En form av "stuttering" problem medans jag streamar och utanför.

Permalänk

En form av "stuttering" problem medans jag streamar och utanför.

Hejsan,

Jag vill dela med mig utav ett problem jag har med min dator. Jag hoppas såklart någon stött på detta tidigare och vet vad jag kan göra. Vill börja med att säga att jag har självklart suttit runt på olika forum och försökt hitta problemet. Jag har faktiskt hittat en del trådskapare på olika forum där liknande problem anges men inga som helst lösningar tyvärr.

Jag har en dator som flyter på väldigt bra. Jag har en tvåskärms uppsättning också.
Problemet är som lyder: Jag har testat att spela Apex legends och streamat via OBS-klienten samtidigt. Jag spelar på min första skärm och har OBS uppe på min andra skärm.
När jag har OBS fönstret maximerat så får jag "stuttering" som man så fint kan säga på engelska. (Någon form av stamning i spelet). Det känns nästan som en FPS drop men min FPS förblir alltid på 144 som jag har utan en stream igång också.
Men så fort jag minimerar OBS-fönstret så försvinner "stamningen" i spelet omedelbart. Precis som att ingen stream är igång. (Det flyter alltså på väldigt bra.)

Jag har mixat och klurat med massa olika inställningar utan några resultat.
Efter har gett upp lite så märkte jag att när jag spelade APEX eller CSGO och någon skriver på steam så att det poppas upp en liten ruta på andra skärmen kommer samma problem fram. Så någonstans har jag ju listat ut att det inte är OBS det handlar om utan något annat.
Hoppas jag har gett en så utförlig förklaring som möjligt.
Nedan finner ni min uppsättning.

Moderkort: Z390 GAMING X
Minne: 16GB
Processor : Intel I9-9900K 3.60GHz
Grafikkort: Nvidia GeForce RTX 2080
Windows 10

Skärm 1: Acer XF240H (Kopplad med Display-port) (144hz)
SKärm 2: Zowie XL LCD (kopplad med HDMI) (60hz)

OBS inställningar
Bitrate: 4500, Har testat 3000, 3500, 4000, 5000, 6000,
Rate Control : CBR
Encoder: NVENC och även testat x264
Base Resolution: 1920x1080
Output Resolution: 1280x720
Downscale Filter : Lanczor

Internetuppkoppling : 100ner/10upp

Tackar ödmjukast för återkoppling av alla slag

EDIT:
Ville bara tillägga att jag kan ha uppe youtube, discord och andra program på fullt ös utan att känna av något. Men OBS och Steam är det enda jag märkt av än sålänge.

Permalänk
Medlem

@Besimmusliu: En jobbarkompis hade samma problem som du beskriver. Även han körde 2 skärmar. En med en 144hz för spel och en lite äldre skärm i 60Hz för OBS.

Han köpte en till 144 till OBS, sedan har det fungerat utan stutter.

Så jag skulle nog rekommendera att du lånar en 144hz utav någon, om du har möjlighet. Testar och ser om problemet försvinner.

Mvh

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Är tyvärr ett problem Windows 10 har problem med.

Flera saker som hjälper:

Ha samma bildskärmsuppdatering på alla skärmar.
Ha bara spelet i fullskärm, inget annat.
Ta bort all hårdvaruacceleration från alla program utom spelet.
Disable fullscreen optimization i spelets exe (egenskaper), ändra också DPI settings i samma exe till Override scaling: Application.
Ha en vettig profil i Nvidia control panel och för guds skull, ta bort Shadow Play och Windows Game.

Lås fps till feks 100 fps så att OBS får mer att jobba med. OBS kräver 10-15% GPU till rendering.
Sänk in game effekter.

Finns flera saker som absolut hjälper, kan uppdatera listan åt dig efter vart.
Kan du stoppa i en log så kan jag se efter?

Help-Log-Upload last log.
Ta också med den näst sista loggen så jag kan jämföra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@marcusOCZ: Vill börja med att säga ursäkta för mitt sjukt sena svar. Har verkligen inte haft någon tillgång till min dator sen senast..

Jag har testat alla dina punkter förutom 3 och 4. Är det något du kan visa mig hur jag går tillväga?

Nedan finner du min senaste logfil.
https://obsproject.com/logs/0fqLU7wB7ZIU98k

Permalänk
Medlem

Fick 404 fel på den linken tyvärr. Kan du testa att låsa fps i rivatuner till 120 fps och se? De underlättar för OBS ganska rejält. Verkar det funka, testa med 125 fps osv. Din Zowie XL, är det en 144hz skärm? Windows 10 har så många fel att det är helt sjukt. Prova ha skärmarna på samma hz om det är möjligt. Ha BARA spelet i fullscreen. Inget annat.

Jag ska testa Apex och se hur streamen borde sättas upp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz