Varför är min dator så sjukt långsam?

Permalänk

Varför är min dator så sjukt långsam?

Hej!

Jag är en helt färsk PC användare och har precis pillat ihop en liten egen PC setup bestående av:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 pro 64bit
Processor: IntelCore i5-3570K @ 3.40GHz
Processorkylare: Fläkt?
Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4-M mATX
Minne: 3x 4 GB Corsair Vengeance
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 6GB
Hårddisk: 2 x WD 1 TB
Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 430W
Chassi: Fractal Design Core 1000 Svart
Network: D-Link DWA 582 - Wireless AC1200 Dual-Band PCI Express Adapter

Inte säker på vad jag kan förvända mig av denna setup men tycker ändå att den borde flyta hyfsat bra? Går till och med trögt att bara starta upp. Ser ni något direkt som står ut som skurken i dramat? Är ett 430w aggregat för lite? Kanske behöver jag kyla hela burken bättre? (Borde inte vara det som påverkar hur slött den startar iofs?).

Super tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ingen SSD? Många program som startar upp med windows?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Ingen SSD?
Mekaniska diskar är ju som sirap i jämförelse,

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv

Skaffa en SSD på minst 400GB. Eftersom moderkortet inte är helt nytt bör du uppdatera UEFI för att det ska funka så bra som möjligt med grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Processorkylare inte korrekt monterad?

Extrem throttling pga detta?

I komponentlistan finns bara fläkt angivet, men inte vilken kylare den sitter på...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

SSD som de andra säger, men så en annan sak: Varför 3 minnen till moderkortet? Man brukar köra 2 el 4 för att kunna använda Dual Channel

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Skrivet av Pusher:

Ingen SSD? Många program som startar upp med windows?

Ja det är det nog. Ska ta en titt! Har märkt att spelen jag kör nu flyter rätt bra. Mest ute i windows som allt går rätt segt.

Skrivet av anon99339:

Skaffa en SSD på minst 400GB. Eftersom moderkortet inte är helt nytt bör du uppdatera UEFI för att det ska funka så bra som möjligt med grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Smart! Ska jag absolut fundera på! Uppdatera UEFI? Hur gör man det? Sorry är super noob på PC verkligen.

Skrivet av Basketigge:

SSD som de andra säger, men så en annan sak: Varför 3 minnen till moderkortet? Man brukar köra 2 el 4 för att kunna använda Dual Channel

Har faktiskt 4, glömde skriva till ett på 2gb. Köpte några stycken mest för att försöka maxa ram-minne. Men är 3 sämre än 2? Eller vaddå?

Permalänk
Inaktiv

@carlfredrik Ladda ner senaste BIOS-mjukvaran härifrån för "Instant Flash" här:

https://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4-M/index.asp#BI...

Sen extraherar du filen (om den är zippad) och för över till ett USB-minne. Sätt i minnet i datorn och starta om. Sen går du in i UEFI (tryck på Delete eller F1 när datorn precis startat och någon ASRock-logga visas) och använder den inbyggda mjukvaran för att uppdatera UEFI till den versionen som finns på minnet.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

@carlfredrik Ladda ner senaste BIOS-mjukvaran härifrån för "Instant Flash" här:

https://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4-M/index.asp#BI...

Sen extraherar du filen (om den är zippad) och för över till ett USB-minne. Sätt i minnet i datorn och starta om. Sen går du in i UEFI (tryck på Delete eller F1 när datorn precis startat och någon ASRock-logga visas) och använder den inbyggda mjukvaran för att uppdatera UEFI till den versionen som finns på minnet.

Grymt, tack för hjälpen! Ska testa ikväll. Funderade även på om jag ska köpa en SSD, typ denna:
https://www.inet.se/produkt/4300658/toshiba-ocz-tr200-480gb

Ska man installera om windows och allt då, så man får det på SSDn? Eller går det att flytta på något smidigt sätt? Tror absolut det kan vara HDn som är seg eftersom de flesta spel faktiskt flyter riktigt bra även i högre upplösning.

Permalänk
Skrivet av carlfredrik:

Grymt, tack för hjälpen! Ska testa ikväll. Funderade även på om jag ska köpa en SSD, typ denna:
https://www.inet.se/produkt/4300658/toshiba-ocz-tr200-480gb

Ska man installera om windows och allt då, så man får det på SSDn? Eller går det att flytta på något smidigt sätt? Tror absolut det kan vara HDn som är seg eftersom de flesta spel faktiskt flyter riktigt bra även i högre upplösning.

Installera om Windows på SSD, det kommer göra susen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Ja det är det nog. Ska ta en titt! Har märkt att spelen jag kör nu flyter rätt bra. Mest ute i windows som allt går rätt segt.

Exakt. SSD kommer inte nämnvärt hjälpa din spelprestanda alls utan det är ute i desktop miljön man verkligen känner det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Har faktiskt 4, glömde skriva till ett på 2gb. Köpte några stycken mest för att försöka maxa ram-minne. Men är 3 sämre än 2? Eller vaddå?

Se till att du har samma typ av minnen med lika minnesmängd, hastighet och timing, då flyter allt generellt på bättre.
I detta fall kan 4 vara sämre än 3, eller rent av 2, eftersom varje kanal måste jobba för sig själv.
3x4 gb kan funka, om du har 2 i ett par och ett i en separat kanal.

Also, som många andra sagt; SSD is your best friend.
Natt och dag att köra OS och appar på en sån istället för traditionell HDD.

Permalänk
Skrivet av MaxDS:

Se till att du har samma typ av minnen med lika minnesmängd, hastighet och timing, då flyter allt generellt på bättre.
I detta fall kan 4 vara sämre än 3, eller rent av 2, eftersom varje kanal måste jobba för sig själv.
3x4 gb kan funka, om du har 2 i ett par och ett i en separat kanal.

Also, som många andra sagt; SSD is your best friend.
Natt och dag att köra OS och appar på en sån istället för traditionell HDD.

Detta, testa med en likadan 4 GB sticka i slot 0 och en i slot 2 och skippa de övriga, och starta upp och testa hur det går.

Om du mixar minne så kan du få många konstiga bieffekter av att bios gör lite taskiga inställningar för att få allt minne att fungera.

Det går att få det att fungera hyfsat men det kan kräva en del jobb och beroende på vad det är för minnen så kanske det inte är värt det, då kan du få välja mellan snabbare och mindre minne eller mer minne men slöare.

Permalänk
Skrivet av Zoolook13:

Detta, testa med en likadan 4 GB sticka i slot 0 och en i slot 2 och skippa de övriga, och starta upp och testa hur det går.

Om du mixar minne så kan du få många konstiga bieffekter av att bios gör lite taskiga inställningar för att få allt minne att fungera.

Det går att få det att fungera hyfsat men det kan kräva en del jobb och beroende på vad det är för minnen så kanske det inte är värt det, då kan du få välja mellan snabbare och mindre minne eller mer minne men slöare.

Där ser man! Hade jag ingen aning om haha, trodde helt enkelt "the more the marrier". Ska absolut testa detta! Tack för tips! De jag har nu är:

Corsair Vengeance 4GB 1600Mhz DDR3 CL9
Corsair Vengeance 4GB 1600Mhz DDR3 CL9
Corsair Vengeance 4GB 1600MHz DDR3 SDRAM DIMM 240-pin
Corsair 2GB 2048MB CL9 1333Mhz

Så ska jag bara behålla de två översta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Där ser man! Hade jag ingen aning om haha, trodde helt enkelt "the more the marrier". Ska absolut testa detta! Tack för tips! De jag har nu är:

Corsair Vengeance 4GB 1600Mhz DDR3 CL9
Corsair Vengeance 4GB 1600Mhz DDR3 CL9
Corsair Vengeance 4GB 1600MHz DDR3 SDRAM DIMM 240-pin
Corsair 2GB 2048MB CL9 1333Mhz

Så ska jag bara behålla de två översta då?

Kör de två översta i en kanal och den tredje 4GB stickan själv i en annan kanal. Skippa 2GB stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Där ser man! Hade jag ingen aning om haha, trodde helt enkelt "the more the marrier". Ska absolut testa detta! Tack för tips! De jag har nu är:

Corsair Vengeance 4GB 1600Mhz DDR3 CL9
Corsair Vengeance 4GB 1600Mhz DDR3 CL9
Corsair Vengeance 4GB 1600MHz DDR3 SDRAM DIMM 240-pin
Corsair 2GB 2048MB CL9 1333Mhz

Så ska jag bara behålla de två översta då?

Byt ut 2GB-stickan till likadan 4GB-sticka som den ensamma 4GB-stickan så får du full minneshastighet och gott om minne.

Permalänk
Medlem

Hej

Om du vill ha upp hastigheten på HDD så kan diskcache vara något. PrimoCache funkar mycket bra med Windows och har både RAM och SSD cachening som alternativ. Du behöver inte installera om Windows för att använda denna cachening.

https://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/

Licence kostar ~280:-, köpes på deras site eller genom programmet, du får dessutom 30 dagar på dig att testa.

Du kommer att behöva en liten SSD eller Optane att ha som L2 cache, rekommenderar Intels Optane, mycket snabb på små filer och degraderas ej vid stora skrivningar finns i 16/32/64GB storlek. 16GB kostar runt 500:- och skulle tro att du klarar dig på den mindre tom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Kör de två översta i en kanal och den tredje 4GB stickan själv i en annan kanal. Skippa 2GB stickan.

Då kommer ju delar av minnet gå i halvfart. Inte jättebra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@carlfredrik Ladda ner senaste BIOS-mjukvaran härifrån för "Instant Flash" här:

https://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4-M/index.asp#BI...

Sen extraherar du filen (om den är zippad) och för över till ett USB-minne. Sätt i minnet i datorn och starta om. Sen går du in i UEFI (tryck på Delete eller F1 när datorn precis startat och någon ASRock-logga visas) och använder den inbyggda mjukvaran för att uppdatera UEFI till den versionen som finns på minnet.

Har själv ett Z77 Extreme 4. Men med "fungera så bra som möjligt" du nämner i första inlägget du skrev. Vad exakt menar du med det? Stabilitet som krascher eller snarare allmän prestanda från grafikkortet?

Har en 3770k (tidigare 3570k) och ett 1080ti (tidigare 7970 och 290x) nämligen och allt fungerar prima vad jag vet iaf utan uppdatering sedan inköp januari 2013. Därför det är lite avgörande om det bara är stabilitet osv eller även rå prestanda som påverkas av en ev uppdatering.

Rekommenderat för 1080p@60fps i the division 2 tex är en Intel Core i7-4790. Tycker ju att en 3770k@4,2 borde matcha det med ett 1080ti. Men det är inte ens nära några 60+. Ofta en bra bit under. Så därför jag frågar. Tänker om lägre prestanda från 1080ti pga gammalt bios är en bov eller om deras systemkrav helt enkelt suger gällande den öppna världen. Dvs så min 3770k bara flaskar sönder vilket vart min utgångspunkt hela tiden innan denna tråden dök upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Använd endast de två "Corsair Vengeance 4GB 1600Mhz DDR3 CL9" stickorna och se till att de är monterade i rätt slottar för dual-channel. Du kan se i CPU-Z om de körs i dual-channel eller ej. Välj även XMP profilen för dessa i BIOS så att de går i 1600MHz CL9.

I övrigt skulle en SSD för OS göra stor skillnad.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Använd endast de två "Corsair Vengeance 4GB 1600Mhz DDR3 CL9" stickorna och se till att de är monterade i rätt slottar för dual-channel. Du kan se i CPU-Z om de körs i dual-channel eller ej. Välj även XMP profilen för dessa i BIOS så att de går i 1600MHz CL9.

I övrigt skulle en SSD för OS göra stor skillnad.

Wow, sjukt mycket matnyttig info jag får av er alla här! Blir en härlig PC-fixar-kväll ikväll haha. Tänkte beställa en SSD HD också, funkar vilken 2,5" som helst? Passar den verkligen i vanliga desktops? Skickas det med en insats för montering eller?

Permalänk
Skrivet av carlfredrik:

Wow, sjukt mycket matnyttig info jag får av er alla här! Blir en härlig PC-fixar-kväll ikväll haha. Tänkte beställa en SSD HD också, funkar vilken 2,5" som helst? Passar den verkligen i vanliga desktops? Skickas det med en insats för montering eller?

Ditt chassi har montering för 2,5-tumsenheter, kolla i manualen eller en video om du blir osäker!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ditt chassi har montering för 2,5-tumsenheter, kolla i manualen eller en video om du blir osäker!

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart! Tack!

En annan fråga när jag ändå håller på. Jag köpte ett ljudkort också som har PCIE (express?) montering (röd linje). Jag har bara en sådan slott på mitt kort och den använder jag till ett wifi kort. Kan jag stoppa i den i standard PCIE sloten istället (grön linje)? Eller är det en dålig idé?

https://www.inet.se/produkt/6305066/asus-xonar-dgx

Permalänk
Skrivet av carlfredrik:

Såklart! Tack!

En annan fråga när jag ändå håller på. Jag köpte ett ljudkort också som har PCIE (express?) montering (röd linje). Jag har bara en sådan slott på mitt kort och den använder jag till ett wifi kort. Kan jag stoppa i den i standard PCIE sloten istället (grön linje)? Eller är det en dålig idé?

https://www.inet.se/produkt/6305066/asus-xonar-dgx

https://i.imgur.com/l0ChCNK.jpg

Du kan sätta ljudkortet i vilken slot du vill av dom fyra, om du har samma moderkort som på bilden. Var sitter ditt grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carlfredrik:

Såklart! Tack!

En annan fråga när jag ändå håller på. Jag köpte ett ljudkort också som har PCIE (express?) montering (röd linje). Jag har bara en sådan slott på mitt kort och den använder jag till ett wifi kort. Kan jag stoppa i den i standard PCIE sloten istället (grön linje)? Eller är det en dålig idé?

https://www.inet.se/produkt/6305066/asus-xonar-dgx

https://i.imgur.com/l0ChCNK.jpg

Ditt grafikkort bör sitta i översta PCIe slotten för maximal prestanda och kompatibilitet. Det går dock bra att sätta ljudkortet i någon av de nedre fullängdsslottarna om det fungerar bättre.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Ditt grafikkort bör sitta i översta PCIe slotten för maximal prestanda och kompatibilitet. Det går dock bra att sätta ljudkortet i någon av de nedre fullängdsslottarna om det fungerar bättre.

Jaså? Det gör det inte nu Sitter i den näst längst ner, så får fixa det när jag sätter in SSDn sen. Vad är bästa sättet att installera Windows sen på nya SSDn? Bara att börja om från början eller, med alla program och allt? Kan vara ganska skönt egentligen att starta från scratch, har egentligen inte så mycket program och grejor installerade som det är nu.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Ditt grafikkort bör sitta i översta PCIe slotten för maximal prestanda och kompatibilitet. Det går dock bra att sätta ljudkortet i någon av de nedre fullängdsslottarna om det fungerar bättre.

Jag öppnade datorn och flyttade GPU till översta nu, måste jag därmed installera om alla drivrutiner och så då? Datorn verkar inte känna igen/hitta det nu efter att jag flyttat det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carlfredrik:

Jag öppnade datorn och flyttade GPU till översta nu, måste jag därmed installera om alla drivrutiner och så då? Datorn verkar inte känna igen/hitta det nu efter att jag flyttat det.

Troligtvis ja, det bästa är att rensa ut gamla drivrutiner med DDU (Display Driver Uninstaller) och sedan installera de senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ditt grafikkort bör sitta i översta PCIe slotten för maximal prestanda och kompatibilitet. Det går dock bra att sätta ljudkortet i någon av de nedre fullängdsslottarna om det fungerar bättre.

Skulle rekommendera den nedersta, för sätter du den i den tredje uppifrån så kommer man halvera tillgänglig bandbredd från grafikkortet. Inte för att det kanske gör så stor skillnad på ett GTX1060, men kan man tjäna någon FPS så är det ju värt det, speciellt när inte ljudkortet har så stora krav.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Skulle rekommendera den nedersta, för sätter du den i den tredje uppifrån så kommer man halvera tillgänglig bandbredd från grafikkortet. Inte för att det kanske gör så stor skillnad på ett GTX1060, men kan man tjäna någon FPS så är det ju värt det, speciellt när inte ljudkortet har så stora krav.

Nedersta? Går inte, för tjockt. Nu har jag satt den i översta, det som är grönmarkerat på bilden ovan. Är det fel?