"Can i run it" säger att Sekiro klarar av recommended. Klarar inte ens low efter jag köpt det. Tips på uppgraderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kafferaffe:

Liten uppdatering:

Först vill jag tacka för alla svar, lättare att se en lösning bilda upp sig!

Testat mig fram med följande inställningar:
High i grafikinställningar.
Upplösning: 2560x1600 (testar jag 4k så blir skärmen rosa. Som någon av er sa: 4k med 960 är ingen bra idé).

Detta ger mig 20-30 FPS med datorsetup som i trådstartinlägget. 30 FPS när jag stirrar in i en vägg och 20 fps vid svärddueller.

Min grafiktemp överstiger aldrig 60 grader men GPU load är alltid 99%

Det intressanta är som någon av er sa, temp på CPU:n. Tydligen har jag 4 st cores och alla 4 ligger på temp mellan 95-100 grader med en load som varierar mellan 66-80%.@Zemlan.

Så summering utav mitt dilemma och med er hjälp:

- Uppgradera ddr3 4x2 till 8x2 ddr3, moderkort stödjer ej ddr4.
- Fått finfina förslag på 8gb grafikkort, ska gå igenom alla och köra ett val.
- Inte så många kommentarer om vare sig kylare, CPU eller moderkort så dessa behåller jag i dagsläget.
- Liten frågetecken gällande den höga CPU-tempen dock. Beror detta på att datorn måste jobba ihjäl sig pga "dålig" ram samt grafik? Då kommer de två första åtgärdspunkterna lösa detta?

Om Cpun throttlar kan ju en billig "uppgradering" vara att pröva med lite ny kylpasta? Och slänga ett getöga på kylarens fläkt?

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Skrivet av Olle78:

Om Cpun throttlar kan ju en billig "uppgradering" vara att pröva med lite ny kylpasta? Och slänga ett getöga på kylarens fläkt?

Som sagt, 95 grader ska inte den cpu:n ligga i, inte ens med intels egna stock kylare du får med. Byt kylpasta (ca 70kr) innan du börjar shoppa vidare!

Och om du vill köra i 1440p får du räkna med 30fps med ett 960, eller gå ett steg ner till 1080p.

Tredje och fjärde tipsen; stäng ner discord overlay om du har det igång, och kör sekiro i windowed, då man får sjuk screen tearing (iaf jag och många andra) med fullscreen. Finns program så att du kan få borderless!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Håller med herrarna ovan om att CPU temps är på tok för höga. Blir processorn för varm så klockar den ner sig för att undvika skada. Låter som att CPU-kylaren sitter löst och inte får ordentlig kontakt, fläkten inte snurrar ordentligt eller något liknande. Testa byta kylpasta, montera om och se om det blir bättring

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

@kafferaffe

Som förgående nämnt, din CPU throttlar. Klockar ned sig för att inte dö helt enkelt vilket inte är bra alls. Kylaren sitter dåligt, kylpastan har gjort sitt eller så är kylaren överfylld av damm som hindrar den från att kyla ordentligt. Så se över den biten innan du gör något annat. Börja med att kolla damm. (Om du tömmer något på damm, vad du än gör, ingen dammsugare bara! Tryckluft på burk rekommenderas och blås bort dammet)

Obs! Processorn blir inte så här varm pga den får jobba ihjäl sig, den ska klara av 24/7 på 100% belastning utan problem. Är bara kylaren som inte kyler ordentligt

När du åtgärdat tempen tror jag övriga planer blir överflödiga och du får mer OK prestanda om jag ska vara ärlig. Inte värt att uppgradera, bättre att köpa en helt ny rigg när du är redo för som den är nu är den välbalanserad. AMD har tex lite nya processorer på G till sommaren. Kan vara värt att kika på och kanske planera för ev uppgradering till ngt sånt på sikt om pris och prestanda blir bra. Det är förövrigt min plan.

Är du riktigt sugen kan du förstås mellanlanda och byta grafikkort. Så kan du slå på ultra utan att oroa dig över grafikkortet. Detta kan ju sen följa med till nya datorn. Men CPUn borde bytas också på sikt för den kommer hålla tillbaka ett nytt grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kafferaffe:

- Inte så många kommentarer om vare sig kylare, CPU eller moderkort så dessa behåller jag i dagsläget.
- Liten frågetecken gällande den höga CPU-tempen dock. Beror detta på att datorn måste jobba ihjäl sig pga "dålig" ram samt grafik? Då kommer de två första åtgärdspunkterna lösa detta?

Det låter som väldigt varmt. Titta så du inte har dam i flänsarna till CPU-kylaren. Blås rent oavsett.
Annars låter det som du kan behöva lägga på ny kylpasta. Köp någon bättre modell där när du ändå är igång.

Du kanske har ett sämre luftflöde i burken, och eventuellt för titta över hur fläktarna jobbar så du inte får stillastående varmluft i din burk. Börja med CPU-kylaren i alla fall och ta det där ifrån.

Permalänk
Medlem

Låter som att det måste vara din CPU. För kännedom så använder jag i5 4670k, DDR3 1600mhz och ett 1070.

Jag får faktiskt ut 4K i nästan stabila 60fps, i 1080 är det konstant 60fps. Alla Settings är på high.

Så du bör kunna få ut 60 fps på 1080P.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kafferaffe:

Tjena,

min dator klarar inte ens low i ovanstående spel.
Några tips på vad som kan behöva uppgraderas?
Infogar specc på spelet samt min dataspecc.

Spelet (rekommenderat):
Processor: Intel Core i5-2500K | AMD Ryzen 5 1400
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 970 | AMD Radeon RX 570

Min dator:
kylare: g650m, 650w
Processor: i5-4460, quad, 3.2ghz
Moderkort: asus h81 iplus
Ramminne: Crucial Ballistix sport ddr3, 2x4GB, 1600mhz
Grafikkort: geforce strix gtx 960, 4GB
Hårddisk: SSD, Kingston 240GB

Några funderingar på vad som kan orsaka det ospelbara läget för mig trots mina speccar som bör uppfylla recommended?
Alla drivrutiner uppgraderade samt dator formaterad dvs inga skräpprogram som saktar ner.

Tack för svar!
Med vänlig hälsning Raffe

Såg detta på en stream häromdagen, är en bugg med nVidia grafikkort som kan ge ovanligt låg FPS i spelet även om hårdvaran är tillräcklig. (Sorry att jag blandar engelska och svenska termer nedan men minns inte namnet på allt på engelska)

Öppna nVidia Control Panel
Öppna 3D settings
Öppna Program settings
Lägg till Sekiro-applikationen (borde vara längst upp på listan om du precis spelat det)
Scrolla ner till CUDA-GPUs
"Använda globala inställningar" borde vara bockat men ändra det till "använd denna GPU" (bocken under, även om det står samma grafikkort)
Klicka på Verkställ och nu borde det funka fint.

Du ska inte behöva uppgradera din hårdvara mao

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9