Speltitlar, på svenska

Permalänk
Medlem

Krigsfält: Dåligt sällskap 2
Död Ö
Halvt-Liv: Dödsmatch

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Metal Gear Solid 3: Snake Eater = Hård metallutrustning 3: Ormkäkaren

Metall växel fast 3: Ormätaren

Ska det väl ändå va?

Här är några till som kan ha missats:
Halv-Liv
Hålhållare (dungeon keeper)
Apöns hemligheter
Kanonmat (Cannon fodder)
Persienn prinsen
Turok Dinosaurjägaren
Kommando & Erövring: Tiberiansk sol
Centrum Galanskap (midtown madness)
Skuggspring (shadowrun)
Jordbunden (Earthbound)
Slottsvana: Nattens symfoni (Castlevania: symphony of the night)
Phantasi Stjärna (Phantasy Star)
Svärd & Ödlor (Swords & serpents)
Kroppsräkning (Body Count)
Drakålder: Ursprung (Dragon Age: Origins
Trasigt svärd (broken sword)
Stålklingor (blades of steel)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Att bara direktöversätta titeln är ju egentligen fel. Filmtitlarna var ju mycket mer kreativa än så! Framförallt var det ju populärt att uppfinna egna serier av filmer, tex "Tjejen som..." eller "Det våras för...", även om filmerna egentligen var fristående.

Så mitt förslag blir att slänga ihop alla Battlefield med alla Call of duty och Gears of war och kalla dem för något i stil med "Gör pojkar till män X"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Vilken tur att Steam-biblioteket inte finns översatt till svenska. Med bitvis tveksam hjälp av Googles översättningsfunktion:

Imperiers Tidevarv
Järnvägspamp (Samt även Berg och dalbanepamp, förstås.)
Fängelsehålevårdare
Temasjukhus
Stenbumlingsrusande
Tystlåten Jägare
Ondskefullt Snille
Fullständig Förintelse
Drakens Ålder: Ursprung
Markkontroll
Tom Clancy's Spökspaning: Spöken
Säregenhetens Askor
Ödemark
Grå Gegga
Evighetens Pelare
Berättelser från Gränsområdena
Stjärnkrig: Skurkskvadron
Helgon Ror: Den Tredje
Satellitens Regeringstid

Bra jobbat!

Kan bli väldigt olika översättningar beroende på om man hur exakt man ska vara och om man översätter meningen eller ordens innebörd

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

hälften av inläggen ser ut som att folk bara tryckt in text i google translate och inte tagit den svenska översättningen, utan istället bara ord för ord

Permalänk

Nu vet jag inte om det redan tagits upp i tråden, men vilka riktiga svenska originaltitlar finns det inom spelvärlden?

Det enda jag kommer på på rak arm är att jag spelade nåt spel som jag fick höra hette Kolmask på ABC-80, även om det nu vid googling verkar ha hetat Masken.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Lite av Sony då:
Skuggan av en gigant (Shadow of the Collossus)
Borttagen från ett diagram (uncharted)
Krigsguden (God of War)
Dödszonen (Killzone)
Sista av oss (Last of Us)
Förarklubben (Driveclub)
Sista förmyndaren (The last guardian)
Det regnar hårt (Heavy Rain)

Och sist men inte minst, uppkommande spelet Dagar Borta.

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Medlem

Spelar just nu Stig av Utvisad (Path of Exile).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Gråtsyrran (Crysis)
Vänster för döda (Left 4 Dead)
Gloriaräckvidd (Halo Reach)
Telefonsamtal från plikten ang. modern krigsföring (Call of Duty: Modern Warfare)
Spionrad (Spyro)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Monster Jägare: Ny Värld

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Krash Pungråtta 3: Skev

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Nu vet jag inte om det redan tagits upp i tråden, men vilka riktiga svenska originaltitlar finns det inom spelvärlden?

Det enda jag kommer på på rak arm är att jag spelade nåt spel som jag fick höra hette Kolmask på ABC-80, även om det nu vid googling verkar ha hetat Masken.

Kan inte komma på många men Polis-spelen finns ju har för mig det var 3 st. Kommer nog inte på nått mer, skulle vara spelet Hugo då.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

I skrivande stund är det Vampyr som gäller, originaltitel (Vampyr)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Horisonten Noll Gryning: Frusen Vildmark

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Döende ljus
Död ö
Raden av helgon
krigshammaren: slut tiden

Permalänk
Föredetting

Några från Steamlistan, lite snabbt:

Metalldrev Solid V: Fantomsmärtan
Skrotfest Kasta-en-jultomte
Smuts 2
Fladdermusmannen: Arkham-ursprung Svart Grind - Deluxeversion

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Nu vet jag inte om det redan tagits upp i tråden, men vilka riktiga svenska originaltitlar finns det inom spelvärlden?

Det enda jag kommer på på rak arm är att jag spelade nåt spel som jag fick höra hette Kolmask på ABC-80, även om det nu vid googling verkar ha hetat Masken.

För äldre generationer datorer finns det en del. Speciellt textspel fanns det en marknad för svenska spel, så det fanns titlar som "Stugan" och "Muren". Förutom de fanns det ju tre spel Svea Rike, som på flera sätt ledde fram till Europa Universalis.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat: Lejonkungen, Sunes sommarlov, Sims 4: Stadsliv
snubblade över denna:
https://www.svampriket.se/2017/05/201705alla-talar-svenska/

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Jadeitimperiet (Jade Empire)
Fabel (Fable)
Avlägset bölande (Far Cry)
Djävulen III (Diablo 3)
Undergång 2016 (DOOM 2016)
Allan Vaken (Alan Wake)
Dött utrymme (Dead Space)
Halveringstid (Half-Life) ska det faktiskt vara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Nu vet jag inte om det redan tagits upp i tråden, men vilka riktiga svenska originaltitlar finns det inom spelvärlden?

Det enda jag kommer på på rak arm är att jag spelade nåt spel som jag fick höra hette Kolmask på ABC-80, även om det nu vid googling verkar ha hetat Masken.

Här finns det en del t ex:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pan_Vision

Bl a:
Journalist (datorspel)

"Meningen med spelet är att man ska inta rollen som en journalist och därmed skriva artiklar för en tidning som heter Midköpingskuriren. Eftersom tidningen Konkurrenten vill publicera samma typ av artikel måste man kämpa mot klockan och dess gång. För att blidka sambon får man inte heller jobba övertid, vilket förstås också är en uppgift i sig.

När man skriver en artikel måste man gräva i alla offentliga register, som till exempel Kronofogdemyndigheten, Skattemyndigheten, Länsstyrelsen, Kommunen, Tingsrätten m.fl. Chefredaktören ger spelaren ett uppdrag, som man måste fullfölja. Det kan handla om något som har hänt eller något som håller på att hända.

När man vill fråga en person något, går man fram till den personen och ställer sin fråga. Personen kommer i gengäld att ställa en fråga till spelaren, för att testa hur mycket man kan. Frågorna är av typen: underhållning, samhälle, kultur, natur, sport och teknik. Klarar man frågan får man ställa sin fråga. Klarar man inte den får man inte fråga den personen något på en halvtimme.

När man har samlat in sina fakta går man till chefen. Chefen ställer några frågor om det man håller på med. Svarar man rätt fortsätter man till nästa osv. Klar man den inte blir chefen rasande och man måste vänta fem timmar.

När man kommer hem mäter sambon hur länge man har jobbat över, och man får även lite annan fakta, om upplaga till exempel. Sedan måste man sova. Nästa dag är man tillbaka på jobbet.

Man arbetar från 08:00 till 17:00. Man kan jobba över till 24:00, men då blir sambon arg."

Verkar vara väldigt svenskt uppläxande med myndighetshantering och tråkiga regler.

Utgivet av Pan Vision (Bolaget ingår i Kooperativa Förbundets mediekoncern KF Media). Konsumspel alltså!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Stjärnslöjd: Grubblingskrig
Värd av Fat

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Riddare av den Gamla Republiken.

Eller, om man vill vara lite mer old school (gamla republikskolan), skulle det kunna skrivas så här:

Riddersmän av den Gamla Republiken.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

De gamla rullarna III: Morgondagvind
De gamla rullarna IV: Glömskan
De gamla rullarna V: Himmelfälg

Ramla ut Nya Vegas
Ramla Ut 76

Eller Gloria 5, där man springer runt med Mästar Befälhavaren.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av C4B12:

Seriösa Sam Tre: Stort j*vla möte

Big fucking meeting?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av admwst:

Horisonten Noll Gryning: Frusen Vildmark

Haha det här fick mig att skratta högt men sådär blir det väl inte.

Permalänk
Avstängd

Ja just det, jag glömde ju ett av världens bästa single- & multiplayer-spel genom tiderna, imho:

Battlefield: Bad Company 2 = Krigsfält: Skröpligt sällskap 2

TIPS: Börja med att översätta spelet och sedan tar du ett ord som är lite för lätt att översätta (som "Bad" = Dåligt) och sök efter ordet+synonym på Google och välj ett ord som börjar på samma bokstav. Då ger det en bättre klang och även mer lustig effekt.

Skrivet av Forzo:

Att bara direktöversätta titeln är ju egentligen fel. Filmtitlarna var ju mycket mer kreativa än så! Framförallt var det ju populärt att uppfinna egna serier av filmer, tex "Tjejen som..." eller "Det våras för...", även om filmerna egentligen var fristående.

Så mitt förslag blir att slänga ihop alla Battlefield med alla Call of duty och Gears of war och kalla dem för något i stil med "Gör pojkar till män X"

Skickades från m.sweclockers.com

Det var därför jag försökte göra lite mer i stil med filmtitlar: försöka översätta på ett sätt som också utgår från vad spelet handlar om. Fast vissa spel har jag aldrig spelat så där blev det mer "mest irrelevant ord för roligast effekt".

Jag kollade upp olika översättningar för samma ord på Tyda.se och valde ett som kunde passa eller bara som var lustigt. Därför fick jag bland annat Gloria för Halo, och Utrustning för Gear i Metal Gear Solid.

Call of duty & Gears of War skulle jag då kortare kalla för: "Pojkar blir män", exempelvis: "Pojkar Blir Män 4", "Pojkar blir Män: Modern krigsföring". Rullar faktiskt bra på tungan tycker jag, tack för din inspiration

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Slagfält 5 - Eldstorm
Risk för regn 2
Naturliga urvalet 2
Semester simulatorn

Permalänk
Medlem

@Icte: nedfall : Nya Vegas
nedfall: 76

Permalänk
Medlem

Dubbel Dribbling

Permalänk
Medlem

Lager av Rädsla
Drake Ålder: Ursprung
Stjärnkrig: Kraft Utsläppt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD