FSP Hydro PTM+ 850W är nätaggregat med integrerad vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

FSP Hydro PTM+ 850W är nätaggregat med integrerad vattenkylning

FSP:s nya nätaggregat Hydro PTM+ 850W är bestyckat med möjligheten att koppla på vattenkylning, vilket ska ge enheten förmågan att kliva upp över sitt sedvanliga effekttak.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Vad händer vid läckage?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon99339:

Vad händer vid läckage?

Du blir god vän med en handläggare hos ditt försäkringsbolag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vad händer vid läckage?

Du får knullrufs om du sitter i pölen.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@anon99339: Det skulle nog inte vara värre än att få läckage i alla andra vattenkylda system, helst om nätaggregatet sitter i botten.

Tycker dock det verkar onödigt då det ändå sitter en fläkt i nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Undrar ifall tillverkaren har alla certifikat som behövs för att få en produkt av denna typen godkänd. I tillverkarens hemland är det knappast någon skillnad, men i Europa och speciellt Norden är det extra noggrannt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670K - Asrock Z87 Pro4 - Kingston HyperX 1600 8 GB - MSI 670 - TT Mozart Tx - Noctua D14 - PNY 120 GB SSD
HTPC: Zotac ION Atom 330 - Samsung 1.5 TB

Permalänk
Medlem

Coolt. De borde skippa fläkten dock. Är väl backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

tycker nog störst problemet skulle vara rengöring av blocket.
Då man vet av erfarenhet att man får rengöra loopen grundligt om man inte ska få rester och färg kvar när man byter köldmedier, speciellt på en produkt som skall hålla runt 10år.

Permalänk
Medlem

Hur behövs detta, min fläkt är helt avstängd 80% av tiden xD

Permalänk
Medlem

Department of redundancy department, någon? Hur i hel...a friden kan det vara nödvändigt med ett vattenkylt nätagg när det finns nätagg som är så utmärkta så de till och med klarar sig utan fläkt. Det här känns som en P12-grej. Vad är nästa, vattenkylda chassifläktar? Gud så onödigt!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Vet ej hur du får det till "nödvändigt" för att i samma andetag säga att det finns tillräckligt bra nätaggregat som klarar sig utan fläkt alls. Det här är en nördgrej för de användare som vill vattenkyla allt. En P12 grej är att få sin dator att se ut som en julgran genom att ha RGB-styrning på princip allt - något som är väldigt populärt på Sweclockers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Ozzed: Vet ej hur du får det till "nödvändigt" för att i samma andetag säga att det finns tillräckligt bra nätaggregat som klarar sig utan fläkt alls. Det här är en nördgrej för de användare som vill vattenkyla allt. En P12 grej är att få sin dator att se ut som en julgran genom att ha RGB-styrning på princip allt - något som är väldigt populärt på Sweclockers...

Men vad är meningen? Vattenkyla saker gör man väl för att få bort så mycket värme som möjligt från komponenter som utvecklar mycket värme? Typ CPU, GPU, VRM, sådant... Om man idag designar ett nätagg som är så ineffektivt att det inte bara behöver fläkt för att kunna kylas bra, utan till och med vattenkylning, så är det en usel design. Om man däremot gör det "för att det går", jaha? Grattis. Då kan vi ha vattenkylda chassifläktar, ljudkort, med mera, för det "går" ju. Men det är löjligt P12eri, och knappast "nördigt", det är verkligen att dra ordet nörd i smutsen.

Lägg därtill att en sådan här styggelse till "produkt" säkerligen måste designas på ett sjuhelvetes vis för att klara elsäkerjetsföreskrifter, vilket lär kosta en del, och då synas på priset inklussive en fet marginal Men vad vet jag. Poängen är kanske att lura gapande P12-kycklingar till att tjata på föräldrarna att köpa, för det är ju så "coolt" (hehe). Det är ju snart påsk,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vad händer vid läckage?

Skrivet av tmy:

Undrar ifall tillverkaren har alla certifikat som behövs för att få en produkt av denna typen godkänd. I tillverkarens hemland är det knappast någon skillnad, men i Europa och speciellt Norden är det extra noggrannt.

Skickades från m.sweclockers.com

Seriösa tillverkare, och framför allt 80+ certifierade nätagg, har så klart säkringar som går vid kortslutning. Ingen större skillnad rent tekniskt på vattenläcka eller exempelvis en ledare som lossnar från en dålig lödning. Så har du en vettig konstruktion så slår allt av sig och inget mer än att du lär behöva köpa nytt nätagg

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Fast om nätaggregatet kostar $399 så är det väl inget en förälder bara går och köper. Man får dessutom ökad prestanda i det här fallet (likaså i det andra nätaggregatet) genom bättre kylning - det är väl därför många vattenkyler grafikkort eller processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är nästa, vattenkylda chassifläktar? Gud så onödigt!

Haha, eller vattenkyld vattenkylning.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Ozzed: Fast om nätaggregatet kostar $399 så är det väl inget en förälder bara går och köper. Man får dessutom ökad prestanda i det här fallet (likaså i det andra nätaggregatet) genom bättre kylning - det är väl därför många vattenkyler grafikkort eller processorer?

Folk springer ju ock köper 2080TI till sina barn så nog tror jag det är en målgrupp.

Sen känns det rätt meningslöst med den extra prestandan då du kan köpa ett nätagg med högre effelt för en billigare peng?

Och om man mot förmodan behöver den extra effekten, ja då skvallrar det ju om att man har högpresterande komponenter i lådan, som föräldrarna sannorlikt betalat om man är barn, alltså är det P12-varning på det hea.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

LTT testade en PSU som var vattenkyld för ett par år sen och vad jag minns så verkade det inte göra någon större inverkan på varken temperatur eller ljudnivå. Kanske har det utvecklats en del sen dess dock.

Här har vi videon också

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Hade föredragit svarsalternativet "Nej det verkar dyrt" över "Nej det verkar onödigt"

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Folk springer ju ock köper 2080TI till sina barn så nog tror jag det är en målgrupp.

Sen känns det rätt meningslöst med den extra prestandan då du kan köpa ett nätagg med högre effelt för en billigare peng?

Och om man mot förmodan behöver den extra effekten, ja då skvallrar det ju om att man har högpresterande komponenter i lådan, som föräldrarna sannorlikt betalat om man är barn, alltså är det P12-varning på det hea.

Det är väl dock inte orimligt där ett 2080TI faktiskt ger synlig och märkbart ökad prestanda där både 4K och 144hz är ordentliga buzzwords just nu.
Det kan också vara en förälder som tycker om teknik som vill att ungarna ska ha det bästa/värsta.
Bara för att du inte förstår värdet betyder inte att det är meningslöst. Bevisligen finns det ett värde i produkten då det redan finns ett annat nätaggregat sedan några år med samma kylningslösning.

Permalänk
Medlem

Det finns mer nytta i det här eftersom man kan öka effekten med 20% än mycket annat, jämför det med RBG-minnen tex som bara är estetiskt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det finns mer nytta i det här eftersom man kan öka effekten med 20% än mycket annat, jämför det med RBG-minnen tex som bara är estetiskt.

Har 1600watt så på vilket sätt blir vatten bättre ? Sällsynt att fläkten är igång överhuvudtaget. Den börjar snurra vid 50c och den brukar ligga precis runt 50c. Då kör jag två överklockade 2080ti 120%powerlimit och en i9 9900k @5ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Oskar80: Oj, det gick över huvudet på dig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

@Oskar80: Oj, det gick över huvudet på dig.

Som jag förstår det funkar bättre för mig utan något vatten i mitt nätaggregat. Sen kan man undra hur mycket watt värme man får i sin loop xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Skrivet av bjoen:

LTT testade en PSU som var vattenkyld för ett par år sen och vad jag minns så verkade det inte göra någon större inverkan på varken temperatur eller ljudnivå. Kanske har det utvecklats en del sen dess dock.

Här har vi videon också

Det nätagget som Linus testade är detta som skrivs om i artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har svårt att se poängen med den annat än det är annorlunda. Dyrare, mer komplicerat, potentiella problem med underhåll av blocket och utifrån recessionerna så är varken ljudet eller temperaturerna bättre. Så det blir inte så mycket poäng kvar med den. Om den hade varit helt tyst med vattenkylningen så hade den i alla fall kanske varit intressant för de som vill så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem

Ungefär lika nödvändig uppfinning som DVD rewinder.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Har 1600watt så på vilket sätt blir vatten bättre ? Sällsynt att fläkten är igång överhuvudtaget. Den börjar snurra vid 50c och den brukar ligga precis runt 50c. Då kör jag två överklockade 2080ti 120%powerlimit och en i9 9900k @5ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det inte får jobba när din rig på sin höjd belastar nätdelen 50% fast å andra sidan är det en del värme som uppstår.

Jag ser inte direkt någon poäng med ett vattenkylt nätagg, iaf inte 850w, hade det varit 1800w hade jag kanske mer sett en poäng med det.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av kelthar:

Coolt. De borde skippa fläkten dock. Är väl backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är "vattenkylt" i den lösaste definitionen. Det är ett vattenblock bestyckad med en väldigt tjock bit av värmeledande tejp som i sin tur bara ligger mot baksidan av kretskortet i nätdelen. All vattenkylning sker genom några få lödpunkter i kretskortet och det finns ingen direktkontakt i övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag är principiellt för möjligheten att ha ett vattenkylt nätaggregat, men den här produkten är ju helt feldimensionerad på massor av plan:

  • Den har en fläkt, vilket tar bort poängen med vattenkylning. (Ska inte finnas fläkt.)

  • Väldigt hög effektivitet på elektroniken, så kylning behövs knappt alls. (Basic 80Plus räcker.)

  • Anslutning endast för specifik dimension av stela rör i stället för det normala 1/4" innergänga, så man kan använda vilka rör/slangar man vill.

  • Fyra gånger större prislapp än befogat. (En tusenlapp räcker.)

Permalänk
Medlem

Som om att det inte var ointressant redan vid 850W i kombination med vattenkylning men sen såg jag prislappen, 4000:-?! Tack FSP men om ni lyckas kränga mer än 10st av denna så kan ni likaväl börja sälja sand i öknen.

Visa signatur

Star Citizen ❤