Asus listar ROG Swift PG349Q – 34-tummare med Nvidia G-Sync och 120 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

När kommer skärmar som har lika bra pixel motion resolution som CRTs? Gick från en 10år gammal T220 (TN) till PG279Q (ips). Färgerna är riktigt fina men man kom ju på i efterhand att G-sync/freesync är inget att hänga i granen sålänge det ändå ser ut som en smörja i medium till snabba rörelser.

Död åt Sample and hold. ULMB gör saker bättre men då måste man ha konstant fps vid den hz du satt och det är fortfarande sämre än CRT... Saknar min 17tum syncmaster CRT :(.
Kanske offtopic men jag ser alla dessa "coola" skärmar släppas genom åren och nu sitter man o grinar för att man insett att skärmarna idag är sämre än vid CRT tiden i alle fall vid FPS gaming men även andra mindre rörelser gör stor skillnad.

Hihi, jag kör fortfarande på en CRT, Dell 21" med trinitronrör. Sjukt stor och ful men funkar bra i Battlefront 2 även fast den bara har 85hz i 1600x1200. I andra spel med Q3-motorn körde jag lägre upplösning fast 120hz vilket var ett måste men Battlefront 2 känns mjukt men det är också lite av ett dagisspel. Har suktat länge på en IPS-skärm som klarar spel bra men blir tveksam nu efter ditt inlägg. Vad menar du med smörja i medium?
Blir det inte smörja om du kör på high/ultra?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

@bennyfax: Jag menar rörelse med musen. Min skärm har också ett "glow". Du märker det speciellt i mörka delar. Fett störande när man spelar Witcher 3 och det är natt i spelet, glowet gör det svårare att se detaljer i mörkret. Tro mig färgerna fick mig att säga wow första veckan men nu månader senare så bryr jag mig mer om hur snabbt pixlarna vrider sig. Kommer antagligen köpa en 240hz TN "e-sport" skärm men de har ju sina egna problem, så länge bilden blir klarare i rörelse är jag nöjd.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

@ChaosClocker Ok, trist att det inte blivit bättre än så. Du har väl 3 lägen på skärmen, off, normal och extreme. Inget av dem duger i snabbare spel?

240hz, 0,5 ms
https://youtu.be/LIHRRTj7wuU

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

@bennyfax: Jag går efter laxpuddings inställningar på recentionerna. Men normal är det bästa och det har jag testat själv och håller med. Jag har gått från 17crt - 22lcd - 27ips. En viktig sak till jag tycker borde sägas är att 1440p på en 27tummare ger mycket mindre text/ui etc än en 22tum 1680x1050 skärm. Då måste du ha skärmen närmare för att kunna se texten och då har jag ändå på 150-200% zoom i firefox(windows zoom är inget bra och det förstör vissa spel t.ex. Dauntless). Eftersom du nu sätter skärmen närmare så får du även ljuset mer i ansiktet och det blir jobbigare för ögonen med allt ljus. Innan de fixar så att 4k kan se likadant ut som 1080p på samma tum utan att använda en zoom funktion så får jag nog lov o säga att 1080p på 24-25tum är det optimala, 27tum är säkert bra det med men vissa tycker text/ui blir för stort.

Vill man ha ips färger kan man lika gärna köra på oled tv eller monitor, det blir säkert samma smet i rörelse men du slipper det förbannade glödet i mörkare toner som bara förstör. Ända nackdel TN har är ju färgskiftningar men du skall ju sitta mitt framför skärmen ändå så det spelar ju ingen roll.

Sen om mina ögon blitt så dåliga så att det upplevs mer smetigt är en annan fråga men jag behöver inte glasögon framför skärmen än dock tar mitt fokus lite längre tid än förr. Förhoppningsvis får vi annat än sample & hold snart... och då menar jag inte liknande ULMB men mer som CRT att skanna uppifrån och ner.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

@ChaosClocker Ok, jag ska försöka kolla hur skärmar känns, annars har jag kvar min CRT från 2005 ett tag till
Fokus kan du träna upp, du får göra regelbunden ögongymnastik

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.