EU-kommissionen anklagar Valve och spelutgivare för konkurrensbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Känner mig trög som inte fattar humorn XD Förklara någon snälla

Istället för regional prissättning för att ge fattiga nationer en möjlighet till att köpa spel och uppleva den spelkultur vi har, så löser vi detta med "rättvisa spelpriser" problemet genom att alla nationer blir rika istället En enkel lösning eller hur?

Humorn är att ha rätt och samtidig vara absurd i det.

Så nu är skämtet förklarat samt död, dödförklarat.

Permalänk
Medlem

@HappyPie: Tack
Helt off topic: Kanske en omformulering skulle förmedla skämtet bättre. Tyckte det var väldigt tvetydigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Jag håller inte med om ditt resonemang. Visst, vi tjänar mer och har råd med 60€ för ett spel, men hur rimligt är det egentligen att den som tjänar mer ska betala mer för samma varor och tjänster? Det råder en orättvisa oavsett hur man agerar här; Samma för alla eller olika efter behov.

(Ursäkta wall of text)

Nu handlar det inte bara om att tjäna mer pengar. Det handlar om att 60€ där räknas som mer pengar än här, trots samma summa. Relativt resten av ekonomin i respektive länder så kan det nog vara så att spelen kostar lika mycket.

Någon tidigare i tråden påpekade (ungefär) att globala digitala produkter inte borde kosta olika för att det inte kostar något att duplicera och distribuera dem. Det du säger låter ungefär likadant. Problemet med det resonemanget är att produkterna isåfall borde vara gratis överallt, då det är gratis att distribuera dem. Och det tycker varken du eller jag är rimligt.

Mitt resonemang går istället på att då utvecklingskostnaderna är det som kostar, inte distribution, så handlar det om för utvecklaren att få in "så mycket som möjligt" på det som de tidigare har utvecklat. Att sälja med olika priser till olika vitt skilda kundgrupper gör att man får fler sålda exemplar och därmed också ökade intäkter. Skulle de tvingas sälja med samma pris överallt skulle det ge mindre intäkter, vilket leder till att de kanske inte ens kan utveckla spelen alls alternativ behöva höja priset för alla marknader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att en del kritiker mot detta borde läsa igenom artikeln igen. Detta är ett slag mot den urbota korkade regionslåsningen som finns på media idag. Vilket inte kommit en dag för tidigt.

Skrivet av ElonB:

"In a true Digital Single Market, European consumers should have the right to buy and play video games of their choice regardless of where they live in the EU."

Lycka till att få Tyskarna att tillåta spel med Nazist tema eller Belgien spel med loot boxes. Likaså försök att spela datorspel på ett internet cafe i Grekland.

Nu har iof. Tyskland ändrat sin lag lite så att Nazistiska symboler får existera ifall det handlar om undervisningssyfte eller underhållningssyfte. Så spel får idag innehålla Nazistiska symboler.

Skrivet av Don_Tomaso:

... på bekostnad av nästan alla andra europeiska länder (enligt bilden tidigare i tråden), vilket definitivt inte är rättvist. Regionala priser måste få finnas så länge som det finns olika ekonomier.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller absolut inte med dig. Olika priser ger olikheter på marknaden och detta är inte positivt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

(Ursäkta wall of text)

Nu handlar det inte bara om att tjäna mer pengar. Det handlar om att 60€ där räknas som mer pengar än här, trots samma summa. Relativt resten av ekonomin i respektive länder så kan det nog vara så att spelen kostar lika mycket.

Någon tidigare i tråden påpekade (ungefär) att globala digitala produkter inte borde kosta olika för att det inte kostar något att duplicera och distribuera dem. Det du säger låter ungefär likadant. Problemet med det resonemanget är att produkterna isåfall borde vara gratis överallt, då det är gratis att distribuera dem. Och det tycker varken du eller jag är rimligt.

Mitt resonemang går istället på att då utvecklingskostnaderna är det som kostar, inte distribution, så handlar det om för utvecklaren att få in "så mycket som möjligt" på det som de tidigare har utvecklat. Att sälja med olika priser till olika vitt skilda kundgrupper gör att man får fler sålda exemplar och därmed också ökade intäkter. Skulle de tvingas sälja med samma pris överallt skulle det ge mindre intäkter, vilket leder till att de kanske inte ens kan utveckla spelen alls alternativ behöva höja priset för alla marknader.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock är regionsskillnaderna väldigt förutsägbara, låt oss säga att 20% är redo att köpa ett spel för $100 och 80% är redo att lägga $10 så finns det en balanspunkt där antal sålda exemplar av en produkt når en peak, vad jag gissar kommer hända är att marknaden justeras efter detta och i-länder säljer fler exemplar till samma genomsnittliga intäckt som skedde med färre exemplar tidigare.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

(Ursäkta wall of text)

Nu handlar det inte bara om att tjäna mer pengar. Det handlar om att 60€ där räknas som mer pengar än här, trots samma summa. Relativt resten av ekonomin i respektive länder så kan det nog vara så att spelen kostar lika mycket.

Någon tidigare i tråden påpekade (ungefär) att globala digitala produkter inte borde kosta olika för att det inte kostar något att duplicera och distribuera dem. Det du säger låter ungefär likadant. Problemet med det resonemanget är att produkterna isåfall borde vara gratis överallt, då det är gratis att distribuera dem. Och det tycker varken du eller jag är rimligt.

Mitt resonemang går istället på att då utvecklingskostnaderna är det som kostar, inte distribution, så handlar det om för utvecklaren att få in "så mycket som möjligt" på det som de tidigare har utvecklat. Att sälja med olika priser till olika vitt skilda kundgrupper gör att man får fler sålda exemplar och därmed också ökade intäkter. Skulle de tvingas sälja med samma pris överallt skulle det ge mindre intäkter, vilket leder till att de kanske inte ens kan utveckla spelen alls alternativ behöva höja priset för alla marknader.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår vad du menar men tror du missförstår vad jag menar. Valve får ju ha olika priser i olika länder i EU; Vad de inte får göra är att blockera ett exemplar köpt i t.ex. Ryssland från att aktiveras i Sverige. Så, om de inte kan göra det längre, så kommer folk kunna köpa nycklar billigt via 3e part i Ryssland och få sina spel billigare. För att kompensera för dessa förlorade intäkter är det inte orimligt att priset går upp i Ryssland.

Men, min poäng var då att vi inte vet med säkerhet att Valve kommer vilja höja priset när låsningen tas bort, eftersom nettot kanske blir att en sådan höjning minskar de totala intäkterna. Så i värsta fall tror jag att priserna endast ökar marginellt. För oss i Sverige kan de bara går neråt.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Håller absolut inte med dig. Olika priser ger olikheter på marknaden och detta är inte positivt.

Precis som att det inte nödvändigtvis är en bra idé att låsa ihop länders ekonomier genom att ha samma valuta (jag tittar på dig euro) så är det inte alltid positivt att köra samma prissättning i alla länder. För digitala produkter som inte har någon (löst räknat) distributionskostnad så tjänar alla på att de kan säljas med olika pris i olika länder. Bortsett då från att vissa känner sig lurade (trots att de inte omöjligt har fått produkten billigare/bättre än de annars hade fått).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Jag förstår vad du menar men tror du missförstår vad jag menar. Valve får ju ha olika priser i olika länder i EU; Vad de inte får göra är att blockera ett exemplar köpt i t.ex. Ryssland från att aktiveras i Sverige. Så, om de inte kan göra det längre, så kommer folk kunna köpa nycklar billigt via 3e part i Ryssland och få sina spel billigare. För att kompensera för dessa förlorade intäkter är det inte orimligt att priset går upp i Ryssland.

Men, min poäng var då att vi inte vet med säkerhet att Valve kommer vilja höja priset när låsningen tas bort, eftersom nettot kanske blir att en sådan höjning minskar de totala intäkterna. Så i värsta fall tror jag att priserna endast ökar marginellt. För oss i Sverige kan de bara går neråt.

Priserna kanske går upp i Ryssland, kanske ner i Sverige, kanske något annat. Oavsett så minskar intäkterna för utvecklaren då de köpsvaga marknaderna får svårt att ta del av produkten.

Gissningsvis så kommer det leda till sämre/färre produkter.

Men men... Geolåsning är antagligen inte det bästa alternativet. Men det verkar inte vara något permanent däremot utan bara en kortare tid (för att stoppa de uppenbara "fuskarna").

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Wow... EU... på riktigt!

För X antal år sen så jobbade jag på företaget Y.
På Y så tillverkade vi produkten Z.

Z såldes på de flesta marknaderna med namnet A, medans på vissa marknader med sämre/lägre köpkraft på grund av dålig ekonomi på valde man att sälja samma produkt under Namnet A-1.

Prisskillnaden var enorm, till de länder med mycket sämre ekonomi så såldes produkten av en bråkdel av priset som andra fick betala.

Är detta då fel alltså?
Antar att man helt enkelt skall skita blankt i länderna med svagare ekonomier än andra och helt enkelt säga "Ni betalar samma som alla andra!" På vilket sätt styrker det grann-nationerna i Europa?

Om digitala licenser skall gå att aktivera oavsett var de är köpta så lär inte bolagen säga "ahh okay, vi sänker priset för alla kunder med 80% så blir det lika för alla.

Tvärtom så blir det det barnen från polen, romänien, bulgarien etc som inte får ett spel i julklapp då deras föräldrar helt enkelt inte har råd med dessa längre.

"Tough shit, flytta till ett bättre land"

*EU - how to increase piracy by 5000% in six weeks*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Priserna kanske går upp i Ryssland, kanske ner i Sverige, kanske något annat. Oavsett så minskar intäkterna för utvecklaren då de köpsvaga marknaderna får svårt att ta del av produkten.

Gissningsvis så kommer det leda till sämre/färre produkter.

Men men... Geolåsning är antagligen inte det bästa alternativet. Men det verkar inte vara något permanent däremot utan bara en kortare tid (för att stoppa de uppenbara "fuskarna").

Skickades från m.sweclockers.com

Att intäkterna skulle minska ”oavsett” ser jag verkligen inte som en självklarhet. Marknaden är för komplicerad för att kunna hävda det. Detta skulle för all del kunna leda till ökade intäkter, för de som piratkopierar i rikare länder kanske väljer att köpa en billig nyckel istället, medan övriga köper direkt från sin lokala Steam Store som vanligt eftersom det är smidigast.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

EU har för mycket makt. Dags för EU att gå tillbaka till främst en handelsunion och inte ett politiskt monster.

Detta låter väl exakt som något en handelsunion ska ta hand om dock?
Det är väl en av de bästa artiklarna för oss svenskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Wow... EU... på riktigt!

För X antal år sen så jobbade jag på företaget Y.
På Y så tillverkade vi produkten Z.

Z såldes på de flesta marknaderna med namnet A, medans på vissa marknader med sämre/lägre köpkraft på grund av dålig ekonomi på valde man att sälja samma produkt under Namnet A-1.

Prisskillnaden var enorm, till de länder med mycket sämre ekonomi så såldes produkten av en bråkdel av priset som andra fick betala.

Är detta då fel alltså?
Antar att man helt enkelt skall skita blankt i länderna med svagare ekonomier än andra och helt enkelt säga "Ni betalar samma som alla andra!" På vilket sätt styrker det grann-nationerna i Europa?

Om digitala licenser skall gå att aktivera oavsett var de är köpta så lär inte bolagen säga "ahh okay, vi sänker priset för alla kunder med 80% så blir det lika för alla.

Tvärtom så blir det det barnen från polen, romänien, bulgarien etc som inte får ett spel i julklapp då deras föräldrar helt enkelt inte har råd med dessa längre.

"Tough shit, flytta till ett bättre land"

*EU - how to increase piracy by 5000% in six weeks*

Tror det är du som missförstått. Fri prissättning råder i EU. Man får ha vilka priser man vill. Det är inte problemet.
Det EU har invändningar mot är att företagen sysslar med handelsupplägg som är tänkt att begränsa handeln. Det är just låsningen att en nyckel köpt billigt i ett EUland inte ska kunna användas i en del andra EUländer som är problemet.
Är den köpt i EU så ska den funka i EU är väl rättesnöret som steam inte helt följt.

Gillar man idén med digital geoblockering så kan mam väl såga EU här. Gillar man mer iden om en mer öppen och mindre låst marknad så borde man väl snarare vara tacksam att EU granskar upplägget i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Sötast
Skrivet av Söderbäck:

Tror det är du som missförstått. Fri prissättning råder i EU. Man får ha vilka priser man vill. Det är inte problemet.
Det EU har invändningar mot är att företagen sysslar med handelsupplägg som är tänkt att begränsa handeln. Det är just låsningen att en nyckel köpt billigt i ett EUland inte ska kunna användas i en del andra EUländer som är problemet.
Är den köpt i EU så ska den funka i EU är väl rättesnöret som steam inte helt följt.

Gillar man idén med digital geoblockering så kan mam väl såga EU här. Gillar man mer iden om en mer öppen och mindre låst marknad så borde man väl snarare vara tacksam att EU granskar upplägget i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår skillnaderna, och mitt exempel är inte det bästa då det handlar om helt olika typer av resultat.

Men när vi ser på resultaten av det tråden handlar om, hur skiljer det där?
Hur kan resultatet bli rättvist jämtemot de i svagare ekonomier om man kommer att sluta sälja spel till en lägre peng i de länder som inte har råd att betala fullpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror det är du som missförstått.

Tror inte att någon missförstått utan båda "sidor" verkar klara med EU klagat på.

Frågan är vad konsekvensen blir i realiteten när moldaviern ska lägga en fjärdedel av den genomsnittliga månadslönen (€242) på ett spel. Har svårt att se det gynna spelbranschen eller personer från låglöneländer att de ska betala samma priser som norrmän. Nordamerika och Västeuropa står idag för en kraftig majoritet av Valves intäkter. Sänker Valve EU-priserna till en nivå där låglöneländerna får råd att köpa spelen så kommer man även förlora en stor del av sina intäkter.

Rent krasst så är väl idén god men svårare i praktiken när EU varit frikostiga i sin expansion.

Permalänk
Medlem

Bra EU!

Mycket bra av EU anser jag. Dessutom kan speltillverkarna hålla olika priser relativt enkelt genom att göra det "jobbigt" att handla från lågprisländer. T ex genom att sälja nationellt anpassade spel.
Kul att leta runt i menyerna om allt är på serbiska etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Jag förstår skillnaderna, och mitt exempel är inte det bästa då det handlar om helt olika typer av resultat.

Men när vi ser på resultaten av det tråden handlar om, hur skiljer det där?
Hur kan resultatet bli rättvist jämtemot de i svagare ekonomier om man kommer att sluta sälja spel till en lägre peng i de länder som inte har råd att betala fullpris?

Skrivet av ducedo:

Tror inte att någon missförstått utan båda "sidor" verkar klara med EU klagat på.

Frågan är vad konsekvensen blir i realiteten när moldaviern ska lägga en fjärdedel av den genomsnittliga månadslönen (€242) på ett spel. Har svårt att se det gynna spelbranschen eller personer från låglöneländer att de ska betala samma priser som norrmän. Nordamerika och Västeuropa står idag för en kraftig majoritet av Valves intäkter. Sänker Valve EU-priserna till en nivå där låglöneländerna får råd att köpa spelen så kommer man även förlora en stor del av sina intäkter.

Rent krasst så är väl idén god men svårare i praktiken när EU varit frikostiga i sin expansion.

Nu är väl inte Moldavien med i EU så de lär inte bli påverkade ;).
Aja. Det är ett sidospår. Jag förstår vad ni är inne på.

Jag ska försöka avgränsa det här, men det är lite svårt att prata om nyttan med öppen handel och att man jobbar med att få bort handelshinder genom att bara prata om spelförsäljning. Det är vanligen så att fri handel gynnar en del mer och andra mindre. Tittar man enkom på åkeribranchen så är väl svenska åkerier förlorare då lönerna längre ner i Europa gör att de lättare vinner upphandlingar. Samma sak gäller väl hantverkare från exempelvis polen som kan komma hit och ta sig an jobb vilket gynnar deras ekonomi. Samtidigt får vi lägre priser. Men ja, även åkeribranchen och hantverkarbranchen är för smalt för att ta in helheten av vad en mer fri handel innebär.
Jag skulle säga såhär. I det stora hela vinner båda sidor på ökad handel tack vare förbud mot handelshinder. I en del fall är det sämre för ena parten. Steamspel är väl en sådan grej. Men för ett fattigare land i EU som exempelvis bulgarien finns det mycket större vinster att ha regler för friare handel än vad som förloras i något så smalt som steampriser. Blir landet rikare generellt så är det så mycket mer värt.

Så ja, jag ser en stor styrka i att EU jobbar med att få bort handelshinder så som exempelvis regionslås och även att de jobbar för att det ska vara lättare att köpa/sälja övriga varor och tjänster mellan länderna i EU. Även om det går att hitta exempel där man kan hitta nackdelar med upplägget för endera part i vissa lägen.

Här kan man såklart spinna vidare på andra delar av EU där EU även jobbar för att stötta svagare ekonomier and yadda yadda för att få igång ännu mer handel. Men det där blir lätt alldeles för of topic. You know what i mean ;).

