Microsoft släpper testversion av nya Edge baserad på Chromium

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper testversion av nya Edge baserad på Chromium

Microsoft gör om sin webbläsare Edge och baserar den istället på Chromium, som även används för Chrome. Nu bjuder företaget in användare att testa webbläsaren och ge feedback.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar Edge men utan rätt tillägg har den aldrig använts i någon större skala. Förhoppningsvis kan de behålla känslan från den äldre varianten.

Permalänk
Medlem

Kört den sen igår, käns exakt som Chrome fast ikonen är annorlunda och lite annat som skilljer i menyer osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Gillar Edge men utan rätt tillägg har den aldrig använts i någon större skala. Förhoppningsvis kan de behålla känslan från den äldre varianten.

Då denna version är baserad på Chromium vilket betyder att alla tillägg som finns i Chrome finns i denna version och fungerar minst lika bra.

Finns att hämta här: Edge Insider Extensions

Du kan även ta hem tillägg från Chrome Store.

Permalänk
Medlem

Provade lite förut, känns helt ok.

För mig funkar inte Netflix alls t.ex. och kan inte ändra några kanaler på new tab.

Permalänk
Medlem

Men då kan man ju lika gärna köra Chrome som dessutomm redan fått bort barnsjukdomarna...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tar dom bort Bing så kan jag nog tänka mig att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört den sen imorse på jobbet, funkar riktigt bra! Förhoppningsvis betyder detta att alla våra trasiga internlösningar kommer att fungera korrekt utan att behöva köra de i IE11-läge eller något annat störigt.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Men då kan man ju lika gärna köra Chrome som dessutomm redan fått bort barnsjukdomarna...

Chrome visar väl netflix m.m. i x720 ? Tror edge och safari är ensamma om att köra 1080 upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten84:

Tar dom bort Bing så kan jag nog tänka mig att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

du kan ändra till google

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

du kan ändra till google

eller duckduckgo

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Förhoppningsvis betyder detta att alla våra trasiga internlösningar kommer att fungera korrekt utan att behöva köra de i IE11-läge eller något annat störigt.

Haha, alltså, varenda företag jag har jobbat på någonsin har haft trasiga internlösningar som endast funkar i IE. Vad är grejen?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Spännande. Detta måste testas ikväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Men då kan man ju lika gärna köra Chrome som dessutomm redan fått bort barnsjukdomarna...

Chrome är cross-platform och byggd för att fungera på Windows, Mac och Linux, så då får den abstrahera för att fungera över olika plattformar.
Om Microsoft bygger Edge så att den endast är för Windows, då kan dom kanske göra designval som gör att den blir mer tight integrerad med Windows stacken.

Skrivet av kotten84:

Tar dom bort Bing så kan jag nog tänka mig att testa.

Du kan nog ändra till DuckDuckGo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Har kört den sen imorse på jobbet, funkar riktigt bra! Förhoppningsvis betyder detta att alla våra trasiga internlösningar kommer att fungera korrekt utan att behöva köra de i IE11-läge eller något annat störigt.

Det är Edge baserad på Chromium, inte häxkonst.

Skrivet av rektor:

Chrome är cross-platform och byggd för att fungera på Windows, Mac och Linux, så då får den abstrahera för att fungera över olika plattformar.
Om Microsoft bygger Edge så att den endast är för Windows, då kan dom kanske göra designval som gör att den blir mer tight integrerad med Windows stacken.

Det står dock att den ska komma till MacOS på nedladdningssidan.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Provade lite förut, känns helt ok.

För mig funkar inte Netflix alls t.ex. och kan inte ändra några kanaler på new tab.

Hur menar du med förut? De släpptes ju insiderprogrammet igår kväll. Den nya version av edge kommer ha väldigt lite gemensamt med gamla edge förutom lite grafiskt utseende. Sedan kommer det vara chromium med de extra funktioner som Microsoft lägger till efterhand så som integration med Windows Hello, touch och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Hur menar du med förut? De släpptes ju insiderprogrammet igår kväll. Den nya version av edge kommer ha väldigt lite gemensamt med gamla edge förutom lite grafiskt utseende. Sedan kommer det vara chromium med de extra funktioner som Microsoft lägger till efterhand så som integration med Windows Hello, touch och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

"Förut" kan ju referera till vilken tid som helst innan "just nu". en minut sedan, en timme sedan etc.

Permalänk
Inaktiv

De har tyvärr förstört det bästa med Edge i denna version nämligen videoaccelereringen. Chromium Edge droppar frames på YouTube 4k60 i likhet med Firefox och Chrome på en Ryzen 2200G. Edge är den enda webbläsare som fungerar felfritt vid vp9 uppspelning och gör det med absolut lägst CPU/GPU användning.

Vidare så måste de lägga till ett "dark mode" och minska storleken på flik- adress- och bokmärkesfältet vilka stjäl för mycket utrymme från webbsidevisningen.

Den nya webbläsaren verkar dock inte lida av ett av de stora problemen i Edge där flikar "lossnar" eller åker in i varandra om man byter mellan dem för snabbt eller flyttar på dem mycket. Edge är även ganska instabilt och har problem med t.ex. webbaserade Discord och Spotify. Huruvida denna Chromiumvariant är stabilare återstår att se.

Hade hoppats att Microsofts magi med videoacceleration skulle lösa problemen i Chromium men jag antar att det är lite de kan göra när de inte står för källkoden själv.

EDIT: Hittar heller inget enkelt sätt att byta till google som search bar engine. Var tvungen att lägga till en ny sökmotor manuellt med en massa kod i URL fältet. Detta lär ju lösas innan release men bara en heads up för de som vill testa idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Hur menar du med förut? De släpptes ju insiderprogrammet igår kväll. Den nya version av edge kommer ha väldigt lite gemensamt med gamla edge förutom lite grafiskt utseende. Sedan kommer det vara chromium med de extra funktioner som Microsoft lägger till efterhand så som integration med Windows Hello, touch och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förut idag?

EDIT: Man måste ju även aktivera:

edge://flags/#overlay-scrollbars
edge://flags/#overlay-scrollbars-flash-after-scroll-update
edge://flags/#overlay-scrollbars-flash-when-mouse-enter

Permalänk
Inaktiv

Använder den nu och måste bara säga att den är sjukt snabb.

Om slutprodukten är lika snabb eller snabbare så får de andra webbläsarna riktigt hård konkurrens.

- - - - -

Update:
Efter lekt runt i 15 min så är jag så imponerad att jag laddade in LastPass plugginet o tänker göra ett försök att huvudsakligen använda nya EDGE över Chrome så mycket det går.

Helt otroligt vad snabb o smidig den är, börjar tro att Chrome har för mycket inbygd tracking och komunikation med googles servrar varje gång den laddar en sida eftersom sidor tar ett par sekundrar att komma upp och detta även om jag ny installerat Chrome.

Med nya EDGE kommer samma sida upp på millisekundrar, scrollning av sidan är fantastisk och när man klickar på länkar blixtarar det bara till även med AdBlocker plugginet installerat.

Kan ärligt säga att jag aldrig upplevt surfande med den fulla potensialen av min 250Mbits fiber förrän nu.

Måste även vara första gången i mitt liv jag är imponerad av en Microsoft webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vidare så måste de lägga till ett "dark mode" och minska storleken på flik- adress- och bokmärkesfältet vilka stjäl för mycket utrymme från webbsidevisningen.

Dark mode går att aktivera via edge://flags/ (sök bara efter dark), men jag tycker fortfarande att det är ett steg tillbaka från gamla Edge. Kommer köra vidare på Chrome ett tag till. Senast betan av Chrome har Dark mode out of the box under Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Chrome visar väl netflix m.m. i x720 ? Tror edge och safari är ensamma om att köra 1080 upplösning.

