Webhallen Config 20th Anniversary vs eget bygga för runt 40K

Permalänk

D

Skrivet av Sinery:

Din poäng?
4.8 all core är banne mig en underclock.

Det är ju inte brädans fel att cpun går varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

Webhallens egna configs går inte att ändra på, vad jag vet iallafall.

Med den höga upplösning TS tänkt lira i (2x 1440p) så är det noll skillnad i prestanda mellan 2666 och 3200Mhz och en 970 SSD kommer heller inte göra någon större skillnad. Det skulle också räckt med en 9700K, men bra framtidssäkring med 9900K och det var ju ett bra pris trots allt. Kylaren håller jag med om, ingen OC att tänka på där men den bör duga under gamingsessioner.

Fick precis Mail ifrån webhallen, dem menar att det inte går att ändra något då datorn är ”färdigbyggd”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dhellstrom:

Fick precis Mail ifrån webhallen, dem menar att det inte går att ändra något då datorn är ”färdigbyggd”

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du en dator från komplett. https://www.komplett.se/product/11472/datorer/komplett-pc/kom... . Där kan konfigurera den som du vill om du vill ha billigare eller dyrare..

Permalänk
Medlem

"Mobo meh för OC"
"Nej, mobo bra för OC, jag har gjort det."
"Du har inte OC."

Skrivet av Knotvillage:

DDet är ju inte brädans fel att cpun går varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Generellt är det ju bara att köra på webhallen alternativt någon av rekommendationerna i denna tråd. Självklart skiljer sig datorer åt och du kommer aldrig hitta en perfekt dator som alla är överens om. Alla har olika idéer och tankar kring vad det bästa är från deras egna synvinkel.

Ungefär som att leta efter den bästa bilen.. Det finns ingen "bästa bil" då det handlar om vad du har för preferenser, har du familj etc etc. Samma sak med datorn.

Om jag hade varit i din situation hade jag köpt en dator för 20,000 kr idag och sedan uppgraderat inom en 5 års period med 20,000 kr. Svårt att se att du får se en så stor prestationsökning bara för att du köper de dyraste datordelarna..

Permalänk
Skrivet av Shadow666:

Här har du en dator från komplett. https://www.komplett.se/product/11472/datorer/komplett-pc/kom... . Där kan konfigurera den som du vill om du vill ha billigare eller dyrare..

Tack för tipset, dock har jag redan rabatt på webhallen på ett köp så jag försöker förhålla mig dit!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dhellstrom:

Tack för tipset, dock har jag redan rabatt på webhallen på ett köp så jag försöker förhålla mig dit!:)

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.webhallen.com/se/product/291746-Webhallen-Config-... .. denna kostar nu 28k annars 34k med en avrundning på10kr uppåt XD. Kanske går att tänka på..

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/VqtJF/
Mitt förslag.
Liknande de flestas men ändå.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

@_f1ght3r_ alla förslag uppskattas!:)
Börjar nog bli dags snart att göra en röstning.. har vi några fler förslag?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shadow666:

https://www.webhallen.com/se/product/291746-Webhallen-Config-... .. denna kostar nu 28k annars 34k med en avrundning på10kr uppåt XD. Kanske går att tänka på..

@shadow666 @d-Ryd

Får denna för runt 22tkr med min rabatt, har runt 20% på mitt köp jag gör. Kanske mest värt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dhellstrom:

@shadow666 @d-Ryd

Får denna för runt 22tkr med min rabatt, har runt 20% på mitt köp jag gör. Kanske mest värt?

Skickades från m.sweclockers.com

22k.. kör på den 12k i rabatt är ju som hittat.. då kan du ju lägga till en skärm eller annat åxå medan du är på g..

Permalänk
Skrivet av Shadow666:

22k.. kör på den 12k i rabatt är ju som hittat.. då kan du ju lägga till en skärm eller annat åxå medan du är på g..

Så är det ju! Du som kan lite om datorer, hur mkt sämre är denna än den på webhalleb config 20?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dhellstrom:

Så är det ju! Du som kan lite om datorer, hur mkt sämre är denna än den på webhalleb config 20?

Skickades från m.sweclockers.com

Båda har samma mobo cpu och eventuellt samma gpu det står inte på den för 22k om det är asus rog strix rtx.. ramen är ju bara på 16gb på Anniversary men högre mhz och den andra har ju 32gb för 22k. Det som skiljer är chassit och kylningen och en hel del led ljus tror jag det är. Hade jag haft 40k att spendera hade jag tagit den för 22k å sen köpt g.skill från komplett med 3200mhz och cl14. Antingen så tar 4x8gb för 5500k eller 2x16gb för 5300.. och ändå ligger på samma pris utan din rabatt.. och 2080ti modellerna så är alla typ samma prestanda fast vissa kanske är lite stabilare och bättre kylning och högre oc frekvens från fabrik annars har dem samma bas frekvens å all de andra.. Samt köpt till en skärm från asus. Så dem är typ likvärdiga fast Anniversary har lite dyrare kylning med extra led m.m men mindre i ram.. så min slutsats är att du kan ta den för 22k.. om du inte bryr dig om en massa ljus eller inte.. hade nog köpt en fractal design r6 senare istället för att ha meshify c chassit för att kunna ha en intern bd-läsare.

Permalänk
Skrivet av dhellstrom:

Så är det ju! Du som kan lite om datorer, hur mkt sämre är denna än den på webhalleb config 20?

Skickades från m.sweclockers.com

Går du köper en rtx2080ti asus rog strix och en i9 på komplett så kostar dem 2 21800kr xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dhellstrom:

Så är det ju! Du som kan lite om datorer, hur mkt sämre är denna än den på webhalleb config 20?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Shadow666:

Går du köper en rtx2080ti asus rog strix och en i9 på komplett så kostar dem 2 21800kr xd

Bara kör på den om du får den för 22k.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

okej, givet.. tack grabbar!

Permalänk
Skrivet av dhellstrom:

okej, givet.. tack grabbar!

Nemas problemas

Skickades från m.sweclockers.com