Vad finns det för barnspel på PC?

Permalänk
Medlem

Vad finns det för barnspel på PC?

Hej!

Har en 5-åring här hemma som börjat använda datorn här hemma. Han spelar ett gammalt Alfons spel som är tvunget att köras i kompabilitetsläge med 640x480 upplösning för att det ska fungera ordentligt.

Vad finns det för barnspel idag? Gärna svenska, med inriktning på lärande.
(Vågar inte visa honom Minecraft, då sitter han fast vid datorn sen)

Visa signatur

Like every man of sense and good feeling, I abominate work.

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat lite kring samma fråga. Min dotter är dock bara 2.5 år så hon klarar inte av att hantera en dator ännu. Däremot är hon ganska bra på att hantera surfplatta. Om man tänker tillbaka på sin egen barndom så minns man bland annat Pettson och Findus. Vet inte om det kommit några nya spel där men de gamla kan nog hålla än idag med klurigheter och skoj om man får igång dem på moderna datorer.

Permalänk
Medlem

Se dig om efter Mulle Meck-spelen. Har fått igång samtliga på Windows 10, endast problem med Mulle Meck Bygger Båtar, där ljudet inte fungerar när man är ute på sjön (om någon löser det; meddela mig!).
Har själv en 7 åring, som älskar att spasha runt i de grunda vattnen i Subnautica.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Här hittar du säkert något som väcker minnen http://www.mullemeck.se/butik/
Edit NEJ det var endast böcker

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@Mogashi: gcompris vet jag 3-åringar som sitter med men funkar långt upp. Ganska blandat innehåll från svårt till lätt. Gratis på för Linux.

Edit:
Cheops pyramid var ett av de första jag själv "spelade"

Permalänk
Medlem

Jag har en stark känsla av att det knappt är möjligt att få tag på liknande barnspel till PC som fanns förr.

Vid en google-sökning kom jag in på cdon, detta är deras utbud av barnspel till pc
https://cdon.se/spel/barnspel/pc/

Endast Sims och två st LEGO-spel.

Spelen för mobiler och surfplattor har tagit över!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mina barn är 6 respektive 8 år. De spelar Roblox, Minecraft och Lego Jurassic World på dator.

På Playstation 3 spelar de Gran Turismo 5 (bilspel) och Fifa 2018.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Detta är ju gamla spel (vet du vill ha nya) och vet ej hur de beter sig i dag. Men spelade skälv mycket:

flygande start första klass och tredjeklass och ett med matte en groda och gammalt kungarike , vad ni det hette

och tyckte de spelen var riktigt roliga i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Minecraft

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det finns ju alltid Kalle och Josefin kunskap ifall man vill ha lite kunskaps baserade spel.

Permalänk
Medlem

Raymen Legends är rätt trevligt. Man behöver inte fatta så mycket engelska men det är väl bra att börja med det tidigt också.

Sedan alla Lego spelen också, Lego Stars, Lego Harry Potter etc.

Sedan kan man ju emulera Super Mario 3 och liknande också..

Permalänk
Medlem

Det är nästan lättare att säga vad som bör undvikas.

Resident Evil 7 är inte för barn.

Dold text

På Steam har du ju Family+Friendly: https://store.steampowered.com/tags/en/Family+Friendly vilket gör livet enklare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Min femåriga dotter spelar Mickey Mouse: Castle of illusion. Hon spelar med en DualShock 4 kontroll som är lite för stor för hennes händer, men det går bättre och bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Medlem

Mulle Meck, Bamse kanske? Finns väl diverse barnspel inom dom 2 serierna, det förstnämnda spelade jag igenom flertalet gånger när jag var lite. Både bilar och båt-spelen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Mogashi:

Spana in DuckTales Remastered. Finns på Steam för spotstyver.