Asetek lanserar processorkylaren 645LT AIO för kompakta SFF-byggen

Permalänk
Melding Plague

Asetek lanserar processorkylaren 645LT AIO för kompakta SFF-byggen

Datorer av ultrakompakt snitt blir allt vanligare och nu släpper Asetek den krympta slutna vattenkylaren 645LT AIO, med medföljande lågprofilsfläkt från Noctua.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är detta ersättaren till Asetek 545LC som var populär i bl.a. Dan A4-byggen?

Kan nog bli ett sådant om det kyler markant bättre än ett NH-L12, tycker det blir lite väl för varmt med just denna kylare i mitt Ghost S1 MKII.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Är detta ersättaren för Asetek 545LC som var populär i bl.a. Dan A4-byggen?

https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2018_02/34685F08-B3A1-4BD5-9ED8-3ED858494141.jpeg.35dafa5e80b035ad95dcc88f4226a7ee.jpeg

Kan nog bli ett sådant om det kyler markant bättre än ett NH-L12, tycker det blir lite väl för varmt med just denna kylare i mitt Ghost S1 MKII.

Skulle tro det då de är väldigt lika och 545LC är discontinued.

Väldigt intressant kylare för Ghosten. Funderar själv på en men får man plats med den under PSU? Kanske bara jag som är dålig på kabeldragning, men jag har inte mycket utrymme under.

Permalänk
Medlem

Den hade man knappt hittat i mitt Corsair Obsidian 1000D chassi

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Liten yta, liten fläkt. Känns som att det kan bli ganska varmt ganska snabbt.

Med tanke på att temperaturen inuti dessa små lådor blir så pass hög av alla andra komponenter så är jag osäker på om en så pass liten AIO ger fördelar jämfört med en anpassad luftkylare. Känslan är att de kommer vara ungefär likvärdiga i prestanda, men att AIO kostar dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Liten yta, liten fläkt. Känns som att det kan bli ganska varmt ganska snabbt.

Med tanke på att temperaturen inuti dessa små lådor blir så pass hög av alla andra komponenter så är jag osäker på om en så pass liten AIO ger fördelar jämfört med en anpassad luftkylare. Känslan är att de kommer vara ungefär likvärdiga i prestanda, men att AIO kostar dubbelt så mycket.

Optimum tech har provat Asetek 545LC.

Svaret är att det beror väl på vad man vill ha.

Permalänk
Snusfri

Blev sugen på att bygga nytt i ett Ghost nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag är inte så påläst inom SFF, är det vanligt att man får plats med en 92mm radiator men inte 120mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att radiator/slang/pump inte följer fläktens färgschema....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag är inte så påläst inom SFF, är det vanligt att man får plats med en 92mm radiator men inte 120mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur litet chassi är. De nyare boutique chassina som Dancases, Ghost etc är det inte möjligt med en 120mm radiator utan att modda, eller utan tophats för ghosten.

Jag är inte ens säker på att denna 92mm radiator får plats i en Ghost. Tveksamt. Någon som vet med säkerhet?

Men går man upp i storlek till Ncase M1, Mjollnir etc ska det gå.

Så det är absolut en niche produkt, vilket också är anledningen till att den tidigare modellen inte var helt enkel att få tag på.

Permalänk
Medlem

Inget roligt fläktval.
Päronen har Noctuas L9i kylare för SFX/ITX och jag bytte ut just den 14mm tjocka 92 fläkten mot deras vanliga 25mm tjocka version.

2600rpm gör 14mm på fullvarv, 1800rpm gör 25mm på fullvarv. Deras i7 3770 går 7C svalar och låter hälften så mycket, gick från högljudd till tyst i spel.

Tjockare fläkt har högre statist tryckt men den stora skillnaden här är arean på bladen, extra tjockleken innebär mycket mer flöde vid samma RPM då fläktbladen är större.

Jag hade om möjligt dumpat den fläkten mot en vanlig 25mm ASAP, lätt halverad ljudnivå.

Tunna fläktar är ett måste i bland men ska enbart användas om det är ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Inget roligt fläktval.
Päronen har Noctuas L9i kylare för SFX/ITX och jag bytte ut just den 14mm tjocka 92 fläkten mot deras vanliga 25mm tjocka version.

2600rpm gör 14mm på fullvarv, 1800rpm gör 25mm på fullvarv. Deras i7 3770 går 7C svalar och låter hälften så mycket, gick från högljudd till tyst i spel.

Tjockare fläkt har högre statist tryckt men den stora skillnaden här är arean på bladen, extra tjockleken innebär mycket mer flöde vid samma RPM då fläktbladen är större.

Jag hade om möjligt dumpat den fläkten mot en vanlig 25mm ASAP, lätt halverad ljudnivå.

Tunna fläktar är ett måste i bland men ska enbart användas om det är ett måste.

Förutom att om du ser så går vattenslangarna över fläkten. Därmed krävs en väldigt tunn fläkt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Förutom att om du ser så går vattenslangarna över fläkten. Därmed krävs en väldigt tunn fläkt.

Jag det ser jag, korkad design måste jag säga. Sätt fläkten på andra sidan och gör nipplarna ännu kortare istället.
Ser inget problem bara en dum design.

Hade dom satt fläkten på andra sidan och kortat nipplarna hade den radden gått in i lådan dom visar i trådan utan problem.

Men jag orkade inte påpeka detta uppenbara fel i designen då man inte kan göra nåt åt det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag det ser jag, korkad design måste jag säga. Sätt fläkten på andra sidan och gör nipplarna ännu kortare istället.
Ser inget problem bara en dum design.

Hade dom satt fläkten på andra sidan och kortat nipplarna hade den radden gått in i lådan dom visar i trådan utan problem.

Det stämmer, jag tror att någon bestämt sig att om slangarna går över där får de dubbel kylning eller nåt sånt. Tycker det ser helt ok snyggt ut men kunde skett på ett bättre vis ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det stämmer, jag tror att någon bestämt sig att om slangarna går över där får de dubbel kylning eller nåt sånt. Tycker det ser helt ok snyggt ut men kunde skett på ett bättre vis ändå.

Gummi och plast leder värme alldeles för dåligt för att ha någon betydelse.
Som tumregel vill man ju hålla slangar och kablar borta från fläkten för att minska oljud turbulens kan skapa runt dessa objekt.

Vad dom tänkte vet jag inte men tanken är väl att du ska vara nöjd med deras val av fläkt, men jag vet som sagt att Noctuas B9 fläkt totalt krossar deras A9x14 fläkt, inte bara går den mycket tystare utan kyller mycket bättre med så kan man uppgradera till den så bör man göra det. Den finns som både PWM och utan.

Problemet uppstår ju när du vill ha en 25mm tjock fläkt att du måste ha den på andra sidan alternativt vrida nipplarna nedåt vilket säkert går att komma undan med.
Hade dom valt att ha fläkten på andra sidan från början och gjort nipplarna så låga som möjligt hade det varit ett bättre val tycker jag.

Push and Pull är ju inte direkt det första man planerar i en ITX/SFX orienterad build och vinsten är marginell.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att denna (eller 545c) är tillräckligt mycket bättre än Noctua L12 för att motivera ett köp för den genomsnittlige Ghost-ägaren.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Tycker inte att denna (eller 545c) är tillräckligt mycket bättre än Noctua L12 för att motivera ett köp för den genomsnittlige Ghost-ägaren.

När jag googlar hittar jag bara en hel del subjektiva åsikter om att den inte ens passar.

Är det någon som kan konfirmera detta eller som har fått in den i ghosten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

När jag googlar hittar jag bara en hel del subjektiva åsikter om att den inte ens passar.

Är det någon som kan konfirmera detta eller som har fått in den i ghosten?

Om du mutar Master Chief @Kenneth kanske han kan fixa ett exemplar till testlabbet och ta med sig spöket till kontoret..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

När jag googlar hittar jag bara en hel del subjektiva åsikter om att den inte ens passar.

Är det någon som kan konfirmera detta eller som har fått in den i ghosten?

Radiatorn är för tjock finns enbart 26-27 mm plats så skulle krävas rejält med utskärning i Bladet i mitten om en fläkt + slangarna skulle rymmas.

Finns stor risk att PSU blir ivägen då Dan A4 chassit är högre och har nätdelen takmonterad.

Men med en Medium Tophat under ska det vara möjligt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Radiatorn är för tjock finns enbart 26-27 mm plats så skulle krävas rejält med utskärning i Bladet i mitten om en fläkt + slangarna skulle rymmas.

Finns stor risk att PSU blir ivägen då Dan A4 chassit är högre och har nätdelen takmonterad.

Men med en Medium Tophat under ska det vara möjligt.

Tack. Det var det jag misstänkte. Skulle vara intressant att se någon pröva däremot. Även om de behöver modda lite, men kanske för nischat för att folk ens ska pröva.

För mig vinner man i så fall för lite för lite på att gå från L12 till denna vattenkylning om man behöver lägga till en top hat. I så fall kan jag lika gärna gå på en 240 mm radiator och ha en large top hat.

Jag vill ha så litet chassi som möjligt så denna kylarlösning får nog gå bort tyvärr...