Köpa från Mullet (bygga router)

Permalänk
Medlem

Köpa från Mullet (bygga router)

Hej

Tidigare skev jag att jag vill satsa på USG Pro 4. Kollade lite på nätet och blev lite skeptisk, ska jag köpa den eller inte. (Två största grejer som stör mig är att den låter extremt mycket, och har bara två LAN portar. Jag skulle behöva helst 4 eller 5 nätverksportar. (en in och 3 eller 4 ut).
Då hittade jag en annan lösning. Lösningen är att köpa delar från "mullet.se". Köper jag därifrån då får jag den som jag ville från början, när jag startade med detta projektet. Det är nästan samma pris.

Delana som jag behöver är:
- Moderkort med inbyggt processor
- Låda med nätaggregat som passar moderkorte och
- Ram minnet

Min fråga om jag skulle satsa på den här:
https://www.dropbox.com/s/4v2fq9lw6u66l4q/test.JPG?dl=0

Om ni har ett annat förslag då är bara skriva.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

jag planerar att köpa något liknande den här när min nuvarande ger upp.

https://www.aliexpress.com/item/Mini-PC-Celeron-4-Lan-pfSense-Security-Gateway-Appliance-support-AES-NI-as-a-firewall-LAN

Bara att välja ram och ssd efter vad som ska köras på den
Om du är ok med att beställa från kina så finns det oändligt många varianter på sidor som aliexpress och liknande.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

@mikgus:

Att köpa från utlandet för så mycket pengar, är lite riskabelt. Allt som är över 1000:- köper jag i Sverige på grund av garantier och lite mer säkrare.
Samt jag vill ha en sådant som passar till mitt 19" skåp.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag kör samma setup, funkar bra. Två kommentarer:
Moderkortet klarar ECC, så jag skulle köpa ECCminnen till.
40mm-fläkten i 1U-nätagget är inte vidare kul att lyssna på den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Jag kör samma setup, funkar bra. Två kommentarer:
Moderkortet klarar ECC, så jag skulle köpa ECCminnen till.
40mm-fläkten i 1U-nätagget är inte vidare kul att lyssna på den heller.

ECC minnen till en router.. Vad finns det för poäng med det..? *Nyfiken inte ifrågasättande

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

ECC minnen till en router.. Vad finns det för poäng med det..? *Nyfiken inte ifrågasättande

Precis som i vilken annan server som helst så blir det stabilare, och du får en möjlig varning till att det håller på att lägga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

ECC minnen till en router.. Vad finns det för poäng med det..? *Nyfiken inte ifrågasättande

Skrivet av thu:

Precis som i vilken annan server som helst så blir det stabilare, och du får en möjlig varning till att det håller på att lägga av.

Jo, precis. Men det gäller ju egentligen vilken dator som helst.

Det är ju i mitt tycke egentligen rätt sjukt att ECC än idag inte är standard.
(Men det handlar väl om att det är ett exempel på en bra funktion att hålla extra hårt i så att det går att ta ordentligt betalt för serverkomponenter, inte för att de är så mycket dyrare att tillverka utan för att folk som köper in servrar har pengar, så det vore dumt att inte ta ordentligt betalt.)

Tänk om ändå ECC och annat som tillför faktisk nytta kunde bli superhajpat istället för allt meningslöst blingbling (som förmodligen kostar ungefär lika mycket extra)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Precis som i vilken annan server som helst så blir det stabilare, och du får en möjlig varning till att det håller på att lägga av.

Skrivet av evil penguin:

Jo, precis. Men det gäller ju egentligen vilken dator som helst.

Det är ju i mitt tycke egentligen rätt sjukt att ECC än idag inte är standard.
(Men det handlar väl om att det är ett exempel på en bra funktion att hålla extra hårt i så att det går att ta ordentligt betalt för serverkomponenter, inte för att de är så mycket dyrare att tillverka utan för att folk som köper in servrar har pengar, så det vore dumt att inte ta ordentligt betalt.)

Tänk om ändå ECC och annat som tillför faktisk nytta kunde bli superhajpat istället för allt meningslöst blingbling (som förmodligen kostar ungefär lika mycket extra)

Jag kör själv ECC på mina enheter med känslig data som bilder jag vill lagra en längre tid osv.
Men min speldator, router eller typ mediaspelare förstår jag inte riktigt ECC användningsområdet. Såklart är det inte sämre att ha än icke ECC kan jag förstå men det begränsar kraftigt hårdvaran man kan välja tyvärr.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Om nu enda förändringen som behöver göras är att faktiskt köpa ECC-minne istället så är det ju inte direkt mycket till hinder. Stabilitet ser jag som en önskvärd egenskap hos en router.
Dessutom är det ju inte säkert att det tänkta användningsområdet blir det sista som burken ska användas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Nima2001: Om nu enda förändringen som behöver göras är att faktiskt köpa ECC-minne istället så är det ju inte direkt mycket till hinder. Stabilitet ser jag som en önskvärd egenskap hos en router.
Dessutom är det ju inte säkert att det tänkta användningsområdet blir det sista som burken ska användas till.

Absolut du har rätt..
Om möjligt så varför inte såvida det är DDR3 ECC så är ju priset väldigt rimligt.
DDR4 tycker jag är såpass mycket dyrare än vanligt RAM att man behöver en starkare anledning att handla det, IMO.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag kör själv ECC på mina enheter med känslig data som bilder jag vill lagra en längre tid osv.
Men min speldator, router eller typ mediaspelare förstår jag inte riktigt ECC användningsområdet. Såklart är det inte sämre att ha än icke ECC kan jag förstå men det begränsar kraftigt hårdvaran man kan välja tyvärr.

Jag skulle dock hävda att det inte användningsområdet som är oklart, ingen vill ha en dator som kraschar, orsakar korrupt data, osv.
Det handlar ju bara om en vedertagen teknisk lösning som närmast eliminerar ett vanligt fel som orsakar oförutsägbart beteende.

Att priset och utbudet är som det är handlar ju som jag uppfattar det mest om att valet gjorts att det ska vara så.
(Min tolkning är ju att det handlar om att de uttryckligen vill ha det som en "specialfunktion" så det tekniskt understöder möjligheten att sälja serverdelar med extra höga marginaler. Och det var väl en sak att det var så när ECC var nytt... men det var JÄTTELÄNGE sedan det var nytt.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Snusfri

Jag köpte en billig Fujitsu Esprimo med en Pentium G645 och 4GB RAM för 999:- hos Inrego.
Beställde sedan ett Intel PRO/ 1000 PT Dual Port Low Profile Server Network Adapter på eBay och den kör pfsense.

Delningen sker via en simpel Netgear GS105 switch.

Den klarar utan problem min 1000/1000 lina.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Tidigare skev jag att jag vill satsa på USG Pro 4. Kollade lite på nätet och blev lite skeptisk, ska jag köpa den eller inte. (Två största grejer som stör mig är att den låter extremt mycket, och har bara två LAN portar. Jag skulle behöva helst 4 eller 5 nätverksportar. (en in och 3 eller 4 ut).
Då hittade jag en annan lösning. Lösningen är att köpa delar från "mullet.se". Köper jag därifrån då får jag den som jag ville från början, när jag startade med detta projektet. Det är nästan samma pris.

Delana som jag behöver är:
- Moderkort med inbyggt processor
- Låda med nätaggregat som passar moderkorte och
- Ram minnet

Min fråga om jag skulle satsa på den här:
https://www.dropbox.com/s/4v2fq9lw6u66l4q/test.JPG?dl=0

Om ni har ett annat förslag då är bara skriva.

mvh
Njanja

Har du funderat på om du verkligen behöver 3 separata portar för LAN, du kan inte köra med en switch och eventuellt VLAN ifall det behövs?