Datorfläktar med 3- och 4-pinskontakter – vad skiljer egentligen?

Permalänk
Medlem

@robalm: Ja den kan du använda.
Finns även som delar i tre: https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...
Annars finns ju denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...
1 stycken 3-pins till två stycken 3-pins fläktar (visst det går bara två kablar till ena uttaget, men det är för att moderkortet bara kan ta emot varvtalsdata från en fläkt; det är likadant med övriga splitters av olika slag).

Annars kan du ju försöka hitta denna: http://www.phanteks.com/PH-PWHUB.html
Den tar en PWM fläktsignal från moderkortet och du får 6 styrda 3-pinsuttag, vilka du sen kan dela med splitters, dock totalt max 30W.

Skrivet av dagas:

Moderna chassifläktar snurrar ändå med så låga varv så brukar inte ändra. Annat var det när 80mm var standard då lät de högt. 120mm eller mer har varit standard rätt länge nu dock och de behöver ju inte snurra så fort för att flytta samma luftmängd.

Skaffa ett par Corsair ML fläktar så önskar du att du hade någon form av fläktstyrning. Det är väldigt bra fläktar så man vill ändå ha dem, men vid fullvarv (2400RPM) så låter de alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem

Grym artikel

Permalänk
Medlem

Toppenartikel! Som någon skrev ovan, typisk sak jag tänkt på men aldrig blivit av att faktiskt kolla upp. Mer sånt!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av loefet:

@JonasT: Bra guide, men det finns två saker till som kan behöva nämnas, de är även något sammanlänkade.

1. Bara för att en fläkt har PWM så betyder det inte att man måste använda den funktionen för att styra fläkten. Utan de går även bra att styra genom spänningsreglering om man vill, kan ju vara en lösning ifall man får en tickande fläkt. Det är till exempel så Noctuas LNA och ULNA adaptrar fungerar, sänker drivspänningen för att minska maximala varvtalet.

2. Bara för att uttag på moderkortet har 4-pinnar så betyder det inte att den stödjer PWM. Kanske inte lika vanligt idag, men i början av PWM implementeringen och även på billigare moderkort idag så kan PWM-pinnen vara konstant 5V, det vill säga 100% PWM, vilket kommer göra så att fläkten alltid går i högsta hastigheten utan att kunna regleras med PWM funktionen, dock så går det ju att använda spänningsreglering, men det hänger på moderkortet.
Så det kan vara värt att lusläsa kapitlet om fläktuttagen i moderkortsmanualen innan man köper för att vara säker på att man kan styra fläktarna som man vill/om det är värt att ens köpa PWM fläktar för de uttagen.

Skrivet av Palme_570:

Bra skrivet men tycker du missar lite genom att inte nämna att det fortfarande går att styra en 4 Pins fläkt på samma sätt som en 3 pin. Jag läser det som att du måste använda PWM reglering om du använder 4 pin. Men även om det är att föredra så funkar ju fortfarande spännings styrning.

Mycket bra feedback! La till ett par stycken om detta i texten.

Permalänk
Medlem

Intressant alltid tyckt det varit lite rörigt . Bra att få det utrett!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Spänningsreglerad varvtalsstyrning:
Det finns två undre gränser. Dels en gräns för hur lågt man kan gå innan en snurrande fläkt stannar, men även en något högre gräns för hur mycket spänning som krävs för att fläkten ska starta.

Reglera PWM-fläktar med drivspänningen:
Fungerar, men oftast har de en nedre gräns som ligger högre än för syskonmodellen utan PWM.

Den stora vinsten med PWM (jämfört med spänningsdelning) är att effektförlusten blir mycket lägre.

Skrivet av hag:

Att pwm:a strömmatningen? Det har du i och för sig rätt i.
Det lätta svaret är antagligen finns det en (liten) risk att fläktar som inte är byggda för det skulle kunna ta skada om man pwmade dem direkt på matningen. Vilket (antagligen) gjorde att man lade pwm-signalen på en ny pinne när man gjorde specen. Men det går antagligen utmärkt på de allra flesta fläktar.

Matningsspänningen regleras de facto alltid med PWM. Däremot sitter det ofta någon kondensator emellan för att släta ut spänningen.
Jag tror inte fläktarna skulle ta skada av en ren PWM-matning, men det skulle sannolikt vibrationer och oönskat ljud.

Skrivet av vinylens:

Nä du kan inte modda en 4-pins så den funkar som en 3-pins då 4e pinnen bestämmer farten och är det inget kopplat på den så blir det fullfart.

Vitsen med den här hubben är ju att ge en PWM-reglerad matningsspänning (som styrs med PWM-signalen från moderkortet). Då borde det inte spela någon roll om anslutna fläktar har inbyggd PWM-styrning eller inte.
Montera en kondensator på utgången för att jämna ut spänningen om du vill.

Permalänk
Medlem

Must we see his sock?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

finns guider för hur du kan lägga till extern elektronik för att PWMstyra 3 pin fläktar.
https://www.overclock.net/forum/246-air-cooling/1505404-guide...

är i princip komponenterna på chemat som skiljer 3pin och 4pin fläktarnas kretskort det den fjärde kabeln gör är att styra en mosfet på kretskortet i fläkten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Trevligt med lättsmälta lektioner så här emellanåt. Tummen upp!

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv

Kör bärbara datorer PWM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Utmärkt skola!

Dock hade jag kanske velat se en förklaring till vad som skiljer återkoppling med tre ledare från återkopplingen för PWM; Varför man behöver lägga till den fjärde och inte kan använde pinne tre till återkoppling för PWM signalen.

Nu kanske du fått svar på din fråga redan men, jag köpte mig en PWM-styrning för DC-motor 12V 5A som jag testat att PWM-styra några 3-pinsfläktar med. Resultatet som blir är att det oftast fungerar utmärkt att styra fläkten på endast jord och plusmatning. Men tacho signalen blir totalt "fucked up" vilket inte gör något om man inte kopplar den till sitt moderkort. Vilket jag gjort, då står det att fläkten snurrar i 60000 rpm. Eftersom PWM-signalen även går in i tachosignalen vilket adderas på den ordinarie tachosignalen som endast ska rapportera varvtal.

Så att PWM-styra 2-poliga och 3-poliga fläktar går oftast utmärkt, någon enstaka fläkt startade bara på 100% duty cycle men det gjorde inte något. 2-poliga fläktar är extremt ovanligt idag men var en vanlig syn när jag började med datorer. 386or och 486or har ofta den typen av fläktar och går utmärkt att få riktigt tysta med PWM. Eftersom fläkten är stark ända ner till låga varv jämfört med spänningsstyrd fläkt. Jag har däremot aldrig sett någon färdig produkt med fläktkontroller från en datortillverkare där man styrt 2 eller 3 poliga fläktar med just PWM. Då har det varit en 5-12V spänningsregulator eller liknande.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Nu kanske du fått svar på din fråga redan men, jag köpte mig en PWM-styrning för DC-motor 12V 5A som jag testat att PWM-styra några 3-pinsfläktar med. Resultatet som blir är att det oftast fungerar utmärkt att styra fläkten på endast jord och plusmatning. Men tacho signalen blir totalt "fucked up" vilket inte gör något om man inte kopplar den till sitt moderkort. Vilket jag gjort, då står det att fläkten snurrar i 60000 rpm. Eftersom PWM-signalen även går in i tachosignalen vilket adderas på den ordinarie tachosignalen som endast ska rapportera varvtal.

Så att PWM-styra 2-poliga och 3-poliga fläktar går oftast utmärkt, någon enstaka fläkt startade bara på 100% duty cycle men det gjorde inte något. 2-poliga fläktar är extremt ovanligt idag men var en vanlig syn när jag började med datorer. 386or och 486or har ofta den typen av fläktar och går utmärkt att få riktigt tysta med PWM. Eftersom fläkten är stark ända ner till låga varv jämfört med spänningsstyrd fläkt. Jag har däremot aldrig sett någon färdig produkt med fläktkontroller från en datortillverkare där man styrt 2 eller 3 poliga fläktar med just PWM. Då har det varit en 5-12V spänningsregulator eller liknande.

Tack för svar!

Det var just det jag undrade över.
Jo, jag var också med på tiden då fläktarna bara hade två pinnar...

Blir industrifläktar på 24V med två ledare på ett specialbygge jag håller på med (mest för att jag redan hade dem), en av dem verkar ha Tacometer återkoppling så jag blev litet nyfiken på om det var lönt att göra någonting med den.

Edit, blir analog matning på fläktarna så att man slipper fundera över hur de påverkar resten av systemet, mest för att jag redan hade ett gammalt analogt 24V DC agg...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Moderkorten i dag är så intelligenta, så fläktarna borde inte vara ett problem! Jag tror inga mina snurrar nu alls! Möjligen cpu ibland vid last 300 rpm ? Mitt gamla Abit moderkort klarar av att jag ställer in kurvor på fläktarna. Både pwm och dc!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Kör bärbara datorer PWM?

Spelar det någon roll när det banne mig inte finns någon laptop med en vettig fläktkurva?

Permalänk
Avstängd

Det är överlag svårt att få bra kylning på en laptop och samtidigt få den tyst, är ju liksom litet av ett moment 22 att både skapa en så liten och kompakt låda som möjligt och samtidigt ha perfekt luftväxling, tycker ändå tillverkarna gjort rätt bra jobb att få ned ljudet såpass mycket som man gjort med tanke på värmen från komponenterna i moderna högpresterande datorer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Kanske en dum fråga men kan man koppla både e3pin och 4pins fläktar till en hub (som används för att moderkortet inte har tillräckligt med uttag) ?

Permalänk
Medlem

Såg till att alla fläktar är PWM i senaste datorn, riktigt bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Kanske en dum fråga men kan man koppla både e3pin och 4pins fläktar till en hub (som används för att moderkortet inte har tillräckligt med uttag) ?

Det beror på vad det är för hub. En enkel hubb som t.ex. Deepcool FH-10 vidarebefordrar bara PWM-signalen från moderkortet till alla anslutna fläktar. Det går att ansluta 3-pin fläktar till en sån, men de kommer då köra full hastighet hela tiden.

Men det finns även hubbar som t.ex. Phanteks Universal Fan Controller som har riktigt stöd för både 4-pin och 3-pin fläktar. D.v.s. den vidarebefordrar inte bara styrsignalen utan innehåller även elektronik för att spänningsreglera 3-pin fläktar, t.ex. baserat på PWM-signalen från moderkortet.