AMD ökar sin försäljning kraftigt under 2019

Permalänk
Melding Plague

AMD ökar sin försäljning kraftigt under 2019

Det pågående året väntas bli positivt för AMD, vars försäljning spås öka tack vare nya lanseringar inom flera viktiga produktområden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heja heja!

Permalänk
Medlem

Go, Go team red!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

toppen

Permalänk
Inaktiv

Kul, bara att göra samma sak nu fast på grafikfronten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wohoo! Zen 2 (8c, 12c eller 16c med SMT) + ASUS Crosshair VIII Impact, ser väldigt fram emot denna kombo i mitt Ghost S1 MKII!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kul behövs flera aktörer för prisernas skull.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv

Så går det när man har konkurrenskraftiga produkter på marknaden.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul! Ja det gynnar ju oss konsumenter om båda lagen har chansen att slåss om förstaplatsen.

Permalänk
Medlem

Hur säkra brukar Digitimes vara runt sånt här för nu är det snarare "förväntas öka kraftigt"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

De får mycket extra tack vare kapacitetsproblemen hos Intel. Både i form av direkt brist på komponenter men också en avsaknad av att sänka priserna för att möta AMD:s prissättning, vilket gör dem till än mer prisvänliga alternativ än vad de annars kanske hade varit.

Matisse lär öka försäljningen och Navi kan förhoppningsvis bidra med. Tycker dock tiden går lite väl långsamt sett till detta 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

@FredrikMH: med bristen på hårdvara från intel så bör ju deras priser inte röra sig neråt, tillgång och efterfrågan.

Där har amd fått vind i seglen, gött för dom!

Hörde även att dom ska snacka mer med system integrerare om att få ut fler AMD produkter för att täcka upp det Intel inte kan. Hoppas AMD får mer klirr i kassan så gpu sidan kommer ikapp!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

De får mycket extra tack vare kapacitetsproblemen hos Intel. Både i form av direkt brist på komponenter men också en avsaknad av att sänka priserna för att möta AMD:s prissättning, vilket gör dem till än mer prisvänliga alternativ än vad de annars kanske hade varit.

Matisse lär öka försäljningen och Navi kan förhoppningsvis bidra med. Tycker dock tiden går lite väl långsamt sett till detta 😅

Det verkar stämma, iallafall om man ska utgå från mindfactory's siffror.

När Intel ökar sitt pris sjunker försäljningen drastiskt. Notera särskilt vad som händer kring September.
Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Perfekt, nästa Intel cpu jag köper kanske kommer vara billigare då

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Som nästan varje släpp. Kanske blir en AMD prolle och GPU nästa gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul! Är väldigt nöjd med min Ryzen 5 1600, tuffar på som tåget och aldrig några hickups oavsett hur mycket jag slänger på den. Tror att den kommer hålla 10+ år som min förra C2D 6300 gjorde

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Då hoppas vi på lite prestanda denna gången

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Avstängd

Själv sitter jag kvar på min 5 år gamla Intel Haswell som jag kommer att sitta på i ytterligare 5 år till, eller kanske 10 år till. Vem vet, kanske mer.

Jag lockas inte så mycket av vad varken Intel eller AMD har att erbjuda.
Skulle vilja se Intel eller AMD erbjuda en processor som inte behöver en 1 kg koppar/aluminium och en fläkt för att kyla.

Eller att dom släppte en CPU med open source firmware och Coreboot stöd.

Permalänk
Medlem

AMD har lyckats bra med två koncept:
- MCM och infinity fabric: gör produktionskostnaderna ordentligt lägre än monolitiska chips
- Långvarig CPU sockel: Varför inte kan man undra?

Låt oss hoppas att andra CPU-aktörer hoppar på tåget så vi håller igång konkurensen och utvecklingen!
Jag saknar VIA eller vad de nu heter som har den tredje x86-licensen

Permalänk
Medlem

Har haft Intel många år. Kan tänka mig ha en AMD Zen i min nästa dator jag köper i framtiden. Kul att det går bra för AMD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur många pci-e lanes denna kmr ha! Sitter i tankarna att byta ut våra tre datorer mot en och köra liknande som LTT gjorde med deras 7 gamers 1 cpu! Fast lite mer budget såklart =p och 16c hade vart perfa då =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Herregud min 2700k har snart rullat i 8 år!!! Klart stackarn måste få gå i pension. Moderkortet har försökt få äldrepenning i flera år nu men det är tuffa förhandlingar.

De väntar på Zen 2 med spänning

Permalänk
Medlem

Köpte på mig AMD aktier runt årsskiftet med sikte på uppgång under årets andra halva - upp 55% hittills

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Har i omkring 20 års tid endast kört Intel, egentligen inte pga någon "intel är bäst!" grej, mest blivit så då jag vid köp alltid tänkt att modellen jag sitter med nu har alltid fungerat bra, kör på samma igen.

Processorn jag haft överlägset längst tid, en gammal i5 760 överklockad till ~4Ghz. Kändes nu till slut som att den börjat nå vägs ände och kikade därför direkt på senaste versionerna av i5. Men det kändes, ljummet. Förvisso verkar det som att singeltrådat så är i3/i5 fortfarande bättre än AMD:s alternativ, men med allt fler program och spel som faktiskt kan utnyttja flertalet kärnor kändes det bara som ett litet plus i kanten.

Vad som däremot kändes som ett stort plus i kanten var när man sedan började jämföra med AMD:s priser, samt övriga komponenter omkring man kunde lägga lite mera på istället för att få ett framtidssäkert system.

En till grej som kändes bra med att välja AMD istället är ur perspektivet konkurrens. Kan inte se och kan inte tro att Intels hegemoni under x antal år vart bra för marknaden öht. Snarare tvärtom, speciellt för oss konsumenter.

Så för första gången rullar en Ryzen 5 nu i burken. Självfallet när man går från en i5 760 till en ny processor så kan det egentligen bara bli bättre på alla sätt och vis. Men är ändå, sett till hur mycket man fick för priset enormt imponerad! Inte sista gången jag köper en AMD om de fortsätter i samma spår.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Jättenöjd med min 1600X, dock varit sugen på 2700X men har lite is i magen och köttar på 3700X (?) som borde dyka upp inom en snar framtid.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Nu får dom se till att hålla det här. Dom tappade bollen efter Athlon eran.

Permalänk
Medlem

Var ju för väl att AMD kom och rörde om ordentligt med sina Ryzen annars hade vi nog suttit här med våra 4kärniga CPUer fortfarande och fler kärnor hade varit HEDT och dyrt som faen.

Heja AMD!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Som flera redan sagt så har Intel stora leveransbekymmer som bäst (inte pga. åtgång dock). Kanske har med att göra att Intel hade beräknat att de skulle kunna leverera 10nm betydligt tidigare och att den tillverkningsnoden inte skulle ha gett så mycket problem, vet ej men låter troligast i mina öron så därför är man i den sits man är just nu.

Som nätverksadministratör kan jag säga vi gick över till AMD Ryzen baserade laptops för en tid sen och vi får höra från andra håll att det kan handla om väntan på upp till ett par månader i värsta fall på vissa populära Intel baserade business laptopar...

Sen när Intel har konsekvent hållit fast vid sina (över)priser i lång tid nu sett till konkurrenten utan det minsta intresse till prissänkningar, så är jag inte särskillt förvånad.

2019 kommer bli riktigt bra AMD år, delvis pga. Intels leveransbekymmer men delvis pga. AMD gör bra ifrån sig just nu också. Trevligt med Navi lansering också tätt intill Zen 2 lansering som faller sådär ganska lagom intill hösttermin som traditionellt är viktig del av året, däremot har jag inte lika stor förväntningar på GPU fronten men visst lär de iallafall förbättra situationen på den fronten också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Perfekt, nästa Intel cpu jag köper kanske kommer vara billigare då

Eller så anser Intel (precis som tex Apple) att det finns tillräckligt många <lämpligt ord> som vägrar köpa AMD hur bra och billiga de än är så de sänker inte priset.

Mina två senaste cpu:er är båda Intel, nästa blir det inte, att låsa fast sig vid ett företag är bara <lämpligt ord>.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Köpte på mig AMD aktier runt årsskiftet med sikte på uppgång under årets andra halva - upp 55% hittills

Hoppas du har dom i ISK , annars lär Magdalena gnugga händerna i stället.