Vilket ljud för Vovlo V60?

Permalänk
Medlem

En sak som inte är unik för Volvos media spelare men ruggit irriterande!
Jag sitter hemma o slänger ihop en katalog med lite goa låtar. När jag sedan sätter mig i bilen och vill spela låtarna i bara den katalogen, så går det inte? Jag kan inte välja det?
Mediaspelaren är inne i metadata på filerna och slänger upp olika val, spela detta "album", denna "artist" osv...
Men om jag inte har laddat på hela albumet? Jag ville bara ha två låtar med artisten och inte i följd, utan med tio låtars mellanrum, så jag numrerade filerna i min katalog. (Hemma vid datorn)
Om jag nu väljer artisten/albumet, det lilla jag kan välja? Så spelar den bara de två låtarna om och om igen.

Enda sättet verkar vara att ha en näve med små USB pinnar. En med lugna låtar man vill ha på torsdagar, en med rockabilly man vill ha när man åker hem från jobbet på fredag eftermiddag.
(Då kunde Volvo placerat hålet för USB i panelen istället för dolt under armstödet i mitt konsolen. Platsen är perfekt, om man bara kunde välja filer baserat på sökvägen istället för USBns alla filer ihop klumpade och sedan söka på metadata? En modern USB rymmer ju hela min skivsamling, utan problem.)
För många år sedan matade jag in alla skivor i datorn i 320kbit mp3 och kastade skivorna, rätt i bingen för brännbart. Windows hämtade hem rätt låtnamn själv, men metadata blev inte så jävla bra. Det lider jag kraftigt av idag!

Till telefonen hittade jag Pulsar+, där kan jag välja precis hur jag vill, skitnöjd. Volvos mediaspelare, "not so much" just nu!
Kanske har jag missat nått?

Man hittar vilken musik som helst med tal funktionen, men jag vill inte sitta och söka låt för låt. Vill starta låtarna i "Favo" katalogen, styra mot fjärran och bara lystna i några timmar, utan att ratta radion en enda gång!
Har en katalog jag knåpat ihop med fem timmar musik, räcker Gbg-Sthlm. Åker om två veckor, kan inte välja den. surt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En sak som inte är unik för Volvos media spelare men ruggit irriterande!
Jag sitter hemma o slänger ihop en katalog med lite goa låtar. När jag sedan sätter mig i bilen och vill spela låtarna i bara den katalogen, så går det inte? Jag kan inte välja det?

Ingen koll på volvo spelare, men kan du inte göra en spellista i .m3u format och välja?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En sak som inte är unik för Volvos media spelare men ruggit irriterande!
Jag sitter hemma o slänger ihop en katalog med lite goa låtar. När jag sedan sätter mig i bilen och vill spela låtarna i bara den katalogen, så går det inte? Jag kan inte välja det?
Mediaspelaren är inne i metadata på filerna och slänger upp olika val, spela detta "album", denna "artist" osv...
Men om jag inte har laddat på hela albumet? Jag ville bara ha två låtar med artisten och inte i följd, utan med tio låtars mellanrum, så jag numrerade filerna i min katalog. (Hemma vid datorn)
Om jag nu väljer artisten/albumet, det lilla jag kan välja? Så spelar den bara de två låtarna om och om igen.

Enda sättet verkar vara att ha en näve med små USB pinnar. En med lugna låtar man vill ha på torsdagar, en med rockabilly man vill ha när man åker hem från jobbet på fredag eftermiddag.
(Då kunde Volvo placerat hålet för USB i panelen istället för dolt under armstödet i mitt konsolen. Platsen är perfekt, om man bara kunde välja filer baserat på sökvägen istället för USBns alla filer ihop klumpade och sedan söka på metadata? En modern USB rymmer ju hela min skivsamling, utan problem.)
För många år sedan matade jag in alla skivor i datorn i 320kbit mp3 och kastade skivorna, rätt i bingen för brännbart. Windows hämtade hem rätt låtnamn själv, men metadata blev inte så jävla bra. Det lider jag kraftigt av idag!

Till telefonen hittade jag Pulsar+, där kan jag välja precis hur jag vill, skitnöjd. Volvos mediaspelare, "not so much" just nu!
Kanske har jag missat nått?

Man hittar vilken musik som helst med tal funktionen, men jag vill inte sitta och söka låt för låt. Vill starta låtarna i "Favo" katalogen, styra mot fjärran och bara lystna i några timmar, utan att ratta radion en enda gång!
Har en katalog jag knåpat ihop med fem timmar musik, räcker Gbg-Sthlm. Åker om två veckor, kan inte välja den. surt!

Det finns verktyg som skapar playlists utifrån folderstrukturen. Har inte testat själv iofs. Se här för diskussion gällande XC90:
https://forums.swedespeed.com/showthread.php?437737-USB-audio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det finns verktyg som skapar playlists utifrån folderstrukturen. Har inte testat själv iofs. Se här för diskussion gällande XC90:
https://forums.swedespeed.com/showthread.php?437737-USB-audio...

Helgrymt om den fungerar! Tack!

Tycker ändå inlägget ovan får stå, hoppas någon på Volvo läser. Där finns bättrings potential.

(Springer ner till bilen och hämtar min USB, måste testa!)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vad slutade månadsnotan på?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Av ren nyfikenhet, vad slutade månadsnotan på?

Vet inte om det är lämpligt att basunera ut online? Därför jag retuscherade bilderna tidigare i tråden för att dölja dem. Priset på bilen är ingen hemlis, det kan vem som helst gå in på Volvo, bygga en likadan och få fram. 486k. Sedan kom bilen med extra prylar jag inte hade valt, jag hoppas de inte dyker upp på notan!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Det är inte bara diesel som förbjuds, det är bara det media talar om dock. Både gamla diesel och bensin bilar förbjuds.

2022 skulle det bli förbud i miljözoner för all diesel som inte når upp till minst Euro6 och all bensin som inte når upp till minst Euro5
Så ja framförallt få bort allt gammalt, men Dieseln drabbas hårdare utav detta. Kan vara rätt nya bilar som får förbud i dessa zoner som säkert kommer bli fler och fler.
Känns som att anledningen är pga historiskt har man bara kollat på koldioxidutsläppen men nu "kommit på" att "oj kvävedioxid är inte så bra den iheller..." vilket är det som Dieslarna släpper ut mer av. Tror det är därför man har kunnat läsa om biltillverkare som helt eller delvis slutar med diesel också. Ska bli intressant hur utvecklingen blir med HVO100.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade köpt det billigaste systemet och köpt riktigt bra lurar ( runt 5k) till mobilen istället. Naturligtvis med handsfree. Inget slår det ljudmässigt...så länge man köper grejer för att lyssna själv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag hade köpt det billigaste systemet och köpt riktigt bra lurar ( runt 5k) till mobilen istället. Naturligtvis med handsfree. Inget slår det ljudmässigt...så länge man köper grejer för att lyssna själv.

Hur lämpligt är det att köra bil med hörlurar på sig?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag hade köpt det billigaste systemet och köpt riktigt bra lurar ( runt 5k) till mobilen istället. Naturligtvis med handsfree. Inget slår det ljudmässigt...så länge man köper grejer för att lyssna själv.

Inget?
https://www.whathifi.com/reviews/naim-for-bentley-premium-aud...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

2022 skulle det bli förbud i miljözoner för all diesel som inte når upp till minst Euro6 och all bensin som inte når upp till minst Euro5
Så ja framförallt få bort allt gammalt, men Dieseln drabbas hårdare utav detta. Kan vara rätt nya bilar som får förbud i dessa zoner som säkert kommer bli fler och fler.
Känns som att anledningen är pga historiskt har man bara kollat på koldioxidutsläppen men nu "kommit på" att "oj kvävedioxid är inte så bra den iheller..." vilket är det som Dieslarna släpper ut mer av. Tror det är därför man har kunnat läsa om biltillverkare som helt eller delvis slutar med diesel också. Ska bli intressant hur utvecklingen blir med HVO100.

Jo så är det ju, men många tror att endast Diesel bilar och framförallt att alla dieselbilar ska förbjudas.
Tabell för de som undrar om de får köra sin Diesel:
https://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php

Så kan det absolut vara, hade inte media valt att fokusera på det hade inte effekten varit lika stor. Man hade fortfarande förbjudit både Diesel och Bensin, men prisdroppet på Diesel hade inte varit lika krafitgt. Vilket för övrigt har gått upp en hel del igen, äger själv en Euro 5 Diesel och håller lite utkik på andrahandsvärdet, det ligger på samma summa nu i år som förra året för en 2010 Kia Ceed. Så jag tror fler och fler blir medvetna om hur media vrider även denna nyheten.

Problemet med HVO100 är väl att det har problem när det blir riktigt kallt? Googlade lite och ser ju bättre ut än jag hört, men ändå -30 händer det absolut att det blir även mitt i landet där jag bor.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har en V70 - 16 (eller är det 17? Sista årsmodell iaf) med dåvarande värstingstereon (Harman Kardon) som jag gav 12k extra för inkl subwoofer. Inte imponerad, ett relativt burkigt ljud utan vettigt mellanregister och en "fjortisdunkadunka" frekvenskurva med hissad diskant och bra tryck i basen. Sen blåtandsproblem, börjar hacka efter typ 45min - får stänga av/på BT i tfn.

Obs, jag är van vid bra ljud o har en väl tilltagen hemmaanläggning, så kan tänka mig att alla inte har samma referenser.

Gå på standard eller B&W IMHO.

Edit: gammal tråd såg jag nu men kanske kan mitt utlåtande hjälpa nån annan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Har en V70 - 16 (eller är det 17? Sista årsmodell iaf) med dåvarande värstingstereon (Harman Kardon) som jag gav 12k extra för inkl subwoofer. Inte imponerad, ett relativt burkigt ljud utan vettigt mellanregister och en "fjortisdunkadunka" frekvenskurva med hissad diskant och bra tryck i basen. Sen blåtandsproblem, börjar hacka efter typ 45min - får stänga av/på BT i tfn.

Obs, jag är van vid bra ljud o har en väl tilltagen hemmaanläggning, så kan tänka mig att alla inte har samma referenser.

Gå på standard eller B&W IMHO.

Edit: gammal tråd såg jag nu men kanske kan mitt utlåtande hjälpa nån annan...

Skickades från m.sweclockers.com

Har precis sålt min 2016 v70 med standard stereon. Sista månaderna körde jag Webradio ljudet va galet mkt bättre där än vanlig radio men även bättre än mina mp3 via USB-sticka.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hur lämpligt är det att köra bil med hörlurar på sig?

Jämfört med hög volym på stereon? Ser inget problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jämfört med hög volym på stereon? Ser inget problem med det.

Jag undra bara. Det är väl inget problem då.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

JA det är en diesel, om några år kanske jag inte får köra inne i stan med den.
(Men då har jag redan en annan bil! Kontraktet löper på två år.)
Väntar med spänning på hur det blir med nya drivmedlet HVO100 som fått OK av Volvo att användas på diesel bilar på SPA plattformen.
Vore ju trevligt om man kunde få ner utsläppen med ytterligare 90%.

On topic:
Efter vidare lysning, är jag ännu mera nöjd med ljudet. Programmet som länkades till ovan för att skapa spellistor fungerar super enkelt. Det är dock ett extra steg jag hoppas slippa i framtiden.
Så här såg den ut när den mötte mig i leverans hallen. Inte den snyggaste inramningen för första bilden. Men detta var första gången jag såg bilen. A4an i rutan var min specifikation. På förar sidan satt ett hopvikt kuvert från Telenor med uppgifter för bilens internetuppkoppling. Sätena fällda och vinterdäcken lastade bak.
Det som imponerar mera än stereon, är de helaktiva LED strålkastarna. Inte all hokus pokus med följa rattutslag och sådant, men vilket fantastiskt ljus! Har aldrig haft en bil med så bra belysning!

Reg nummer retuscherat av mig! Nya skylten med en bokstav på slutet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått grejen med bra ljud i bil. Du sitter på kanten istället för mitten så får inte bra stereoljud och vägbuller mm stör ut mycket av nyanserna i ljudet. Kan förstå att det är kul med fet bas men om man är audiofil känns det bättre att satsa på bra ljud hemma.

Har aldrog funderat över vad för ljudpaket det är i bilarna jag köpt men aldrig köpt ny. Den jag har nu har iaf många högtalare men det är väl ganska standard numera och behöver väl inte betyda att de är bra. Låter helt ok i mina öron iaf kan dra på utan att det känns som högtalarna spricker.

Måste säga att bilen ser riktigt snygg ut. Men du nämner att den inte har att ljuset följer rattutslag. Trodde det var standard numera. Min Opel från 2014 har det inkl auto helljus. Så skönt att slippa tänka på att flippa av och på helljus hela tiden. Känns som något jag inte vill vara utan när jag skaffar nästa bil. Vet inte hur vanligt det är dock. En kompis leasade en ny golf förra året som inte har det och inte heller min morbrors xc60 från 2015.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@dagas: För ett par år sedan skulle jag hållit med dig. Jag åkte mycket hyrbilar i tjänsten, Ljudböcker var det som gällde då.
Idag vill jag ha lite fin ljud. Det kan man få direkt från bil tillverkare idag.
Man sitter förvisso på kanten, men det sitter en DSP i bilen, där man kan ange vart ljudet skall siktas. Den inte bara ställer in balans och fader, utan fördröjer även ljudet från de närmsta högtalarna, så allt ljud träffar samtidigt, som om man hade hörlurar på sig.
Fungerar givetvis optimalast om man är själv i bilen, är man två, anger man det och ljudet anpassas till de främre platserna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jämfört med hög volym på stereon? Ser inget problem med det.

Skrivet av ronz:

Jag undra bara. Det är väl inget problem då.

Jo, det är det. De flesta hörlurar isolerar betydligt mer än vad hög volym på stereon gör.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har aldrig förstått grejen med bra ljud i bil. Du sitter på kanten istället för mitten så får inte bra stereoljud och vägbuller mm stör ut mycket av nyanserna i ljudet. Kan förstå att det är kul med fet bas men om man är audiofil känns det bättre att satsa på bra ljud hemma.

