Webhallen Config 20th Anniversary vs eget bygga för runt 40K

Permalänk

Webhallen Config 20th Anniversary vs eget bygga för runt 40K

Tjena alla datorkunnige och tack för att ni tar er tid.

Jag undrar om denna dator är bra samt prisvärd för vad den kostar. Pros/Cons? Ös med information!

Här är datorn!
https://www.webhallen.com/se/product/297789-Webhallen-Config-...

Lite mer info.
Jag ska köpa en dator för att mestadels kunna spela DCS WORLD, med pimax-5k-xr vr headset.

Datorn ska alltså vara bra för vr då det är krävande som jag förstått det.

det enda problemet jag har är att jag har ingen kunskap inom ämnet och hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig med lite information/vägledning.

Tack så mycket för all hjälp!
Må gott

Update: Funderar även på hemmabygga för 40K.

Justerat rubrik / Mod
Permalänk
Hedersmedlem

** Rubrik justerad **

Hej, @dhellstrom!

Jag har vart inne och justerat din rubrik. Att ha en rubriker med bara stora bokstäver gör vårt forum svårare att hitta i, och till slut är en bra rubrik A och O för att kunna hitta till intressanta forumtrådar!

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

** Rubrik justerad **

Hej, @dhellstrom!

Jag har vart inne och justerat din rubrik. Att ha en rubriker med bara stora bokstäver gör vårt forum svårare att hitta i, och till slut är en bra rubrik A och O för att kunna hitta till intressanta forumtrådar!

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Tack för det!
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ovärt, om den hade 32 GB RAM skulle jag sätta värdet på typ 32k.
Problem med bygget är motherboard + PSU, undermåliga för 9900k OC.

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn du tittar på innehåller komponenter i toppklass. (I alla fall om du inte räknat med att överklocka.) Du får inte tag på en radikalt bättre speldator än så här, helt enkelt, även om du kan få tag på en speldator som innehåller likadana komponenter från flera andra tillverkare. Om inte datorn du länkat kan köra spelet, så går spelet inte att köra på någon dator, helt enkelt.

Om vi tittar på systemkraven för DCS World för VR hittar vi det här (från Steamsidan):

Citat:

Recommended VR systems requirements (VR graphics settings):
OS 64-bit Windows 8/10; DirectX11; CPU: Core i5+ at 3+ GHz or AMD FX / Ryzen; RAM: 16 GB (32 GB for heavy missions); Free hard disk space: 120 GB on Solid State Drive (SSD); Discrete video card NVIDIA GeForce GTX 1080 / AMD Radeon RX VEGA 64 or better; Joystick; requires internet activation.

Som du kan se ovan så krävs absolut inte en monsterdator för att driva runt det här spelet, om man ska tro på tillverkaren. Du kan säkert komma undan med en dator på runt 12000 kronor. Det enda som egentligen är lite ovanligt är kravet på 32 GB minne för "heavy missions".

Här nedan har jag plockat ihop en snabb kundkorg som bör ses som minimum för att uppnå rekommenderade specar för din applikation. Chassit är en billig placeholder eftersom det är väldigt mycket av ett personligt val.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 789 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Gigabyte Radeon RX Vega 64 GAMING OC 8GB (4 839 kr hos NetOnNet)
Chassi: Mission SG GGX 1.1 (349 kr hos NetOnNet)
Moderkort: Gigabyte B450M DS3H (849 kr hos Inet)
RAM: G.Skill AEGIS - DDR4 - 32 GB: 2 x 16 GB - DIMM 288-pin - 3000 MHz / PC4-24000 - CL16 - 1.35 V - ej buffrad - icke ECC (2 049 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A400 480GB 2.5" SATA (SA400S37/480G) (707 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
Summa: 11 531 kr

Syftet med kundkorgen ovan är att försöka ge dig en liten "reality check" i termer av vad du faktiskt egentligen räcker. Självklart kan du lägga lite mer för att ge dig lite marginal (kanske gå upp till en Ryzen 5 2600X, kanske lite mer lagring, snyggare chassi, flashigare moderkort, etc), men du ska inte behöva gå upp i 35000-kronorsklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Datorn du tittar på innehåller komponenter i toppklass. (I alla fall om du inte räknat med att överklocka.) Du får inte tag på en radikalt bättre speldator än så här, helt enkelt, även om du kan få tag på en speldator som innehåller likadana komponenter från flera andra tillverkare. Om inte datorn du länkat kan köra spelet, så går spelet inte att köra på någon dator, helt enkelt.

Om vi tittar på systemkraven för DCS World för VR hittar vi det här (från Steamsidan):

Som du kan se ovan så krävs absolut inte en monsterdator för att driva runt det här spelet, om man ska tro på tillverkaren. Du kan säkert komma undan med en dator på runt 12000 kronor. Det enda som egentligen är lite ovanligt är kravet på 32 GB minne för "heavy missions".

Här nedan har jag plockat ihop en snabb kundkorg som bör ses som minimum för att uppnå rekommenderade specar för din applikation. Chassit är en billig placeholder eftersom det är väldigt mycket av ett personligt val.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 789 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Gigabyte Radeon RX Vega 64 GAMING OC 8GB (4 839 kr hos NetOnNet)
Chassi: Mission SG GGX 1.1 (349 kr hos NetOnNet)
Moderkort: Gigabyte B450M DS3H (849 kr hos Inet)
RAM: G.Skill AEGIS - DDR4 - 32 GB: 2 x 16 GB - DIMM 288-pin - 3000 MHz / PC4-24000 - CL16 - 1.35 V - ej buffrad - icke ECC (2 049 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A400 480GB 2.5" SATA (SA400S37/480G) (707 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
Summa: 11 531 kr

Syftet med kundkorgen ovan är att försöka ge dig en liten "reality check" i termer av vad du faktiskt egentligen räcker. Självklart kan du lägga lite mer för att ge dig lite marginal (kanske gå upp till en Ryzen 5 2600X, kanske lite mer lagring, snyggare chassi, flashigare moderkort, etc), men du ska inte behöva gå upp i 35000-kronorsklassen.

Det behöver inte "räcka" det behöver utmärkt för att vara njutbart i VR.
Om bygget inte klarar av 4k i stadigt 75 FPS (ungeför samma pixelrate som VR headset) så kommer det vara meh.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sinery:

Det behöver inte "räcka" det behöver utmärkt för att vara njutbart i VR.
Om bygget inte klarar av 4k i stadigt 75 FPS (ungeför samma pixelrate som VR headset) så kommer det vara meh.

Specarna jag använt har vart specarna som är rekommenderade just för VR. Nu vet inte jag hur pass mycket marginal spelutvecklaren lagt på sitt spel och hur korrekta specarna är (det varierar ju kraftigt från fall till fall) men man ska nog ta med i beräkningen att spelet är från 2013 och därmed kanske inte är supertungdrivet.

Overkill skadar inte, men jag ville mest poängtera att det faktiskt är overkill.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Det behöver inte "räcka" det behöver utmärkt för att vara njutbart i VR.
Om bygget inte klarar av 4k i stadigt 75 FPS (ungeför samma pixelrate som VR headset) så kommer det vara meh.

Tack allihopa för eran feedback!
Precis som @Sinery säger så är det extremt krävande med 2.5k x 2 skärmar på vr + spelet samtidigt.

Jag är väldigt kräsen och vill inte spela med 50 fps, men kanske ska formulera om mig lite..

Jag vill ha så hög fps som möjligt givetvis med bra grafik på vr, dem flesta som kör med pimax vr säger att 2080 är ett måste. (Nämner för att ni ska få en inblick i att annars åker fps ner till ca 30~ #mardröm för mig)

Är då detta ett bra alternativ, eller kan någon för samma peng/lite mer bygga ihop ett kit som är mycket bättre.

undrar igentligen även lite om denna setup är paketpris. Om man bygger denna själv hamnar man då 4K över deras pris etc?
Finns det några komponenter som kommer gynnas att uppgraderas för mig?

Jag är jätte öppen för att tex lägga till en liten summa om det ger hårdvara/valuta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Placeringen av grafikkortet är suboptimalt, grafikkortet ligger nästan klistrat mot fönsterpanelen.
Om man ska köra med grafikkortet i det läget så bör man använda vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Placeringen av grafikkortet är suboptimalt, grafikkortet ligger nästan klistrat mot fönsterpanelen.
Om man ska köra med grafikkortet i det läget så bör man använda vattenkylning.

Vad är skillnaden på vatten/luft. Kostnad och effektivitet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Ovärt, om den hade 32 GB RAM skulle jag sätta värdet på typ 32k.
Problem med bygget är motherboard + PSU, undermåliga för 9900k OC.

Vilket moderkort och nätaggregat bör det ist vara? Kanske kan ändra förklara gärna varför dessa inte duger. Nätaggregat troligtvis för det är för klen ström, men moderkortet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej igen grabbar! Jag funderar på att skriva till webhallen att lägga till 16gb ram extra. Bör jag byta moderkort också isf?
Hjälp uppskattas!!😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dhellstrom:

Vilket moderkort och nätaggregat bör det ist vara? Kanske kan ändra förklara gärna varför dessa inte duger. Nätaggregat troligtvis för det är för klen ström, men moderkortet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Inget fel på 650W, problemet är at den endast har 1 EPS likt har moderkortet endast 1 EPS contact och klen VRM.
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3865183&view=m
Snabbygge.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Inget fel på 650W, problemet är at den endast har 1 EPS likt har moderkortet endast 1 EPS contact och klen VRM.
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3865183&view=m
Snabbygge.

Vad exakt blir fördelarna med dessa delar?
Tror du datorn klarar av ändamålet med vr som den är eller bör jag byta till delarna du bifogade?:)

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dhellstrom:

Vad exakt blir fördelarna med dessa delar?
Tror du datorn klarar av ändamålet med vr som den är eller bör jag byta till delarna du bifogade?:)

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Billigare.
Mer RAM.
Bättre PSU+MOBO för 9900k OC.
Troligen bättre AIO.

Men den största punkten är billigare.
Varför betala mer för mindre.

Permalänk

Tävling!! Vem är bäst på bygga monster dator?! (Budget 40k Framröstningen om den bästa setupen kommer köpas!

Som rubriken lyder tänkte jag förena nytta med nöje, det här är långt ifrån mina kunskaper så jag tänkte be er proffs om hjälp. Det skulle vara extremt tacksamt och kul om ett par kunde ställa upp så vi kan få rösta på några alternativ tillsammans!

Jag har kollat på denna dator:https://www.webhallen.com/se/product/297789-Webhallen-Config-...

Jag har sedan frågat lite vad som tycks i föregående tråd jag skapade, ena säger att bättre än såhär blir det inte, medans någon annan menar på att det är för lite ram, dåligt moderkort och nätaggregat för 37TKR. Och varför inte ta detta (länkar nytt) set när det är bättre och kostar mindre? Självklart blir en som jag vilsen då det är en slant som jag vill ska spenderas på rätt grejjer.

Jag har några punkter vi ska förhålla oss till vid bygget!
1. Kundvagnen som ska skapas ska köpas via webbhallen. (Har liten rabatt så det lönar sig)
2. Datorn skall användas för DCS World flight sim med VR (Pimax 5k XR) Huvudsyftet. Googlar ni så kräver detta väldigt mkt (minst 2080TI för att inte Hamna på 40fps)
3. 32gb ram/i9 9900?/ 2080ti 11gb(om inte bättre)

För att göra det enklare för alla så tycker jag att vi postar kundvagnen via länk, skriver varför just denna setup är den du tror är den bättre tsm med dess olika komponenter. (En simpel förklaring)

Ytterst tacksam om just du vill vara med och komma med förslag samt kanske få ditt set till det bästa framröstade i slutet av oss på sweclockers!

Tack för all support av alla hittills! Uppskattas enormt!
Mvh Daniel

Permalänk

@dhellstrom:

https://www.webhallen.com/cart/219892,273147,274617,293931,290954,292340,296372,197951,225158,185818x2

i9-9900K/32GB bra RAM(2x16GB 3200MHz CL14)/Luftkyld(Mindre som kan strula, bra om du inte är kunnig själv) & Tyst/Bra moderkort & bland de bästa versionerna av 2080 ti prestandamässigt i stock. Inte en massa fönster och extra LED's(förutom RAM då men de är bland de bästa minnena så man får leva med lite brandbilslysen, är iaf inget fönster så man slipper se skiten).

Gillar du LED's är det kanske inte rätt val men vill du ha maximal prestanda och att datorn ska vara tyst och bara gå & gå & gå så skulle jag valt dessa delar med de premisserna du satt i övrigt.

EDIT: De 2st Noctua 140mm-fläktarna som är lösa är då avsedda att ersätta de medföljande chassifläktarna, 1st i fronten riktad in i lådan och 1st på baksidan av chassit riktad ut ur lådan.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/cart/296443,293197,290954,274451,29...