TIL!
Jag använder bara Chrome hemma men nu när Edge blir Chromium kommer jag nog definitivt att byta oavsett. Mest för att jag jobbar med Microsoftsupport och tycker det kan vara bra att veta in och ut även på användarnivå.

Men jag som betalar för 4K varianten av Netflix får alltså inte ut 4K om jag kör Chrome?
Googlade nu och wow, dags och byta. :
Google Chrome: Up to 720p
Firefox: Up to 720p
Opera: Up to 720p
Safari: Up to 1080p (on Macs running OS X 10.10.3 or greater)
Microsoft Edge: Up to 4K (requires HDCP 2.2-compliant connection to a 4K display, with at least Intel’s 7th gen Core CPU, plus the latest version of Windows)
Internet Explorer: Up to 1080p

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Chrome har ett plugin som gör att du kan få 1080p nu. Tror Firefox med har det men vet ej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Subtabs/tabgroups är nog det enda som skulle kunna intressera mig tillräckligt för att byta browser.
Det finns inga såna addons som fungerar tillräckligt smidigt i Chrome..förhoppningsvis är det inte en begränsning av Chromium.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Haha, alltså, varenda företag jag har jobbat på någonsin har haft trasiga internlösningar som endast funkar i IE. Vad är grejen?

Det är bara så världen är helt enkelt

Skrivet av dlq84:

Det är Edge baserad på Chromium, inte häxkonst.

Det står dock att den ska komma till MacOS på nedladdningssidan.

Häxkonst eller ej, än så länge tar den all gammal legacy som vanliga Edge inte klarade av. Firefox och Chrome har fungerat kanon innan men de är inte supporterade lösningar hos oss så jag vill verkligen att Edge på Chromium blir ett ordentligt lyft så att våra vanliga användare inte längre håller på att lägga in FF och Chrome på sina maskiner.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hjälpsam

Helt of topic, men inte noterat tidigare Swecs Alastair Reynolds - Revelation Space referensen.

I like it

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

De har tyvärr förstört det bästa med Edge i denna version nämligen videoaccelereringen. Chromium Edge droppar frames på YouTube 4k60 i likhet med Firefox och Chrome på en Ryzen 2200G. Edge är den enda webbläsare som fungerar felfritt vid vp9 uppspelning och gör det med absolut lägst CPU/GPU användning.

Vidare så måste de lägga till ett "dark mode" och minska storleken på flik- adress- och bokmärkesfältet vilka stjäl för mycket utrymme från webbsidevisningen.

Den nya webbläsaren verkar heller inte lida av ett av de stora problemen i Edge där flikar "lossnar" eller åker in i varandra om man byter mellan dem för snabbt eller flyttar på dem mycket. Edge är även ganska instabilt och har problem med t.ex. webbaserade Discord och Spotify. Huruvida denna Chromiumvariant är stabilare återstår att se.

Hade hoppats att Microsofts magi med videoacceleration skulle lösa problemen i Chromium men jag antar att det är lite de kan göra när de inte står för källkoden själv.

EDIT: Hittar heller inget enkelt sätt att byta till google som search bar engine. Var tvungen att lägga till en ny sökmotor manuellt med en massa kod i URL fältet. Detta lär ju lösas innan release men bara en heads up för de som vill testa idag.

För att få in en ny sökmotor måste du gå till den sökmotorn och göra en sökning då läggs den in i listan automatiskt. Så gå till duckduckgo eller google och sök på valfri sak, därefter dyker de upp i listan över tillgängliga sökmotorer i Chormium Edge

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Medlem

Beter sig som ett skinnat Chrome. Kanske inte helt oväntat Gillar't i alla fall. Bara man kan synca användardata på något molnkonto så lär det duga för mig i framtiden.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Snusfri

Fruktansvärt tråkigt då Edge är en riktigt bra browser.
Att de går över till det horribelt dåliga och minnesläckande skräpet Chrome/Chromium är det sämsta beslutet hos Microsoft någonsin.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro