Microsoft släpper testversion av nya Edge baserad på Chromium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

TIL!
Jag använder bara Chrome hemma men nu när Edge blir Chromium kommer jag nog definitivt att byta oavsett. Mest för att jag jobbar med Microsoftsupport och tycker det kan vara bra att veta in och ut även på användarnivå.

Men jag som betalar för 4K varianten av Netflix får alltså inte ut 4K om jag kör Chrome?
Googlade nu och wow, dags och byta. :
Google Chrome: Up to 720p
Firefox: Up to 720p
Opera: Up to 720p
Safari: Up to 1080p (on Macs running OS X 10.10.3 or greater)
Microsoft Edge: Up to 4K (requires HDCP 2.2-compliant connection to a 4K display, with at least Intel’s 7th gen Core CPU, plus the latest version of Windows)
Internet Explorer: Up to 1080p

Bästa bilden och ljudet tror jag du får om du laddar ner appen Netflix har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

De har tyvärr förstört det bästa med Edge....

Nyckelordet här är "Testversion" så man kan inte förutsätta att allt fungerar ännu.

Svårt o se att de förstört något när den fortfarande är under utveckling, de har inte ens släppt den publika betan ännu.

Slutlig version 1 kommer nog inte förrän i höst så mycket kommer fixas tills dess.

Kanske du ska ge din feedback till utvecklarna om de inte redan uppmärksammat problemet och jobbar på det.

Jag har redan varit inne i menyn "Help and Feedback" och skickat in några egna förslag

Permalänk
Medlem

Gillar hur snabb nya Edge är. Fattas bara fluent design.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Bästa bilden och ljudet tror jag du får om du laddar ner appen Netflix har.

Jag läste igenom lite men verkar ju inte vara så bra app, sen använder jag Netflix så lite på PCn att jag hinner nog byta över till Edge innan jag laddar ner en extra addon. Det var mest att jag inte visste att addon ens fanns och att chrome natively bara stödde 720p
Kör mestadels PS4 pro med 4k reciever och 4k TV och får ut bra bild och ljud mestadels.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fruktansvärt tråkigt då Edge är en riktigt bra browser.
Att de går över till det horribelt dåliga och minnesläckande skräpet Chrome/Chromium är det sämsta beslutet hos Microsoft någonsin.

Själv tycker jag gamla Edge är riktigt värdelös.

Basic skit som att inte reseta position funkar inte efter flera år.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls hypen. Det är Chrome med annat skin. Och?!

Nu matar du data till Microsoft istället för bara Google. Varför är detta önskvärt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Haha, alltså, varenda företag jag har jobbat på någonsin har haft trasiga internlösningar som endast funkar i IE. Vad är grejen?

Roligt det där.

Internet Explorer buggade ur på kontoristans dator och det i sig var väl ingen fara då hon ändå inte använde det men Visma är helt obrukbart utan det.
Spelade ingen roll hur många uppdateringar/fixar jag utförde eller rullade tillbaks jag fick ändå inte IE att fungera igen. Kul när hennes dator även var "server" för resten av Visma-användarna på jobbet. Ingen kunde komma åt någonting.
Slutade med att jag byggde en ny burk då jag ändå hade blivit tvungen att blåsa den gamla.
Mjukvarutvecklaren som tyckte att det var en bra lösning borde skjutas. Det är ju inte så att Visma är en liten aktör på marknaden heller.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

De har tyvärr förstört det bästa med Edge i denna version nämligen videoaccelereringen. Chromium Edge droppar frames på YouTube 4k60 i likhet med Firefox och Chrome på en Ryzen 2200G. Edge är den enda webbläsare som fungerar felfritt vid vp9 uppspelning och gör det med absolut lägst CPU/GPU användning.

Testade lite på min SP4.
5ggr högre cpulast för samma filmklipp jämfört med edge.
Inte bra för batteritiden

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Hur menar du med förut? De släpptes ju insiderprogrammet igår kväll. Den nya version av edge kommer ha väldigt lite gemensamt med gamla edge förutom lite grafiskt utseende. Sedan kommer det vara chromium med de extra funktioner som Microsoft lägger till efterhand så som integration med Windows Hello, touch och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tidigare versionen av Alphan har gått att få tag i ett bra tag. Jag tror windows central gjorde en preview för ngn månad sedan om jag minns rätt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Förstår inte alls hypen. Det är Chrome med annat skin. Och?!

Nu matar du data till Microsoft istället för bara Google. Varför är detta önskvärt?

Skickades från m.sweclockers.com

Lesser of two evils.

Permalänk
Medlem

Väldigt snabb.

Går det att få stavningshjälp för svenska?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Lesser of two evils.

Ja men, när Firefox finns?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xR34ct:

För att få in en ny sökmotor måste du gå till den sökmotorn och göra en sökning då läggs den in i listan automatiskt. Så gå till duckduckgo eller google och sök på valfri sak, därefter dyker de upp i listan över tillgängliga sökmotorer i Chormium Edge

Det är standardförfarande och det första jag provade. Provade även refresha och starta om webbläsaren några gånger men kunde inte få upp google som valbart alternativ. Så jag fick googla och manuellt lägga till den med 4 rader kod som använder sig av google.com. Kanske är någonting fel på den version av webbläsaren jag valde (tog weekly).

Skrivet av anon162230:

Nyckelordet här är "Testversion" så man kan inte förutsätta att allt fungerar ännu.

Svårt o se att de förstört något när den fortfarande är under utveckling, de har inte ens släppt den publika betan ännu.

Slutlig version 1 kommer nog inte förrän i höst så mycket kommer fixas tills dess.

Kanske du ska ge din feedback till utvecklarna om de inte redan uppmärksammat problemet och jobbar på det.

Jag har redan varit inne i menyn "Help and Feedback" och skickat in några egna förslag

Det är absolut en testversion, men då alla Chromiumbaserade webbläsare hittills beter sig på samma sätt så tror jag problemet ligger i källkoden och är kanske utanför Microsofts räckhåll.
Som jag har förstått så kommer denna version gå live i och med 1903 och det kommer innebära att min HTPC inte längre kan användas till YouTube 4k så ett visst missnöje känner jag.

Jag tycker webbläsaren i övrigt verkade bra och de problem och förslag jag hade är naturligtvis rapporterade till Microsoft med inkluderade screenshots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

För mig funkar inte Netflix alls t.ex. och kan inte ändra några kanaler på new tab.

Hmm, undra om stödet för Netflix 4K kommer vara kvar. Är ju bara Edge och Netflix appen som stödjer 4K pga DRM. Iofs så borde de kunna lösa det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

TIL!
Jag använder bara Chrome hemma men nu när Edge blir Chromium kommer jag nog definitivt att byta oavsett. Mest för att jag jobbar med Microsoftsupport och tycker det kan vara bra att veta in och ut även på användarnivå.

Men jag som betalar för 4K varianten av Netflix får alltså inte ut 4K om jag kör Chrome?
Googlade nu och wow, dags och byta. :
Google Chrome: Up to 720p
Firefox: Up to 720p
Opera: Up to 720p
Safari: Up to 1080p (on Macs running OS X 10.10.3 or greater)
Microsoft Edge: Up to 4K (requires HDCP 2.2-compliant connection to a 4K display, with at least Intel’s 7th gen Core CPU, plus the latest version of Windows)
Internet Explorer: Up to 1080p

Om du har pyntat för 4k och levt glad i tron att du ser 4k tills du googlar och ser att det är 720p som du tittat på kanske reaktionen inte borde vara att byta browser. Reaktionen borde nog vara att sluta betala för 4k

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Om du har pyntat för 4k och levt glad i tron att du ser 4k tills du googlar och ser att det är 720p som du tittat på kanske reaktionen inte borde vara att byta browser. Reaktionen borde nog vara att sluta betala för 4k

Har en tv för 4000kr så nja, helt ok köp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt trist att även Microsoft valde att använda Chrome som bas. Nu är det ju bara Mozillas Firefox, Apples Safari och möjligen Opera, om någon använder den i dag, kvar.

Förmodar att EU lär se över monopolproblematiken framöver, Google är stor nog som de är redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt trist att även Microsoft valde att använda Chrome som bas. Nu är det ju bara Mozillas Firefox, Apples Safari och möjligen Opera, om någon använder den i dag, kvar.

Förmodar att EU lär se över monopolproblematiken framöver, Google är stor nog som de är redan.

Måste nog säga emot.

Även om jag håller med ur ett användarperspektiv är detta väldigt välkommet ur ett webbutvecklarperspektiv.

Microsofts webbläsare (interner explorer och edge) är riktigt bökiga att utveckla för, och saknar inte alltför sällan stöd för tekniker.

Ska bli kul att se hur det går med nya edge, och att se om teknikstödet blir lika bra som i övriga webbläsare.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av THB:

Fruktansvärt tråkigt då Edge är en riktigt bra browser.
Att de går över till det horribelt dåliga och minnesläckande skräpet Chrome/Chromium är det sämsta beslutet hos Microsoft någonsin.

För min del så är det ett enormt stort steg i rätt riktning, jag arbetar som IT-tekniker på en kommun där majoriteten av programmen som används i verksamheterna inte är kompatibelt med Edge, orsakar enormt med arbete. Jag förstår dock vad du menar fullt ut

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS ELITE, AMD Ryzen 9 3900X, Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB, EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA HYBRID

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawtalent:

För min del så är det ett enormt stort steg i rätt riktning, jag arbetar som IT-tekniker på en kommun där majoriteten av programmen som används i verksamheterna inte är kompatibelt med Edge, orsakar enormt med arbete. Jag förstår dock vad du menar fullt ut

Off topic: Kommunens program är gammalt skräp, va?

Permalänk
Avstängd

Föredrar själv firefox. Synd att även microsoft väljer att använda googles minneskäkare. Hade hellre sett att dem gjorde något eget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

älskar nya Edge, den är bäst! detta baserar jag på att det är den enda webläsare som jag på kontoret fått att funka bra med Spotify web player!

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt trist att även Microsoft valde att använda Chrome som bas. Nu är det ju bara Mozillas Firefox, Apples Safari och möjligen Opera, om någon använder den i dag, kvar.

Förmodar att EU lär se över monopolproblematiken framöver, Google är stor nog som de är redan.

Det måste ju vara någonting med Chromium som är bra eftersom att nästan alla kända webbläsare baseras på den... Chrome, Opera, Edge, Vivaldi, Brave, Amazon Silk, Yandex osv.

Blink är en webbläsarmotor som utvecklas av Chromium, den är open source och utvecklas (får bidrag) av Opera, Microsoft, Intel, Samsung med flera. Samma motor bygger i sin tur på WebKit, som fortfarande används av Safari. Sen 2009, räknat med commit count, är Google den som bidragit mest även till WebKit.

Kvar har du Firefox och säkert någon kina-browser

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Måste nog säga emot.

Även om jag håller med ur ett användarperspektiv är detta väldigt välkommet ur ett webbutvecklarperspektiv.

Microsofts webbläsare (interner explorer och edge) är riktigt bökiga att utveckla för, och saknar inte alltför sällan stöd för tekniker.

Ska bli kul att se hur det går med nya edge, och att se om teknikstödet blir lika bra som i övriga webbläsare.

Om man tänker att de hade valt samma motor som Firefox använder hade väl resultatet varit detsamma för utvecklare? Var några år sen jag stötte på skillnader i att utveckla för Chrome eller mot Firefox

Permalänk

@Zipparn: Det varierar. Det handlar nog om att i många fall så hinner inte utvecklaren med förändringar som sker just nu. Majoriteten av de interface som finns på de system som används ser dock ut att härstamma ifrån tidigt 2000-tal. Gråa bakgrunder, klassiska frameknappar och en del krångel för att få det kompatibelt med AD-koppling, SITHS mm.

Mycket handpåläggning som standard

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS ELITE, AMD Ryzen 9 3900X, Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB, EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA HYBRID

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Föredrar själv firefox. Synd att även microsoft väljer att använda googles minneskäkare. Hade hellre sett att dem gjorde något eget.

Något måste MS göra rätt, tittade på minnesanvändningen i aktivitetshanteraren och då låg Edge Dev på ca 70 mb och Chrome på ca 400 mb, så frågan är väl varför chrome är så pass mycket hungrigare?

Efter att ha kört Dev ett par dagar så tycker jag den märkbart snabbare än Chrome, saknar dock mörkt tema och sync på mer än favoriter, men det kommer väl med tiden.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Provade du dark?
#17864380

Själv som dyslektiker saknar jag stavnings assistent på svenska.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@MacAllan: Provade du dark?
#17864380

Själv som dyslektiker saknar jag stavnings assistent på svenska.

Ja darkmode var aktiverat på tidsschema direkt när jag installerade BSC och jag kan inte se någon skillnad på det i Dev eller Chrome.
Tror att svensk stavning kommer med tiden, man får ju inte glömma att den fortfarande är under utveckling.

Edit: Kollade på minnesanvändningen igen och det jag skrev i förra posten är nog inte helt korrekt, men den verkar ta max hälften av minnet mot Chrome.

Dev drar igång 3 - 4 processer + 4 bakgrundsprocesser, Chrome kör 15 - 16 processer direkt vid start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja darkmode var aktiverat på tidsschema direkt när jag installerade BSC och jag kan inte se någon skillnad på det i Dev eller Chrome.

Hade du aktiverat darkmode i Edge? Varken Edge (Chromium) eller Chrome har stöd för darkmode i dagsläget out-of-the-box. I Edge Dev måste du aktivera det via edge://flags , eller så får man köra senaste Chrome-betan.

Själv anser jag att Chrome (74.0.3729.75 beta) fungerar bättre än Edge-betan just nu angående darkmode, så Edge flög ut samma dag som det installerades här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade du aktiverat darkmode i Edge? Varken Edge (Chromium) eller Chrome har stöd för darkmode i dagsläget out-of-the-box. I Edge Dev måste du aktivera det via edge://flags , eller så får man köra senaste Chrome-betan.

Själv anser jag att Chrome (74.0.3729.75 beta) fungerar bättre än Edge-betan just nu angående darkmode, så Edge flög ut samma dag som det installerades här.

Jag har BSC via tampermonkey i både Google Chrome och Edge Dev och kan köra darkmode utan aktivering via flags.
I Edge Dev var darkmode aktiverat i tidsschema direkt efter installationen, dvs "out of the box".

I vanliga Edge har jag inte försökt, så där vet jag inte om/hur det funkar.

Edit: Testade nu precis att installera Tampermonkey och BSC på min jobbdator, där kör jag Google Chrome 72.0.3626.121 och Blargemodes mörka tema aktiveras direkt i ett tidsschema, har inte heller några problem att stänga av eller sätta på det manuellt.
Detta helt utan att aktivera något via Flags.