Förslag om passivt grafikkort för 2 skärmar

Permalänk
Medlem

Förslag om passivt grafikkort för 2 skärmar

Ja som rubriken lyder. Har ni några bra förslag till grafikkort som är passiva och klarar 2 stycken 29 tums skärmar? Kommer inte spela på datorn utan den ska stå i min musikstudio. Har läst att nvidias kort (drivrutiner) kan ge problem med latency så jag tänkte iförsta hand kolla röda lagets kort

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning pratar vi om? Vilket kort som helst inom de senaste 10 åren lär fungera.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

okej...2 560 × 1 440 kanske...är mest ute efter att datorn ska vara tyst men hyffsat hög upplösning vore väl nice oxo...behöver jag mer än 2gb minne för den upplösningen 2 560 × 1 440 ?...@Hestkulan:

Permalänk
Avstängd

Begagnat RX 570 4GB för en tusing vore bäst.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tack för det tipset...kollar lite på det...finns fler alternativ oxo?@VadSaDu:

Permalänk
Medlem

Det finns ju inte ett direkt överstort utbud av grafikkort från röda laget med passiv kylning. Om man söker kort som är relativt moderna (så inte HD5450 från 2010) så är det bara vissa modeller av RX 460 som verkar vara passiva, och de är svåra att hitta.

Om du inte har stora krav i övrigt och bara vill ha något som ger dig två passande utgångar så vore det här kanske ett alternativ:

https://www.webhallen.com/se/product/270778-MSI-GeForce-GT-10...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Begagnat RX 570 4GB för en tusing vore bäst.

Passivt kylt? Tror nog inte att RX 570 kan kylas passivt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

är mjukvaran tungdriven på GPU?

annars borde du kunna köpa i princip vilket begagnat grafikkort som helst (eventuellt underklocka det) och ge det en custom fläktkurva som inte drar igång fläkten förrän det når 60-70°c eller nått.

vet att MSI kört halvpassivt iaf senaste 2 generationerna med stockkurva som inte börjar röra från 0% sig förrän runt 60°c och om gpu kommer ligga mer eller mindre idle så lär du aldrig nå det speciellt om du underklockar kortet dessutom.

brorsans 1060 kort med default kurva börjar inte röra fläkten förrän han startar ett spel typ och mina 970 kort med custom kurva (0% <60°c)rör aldrig fläkten i idle äns överklockade.

misstänker att du kommer vilja ha 2 st Displayportar ? du har missat att speca vad du behöver för skärmportar.
och då är det typ Nvidia 1060 eller AMD 570 som säljs nya som gäller,
begagnat kanske utbudet ökar men bägge korten borde gå att få begagnade för typ 1000:- eller lägre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hej

Köpte nyss ett Nvidia GT 710, passiv kylning (drar 15W). Ja jag vet....Nvidia men DPC kan man påverka med program så att systemet i alla fall kommer ner till lägsta som Windows Kernal klarar (runt 500 us). Och självklart bara installera drivrutiner inte hela Geforce experience!!

Permalänk
Medlem

Det är väll bara att köpa ett grafikkort av det nyare snittet med duglig kylare som är semi-passiv. Fläktarna bör väll inte hoppa igång om man inte kör någon tyngre last som spel eller liknande?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

kollade lite på blocket just...inget passivt rx 570 där iafall@Sando:

Permalänk
Skrivet av st33l:

kollade lite på blocket just...inget passivt rx 570 där iafall@Sando:

nä tror aldrig 570 sålts helt passivt bara halvpassiv som jag ovanför nämnde att de har en fläktkurva som inte startar fläkten förrän de gå över ca 60°c

men som sagt speca vilka skärmportar som är ett krav svårt att peka på vad du behöver utan att veta det.

de flesta kort som idag nya säljs passiva är typ begränsade till en skärm med upplösning över 1080p typ då de till 90% kommer med 1 HDMI 1.4 (max 1440p har jag för mig) och 1 DVI-D Single link port vilket inte stödjer för över 1200 pixlar på höjden om du inte kan tänka dig att köra endast 30Hz.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Passivt kylt? Tror nog inte att RX 570 kan kylas passivt.

Semi-passiva är väl dessa?

Dvs fläktarna körs igång vid 55c vilket jag TS sällan kommer upp i.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av st33l:

kollade lite på blocket just...inget passivt rx 570 där iafall@Sando:

Kolla inte på Blocket..sällan man hittar prylar till rätt pris..

kolla på Facebook eller här på Swec, mer verkliga priser.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

okej...ska göra d...tack alla...ska nog kolla på ett semipassivt då...som nån sa...lär ju inte kräva så mycket av grafikkortet när jag kör musikprogrammen@VadSaDu: