

Att en router som kostar 2000Kr får kallas prispressad är lite sjukt. Det som händer idag är att tillverkarna hela tiden skall öka priset mycket mer än inflationen, och mycket mer än reallöneökningarna. Det håller för fasen på att bli en klassfråga. 1000Kr hade jag kunnat gå med på var prispressat, för det är tritts allt ny teknik. Men jävlar alltså... 2000Kr är väl vad jag gav för min då smålyxiga RT-AC87U. Då är det betydligt fler funktioner och grejer.

Men det kanske är såhär det skall vara? Teknik skall vara mer och mer dyrt så att företagen kan öka sitt vinstuttag?

Angående att ersätta N, AC, AD, AX osv med en siffra så är det bara vettigt sålänge högre siffra betyder snabbare. Tappar de det totalt som USB, ja då är det meningslöst. Det som hänt med USB är ett skolboksexempel på vad som händer när man låter säljare som inte begriper något av produkten få bestämma. Dåligt.

Fast den är väl ändå prispressad sett till de modeller som hittills lanserats för 4500kr+? Prispressen lär fortsätta under året och inom några månader har vi nog modeller för en tusenlapp.
Köpte min första WiFi 4 (Draft-N) router år 2009 för 1000kr, WiFi 5 (ac) år 2014 (för 1000kr) så nu när det har gått 5 år igen så vore det på sin plats med WiFi 6 för en tusenlapp. Dock denna gång i form av AP.
Enda frågetecknet är om årets telefoner stöder WiFi 6, annars är det inte så stor vits.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ozzed: formuleringen "prispressad" avser priset i förhållande till tidigare Wifi 6-routrar, som i regel kostat runt 4 000 kronor och uppåt (på senare tid har några av dem halkat in strax under 4K). Förhoppningsvis innebär lägre prissatta routrar som denna att prisutvecklingen för Wifi 6-routrar överlag går ner snabbare nu, så att en prisnivå på 2 500 kr inte längre anses prispressad.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Säger ni "wajjfajj" eller wajjfi". I Frankrike blev jag iaf rättad av en snorkig receptionist till att "Its called vifi"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Säger ni "wajjfajj" eller wajjfi". I Frankrike blev jag iaf rättad av en snorkig receptionist till att "Its called vifi"

Skickades från m.sweclockers.com

WajjFajj i så fall. Frugan är Amerikanska så under de 10 år vi varit tillsammans så har det såklart blivit så att jag har mycket lätt för att ta till mig korrekt utrikiskt uttal på saker. Men det är inte så att jag jagar folk som säger WajjFi med skärbrännare direkt utan det är mer att man dör en smula inombords i någon sekund och sedan går det över och man går vidare med livet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att en router som kostar 2000Kr får kallas prispressad är lite sjukt. Det som händer idag är att tillverkarna hela tiden skall öka priset mycket mer än inflationen, och mycket mer än reallöneökningarna. Det håller för fasen på att bli en klassfråga. 1000Kr hade jag kunnat gå med på var prispressat, för det är tritts allt ny teknik. Men jävlar alltså... 2000Kr är väl vad jag gav för min då smålyxiga RT-AC87U. Då är det betydligt fler funktioner och grejer.

Men det kanske är såhär det skall vara? Teknik skall vara mer och mer dyrt så att företagen kan öka sitt vinstuttag?

Angående att ersätta N, AC, AD, AX osv med en siffra så är det bara vettigt sålänge högre siffra betyder snabbare. Tappar de det totalt som USB, ja då är det meningslöst. Det som hänt med USB är ett skolboksexempel på vad som händer när man låter säljare som inte begriper något av produkten få bestämma. Dåligt.

Skillnaden är väl att AC87U inte var lika tidigt ut vid en nya standard och sånt har alltid kostat, minns när ddr3 kom och jag betalade typ 5k för 4gb om inte mer 2006ish.. Sen så är det inte sådär svart och vitt utbudet är MYCKET större än det varit tidigare större skillnaden mellan budget och top så att prisskillnaden mellan billigt och dyrt är därmed också större. Du får det att låta som billiga grejer inte finns men det finns ju biliigare grejer nu än för 5 år sen. Sen är det ju inte bara inflationen när prestandan ökar minskar behövet av bla ytterligare APs,switchar mm vilket minskar intäkter på andra plan.

Edit: Ser att AC87U släpptes ändå inom nåt år efter release det är väl typ samma men står ändå kvar. AX får ses som mer lyxvara än AC gjordes då vad jag anser så är AC mer än tillräckligt för det mesta medans AX är lite mer guldkant.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Är 802.11ax-standarden spikad nu, eller är det fortfarande någon draft? Draft-implementationer betalar jag inte ett öre för.

Skrivet av Frisell:

Säger ni "wajjfajj" eller wajjfi". I Frankrike blev jag iaf rättad av en snorkig receptionist till att "Its called vifi"

Enligt svenska Wikipedia: ['wifi] eller engelska: ['waifai]

Det varierar beroende på språk.

Jag kör med engelska uttalet, eller ibland "våga-vägra-trådlös-dynga-och-kör-trådat-för-fanken".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen en verklig budgetpryl till högt pris för de verkar ju som vanligt snålat in på det som verkligen är viktigt, radiodelarna och antenner.
Många kommer nog tro att de blir ensamma i etern bara för att de skaffar nått sånt här men bli lika besvikna som alltid när de kollar verklig prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Panik på Netgear för ingen köpte den överprissatta RAX80 så de tog samma innehåll o stoppade den i en ny låda, kallade den RAX40 och halverade priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Är 802.11ax-standarden spikad nu, eller är det fortfarande någon draft? Draft-implementationer betalar jag inte ett öre för.

Enligt svenska Wikipedia: ['wifi] eller engelska: ['waifai]

Det varierar beroende på språk.

Jag kör med engelska uttalet, eller ibland "våga-vägra-trådlös-dynga-och-kör-trådat-för-fanken".

Var på Aruba Atmosphere för några veckor sedan, vi har deployat .11ax i vårt kontor. Dock riktigt svajjigt.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@infigo: vi kommer i en övergångsperiod även skriva 802.11ax i nyheter eftersom det fortfarande är ganska många som inte är med på ändringen i namngivning för Wifi-standarden. Kan också tilläggas att den nya namngivningen helt klart är mindre bökig att skriva, så jag uppskattar också den.

Själva Wifi-standarden (IEEE 802.11 med diverse tillägg) har inte ändrat namn, utan "Wifi 5" m.fl. är bara nya marknadsföringstermer påhittade av Wi-Fi Alliance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Är 802.11ax-standarden spikad nu, eller är det fortfarande någon draft? Draft-implementationer betalar jag inte ett öre för.

802.11ax är fortfarande bara på draft-stadiet, även om den slutliga versionen antagligen inte kommer att skilja sig signifikant från dess nuvarande skick.
Tidsplanen är att den officiella, helt färdiga, 802.11ax skall vara spikad och publiceras i Juni 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

802.11ax är fortfarande bara på draft-stadiet, även om den slutliga versionen antagligen inte kommer att skilja sig signifikant från dess nuvarande skick.
Tidsplanen är att den officiella, helt färdiga, 802.11ax skall vara spikad och publiceras i Juni 2020.

Ok, då väntar jag till tidigast 2021.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har kollat på ASUS ROG GT-AX11000, finns det någon bättre 802.11ax?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)