Rykte: Red Dead Redemption 2 för PC avtäcks i april – blir exklusivt för Epic Games Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Verkar vara falsk läcka:

https://twitter.com/Yan2295/status/1114701836525740032?s=09

Bra att höra i så fall.

Missförstå mig inte, hade varit kul med Super Mario Odyssey på PC,

MEN ABSOLUT INTE PÅ EPIC GAMES LAUNCHER!

Fan vad segt lätt att hoppa på hypetåget, tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Allt?

Kan lägga in den där bilden som jämför plattform. Men det lär nog gå över huvudet på flera här.

Förstår inte varför folk här är FÖR plattformsexklusiviteter.

FÖR är jag väl inte. Det är väl mer att det är upp till Epic om de vill göra så. Windows är utformat så att det går att göra så. Om man ska gnälla på någon så är det väl Microsoft som inte ordnar upp Windows så det inte är vilda västern för utvecklarna.

Varför finns inte Origin, Uplay, GoG Galaxy, Epic Games Store på Xbox? För att det är en usel användarupplevelse. Så varför finns det på PC?

Varför gillar folk Steam? För att det är ett enda, samlat ställe därifrån du kan starta dina spel. Precis som PSN och Xbox Live på konsolerna. Funktionen som Steam erbjuder borde vara inbyggd i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fan vad segt lätt att hoppa på hypetåget, tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Spelet lär säkerligen komma till PC, men Epic-exklusiviteten och möjligtvis datumet var fake verkar det som.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att dom ska släppa första på pc, så det är nog ingen risk att dom släpper det på pc.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

@Scirocco: Det går att spela första på PC nu. Har själv lirat det lite. Men det kräver en kraftfull cpu.
Googla xenia.

Det faktiskt fint i 1080p. Den lilla bumpen i upplösning gör stor skillnad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Har svårt att förstå problematiken med olika spelbutiker, det ända obekväma skulle ju vara om man går in i klienten varje gång man startar ett spel men det går ju alltid att skapa en genväg på skrivbordet så spelar ju inte butiken någon roll eller har jag missat något, själv tycker jag den här vreden bland gamers är något lätt överdrivet.
Konkurrens är ju bra, om bara Steam skulle finnas har de ju monopol och kan ta hur mycket de vill.
Sedan visar det sig väl om Epic store klarar att hålla denna nivå eller om de i längden går back när fler använder tjänsten, det kostar att ha servrar också nämligen

Vilken konkurrens? Det går ju bara köpa på ett ställe - på vilket sätt är det konkurrens?
Exklusivitet är ju ett monopol. Är monopol konkurrens nu?

Skrivet av Orisons:

Är det inte intressant? Att många som har en helt annan uppfattning när det kommer till nästan alla andra affärsområden, är så emot att Steam får konkurrens?
Tror inte många på forumet skulle hurra om Amazon tog över 100% av elektronikförsäljningen i Sverige, men om det gäller spel är det tydligen att föredra?
Klart att Epics launcher är sämre än Steam, den har varit ute i ett år. När kom Steam? 2003?
Det är på tiden att någon gav Valve lite motstånd, inte säker på att det är Epic men jag är beredd att ge varje utmanare en chans om det kan leda till mer pengar till utvecklare eller billigare spel till folket.
Att klaga på att spel är exklusiva till en launcher är som att klaga på att Halo är exklusivt till Xbox. Eller det borde ju egentligen vara värre, då det enda en pc spelare behöver göra är att installera ett gratis program, inte köpa en konsol för flera tusen.....

"Om det kan leda till [...] billigare spel till folket."
Det verkar ju inte troligt, då det inte har hänt trots att utgivarna har full förmåga att göra det redan idag.

Steam tar 30%, Epic tar 12%. Så varför sänks priserna vanligtvis inte när de går över från Steam till Epic?

Jo, därför att de inte har någon anledning till att göra det, på grund av det tillfälliga monopolet som exklusivitet innebär.
Så varför i hela friden skulle de sänka priset om de inte har någon konkurrens? Exklusivitet eliminerar ju konkurrens.

Utgivarnas ovilja att sänka priset är således fullt förståelig, men det är tröttsamt att det ska tjatas om hur bra detta blir för kunderna samtidigt som kunderna inte får mer än förhoppningen att utgivarna i framtiden kan finna barmhärtigheten att sänka priset aningen.

Utan exklusivitet så hade utgivarna möjligtvis sänkt priserna på Epic i hopp om att locka fler kunder dit.
Om någonting kostar 500kr så tar Steam 150kr, eller Epic 60kr av det, en skillnad på 90kr.

Så de kan mycket väl sänka priset på Epic store till 450 och fortfarande få in 46kr mer per exemplar där än vid Steam.
Detta hade ju varit den 'konkurrensen' som så fritt hyllas i denna tråden.

Skrivet av oscar_p:

Är inte konkurrens bra?

Epic Games Launcher släpptes 2018 och Steam släpptes 2003, är det konstigt att Steam hunnit mogna under åren och på så sätt fått bra funktioner o.s.v. Är ingen expert, men har svårt att tro att Steam var fantastiskt bra när det släpptes. Det krävs tid för en programvara att utvecklas. Tycker personligen att det hade varit katastrof om Steam hade haft ensamt monopol på marknaden, konkurrens föder utveckling!

Tycker alla som gillar denna så-kallade 'konkurrensen' ska föreställa sig Steams ingång i detta exklusivitets-kriget.
Att Steam börjar 'konkurrera' med denna underbara konkurrensframbringande exklusiviteten som hyllas i denna tråden.

Jag tycker det vore fördrövligt, då jag tycker det är metoden i sig som är felet.
Är inte så förtjust i tankesättet 'metoden spelar ingen roll, bara resultatet' heller.
Idén att det är 'rätt' för en part att göra något men 'fel' för en annan part - är inte detta hyckleri i högsta grad?

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det går trimma hästarna genom ini-parametrar..
Jag har spelet till PS4, det är väl okej. Men jag hade ej tålamod att rida så sakta.
Visst det är verklighetstroget, men jag känner det som att spela farming simulator i realtid, man sår på hösten, sedan väntar 10 månader för att skörda..

Permalänk

Hur är det "konkurrens" att spel släpps exklusivt till en plattform?

Konkurrens hade varit om det släppts på flera plattformar så att priset för oss blir lägre.

Permalänk
Medlem

Jag är mer benägen att skippa spel som envisas använda steams multiplayer-lobby/friendlist system vilket senaste månaderna varigt hur instabilt som helst.

Varje gång man dragit igång GenerationZero eller Vermintide II o ska joina en polare så får jag eller någon av mina vänner problem, kan inte joina/ser inte online osv osv skärpning steam, och utvecklare snälla gör era egna multiplayer lobby system steams suger!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nilossolin:

Hur är det "konkurrens" att spel släpps exklusivt till en plattform?

Konkurrens hade varit om det släppts på flera plattformar så att priset för oss blir lägre.

Eh....nä, inte riktigt så det funkar, nej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nilossolin:

Hur är det "konkurrens" att spel släpps exklusivt till en plattform?

Konkurrens hade varit om det släppts på flera plattformar så att priset för oss blir lägre.

Exklusivitet är sällan bra, för oss konsumenter.

Dock kan man ju också vända på problematiken. Exempelvis Sekiro och Generation Zero är Steam-exklusiva. De har inte släppts för någon annan (PC-)klient. I slutändan är det utgivare och utvecklare som bestämmer vart de vill ha sina spel. Alla involverade parter har saker på sina listor att förbättra.

För övrigt är jag för GOG. Fattas en del, främst, Steam-eklusiva spel för mig där i dagsläget, annars ger den klienten/tjänsten nästan allt jag faktiskt vill ha. Övriga klienter lämnar alla en del att önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fy fan vad guld om det stämmer. <3

Vad är detta om trojaner?? Jag har tydligen missat något här.

Folk har fått för sig att Epic Launchern har malware och trojaner i sig ifrån en Reddit post, japp folk tar Reddit post som 100% trovärdiga källor dessa tider.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sando:

Vad exakt är problemet med epics launcher?

Skickades från m.sweclockers.com

Försökte reda ut det här
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1554039-varfor-denna-r...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Mitt stora problem är att Steam supportar Linux riktigt bra medan Epic redan har gått ut och sagt att de inte tänker stöda Linux alls.
Nu när linuxstödet bland spel äntligen börjar materialiseras så skall det komma en aktör som inte bryr sig om användarna utan bara vill tjäna pengar.

De flesta spel jag spelar kan jag spela direkt i Linux, det är väldigt få jag behöver sparka igång Windows VM'et för att spela, men det jobbar ju Epic väldigt hårt för att spoilera. De spel som inte får nativestöd kan oftast spelas med Steams egna Wine-branch Proton.

Steams workshop är något som man inte får någon annanstans, den fungerar även fint i Linux.
Dessutom hjälper Steam till med drivare och programutveckling till linux.

Det är tråkigt att det skall börja backa nu när Linux kommit så långt.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem

Om den här skiten skall fortsätta kommer jag nog att skaffa mig en konsol istället. Då Streaming och annat skräp är runt hörnet blir det bara att ta och bita i det sura äpplet, skapa lite lätt fanboyism för ett märke och säga allt allt annat är skit och vara nöjd med sitt val. Orka mecka med olika avtal och kissalångttävlingar på PC också. Var ju én av anledningarna varför man undvek konsol till att börja med...

Permalänk
Medlem

@Illunwe: Bra inlägg!
Tyckte du svarade bra de det mesta så jag kan sitta och njuta av kaffet istället för att bli upprörd! Tack!

Permalänk

Tänkte nästan det var 1 April idag, sen kollade jag kalendern...

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan hoppa såna här gudomliga spel bara för att det är via en annan launcher. Du köper spelet, installerar det, dubbelklickar på genvägen på skrivbordet och spelar spelet. Varför är launchern sån big deal egentligen?

Jag tycker som många andra att Epic är bara en till onödig launcher men att skippa spel bara för det är ju överdrivet tycker jag. Spelet är ju viktigare än launchern....

Permalänk
Medlem

Tycker att det har spårat ur med Att hata epic gamestore. Vad är problemet? OH nej en launcher till.
Om du alltid vill handla på ett ställe. Men helt plötsligt finns just det du Vill ha i en annan butik. Väljer du då att klaga, gnälla och skita i att köpa det?
Är ganska enkelt. Man kan inte handla ny volvo hos en mercedes handlare. Skall man börja hata mercedes för det?
Epic är nya och tycker det är kul att utvecklarna får en större del av kakan. Ökad konkurrens brukar oftast gynna kunden. Titta hur det är på cpu marknaden.
Lite surt om man nu föredrar steam men spelet inte finns där. Origin har monopol på ea spel. Hatar vi Origin också nu då?
Fjantiga argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorktopp:

Fattar inte hur folk kan hoppa såna här gudomliga spel bara för att det är via en annan launcher. Du köper spelet, installerar det, dubbelklickar på genvägen på skrivbordet och spelar spelet. Varför är launchern sån big deal egentligen?

Jag tycker som många andra att Epic är bara en till onödig launcher men att skippa spel bara för det är ju överdrivet tycker jag. Spelet är ju viktigare än launchern....

Om man vill rangordna saker enligt deras 'viktighet' så beror det helt på vad man värderar, vilket är individuellt.
Om en launcher endast är som du säger så är spelet självklart viktigare för mig.

Men mestadels av diskussionen handlar om de saker som launchern gör och innebär utöver det du nämner.
Såsom exklusiviteterna, minskande stöd för linux, workshop för mods vilket ger otroligt mervärde för moddbara spel, äganderätt då om man blir 'bannad' av någon anledning så verkar man förlora tillgång till hela sitt konto, konsumentsupport i form av refunds och dylikt vilket verkar vara bristfälligt, konsumentsäkerhet då man hört en massa om hur människor blir 'hackade' efter att de börjat använda Epic och där Epic nämnvärt vägrat återbetala köp som skett under tiden som någon annan har gjort intrång i ens konto, samt launcherns tveksamma beteende när den rotar igenom ens dator.

Exklusiviteterna och prat om hur 'bra' detta är för kunderna har jag gått igenom tidigare.

Minskande stöd för linux togs upp straxt ovanför din kommentar här.

Workshop tycker jag är nämnvärt för att det har gett mig otroligt mycket mer rolig speltid i många spel jag gillar.
Såsom Europa Universalis IV, Stellaris, Crusader Kings II, Slay the Spire, Civilization 5, och många fler.
Jag blev förvånad när jag fick reda på det, men det finns mods för helt nya karaktärer, zoner, monster, etc till Slay the Spire.
Finns ett par riktigt bra mods däri som är värt en titt.

Sedan verkar det som att bans låser ut en från launchern, så man inte längre har tillgång till ens bibliotek.
Om launchern innebär att man kan bli av med spelet man köpt så kan man tycka att launchern är rätt så viktig.

Dessa är alltså några exempel på anledningar till den ...skepsis mot Epic launchern som återfinns i dessa trådar.

Permalänk
Medlem

@Illunwe: Du har rätt i mycket du skriver, men jag har ändå svårt att se hur den situation du beskriver skulle vara sämre än om Steam hade 99-100% av marknaden, vilket just nu verkar vara det realistiska alternativet.