Här har du enligt mig den bästa dator du kan få under 40k. Skulle även lägga till 4 st Be Quiet Silent Wings 3 140mm (3 i toppen och 1 bak) men dessa finns ej på Webhallen. Står du ut med färgerna på Noctuas fläktar så kör på det istället. Jag själv föredrar min dator helt svart så jag använder dessa. Snyggt, funktionellt, tyst och prisvärt (relativt sett).

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk

@[ToMaHaWk] @ferol tack så hemskt mycket för era förslag!

Jag är inte mycket för led så det spelar ingen roll alls! Har inga krav på massa disco etc 😃 tack återigen !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferol:

https://www.webhallen.com/cart/296443,293197,290954,274451,29...

Här har du enligt mig den bästa dator du kan få under 40k. Skulle även lägga till 4 st Be Quiet Silent Wings 3 140mm (3 i toppen och 1 bak) men dessa finns ej på Webhallen. Står du ut med färgerna på Noctuas fläktar så kör på det istället. Jag själv föredrar min dator helt svart så jag använder dessa. Snyggt, funktionellt, tyst och prisvärt (relativt sett).

Måste berätta att Jag har haft två ASUS ROG Strix Z390-F GAMING - ATX / Z390 som brunnit.
Om det enbart är otur bör vara osagt men efter byte till Gigabyte så har allt fungerat fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Måste berätta att Jag har haft två ASUS ROG Strix Z390-F GAMING - ATX / Z390 som brunnit.
Om det enbart är otur bör vara osagt men efter byte till Gigabyte så har allt fungerat fin.

Har två vänner som använder det utan några problem hittills. Finns skräckexempel bland i stort sett alla produkter. Två gånger låter ju dock väldigt oturligt! Med det sagt finns såklart många bra alternativ för Z390 och OP har ju rätt gott om spelutrymme för att köpa ett riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Varför nöja sig med 8 kärnor när man kan få 16...

"Flyripper"

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Om jag hade gott om pengar, jag skulle ta kontakt med någon här på forumet som har byggt en dator jag tycker är jättesnyggt, och skulle betala den personen för att hen ska hjälpa mig och bygga min dröm dator tillsammans med mig, så jag får vara med och lära mig saker, ha kul, och få en dator som är unik. Om du kollar i galleriet, du kommer ser att det finns otroligt många duktiga personer här på SweC.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/yKVnk/
Kostar 37200:- på webhallen.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem

@dhellstrom *Trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få svar på sina trådar. Du är välkommen att pm:a mig ifall du vill uppdatera rubriken och trådstarten ytterligare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dhellstrom:

Grymt att ni engagerar er i byggena och kommer med tillägg, har vi några fler förslag?😀🙌🏽

Skickades från m.sweclockers.com

Bra pris på den här just nu:
https://www.webhallen.com/se/product/291746-Webhallen-Config-...
Färdigbyggd med Win 10.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

Bra pris på den här just nu:
https://www.webhallen.com/se/product/291746-Webhallen-Config-...
Färdigbyggd med Win 10.

Mycket bra pris men skulle ha bytt ut vissa saker.
Snabbare minnen 3200mhz 32GB
Mycket bättre kylare typ h150i alternativt h115i.
Tagit en extra 250Gb ssd 970 för windows och diverse program.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Mycket bra pris men skulle ha bytt ut vissa saker.
Snabbare minnen 3200mhz 32GB
Mycket bättre kylare typ h150i alternativt h115i.
Tagit en extra 250Gb ssd 970 för windows och diverse program.

Webhallens egna configs går inte att ändra på, vad jag vet iallafall.

Med den höga upplösning TS tänkt lira i (2x 1440p) så är det noll skillnad i prestanda mellan 2666 och 3200Mhz och en 970 SSD kommer heller inte göra någon större skillnad. Det skulle också räckt med en 9700K, men bra framtidssäkring med 9900K och det var ju ett bra pris trots allt. Kylaren håller jag med om, ingen OC att tänka på där men den bör duga under gamingsessioner.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Ovärt, om den hade 32 GB RAM skulle jag sätta värdet på typ 32k.
Problem med bygget är motherboard + PSU, undermåliga för 9900k OC.

Hur menar du undermåliga? Ligger på 4.8 med mitt och kan vrida upp den till 4.9 men då är det röda siffror. F-Gaming är det inget fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hur menar du undermåliga? Ligger på 4.8 med mitt och kan vrida upp den till 4.9 men då är det röda siffror. F-Gaming är det inget fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Din poäng?
4.8 all core är banne mig en underclock.