Datorfläktar med 3- och 4-pinskontakter – vad skiljer egentligen?

Permalänk
Melding Plague

Datorfläktar med 3- och 4-pinskontakter – vad skiljer egentligen?

Att styra fläktarna i datorn kan vara något av en djungel beroende på kontakt. SweClockers reder ut hur de vanligaste två kontakterna fungerar och vad det finns för- och nackdelar med dessa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Utmärkt skola!

Dock hade jag kanske velat se en förklaring till vad som skiljer återkoppling med tre ledare från återkopplingen för PWM; Varför man behöver lägga till den fjärde och inte kan använde pinne tre till återkoppling för PWM signalen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Mkt bra & informativt! Har undrat över detta länge men aldrig kollat upp det.

Tack Jonas!

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Avstängd

Nice något som jag uppskattar. Verkar inte vara många som vet. frågade om detta själv men fick bara skit svar.

Jag har bara 3 pins, kan jag koppla koppla in mina 3 pins med denna, och styra via bios?
https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Utmärkt skola!

Dock hade jag kanske velat se en förklaring till vad som skiljer återkoppling med tre ledare från återkopplingen för PWM; Varför man behöver lägga till den fjärde och inte kan använde pinne tre till återkoppling för PWM signalen.

Förstår inte riktigt din fråga men försöker svara ändå.
De tre första pinnarna på en 4-pinskontakt har samma funktion som på en 3-pinnare. Pinne 3 är upptagen med att rapportera fläktens varvtal till det den är kopplad till. Pinne 4 krävs alltså för att kunna styra den med pwm också.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Nice något som jag uppskattar. Verkar inte vara många som vet. frågade om detta själv men fick bara skit svar.

Jag har bara 3 pins, kan jag koppla koppla in mina 3 pins med denna, och styra via bios?
https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Har du bara 3-pinsfläktar kommer alla sannorlikt snurra på full hastighet med den splittern, då de saknar kretsar för pwm-styrning.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hag:

Har du bara 3-pinsfläktar kommer alla sannorlikt snurra på full hastighet med den splittern, då de saknar kretsar för pwm-styrning.

Men jag kan ju styra mina andra fans via bios som också har 3 pin.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Men jag kan ju styra mina andra fans via bios som också har 3 pin.

Tror det är pga ditt moderkort kan reglera spänningen till fläktuttagen på moderkortet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Men jag kan ju styra mina andra fans via bios som också har 3 pin.

Ja, men då är det förmodligen kopplade till moderkortets fläktkontakter.
Den sladden du länkar tar 12V från en molex och PWM-styrning från moderkortet via en 4-pin kontakt.

Permalänk
Medlem

Pro tip: du kan ta 12V spänning och jorda i 5V. Differansen blir 7V och din 3-pin fläkt går långsammare, helt utan att montera knasiga motstånd!
Och ja, du kan även jorda i 3.3V för att få 8.7V till fläkten.

Permalänk
Medlem

Bra video! Roligt att ni tar upp lite annat än Gfx och nätagg, fortsätt så. Trodde man kunde allt, men fick lära sig lite av SweC idag med!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hag:

Förstår inte riktigt din fråga men försöker svara ändå.
De tre första pinnarna på en 4-pinskontakt har samma funktion som på en 3-pinnare. Pinne 3 är upptagen med att rapportera fläktens varvtal till det den är kopplad till. Pinne 4 krävs alltså för att kunna styra den med pwm också.

Jo, fast det framgår inte så tydligt varför det inte kan göras via strömförsörjnings ledaren direkt med återkopplingen från pinne tre.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, fast det framgår inte så tydligt varför det inte kan göras via strömförsörjnings ledaren direkt med återkopplingen från pinne tre.

Att pwm:a strömmatningen? Det har du i och för sig rätt i.
Det lätta svaret är antagligen finns det en (liten) risk att fläktar som inte är byggda för det skulle kunna ta skada om man pwmade dem direkt på matningen. Vilket (antagligen) gjorde att man lade pwm-signalen på en ny pinne när man gjorde specen. Men det går antagligen utmärkt på de allra flesta fläktar.