Visst exklusivitet är inte optimalt men det är bättre än att en spelare kontrollerar hela marknaden, dessutom kan väl konkurrensen om exklusivitet (mellan spelproducenterna och Steam/Epic/Uplay mfl) leda till att det blir mera pengar till spelskapare, dessutom kan det väl uppstå en situation liknande facebook där antalet användare påverkar var man vill släppa spelet. Ett sätt att locka användare är ju att ha lägre priser än konkurrensen.
Men det är ju bara spekulationer från min sida. Vi får se vad som kommer ur det hela.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Det där blev ju bevisat bara vara bs: https://nickcano.com/epic-games-spyware/

Minns du föresten för något år sedan när Valve trackade vilka hemsidor du besöker?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Multi Launcher Skins?

Permalänk
Medlem

Blir det släppt på SC som GTAV så kanske. Annars får man avstå, inget slår Steam så epic kan redan ge upp fighten. Vi behöver inte flera launchers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

@Orisons: Tycker det är ett falskt dilemma då det antar att det bara går att ta sig in på marknaden med exklusivitet.
Där rädslan är att 'bara ett lägre pris inte räcker för att konkurrera med Steam.'

Men i dessa trådar finns ju en massa människor som enligt egen utsago 'inte bryr sig om launchern.'
För alla dessa människor måste väl lägre pris räcka för att locka de?

Men om vi antar att ett lägre pris 'inte räcker för att konkurrera' - så är det anledning för affären att göra det bättre för oss kunder. Anledning att ge oss kunder fler orsaker till att gå över till Epic, anledning att göra saker bättre för oss.

Och om även det inte räcker så betyder det väl att Steam i dåläget ger mer för kunderna än Epic.
Ska kunderna inte använda det som de anser ger dom mest värde?

Är detta inte den dynamiken som vi kunder vill ha? Att företagens självintresse förbättrar saker för oss?

Det finns ju en gigantisk skillnad på 18% mellan vad Steam(30%) och Epic(12%) tar.
På det sättet spelar det ingen roll vad priset är, då Epic alltid har marginal gentemot Steam.

Och priset sätts av utvecklaren, inte affären.
Jag har letat, men har inte hittat någon regel som säger att man inte får sälja sitt spel billigare utanför Steam.
Den enda regeln jag har hittat gäller om man säljer Steam-nycklar.

Så det verkar helt ok att sälja icke-Steam versioner av sitt spel billigare utanför Steam, men korrigeringar välkomnas.

==

"dessutom kan väl konkurrensen om exklusivitet [...] leda till att det blir mera pengar till spelskapare,"

Epic, utan någon 'konkurrens om exklusivitet' har redan skyfflat pengar på utvecklarna.
Så det är knappast spekulation att hävda att de får mer pengar. Så du har helt rätt i detta.

Har till och med hört vissa uttalanden att 'det inte spelar någon roll om de inte säljer något.'
Vilket om det stämmer måste betyda att exklusivitetssumman är stor nog att täcka utvecklingskostnaden i fullo.

Trots detta så har jag inte hört talas om någon märkbar prissänkning utöver Metro Exodus från $60 till $50.
Alla andra priser verkar vara identiska från vad jag har sett, men korrigeringar välkomnas.

Det är fullt förståeligt att utvecklarna tackar ja till sådant, och hyllar det med pompa och ståt.

Men jag vill se några reella förbättringar för kunden innan jag kommer fira detta.
Från vad jag kan se så har de ju full möjlighet att göra det bra för oss också.

Men så gör de inte.

Om någon inte gör någonting medans de har full möjlighet till det så uppfattar jag det som 'vi vill inte göra detta.'

==

"Vi får se vad som kommer ur det hela."

Ja det får vi. Tror själv att priserna på Epic blir lägre än på Steam när exklusiviteten går ut. Men vi får se som sagt.

Permalänk

Ryktet verkar vara falskt så det var ju skönt. Synd bara att RDR2 till PC förblir obekräftat tillsvidare.

Det känns som den här diskussionen aldrig riktigt kommer ta slut då den får nytt liv varje gång Epic köper exklusivitet. Skrev om min kritik och oro i Borderlands 3-tråden och orkar inte göra om det varje gång en ny sån här tråd öppnas meeeen här är jag. Skönt, iaf, att fler tänker i liknande banor som mig även om majoriteten ändå tycks fortsätta envisas med att inte se vad problemet är med att ta ifrån någons monopol med mer monopol. Att släcka en brand med mer eld löser inte problemet, det bara gör så att elden sprider sig.

