Permalänk
Medlem

@Lagom: KAB har ett showroom strax söder om Stockholm, Slagsta om jag inte minns fel.

Permalänk

@improwise: Hur mycket kostar en s5a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiskeyBent:

@improwise: Hur mycket kostar en s5a?

Har för mig att det är typ 16 + moms eller där i kring beroende på konfiguration.

Permalänk
Avstängd

@improwise: Kolla beg annonser från småland de tillverkas här och priserna är låga, men en del försöker ju tex "stockholms priser" men då blir de osålda. ex: https://varnamotorget.se/mobler_och_inredning/3037484-kontors...

oftas hittas de för mellan 150-350 beroende på tyg eller skinn, ett tips kolla även håg stolar då är ofta tyget enkelt avtagbart för tvätt. Stolar finns ofta på secondhanden.

https://varnamotorget.se/mobler_och_inredning/3116120-kontors...

https://www.blocket.se/jonkoping/Kontorsstolar_5_stycken_8378... se bakersta stolen en kinnarp.

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Tack för tipset men kommer aldrig hända i mitt fall

Permalänk
Medlem

Är det någon som äger Kinnarps Capella?
Provat den och sitter mkt bra i den. Men den har inte så mkt stoppning, och känns som en pure arbetsstol och inte alls som en chillstol.
Så frågan är hur det är att sitta länge i den och jobba. Funkar den bra till att ta en rast i också, dvs luta sig tillbaka och slå på youtube. Eller vill man sätta sig i soffan då?

Permalänk

@Lagom: Jag har haft min i cirka ett år nu. Jag tycker den är underbar! Jag får lätt ont i ländryggen om jag sitter still för länge och med denna stol har det försvunnit helt. Själv gillar jag när det inte är för mycket stoppning. Sitter kanske max 3, 4 tim som längst då jag mest spelar i den.

Men skulle inte kalla det för en chill stol, den är mer som du säger en kontorsstol.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på en bra gamingstol för max 2k?
Har testat en del Dxracer stolar, minns dock inte modellnamnen på dom.
Men de jag testade var ljusår från bekväma, kändes ärligt talat som att sitta på cement. Jag vill gärna att stolen ska vara mjukare än så, så man kan sitta skönt i den i längre gamingsessions utan att få tväront i baken.
Jag är 178cm och väger ca 75kg.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-och-gam...

Denna t.ex. ser ju lite mjukare och mer dämpad ut på bilder iallafall, men verkar ha fått väldigt mixade reviews.

Tusen tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

@Lagom: Jag har haft min i cirka ett år nu. Jag tycker den är underbar! Jag får lätt ont i ländryggen om jag sitter still för länge och med denna stol har det försvunnit helt. Själv gillar jag när det inte är för mycket stoppning. Sitter kanske max 3, 4 tim som längst då jag mest spelar i den.

Men skulle inte kalla det för en chill stol, den är mer som du säger en kontorsstol.

Kanske gör att man ger fan i youtube och jobbar istället

Åker till Kinnarps idag igen, och slår nog till på en

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

@Lagom: Jag har haft min i cirka ett år nu. Jag tycker den är underbar! Jag får lätt ont i ländryggen om jag sitter still för länge och med denna stol har det försvunnit helt. Själv gillar jag när det inte är för mycket stoppning. Sitter kanske max 3, 4 tim som längst då jag mest spelar i den.

Men skulle inte kalla det för en chill stol, den är mer som du säger en kontorsstol.

Hur står sig denna mot deras Plus 8-serie? Inte helt förtjust i designen på Kinnarps Capella som jag tycker ser lite "plastig" ut men det kan ju bero på konfiguration osv.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Hur står sig denna mot deras Plus 8-serie? Inte helt förtjust i designen på Kinnarps Capella som jag tycker ser lite "plastig" ut men det kan ju bero på konfiguration osv.

Knappt suttit i deras plus 8, så svårt att jämföra men förstår hur du tänker. Var egentligen ute efter en plus 8 från början. Åkte till deras lager försäljning i Kinnarp denna stog där för 3500kr så slog till på den.

Har denna varianten
https://az666937.vo.msecnd.net/48/175ceae2-914f-41bb-8fd6-fb6...

Det jag tycker känns mest billigast är armstöden som är i nån typ av gummi och ganska tunna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur står sig denna mot deras Plus 8-serie? Inte helt förtjust i designen på Kinnarps Capella som jag tycker ser lite "plastig" ut men det kan ju bero på konfiguration osv.

Jag tittade online och tyckte Plus 8 såg riktigt nice ut, så jag åkte till deras showroom. Satt inte bra alls i den, men däremot som en kung i Capella.
Man måste helt enkelt prova sig fram.

Plus 8 har Väldigt mycket svank, och ej reglerbar svankstöd (lite sjukt för dom pengarna). Dom sa att den är poppis hos tjejer...

Beställde en Capella idag. 11,700kr fattigare. Alldeles för mkt för en stol, men jag har nackproblem och tjänar pengar vid datorn, så är väl bara att dra kortet och le...
Tror dock aluminiumkrysset kostade ca 2 lax, men känns lite B med plastkryss när man ändå lägger så mkt pengar. Tog även ulltyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jag tittade online och tyckte Plus 8 såg riktigt nice ut, så jag åkte till deras showroom. Satt inte bra alls i den, men däremot som en kung i Capella.
Man måste helt enkelt prova sig fram.

Plus 8 har Väldigt mycket svank, och ej reglerbar svankstöd (lite sjukt för dom pengarna). Dom sa att den är poppis hos tjejer...

Beställde en Capella idag. 11,700kr fattigare. Alldeles för mkt för en stol, men jag har nackproblem och tjänar pengar vid datorn, så är väl bara att dra kortet och le...
Tror dock aluminiumkrysset kostade ca 2 lax, men känns lite B med plastkryss när man ändå lägger så mkt pengar. Tog även ulltyg.

Aha, så man har suttit i en fjollstol i 10 år då, det förklarar en del Har vad jag tror är någon föregångare till Plus 8 serien, valde den då mest för att det var den dyraste dom hade och man kunde få sin egen företagslogga på ryggstödet istället för Kinnarps. Men jo, den har rätt stadig kurva i korsryggen men har aldrig riktigt tänkt på det, däremot att den är lite väl smal upptill för stadig kille. Tror inte det fanns så mkt som var justerbart i korsryggen på den tiden., Den har dock hållt sjukt bra (min är i skinn), var eg först nu när jag på egen hand lyckades paja lädret på armstöden i en liten olycka som den ens visar några tecken på slitage, bortsett från visst glapp i "mekanismen" typ att nackstödet gärna glider ner av sig själv.

Är Capella lite bredare upptill tro? Testar som jag skrev ovan även en sån där 24 timmras bevakningsstol som är väldigt stadig men problemet är att det är lite för bred så armstöden hamnar väldigt långt ut på sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Aha, så man har suttit i en fjollstol i 10 år då, det förklarar en del Har vad jag tror är någon föregångare till Plus 8 serien, valde den då mest för att det var den dyraste dom hade och man kunde få sin egen företagslogga på ryggstödet istället för Kinnarps. Men jo, den har rätt stadig kurva i korsryggen men har aldrig riktigt tänkt på det, däremot att den är lite väl smal upptill för stadig kille. Tror inte det fanns så mkt som var justerbart i korsryggen på den tiden., Den har dock hållt sjukt bra (min är i skinn), var eg först nu när jag på egen hand lyckades paja lädret på armstöden i en liten olycka som den ens visar några tecken på slitage, bortsett från visst glapp i "mekanismen" typ att nackstödet gärna glider ner av sig själv.

Är Capella lite bredare upptill tro? Testar som jag skrev ovan även en sån där 24 timmras bevakningsstol som är väldigt stadig men problemet är att det är lite för bred så armstöden hamnar väldigt långt ut på sidorna.

Ha ha!

Jag bor i Dalarna och hade ingen möjlighet att prova KAB, men jag tror dom är lite mer åt chillhållet, och Kinnarps mer åt arbetshållet. Jag tänker i alla fall att om man sitter och bevakar skärmar så sitter man avslappnat, lite tillbakalutad, och med armarna på stöden.

Jag tror Capella är ganska bred upptill. Notera att den finns i två rygglängder!

Permalänk
Medlem

Fått hem min Kinnarps nu, och vilket skämt. Nåt är löst i sittsen och skramlar metalliskt, ryggstödet är instabilt och låter när man ruckar på det, det är jättemycket glapp i nackstödet. Verkligen inget kvalitetsintryck. Den här ska jag inte behålla, men ska ge dom chansen att skicka mig en ny innan jag byter märke.

Fick dock 20 minuter efter min reklamtion på deras hemsida ett mejl att de ska skicka ut någon och titta på den. Men ändå. För 13 lax förväntar jag mig en produkt som kvalitetstestats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Fått hem min Kinnarps nu, och vilket skämt. Nåt är löst i sittsen och skramlar metalliskt, ryggstödet är instabilt och låter när man ruckar på det, det är jättemycket glapp i nackstödet. Verkligen inget kvalitetsintryck. Den här ska jag inte behålla, men ska ge dom chansen att skicka mig en ny innan jag byter märke.

Fick dock 20 minuter efter min reklamtion på deras hemsida ett mejl att de ska skicka ut någon och titta på den. Men ändå. För 13 lax förväntar jag mig en produkt som kvalitetstestats...

Trist Hoppas det löser sig och uppdatera gärna med hur Kinnarps sköter sig

Permalänk
Medlem

Ägt Kinnarps Synchro 8000, haft Plus8 och sitter nu i en Kinnarps 9000 på jobbet som allihopa är bekväma. Stod själv i valet och kvalet i förra sommaren och det landade istället på en refurbished Herman Miller Embody, primärt på grund av den breda sitsen.

Från början var den annorlunda att sitta i då den tvingar dig att sitta mer rak i ryggen, och tyckte att den först var obekväm. Men det är nog för att man är van att sitta annorlunda. Nu kan jag sitta i stolen hela dagarna utan att få en tillstymmelse av känningar i rygg och kropp.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Ägt Kinnarps Synchro 8000, haft Plus8 och sitter nu i en Kinnarps 9000 på jobbet som allihopa är bekväma. Stod själv i valet och kvalet i förra sommaren och det landade istället på en refurbished Herman Miller Embody, primärt på grund av den breda sitsen.

Från början var den annorlunda att sitta i då den tvingar dig att sitta mer rak i ryggen, och tyckte att den först var obekväm. Men det är nog för att man är van att sitta annorlunda. Nu kan jag sitta i stolen hela dagarna utan att få en tillstymmelse av känningar i rygg och kropp.

Inga problem med att bred stol == brett mellan armstöden och därmed svårare att ha armbågarna på dom när man typ använder tangentbordet? Vet dock att det verkar finnas olika uppfattningar om ifall armstöd är bra eller dåligt men testar en STOR stol just nu och har noterat att den ökande bredden även medförde att jag inte längre kan ha armbågarna på armstöden när jag skriver, som nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inga problem med att bred stol == brett mellan armstöden och därmed svårare att ha armbågarna på dom när man typ använder tangentbordet? Vet dock att det verkar finnas olika uppfattningar om ifall armstöd är bra eller dåligt men testar en STOR stol just nu och har noterat att den ökande bredden även medförde att jag inte längre kan ha armbågarna på armstöden när jag skriver, som nu.

Har inte märkt eller tänkt på det, armstöden är reglerbara i sidled så man kan få dom att gå innanför sitsen så att säga.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Inaktiv

Slängde min IKEA stol dagen jag provsatt en HÅG på jobbet.

Sen kollad jag vad den kostade och nu sitter jag på en pinnstol med en utomhusdyna på.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om en butik som säljer KAB stolar i Stockholm?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Någon som kan tipsa om en butik som säljer KAB stolar i Stockholm?

Holmek har ett showroom i Slagsta och som jag förstått det kan man köpa direkt av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Fått hem min Kinnarps nu, och vilket skämt. Nåt är löst i sittsen och skramlar metalliskt, ryggstödet är instabilt och låter när man ruckar på det, det är jättemycket glapp i nackstödet. Verkligen inget kvalitetsintryck. Den här ska jag inte behålla, men ska ge dom chansen att skicka mig en ny innan jag byter märke.

Fick dock 20 minuter efter min reklamtion på deras hemsida ett mejl att de ska skicka ut någon och titta på den. Men ändå. För 13 lax förväntar jag mig en produkt som kvalitetstestats...

Hur har det gått för sig, har dom fått ordning på stolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur har det gått för sig, har dom fått ordning på stolen?

Jag bråkar med dom...
Hände inget efter drygt en vecka så jag frågade om det inte blir action snart. Ojdå, hon trodde någon redan kontaktat mig.
Då skulle dom komma en eftermiddag, men kunde inte specificera tid, så jag måste va hemma en eftermiddag. Fine sa jag, men ni har väl med en ny mekanism till nackstödet i alla fall? Nej dom skulle bara komma och undersöka. Trots att jag skickat film som tydligt visar hur nackstödet är glappet. Här började jag tröttna och sa att jag ställer ut stolen, så får ni komma och titta på den. De skulle komma idag. Så vi får se vad dom säger...Jag är inte jätteimponerad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jag bråkar med dom...
Hände inget efter drygt en vecka så jag frågade om det inte blir action snart. Ojdå, hon trodde någon redan kontaktat mig.
Då skulle dom komma en eftermiddag, men kunde inte specificera tid, så jag måste va hemma en eftermiddag. Fine sa jag, men ni har väl med en ny mekanism till nackstödet i alla fall? Nej dom skulle bara komma och undersöka. Trots att jag skickat film som tydligt visar hur nackstödet är glappet. Här började jag tröttna och sa att jag ställer ut stolen, så får ni komma och titta på den. De skulle komma idag. Så vi får se vad dom säger...Jag är inte jätteimponerad...

Skickades från m.sweclockers.com

Aj då, låter ju inte så lovande. Är det bara dom som draggat eller är det även så att du, som det lätt blir, inte haft tid att följa upp osv? Hoppas det löser sig hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Aj då, låter ju inte så lovande. Är det bara dom som draggat eller är det även så att du, som det lätt blir, inte haft tid att följa upp osv? Hoppas det löser sig hur som helst.

Jag har svarat på mejl samma dag som dom skickat...

Alltså, dom är trevliga och försöker lösa det, men på fel sätt kan jag tycka. Hade jag suttit vid rodret, i deras position, så hade jag sagt att jag lagt en expressbeställning på tillverkning av en ny stol, och att en ny stol levereras inom 2 veckor. Sedan hade jag reparerat den andra stolen och sålt den direkt i butik. Det blir ju samma kostnad för bolaget, men suverän kundservice. Dessutom slipper nån lycklig rackare vänta 6v på sin nybeställda stol.

Permalänk

Har har köpt en AKRACING stol sedan 1 månad tillbaka och har kommit tänka på att det går "vicka" lite på stolen från höger till vänster och fram o bakåt med kanske 1mm "!gung", är detta normalt eller ska det vara som att sitta på en träpall utan att det går vicka åt något håll?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Drömmen är ju en KAB, men lite för dyrt. Men i framtiden, då jävlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jag har svarat på mejl samma dag som dom skickat...

Alltså, dom är trevliga och försöker lösa det, men på fel sätt kan jag tycka. Hade jag suttit vid rodret, i deras position, så hade jag sagt att jag lagt en expressbeställning på tillverkning av en ny stol, och att en ny stol levereras inom 2 veckor. Sedan hade jag reparerat den andra stolen och sålt den direkt i butik. Det blir ju samma kostnad för bolaget, men suverän kundservice. Dessutom slipper nån lycklig rackare vänta 6v på sin nybeställda stol.

Hur gick det med stolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur gick det med stolen?

Dom fixade nackstödet men det var fortfarande glappt. Dom sa att det inte blir bättre (trots att demostolen va bättre). Beslutade mig för att leva med det.
Men med tiden så har stolen börjat knaka i sitsen så fort jag rör mig i den, och då och då låter nån fjäder med ett metalliskt fjong. Det låter mycket och konstant, bara jag rör mig det minsta.

Jag pratade nyligen med säljaren och förklarade att jag var väldigt missnöjd med den och inte vill ha kvar den, och vi sa att jag ska komma in med den, och det låter som att jag får returnera den.

Jag sitter grymt skönt i stolen men är extremt missnöjd med kvaliteten. Nu har jag bara haft en stol från Kinnarps, men min erfarenhet är att de har ytterst tveksam kvalitet på grejerna, och rekommenderar åtminstone inte denna modell till någon.

Ingen aning om vad jag ska ha för stol nu...:(

Skickades från m.sweclockers.com