Vad tränar du? [Balansera privat och jobbet]

Permalänk
Medlem

Vad tränar du? [Balansera privat och jobbet]

Som trådens rubrik frågar; Vad tränar du för att skapa balans mellan yrkeslivet och ditt privatliv? Vad är det som för dig berikar fritiden?

Jag t.ex. har småbarnsfamilj med två barn, och jobbar inom vården. Dom senaste fyra åren så har hela mitt liv gått mellan dessa två åtaganden och inte haft någon fritid öht. Det har jag nu åtgärdat igenom att börja träna aikido som jag har haft uppehåll ifrån dom senaste 8 åren.

Det är för övrigt inte en fråga som enbart vänder sig till föräldrar

Uppvisning

Dold text
Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen bara ett barn, men för att hinna med någon form av träning så cyklar jag till jobbet med lite omvägar. Jag försöker att cykla minst 15 mil i veckan men helst det dubbla. Det är både roligt och jag sparar pengar på att inte betala för pendling.

Permalänk
Medlem

Har det här i planeringen med målsättningen att få ihop minst tre av dem varje vecka.
Har min dotter varannan vecka, men samma mål när hon är hos sin mamma.

Måndag: Har möjlighet att simma på lunchen på jobbet.
Tisdag: Jogga medans dottern har fotbollsträning.
Onsdag: Simma i lokala simhallen medans dottern är med mina föräldrar och syster.
Torsdag: Jogga medans dottern har fotbollsträning.
Fredag: Gym / pass på lunchen på jobbet.

Försöker bli golfare också, har gått dåligt såhär långt i år men nu ska bli skärpning nu när vädret blir bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har tre barn i småbarnsåldern (den äldsta är 5 år) så fritid finns det inte speciellt mycket av just nu. Tidigare tränade jag löpning på kvällarna när sambon nattade barnen, men sedan tredje ungen föddes går det inte riktigt att natta alla tre samtidigt då dom har lite olika tider/behov, så nu styrketränar jag tre dagar i veckan före jobbet (brukar vara där strax före kl 6, så hinner jag till jobbet i rimlig tid).

Permalänk
Medlem

2 barn hemma i skolåldern är.
Har tränat allt möjligt, har även löpband och boxningssäck och vikter hemma.
Tränar regelbundet 2ggr i veckan jujutsu.
Ledsnat på att lyfta skrot för nått år sen så vikterna hemma ligger mest

EDIT. Glömde skriva att jag cyklar året runt till jobbet 1,5 mil så jag tycker min kondis är hyffsad för att väga 100kg+
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tar en löprunda varje dag och drar sedan och simmar lite. Jag har turen att ha en pool 30 sekunder från huset som nästan alltid är tom, så det kan vara riktigt avslappnande. Lätt att anpassa till familjen eftersom jag i princip kan göra det närsomhelst.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag tar en löprunda varje dag och drar sedan och simmar lite. Jag har turen att ha en pool 30 sekunder från huset som nästan alltid är tom, så det kan vara riktigt avslappnande. Lätt att anpassa till familjen eftersom jag i princip kan göra det närsomhelst.

Fri tillgång? Riktigt nice på sommaren, särskilt sommrar som den förra. Jag hade kunnat gå i krig för att ha så nära till svalka

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv

Lyfter vikter 2 till 3 gånger per vecka (kör helkropps pass) så jag slipper spendera 6-7 dagar i veckan på gymmet.

Går eller springer ibland när det är gött väder.

Studerar och jobbar så försöker kombinera

Permalänk
Medlem

Går till och från jobbet varje dag vilket är ca 3km. Sedan tar jag 1-2km lunchpromenad och 1-2km kvällspromenad innan jag lägger mig. Springer även ca 2-3 gånger i veckan mellan 5-15km per session. Blir oftast lite mer löpning nu när det fina vädret är här. Har tillgång till fin skog där jag bor så gillar att vara ute.

Har gymmat tidigare men blev less på det, står inte ut med folk på gym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Fri tillgång? Riktigt nice på sommaren, särskilt sommrar som den förra. Jag hade kunnat gå i krig för att ha så nära till svalka

Yes. Bor i en "gated community" där vi är några hus som delar på en fin pool. De flesta använder den dock inte.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag lägger en timme två dagar i veckan på blandad styrketräning (mest för att stärka rygg) och konditionsträning i form av löpband och crosstrainer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brukade klättra väldigt mycket topprep när jag var yngre men sedan hamnade jag utomlands i ett år utan tillgång till vägg så då blev det ett långt uppehåll som fortsatte även när jag kom hem, nu har jag flyttat utomlands igen till ett ställe med väldigt fina boulderhallar så nu har det dragit igång igen. Utöver det simmar jag när tillfälle ges, oftast 1-2 gånger i veckan.

Permalänk
Medlem

Cyklar, jobbpendling, nöje och "träning" i ett paket. Slipper dessutom ha en bil, så jag kan lägga pengar på roligare saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En vanlig vecka kan vara:
3x BJJ
2x Judo
5x 30-60min Yoga
Sen cyklar jag 12km till jobbet och försöker även komma igång med att springa, så det blir några enstaka km i veckan.

Skrivet av Molotov:

Tränar regelbundet 2ggr i veckan jujutsu.

Oss

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Hedersmedlem

Landsvägscykling, golf, padel och löpning blir min huvudsakliga träning. Brukar bli 2-3 pass cykling/löpning i veckan + minst 2 rundor golf under de snöfria delarna av året. Sen blir det Padel lite då och då men kompisar och kollegor.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Löpning (6-10km) 2-3 gånger i veckan. Gymning sporadiskt, mest en social grej. Padel 1-2 ggr i veckan och veteranhockey 1-2 gånger i veckan. Brukar träna efter vad som känns kul för dagen.

Permalänk
Medlem

Har själv två barn och fått lösa det med morgonträning.
Går upp 05:30, och går antingen till gymmet 3 min bort eller går ut på en powerwalk 45 min. Är hemma igen ca 06:45 då jag väcker äldsta barnet, om han inte redan är vaken. Sedan kör vi typ 07:10 så är jag på jobb lagom till 07:30.
Nackdelen är att jag är helt slut kl. 21 och går då och lägger mig.

Permalänk

Måndag: Instruerar Defendo 1.5 timme och deltar så mycket jag kan i den fysiska biten.
Tisdag: Tid med familjen.
Onsdag: Instruerar Defendo 1.5 timme, samma som måndagen.
Torsdag: Har förmånen att få instruera självförsvar ( Ju-Jutsu Kai, Defendo och Krav Maga) på jobbet med eleverna för att efter jobbet umgås med familjen.
Fredag: Mystid med familjen.
Lördag och söndag är det familj, hem, vänner, bilar och hus som gäller.

Under våren/sommaren/hösten blir det att ta fram Flexen och polera bilar igen.
Det är min största hobby och dessutom avstressande.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Avstängd

Kort och gott.

Cardio och magrutorna samt rygg alla dagar i veckan ~50min. Ingen vila i passen.

Cyklar en hel del också.

Lyfter skrot då och då, kanske tar lördag och söndag en gång i månaden för detta..maxar vikterna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tränar med frugan 1 gång i veckan på friskis, dansar ibland (går just nu Tangokurs) men det jag tränar seriöst är Karate wado ruy. Tyvärr har jag åkt på en stygg hälsporre och senknuta på vänster fot så jag pausar lite.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Gymmar eller är ute och springer med sambon varje vardag med start kl. 05:00. Tog ett tag innan man vande sig vid att kliva upp halv 5, men det är värt det!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Gym med fokus på styrkelyft ~5 ggr i veckan, vissa pass byts ut mot inomhusklättring och nån gång då och då blir det Padel eller annan racketsport alternativt löpning.

Klättring kan jag verkligen rekommendera, brukar vara en hit speciellt bland IT-folk/datornördar eftersom det är en form av fysisk problemlösning. Det har exploderat på senare år så finns klättercenter i de flesta större städer.

Permalänk

Gym två gånger i veckan och löpning, jag springer i genomsnitt ca 30-35 km per vecka samt cyklar till jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

å innebandy, ibland cykling till krogen/bussen å ibland Bmx

Permalänk
Medlem

Känns som väldigt mycket tränande här fast det är ett "datorforum"
Jag undrar hur vissa har tid att träna så mycket, speciellt om man har familj, arbete och kanske en hobby som "dator" och en träning inte är i form av en elitsatsning i sporten/idrotten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Kilona och blodtrycket drog iväg och i december 2018 insåg jag att nu måste jag göra något så förutom att styra om kosten till hemlagat och inget godis förutom på helgerna så tränar jag allt.

Jag ser allt som ett träningspass, 3 km speedwalk/jogg till bussen varje dag (bilen får stå), skurning en gång i veckan med lite armhävningar/situps/ryggups, promenera till affären, trappa istället för hiss etc.

Nu efter 4 månader börjar jag se resultat, blodtrycket har gått ner rejält, kilona också :D. Sen är hemlagat utan halv eller helfabrikat riktigt gott, godare än skitpizzorna och den andra skitkräpmaten som serveras i umeå och man vet vad man stoppar i sig, gör man matbackar så känns det värt besväret.

Var till Sundsvall för 2 veckor och åt en pizza på norrlandskällaren som var mega-god, färska ingredienser, god ost sen kändes det inte som cement i magen efteråt heller så godaste pizzan i Umeå finns i Sundsvall

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

Hur skall ni kunna bli tjocka och runda som ni håller på?! Jag går till och från bilen när jag skall åka till och från jobbet Sedan tvingar min kära fru ut mig på promenader i bland och så spelar jag badminton en gång i veckan. Jag lyckas dock gå upp i vikt trots dessa störningar i mitt slappande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som väldigt mycket tränande här fast det är ett "datorforum"
Jag undrar hur vissa har tid att träna så mycket, speciellt om man har familj, arbete och kanske en hobby som "dator" och en träning inte är i form av en elitsatsning i sporten/idrotten

Skickades från m.sweclockers.com

Har man allt från 5 minuter till en timme ledigt under en dag så är det ett ypperligt tillfälle att träna. Armhävningar, situps, kanske lite spring i trappan - vad som helst. Sätt väckarklockan till en halvtimme eller en timme tidigare än man annars brukar vakna och ut och spring t.ex.!

Skrivet av videopac:

Hur skall ni kunna bli tjocka och runda som ni håller på?! Jag går till och från bilen när jag skall åka till och från jobbet Sedan tvingar min kära fru ut mig på promenader i bland och så spelar jag badminton en gång i veckan. Jag lyckas dock gå upp i vikt trots dessa störningar i mitt slappande!

Är input (kalorier i munnen) > output (förbränning av kalorier) så går man tyvärr upp i vikt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Simmar 35 min 2ggr i veckan, går i snitt 3-10 km varje arbetsdag, och gör sporadiska ryck med viktfri träning hemma. Går i trappor istället för att ta hissen, öppnar dörrar istället för att trycka på dörröppnaren eller gå genom "snurran" in till affärer.
Det som händer sällan men som är kul är att vandra i fjäll och skog eller åka skidor uppför eller utför.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Med ett "gäng" kids varannan vecka hinner jag inte med någon träning utan får köra ökad belastning den veckan dom är hos sin mamma, jag har tillgång till gym på mitt jobb men f* f*n vad svårt det är att motivera sig att stanna kvar på jobbet efter arbetad tid eller ännu värre, åka dit tidigare för att svinga skrot.
Jag har sen fem års ålder spelat fotboll, allt från div 6 till div 3 men nu när barnen har blivit så stora att dom själva har egna träningar kan man ju inte "välja" sin egen träning framför deras, men försöker få in 2 golfrundor i veckan och spelar så mycket padel det bara går, gärna sent på kvällen då det är svårt att få tider på "primetime".

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.