Edit:
Vad kan det här resultera i? Ja gissningsvis kommer man väl leta efter en prisbalansering som kan tänkas dra in ungefär lika mycket pengar för steam om det nu ens krävs ändringar alls i frågan. Är väl inte säkert att de behöver göra något i nuläget. Kanske innebär det samma priser överallt - alltså lite billigare på en del ställen och dyrare på andra. Eller så kanske de väljer någon annan väg. Går exempelvis att sälja spelen per språk (lets hope this does not happen!). Jag skulle antagligen inte köpa tomb raider på polska även om det var billigare hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

... hur rimligt är det egentligen att den som tjänar mer ska betala mer för samma varor och tjänster? Det råder en orättvisa oavsett hur man agerar här; Samma för alla eller olika efter behov.

När det gäller läkemedel (och sjukvård i största allmänhet) känns en differentierad prissättning helt relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Enligt egen research när jag köpte ny bil för 7 år sedan så säger tillverkarna ifrån om du vill beställa den ny enligt egen konfiguration. De vill förstås att du köper den i Sverige för 50% högre pris istället. Att åka dit och köpa en färdig från bilhallen går bra. Dessutom måste du betala svensk moms på nya (mindre än 6 mån) fordon oavsett inköpsland.

Så man kan teoretiskt sett åka till ett land i balkan, köpa en ny bil för 50% av svenska priset i butik. Göra en privatimport och lägga till 25% av det priset (fortfarande runt halva jämfört med här)?
Varför snackar alla om tyskland när man kan köpa därifrån isf...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag förstår skillnaderna, och mitt exempel är inte det bästa då det handlar om helt olika typer av resultat.

Men när vi ser på resultaten av det tråden handlar om, hur skiljer det där?
Hur kan resultatet bli rättvist jämtemot de i svagare ekonomier om man kommer att sluta sälja spel till en lägre peng i de länder som inte har råd att betala fullpris?

Det är inte riktigt vad kommer att förekomma. Tidigare har samma länder som haft lägre pris blivit regionslåsta till just den regionen och det är det EU är emot. Alltså ska vi svenskar kunna köpa billiga nycklar från Ryssland och ändå få aktivera dessa utan att riskera att licensen blir indragen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Sötast
Skrivet av Xinpei:

Det är inte riktigt vad kommer att förekomma. Tidigare har samma länder som haft lägre pris blivit regionslåsta till just den regionen och det är det EU är emot. Alltså ska vi svenskar kunna köpa billiga nycklar från Ryssland och ändå få aktivera dessa utan att riskera att licensen blir indragen.

Vilket är exakt det spelbolagen aldrig kommer att tillåta.
Om deras spel kostar 500:- i 9 länder och 175 i ett land så skulle majoriteten importera ifrån det sistnämnda vilket skulle kosta företagen för mycket pengar. Därav så höjer de hellre priserna i de lågavlönade länderna än att blöda pengar ifrån en billig region.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@N4kame0: Varför ska vissa nationer vara fattigare än andra?

( det är fredag och detta blir mitt fredagsinläggsbidrag trevlig helg <3 )

Det finns säkert någon filosofisektion på sweclockers eller familjeliv om det. Att olika länder har kommit olika långt rent ekonomiskt är en verklighet. Jag tycker att man skall kunna prissätta lägre i länder där man annars skulle piratkopiera spelen. Det enda man gör är att man låser ute dessa marknader från att bete sig lagligt, eftersom det helt plötsligt blir en lyxprodukt. Tänk om du hade fått betala 3600kr för en AAA-titel, hade du gjort det? Man gör så att folk inte har råd att köpa saker lagligt.

Skrivet av Xinpei:

Det är inte riktigt vad kommer att förekomma. Tidigare har samma länder som haft lägre pris blivit regionslåsta till just den regionen och det är det EU är emot. Alltså ska vi svenskar kunna köpa billiga nycklar från Ryssland och ändå få aktivera dessa utan att riskera att licensen blir indragen.

Det som kommer att hända är att de höjer priserna i alla länder. Annars skulle de, över en natt, bli av med kanske 60-70% av sina inkomster. Då är det bättre att klippa de andra 30-40%. I värsta fall så får man höja på den höga marknaden där folk kan betala, för att kompensera för bortfallet från de marknader där det tidigare varit billigare. Hur det än blir så kommer vi konsumenter förlora på detta, för företagen ska ha sina pengar,

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Behövs faktiskt mer företag på marknaden men gillar steam överlag endå 🙈

Skickades från m.sweclockers.com