Det enda man som konsument visar genom att inte ge detta kritik är hur långt gränserna går att tänja. Titta bara på hur många gånger vi har blivit behandlade som korkade får hittills - microtransaktioner, produktsegregering genom förboknings-bonusar/season passess, on-disc dlc, pay-to-win och gambling (Ultimate team, lootboxar). Allt detta har lett till ofärdiga, "live-service" spel som lappas ihop under 6 till +12 månaders perioder efter att folk har spenderat 600-1000 kr på vad dom tror är en färdig produkt. Konsumenterna har visat att det är helt ok att släppa ett spel i detta skick så länge man presenterar en roadmap på vad man tänker göra för att färdigställa spelet *host* Anthem, Fallout76, Epic Games Store *host*.

Detta går, enligt min åsikt, hand i hand med sättet Epic har tagit sig in i marknaden. Gillart' inte.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makarickiri:

@SCORPIUS Har sett den här bilden åka runt en del på nätet men vet inte hur mycket sanning som ligger i den.

Bara för att man lägger på en massa arga ord på några skärmdumpar så betyder det inte att det är sant.

Epic Game Store har en inbyggd webbläsare och använder SSL. Att en produkt som använder SSL går igenom din dators betrodda utfärdare för SSL-certifikat är inte det minsta konstigt.

Att den kollar på inställningarna för Internet Explorer är inte heller det minsta konstigt. Den kollar säkert om det finns några proxyinställningar som behöver användas för att den inbyggda webbläsaren ska komma ut på Internet.

Att "Location Awareness" skulle ha något med GPS att göra är nonsens. Jag vet inte varför Epic Game Store kollar på detta, men Network Location Awareness är en komponent i Windows som upptäcker om man är ansluten till ett hemmanät, ett jobbnät, eller direkt mot Internet.

Till sist lackar han ur på lite tracking-bilder. Det förekommer på typ alla webbsidor någonsin. Att han lyckades hitta sitt lösenord i klartext efter att han sniffat krypterad SSL-trafik är också en total icke-nyhet. Det är så alla inloggningsformulär på Internet funkar.

Alltså, jag kan inte utesluta att Epic Game Store innehåller en massa malware som skickar data till höger och vänster, men den bilden du postade är 100% nonsens.

Jag lovar att du kunde hitta typ nästan allt det här om du undersökte Steam också.

Permalänk
Medlem

Jaaaaaaaaaaa!!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

@Illunwe: Visst det kanske är ett falskt antagande, men situationen med t.ex AMD/Nvidia visar ju tydligt att det inte alltid är den som gör den bästa produkten till bäst pris som säljer mest.
Jag tror fortfarande att exklusivitet är (i princip) den enda vägen in, egentligen slog ju steam igenom på samma sätt då jag vill minnas att det var ett krav för att köra HL2?
Dessutom verkar vi ju vara överens om att en situation med flera launchers/butiker som konkurrerar (med vad det nu än är) är bättre än att vi bara har Steam att vända oss till.
Det hade ju så klart varit bäst om alla spel släppts till alla launchers samtidigt och butikerna bara konkurrerade med pris och om att ge den bästa kundupplevelsen, men det känns som en utopi i dagsläget.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_p:

Är inte konkurrens bra?

Epic Games Launcher släpptes 2018 och Steam släpptes 2003, är det konstigt att Steam hunnit mogna under åren och på så sätt fått bra funktioner o.s.v. Är ingen expert, men har svårt att tro att Steam var fantastiskt bra när det släpptes. Det krävs tid för en programvara att utvecklas. Tycker personligen att det hade varit katastrof om Steam hade haft ensamt monopol på marknaden, konkurrens föder utveckling!

Definiera utveckling? Att vi får en uppstyckad svårare mindre öppen marknad med fler exklusiva titlar och mer fragmentisering? Vad är bra för oss konsumenter i detta? I dagsläget - inte ett skit.
Jag gillar inte STEAM heller, hade mycket mer gärna haft det som en del spel hade det i början, likt Witcher, 2 (har jag för mig) som hade en egen liten launcher som kollade uppdateringar etc. Så hade det varit bra där. Då hade vem som helst kunnat ha spelet, sälja det och förmedla det.

EGS är ett steg i rätt riktning med fler aktörer, men tre steg bakåt och en del skutt i sidan då de inte främjar vare sig konkurrens eller för att bidra till en öppnare marknad.