ADSL försvinner, finns inget fiber. Mobilt bredband?

Permalänk

ADSL försvinner, finns inget fiber. Mobilt bredband?

Hej!

Bor i hyreslägenhet där jag haft ADSL och varit mycket nöjd med det. Fick nyligen brev om att Telia lägger ner "kopparnätet" och att min ADSL-leverantör därför säger upp avtalet. Har tidigare varit på hyresvärden om att ansluta sig till fibernätet men inte fått något gehör där. Så det kan man nog inte hoppas på.

Som jag ser det verkar det enda återstående alternativet vara mobilt bredband. Hade verkligen hoppats på att slippa det då det innebär begränsningar i datatrafiken. Kollar rätt mycket Netflix, YouTube osv. Vet inte hur långt man kommer på de abonnemangen med störst datamängd typ 400 Gb/månad. Finns det några andra alternativ eller är det detta jag får satsa på?

Om jag satsar på det här, ska jag köpa en 4g-router med SIM-kortsplats? Är det smidigast om jag vill ha ett wifi via router som jag haft innan? Vill ju kunna surfa både från dator, mobil och att tv:n ska ha tillgång till wifi:t. Bor på bottenvåningen. Går det att koppla nån extern antenn för att förstärka signalen utan att göra hål i väggen eller liknande?

Tack på förhand för all info.

Permalänk
Medlem

https://www.telia.se/privat/aktuellt/framtidensnat-privat

Gäller väl främst de som inte har något annat alternativ. Bor du i ett hyreshus i en tätort finns ju fiber egentligen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

https://www.telia.se/privat/aktuellt/framtidensnat-privat

Gäller väl främst de som inte har något annat alternativ. Bor du i ett hyreshus i en tätort finns ju fiber egentligen.

509:- i månaden... Snacka om att verkligen suga up sista droppen ur de som inte kan ha fiber...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

509:- i månaden... Snacka om att verkligen suga up sista droppen ur de som inte kan ha fiber...

Ja eller så kan man se det som att iaf. EN operatör ser till att erbjuda ett rimligt alternativ. Ingen annan erbjuder detta.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

509:- i månaden... Snacka om att verkligen suga up sista droppen ur de som inte kan ha fiber...

Självklart, men VDSL2 kostar ju lika mycket i princip och det är obegränsat så det är +/- noll. Tele2 har väl dock erbjudande om 800 GB/m nu. Så du kan välja mellan 800 GB för 449 kr eller obegränsat för 509 kr. Normalt sett har Telia gräns på 100 GB.

Edit: Med "dubbel surf" bara fram till 30 juni var inte Tele2s erbjudande mycket värt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Självklart, men VDSL2 kostar ju lika mycket i princip och det är obegränsat så det är +/- noll. Tele2 har väl dock erbjudande om 800 GB/m nu. Så du kan välja mellan 800 GB för 449 kr eller obegränsat för 509 kr. Normalt sett har Telia gräns på 100 GB.

Och ändå är det inte jämförbart. Tele2, Telenor etc. har helt andra krav på begränsningar. Ej garanterat publik IP. Och 800GB gäller bara 1-2 månader framåt. Sedan är det 400 GB igen.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

I den här frågan, gällande när det inte finns alternativ till fasta bredband, så är Telia de enda som ger konsumenten ett alternativ. Inte ens i de fall när en operatör lägger ner sitt ADSL, så erbjuder dessa ett alternativ med fri trafik i sina egna mobilnät.

Som TS själv skriver. Kopparnätet (Telias) försvinner på platsen. TS ADSL-leverantör kan då inte leverera ADSL längre. Dessa hyr kopparkabel, plats i station, kapacitet fram osv. av Telia. Och när dom inte får hyra in sig på Telias nät eftersom det läggs ner, så vill man inte ens ge sin egna kund ett schysst alternativ. Man säger bara rakt upp och ner - vi kan inte hyra in oss billigt på annans infrastruktur längre. Därför är du inte värdefull för oss som kund. Hej då.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Kompisen kör mobilabonnemanget unlimited hos tele2.
Fria samtal och sms,fri surf för 499kr.
Han fick även med ett tvillingkort till sin router hemma.

Permalänk
Medlem

@laledan: samma här funkar galant

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inaktiv

@laledan Samma, fixat studentrabatt och grupprabatt också så betalar bara 249kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Och ändå är det inte jämförbart. Tele2, Telenor etc. har helt andra krav på begränsningar. Ej garanterat publik IP. Och 800GB gäller bara 1-2 månader framåt. Sedan är det 400 GB igen.

Var dubbel surf för så kort tid? Se att det var till 30 juni nu, då går det ju bort direkt. 400 GB förbrukas snabbt, Telenors 200 ännu snabbare.

Permalänk
Medlem

Både Telenor och Tele2 erbjuder mobilabonnemang med obegränsad surf.
Skaffa ett av dessa med extra simkort.
Dessa kostar ungefär lika mycket som Telias "erbjudande" men blir ju totalt sett billigare eftersom man får ett mobilabonnemang på köpet.
Telenor har dessutom familjeabonnemang som delar på samma surfpott.

Har ett från Telenor med 3 telefoner, 2 paddor och en router för sommarstugan som delar på samma obegränsade pott.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Både Telenor och Tele2 erbjuder mobilabonnemang med obegränsad surf.
Skaffa ett av dessa med extra simkort.
Dessa kostar ungefär lika mycket som Telias "erbjudande" men blir ju totalt sett billigare eftersom man får ett mobilabonnemang på köpet.
Telenor har dessutom familjeabonnemang som delar på samma surfpott.

Har ett från Telenor med 3 telefoner, 2 paddor och en router för sommarstugan som delar på samma obegränsade pott.

Inte riktigt obegränsat hos Telenor utan du har 20 GB som du kan använda om dagen och tar de slut måste du skicka ett sms så får man 20 GB till att använda.
Min bror körde med detta men då han har Xbox One och laddar ner spel ibland så var ju inte de vettigt. Skicka sms varje gång man behöver mer när det ska vara obegränsat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk

Det blandas äpplen och päron. Vare sig Tele2 eller Telenor har ett abonnemang som är för obegränsad surf i en mobilrouter. Extrakorten är enligt avtalen för att sätta i t.ex. en surfplatta. Vid överdriven surf har dom rätt att begränsa hastighet och volym kraftigt. Och eftersom tanken är att extrakortet ska sitta i en surfplatta eller liknande, så är ett kort i en router som delar ut till ett helt hushåll, ganska rejält mycket mer datavolym än datavolymen som en enskild surfplatta genererar.

De datakort ni nämner är de som finns som tillval under mobiltelefoni. Inte under mobila bredband. Jag pratade flera gånger med Tele2s kundtjänst förra året, då jag var intresserad av en sådan lösning. Dom upprepade bara att det man gör om man tar ett extrakort och sätter i en mobilrouter för att kringgå att teckna ett mobilt bredband, är något man gör på egen risk.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Vi bor ute på landet och har haft samma problem och har sedan kopparlinan klipptes i höstas kört på Telias mobila bredband. De hade två alternativ om jag inte minns fel, 20 / 80 Mbit/s och skilde mycket lite mellan alternativen så gick utan tvivel på det dyrare. Beroende på tiden på dagen har vi faktiskt nått upp till 75-80 Mbit/s men endast någon enstaka gång, brukar ligga runt 40 men kan droppa ner till strax under 10 under mycket belastade tillfällen (typ helgdag runt 18).

Positivt överraskad med tanke på att vi bor på landet, fördröjningen / latensen är överlag minst lika bra som vi hade på vårt gamla ADSL. Jag antar att du borde få en bättre erfarenhet än oss om du bor i en mer tätbefolkad ort. Så rekommenderar Telias men kan ej säga hur de står sig gentemot övriga alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem

Hej,

Om du har Telia på din mobila telefoni kan du göra tillägg för mobilt bredband men med en fast installationspunkt. Du får då hem en 4g-router, SIM, och nätet fungerar bara på den plats där du väljer att det ska fungera.

Brorsan sitter i samma sits som dig och jag var skeptiskt till en början men med obegränsad surf och att han plockar ut cirka 70/70 så fungerar det bra.

Permalänk

Har du möjlighet till Internet via kabel tv? Comhem erbjuder detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

https://www.telia.se/privat/aktuellt/framtidensnat-privat

Gäller väl främst de som inte har något annat alternativ. Bor du i ett hyreshus i en tätort finns ju fiber egentligen.

Ska tipsa min moster om detta då hon lever i fiberlöstland. Så tack så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borihyrehus:

Hej!

Bor i hyreslägenhet där jag haft ADSL och varit mycket nöjd med det. Fick nyligen brev om att Telia lägger ner "kopparnätet" och att min ADSL-leverantör därför säger upp avtalet. Har tidigare varit på hyresvärden om att ansluta sig till fibernätet men inte fått något gehör där. Så det kan man nog inte hoppas på.

Som jag ser det verkar det enda återstående alternativet vara mobilt bredband. Hade verkligen hoppats på att slippa det då det innebär begränsningar i datatrafiken. Kollar rätt mycket Netflix, YouTube osv. Vet inte hur långt man kommer på de abonnemangen med störst datamängd typ 400 Gb/månad. Finns det några andra alternativ eller är det detta jag får satsa på?

Om jag satsar på det här, ska jag köpa en 4g-router med SIM-kortsplats? Är det smidigast om jag vill ha ett wifi via router som jag haft innan? Vill ju kunna surfa både från dator, mobil och att tv:n ska ha tillgång till wifi:t. Bor på bottenvåningen. Går det att koppla nån extern antenn för att förstärka signalen utan att göra hål i väggen eller liknande?

Tack på förhand för all info.

Om du bara kan köra mobilt så rekommenderar jag att byta ditt mobilabonnemang till Tele2 Unlimited med obegränsad surf. Skaffa sedan ett data kort genom dem och stoppa in det i en 4G router. Då får du obegränsad surf genom mobilabonnemanget in i bredbandet med. Sen kan du ansluta dig till någon Unlimited grupp som drar ner priset från 499 till 349 kr/mån.

Så fri surf på mobil + bredband o fria samtal/sms för 349 kr/mån är det bästa man kan skaffa. Tror datakort kostar 99 kr/mån men blir iaf billigaste utan cap.

Telenor har också fri surf på ett abonnemang men vet ej om de har datakort och kan erbjuda rabatt på det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag har haft Tele2 unlimited sen dom lanserade det, använder nog runt 800GB/månad och har inte fått något klagomål från tele2.

För att komma runt begränsningen på 20GB/dag har jag ställt in appen Tasker på att skicka ett SMS för att fylla på 00:15 på morgonen och varje gång jag får ett SMS som innehåller ordet "TOPUP" (kan ha två topups lagrade samtidigt så tappar man aldrig uppkopplingen)

Tele2 skriver till och med på sin hemsida att man kan använda datakorten i en router:
"Router – Surfa som du vill, på språng eller hemma, med mobilrouter eller stationär 4G-router."
https://www.tele2.se/support/befintlig-kund/abonnemang/datako...

Jag får dessutom en publik IP med datakortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Telias mobila bredband kostar 499 (509 med telefon). Helt obegränas och upp till 300Mbit. Jag får ut runt 100Mbit utan antenn (endast routern man får med).
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Medlem

Är det ett comhem hus 2 kan du få internet genom kabel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det ett comhem hus 2 kan du få internet genom kabel

Skickades från m.sweclockers.com

Ja exakt, men han bor i en lägenhet. Oftast har lägenheter comhem kabel.

Permalänk
Medlem

TS har inte loggat in sedan han skapade tråden.

Hade han haft internet via kabeltv (från exempelvis Telenor, Seths eller Comhem) hade han inte haft någon anledning att skapa tråden eller ens haft DSL innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftWotblitz:

Ja exakt, men han bor i en lägenhet. Oftast har lägenheter comhem kabel.

Menade lägenthets hus undrar hur 2 an kom in i min mening, inget jag noterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av MinecraftWotblitz:

Ja exakt, men han bor i en lägenhet. Oftast har lägenheter comhem kabel.

Nej?

beror nog på var du bor men här omkring är det inte speciellt vanligt och har personligen aldrig äns stött på någon med comhemkabel.

(förutom här på forumet)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nej?

beror nog på var du bor men här omkring är det inte speciellt vanligt och har personligen aldrig äns stött på någon med comhemkabel.

(förutom här på forumet)

På den lägenheten jag bodde på kom nån och installerade kabel tv för några år sen. Dock fungerar den endast med comhem.

Skickades från m.sweclockers.com