Har aldrog funderat över vad för ljudpaket det är i bilarna jag köpt men aldrig köpt ny. Den jag har nu har iaf många högtalare men det är väl ganska standard numera och behöver väl inte betyda att de är bra. Låter helt ok i mina öron iaf kan dra på utan att det känns som högtalarna spricker.

Måste säga att bilen ser riktigt snygg ut. Men du nämner att den inte har att ljuset följer rattutslag. Trodde det var standard numera. Min Opel från 2014 har det inkl auto helljus. Så skönt att slippa tänka på att flippa av och på helljus hela tiden. Känns som något jag inte vill vara utan när jag skaffar nästa bil. Vet inte hur vanligt det är dock. En kompis leasade en ny golf förra året som inte har det och inte heller min morbrors xc60 från 2015.

Skickades från m.sweclockers.com

När det fungerar är det en finurlig sak. Vet bara själv hur det fungerar hos Volvo och Audi då jag inte provkört fler modeller, och det fungerar inte optimalt. Ibland bländar ljuset av på grund av kraftig reflex ifrån vägskyltar, eller så bländar det inte av eftersom bakljuset på bilen framför är för svagt. Sedan kan det vara lite för lång fördröjning innan det bländar på igen.

Skrivet av Json_81:

Jo, det är det. De flesta hörlurar isolerar betydligt mer än vad hög volym på stereon gör.

Kan ju vara värt o nämna att det inte är otillåtet för en DÖV person att köra bil.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Nu är det inte avbländning av heljuset alls. Den bländar bara ner precis där framförvarande bil oavset färdriktning, befinner sig. resten är fortfarande upplyst av mitt helljus. Även kraftiga reflexer från väg skyltar bländas av, annars skulle man bli bländad själv.
Jag har givetvis inte varit med om alla situationer ännu, men det jag upplevt, fungerar det. Ingen jag mött har blinkat med heljuset mot mig, ingen har satt på dimljus, blinkat med varningsblik framför mig. Tror inte de varit bländade. Sedan kan man fortfarande manuellt dra i spaken och blända av om det skulle behövas, den funktionen är inte bort tagen.

Stora "Over ear" hörlurar kan sänka uppfattningsförmågan i sidled lite gran, kanske inte jätte lämpligt att ha på sig som förare. mindre lurar är inget problem. Och ja, att höra är inte ett krav på att få köra bil.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kan ju vara värt o nämna att det inte är otillåtet för en DÖV person att köra bil.

En döv är van vid att inte höra så det går inte att jämföra rakt av.

Skrivet av Turbonisse:

Och ja, att höra är inte ett krav på att få köra bil.

Nej, men det är lämpligt.

Har du tänkt på fenomenet "jag närmar mig destinationen, jag sänker volymen så jag ser bättre" någon gång?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Premium Audio

Skrivet av bran:

Har en V70 - 16 (eller är det 17? Sista årsmodell iaf) med dåvarande värstingstereon (Harman Kardon) som jag gav 12k extra för inkl subwoofer. Inte imponerad, ett relativt burkigt ljud utan vettigt mellanregister och en "fjortisdunkadunka" frekvenskurva med hissad diskant och bra tryck i basen. Sen blåtandsproblem, börjar hacka efter typ 45min - får stänga av/på BT i tfn.

Obs, jag är van vid bra ljud o har en väl tilltagen hemmaanläggning, så kan tänka mig att alla inte har samma referenser.

Gå på standard eller B&W IMHO.

Edit: gammal tråd såg jag nu men kanske kan mitt utlåtande hjälpa nån annan...

Skickades från m.sweclockers.com

Bilen designades med Dynaudio som leverantör av premiumljudet och levererades med det i mitt tycke betydligt bättre ljudet fram tom modellår 2011, IIRC, sedan byttes de mot lättviktare (neodym-magneter) från Harman och tyvärr ett betydligt sämre resultat. Även mediumhögtalarna byttes mot en neodymvariant, basvarianten var redan lätt nog ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En döv är van vid att inte höra så det går inte att jämföra rakt av.

Nej, men det är lämpligt.

Har du tänkt på fenomenet "jag närmar mig destinationen, jag sänker volymen så jag ser bättre" någon gång?

Vist är det lämpligt att ha alla sinnen med sig i trafiken! Men inte ett lagkrav. Själv lyssnar jag bara högt ute på vägen, inne i stan vill jag höra vad som sker runt om kring. Jag ser ju inte bättre, men jag hör!
Om man håller kollisions kurs och någon varnar med tutan, vill man gärna höra det. Inte ha alla 600W dånandes tills det tar mekaniskt stopp!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!