Men när jag tänker efter, det krävs dessutom dyrare komponenter om man ska kunna switcha en fläkt som drar en del ström (krävs en transistor el dyl som kan ge/ta mer ström) jämfört med att bara ge en signal på logiknivå. Och iom att en motor är induktiv genererar den en motstämning vid omslag, vilket ger upphov till upp-och urladdningstider. Vill det sig illa pendlar då matningen någonstans under 12v, vilket i sin tur skulle förstöra för varvtalsrapporteringen (pin3) som är en fyrkantsvåg mellan 0 och 12v med variabel frekvens (om jag minns rätt), som då inte kan gå ända upp till 12 v. Så det ger nog en massa följdproblem och är inte så enkelt när jag får fundera en stund...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Tjena! jag har en fan hub som styr 3-pins fläktar bra, men så fort jag stoppar in en 4-pins fläkt så går den på full fräs, vet ni om jag kan på något sätt modda 4-pins fläkten så att den styrs som en vanlig 3-pins?
Tack på förhand.
Fan hub: https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingu1337:

Tjena! jag har en fan hub som styr 3-pins fläktar bra, men så fort jag stoppar in en 4-pins fläkt så går den på full fräs, vet ni om jag kan på något sätt modda 4-pins fläkten så att den styrs som en vanlig 3-pins?
Tack på förhand.
Fan hub: https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

Nä du kan inte modda en 4-pins så den funkar som en 3-pins då 4e pinnen bestämmer farten och är det inget kopplat på den så blir det fullfart.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Nä du kan inte modda en 4-pins så den funkar som en 3-pins då 4e pinnen bestämmer farten och är det inget kopplat på den så blir det fullfart.

Ok tack så mycket för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag har bara 3 pins, kan jag koppla koppla in mina 3 pins med denna, och styra via bios?
https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Nej det kan du inte, för att den hämtar spänningen direkt från nätaggregatet för att inte överbelasta spänningsmatningen på moderkortet.
Det finns dock 3-pin splitters som du kan använda, men du får tänka på att du inte får belasta portarna på moderkortet mer än vad den klarar att leverera. Annars finns risken att du kan bränna fläktkontrollen.

@JonasT: Bra guide, men det finns två saker till som kan behöva nämnas, de är även något sammanlänkade.

1. Bara för att en fläkt har PWM så betyder det inte att man måste använda den funktionen för att styra fläkten. Utan de går även bra att styra genom spänningsreglering om man vill, kan ju vara en lösning ifall man får en tickande fläkt. Det är till exempel så Noctuas LNA och ULNA adaptrar fungerar, sänker drivspänningen för att minska maximala varvtalet.

2. Bara för att uttag på moderkortet har 4-pinnar så betyder det inte att den stödjer PWM. Kanske inte lika vanligt idag, men i början av PWM implementeringen och även på billigare moderkort idag så kan PWM-pinnen vara konstant 5V, det vill säga 100% PWM, vilket kommer göra så att fläkten alltid går i högsta hastigheten utan att kunna regleras med PWM funktionen, dock så går det ju att använda spänningsreglering, men det hänger på moderkortet.
Så det kan vara värt att lusläsa kapitlet om fläktuttagen i moderkortsmanualen innan man köper för att vara säker på att man kan styra fläktarna som man vill/om det är värt att ens köpa PWM fläktar för de uttagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Nej det kan du inte, för att den hämtar spänningen direkt från nätaggregatet för att inte överbelasta spänningsmatningen på moderkortet.
Det finns dock 3-pin splitters som du kan använda, men du får tänka på att du inte får belasta portarna på moderkortet mer än vad den klarar att leverera. Annars finns risken att du kan bränna fläktkontrollen.

Men du har ju en 4 pin som körs via moderkortet :/

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hag:

Att pwm:a strömmatningen? Det har du i och för sig rätt i.
Det lätta svaret är antagligen finns det en (liten) risk att fläktar som inte är byggda för det skulle kunna ta skada om man pwmade dem direkt på matningen. Vilket (antagligen) gjorde att man lade pwm-signalen på en ny pinne när man gjorde specen. Men det går antagligen utmärkt på de allra flesta fläktar.

Men när jag tänker efter, det krävs dessutom dyrare komponenter om man ska kunna switcha en fläkt som drar en del ström (krävs en transistor el dyl som kan ge/ta mer ström) jämfört med att bara ge en signal på logiknivå. Och iom att en motor är induktiv genererar den en motstämning vid omslag, vilket ger upphov till upp-och urladdningstider. Vill det sig illa pendlar då matningen någonstans under 12v, vilket i sin tur skulle förstöra för varvtalsrapporteringen (pin3) som är en fyrkantsvåg mellan 0 och 12v med variabel frekvens (om jag minns rätt), som då inte kan gå ända upp till 12 v. Så det ger nog en massa följdproblem och är inte så enkelt när jag får fundera en stund...

Tackar, funderade vad det var på återkopplingen i "pinne tre" egentligen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pingu1337:

Tjena! jag har en fan hub som styr 3-pins fläktar bra, men så fort jag stoppar in en 4-pins fläkt så går den på full fräs, vet ni om jag kan på något sätt modda 4-pins fläkten så att den styrs som en vanlig 3-pins?
Tack på förhand.
Fan hub: https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

Jag tror att det är bättre om du matar 4-pinsfläkten med en riktig PWM-signal. Ett enkelt sätt är att skaffa en 4-pinssplitter, där ena ändan matar fläkten och den andra matar fläkthubben.
https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@robalm: Den kontakten du kopplar mot moderkortet har bara två ledare, en för PWM och en för att rapportera varvtalssignalen för den första fläkten i kedjan. Spänningen och jord tas från en Molexkontakt som är kopplat direkt mot nätaggregatet.
Det vill säga, att den inte har någon kontakt med spänningsregleringen på moderkortet vilket behövs för att kunna styra en 3-pins fläkt.

Permalänk
Medlem

Försök inte lura mig här!
Det finns uppenbarligen ingen som helst skillnad på styrning mellan 3 och 4-pin. Alla vet ju att en fläkts hastighet styrs av Häxmästaren själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@robalm: Den kontakten du kopplar mot moderkortet har bara två ledare, en för PWM och en för att rapportera varvtalssignalen för den första fläkten i kedjan. Spänningen och jord tas från en Molexkontakt som är kopplat direkt mot nätaggregatet.
Det vill säga, att den inte har någon kontakt med spänningsregleringen på moderkortet vilket behövs för att kunna styra en 3-pins fläkt.

Ok tack.

Då är mitt ända val att köpa 4 st "fan splitters"? (koppla 2 fan till varje fläktuttag på moderkort).
Om det finns att köpa? Verkar inte finnas, hittar bara splitters som delar upp 1 st till 3 pin och 1 st till 2 pin.

Edit: Är det här rätt? https://www.ekwb.com/shop/ek-cable-y-splitter-2-fan-pwm-10cm

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Skönt att få lägga in den kunskapen i bakhuvudet även om man ytligt hade koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Som skillnaden på hur en LED-lampa dimras jämfört med en vanlig hederlig glödlampa då ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Pro tip: du kan ta 12V spänning och jorda i 5V. Differansen blir 7V och din 3-pin fläkt går långsammare, helt utan att montera knasiga motstånd!
Och ja, du kan även jorda i 3.3V för att få 8.7V till fläkten.

Du kan även jorda i -12V för lite extra blås

Disclaimer: tar inget ansvar för döda fläktar..
Edit: Ej heller några brinnande sådanna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra skrivet men tycker du missar lite genom att inte nämna att det fortfarande går att styra en 4 Pins fläkt på samma sätt som en 3 pin. Jag läser det som att du måste använda PWM reglering om du använder 4 pin. Men även om det är att föredra så funkar ju fortfarande spännings styrning.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det kanske finns många som mig där ute(eller är jag unik )
Det är lättare att komma i håg saker när jag vet vad dom betyder.

PWM: PulseWidthModulation, Pulsbreddsmodulering.
Annars var det bra förklarat i artikeln.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Moderna chassifläktar snurrar ändå med så låga varv så brukar inte ändra. Annat var det när 80mm var standard då lät de högt. 120mm eller mer har varit standard rätt länge nu dock och de behöver ju inte snurra så fort för att flytta samma luftmängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja men då lärde man sig något nytt idag då! Inte reflekterat över detta innan direkt men kul att lära sig ngt nytt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |