AMD skalar aggressivt upp tillverkningen på 7 nanometer inför Zen 2-lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Var lite sugen på att uppdatera till en 2700x från min 1600x men hörde att ny CPU var på G om någar månader så avvaktar nog. Kommer de nya fungera med nuvarande AM4-moderkort eller behöver man skaffa nytt där också tro?

Vad har du för moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

Trodde Zen var en tick? 😶

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det var väl en tick också. Men ticket bleknar i jämförelse med att det också var en tock. Inte bara för att en tock är större, detta var en väldigt stor tock då det inte bara var en uppdaterad arkitektur, det var en från grunden ny arkitektur. Det är inte något som hör till vanligheterna.

Permalänk
Medlem

Ni som tänker byta från första och andra generationen zen vad är anledningen? för att de är kul eller känner ni att prestandan inte räcker på nuvarande generation. Har svårt å motivera cpu uppgradering personligen så vore kul å höra vad som är moroten för er som byter.
Använder endast min dator för spel så kan förstå om man har fler anledningar än vad jag har.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd

@Vash: Även om jag inte har några problem med min nuvarande r7 1700 så är en 12 kärnor zen2 i 4.5ghz något som skulle göra att jag kan öka kvalitén på streaming via OBS och ett köp för att jag köper kanske AMD produkter för sällan vilket är något som har gjort att AMD gått sämre deras produkter har hållit kanske lite för länge.

Funderar dock själv på om det inte är värt att vänta tills det börjar komma lite begagnade CPUer på marknaden innan man uppgraderar.

är kanske lite mer intresserad av Navi just nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Namnen har inget att göra med om det är en tick eller en tock. AMD har inte heller någon direkt uttalad strategi om att de måste ha en tick mellan varje tock. Erbjuds ingen lämplig process så kan de bli två tockar på raken.
Zen var en tock, och Zen+ en tick, sedan kommer Zen 2 som är en tock, sedan kommer en tick på 7nm+ nästa år, så långt har du rätt. Men du har fel i att namnet blir en Zen 2+. Den uppkommande ticken är vad som kallas Zen 3 enligt AMDs roadmap. Så enligt planen så kommer en tick på 7nm+ 2020, men det är den som heter Zen 3 i AMDs roadmap.
Så AMD gör inte skillnad mellan tick och tock när de sätter namn. Att mellansteget mellan Zen och Zen 2 fick bli Zen+ och att det inte var den som fick heta Zen 2 var antagligen för att den kom in sent i planeringen när man redan hade planerat Zen 2. Det kan vara så att eftersom Samsungs/Glofos 14nm underpresterade jämfört med TSMCs 16nm och de kände sig nödgade att uppdatera den till 14nm+ (senare omdöpt till 12nm) så la AMD även in ett mellansteg för Zen och Polaris, det som blev Zen+ och Polaris 30. Detta eftersom 14nm och 12nm-processen egentligen är mer av två versioner av samma process och det inte krävs någon vidare ingenjörsinsats att konvertera kretsar till 12nm. AMD fick chansen till en billig men konkurrenskraftig noduppdatering som de lätt kunde klämma in i planeringen helt enkelt.

Det är en hel del spekulation och antagande, det erkänner jag.
Dock så är jag väldigt skeptiskt till att AMD ska kunna hålla den tidsplan som de har satt upp för Zen 2 och 3.

Planen var nog från början att släppa Zen 2 tidig Q1 2019 men det blev försenat till sent Q2, kanske till och med Q3.
Kan glömma Zen 3, alltså en tock, ska släppas ett år efter introduktionen av en helt annan ny tock.
Det är nog inte möjligt att introducera ny arkitektur varje år.

AMD har varit tydliga med att suffixen i namnet, (Zen 2-4) innebär ny arkitektur och jag skulle inte bli förvånad om vi får en Zen 2+ på 7nm+ som ett mellanstopp, på väg till Zen 3.

Om de väljer att/kan skippa Zen 2+ och går direkt till Zen 3, så tror jag att Zen 3 släpps tidig 2021 eller sent 2020.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Det är en hel del spekulation och antagande, det erkänner jag.
Dock så är jag väldigt skeptiskt till att AMD ska kunna hålla den tidsplan som de har satt upp för Zen 2 och 3.

Planen var nog från början att släppa Zen 2 tidig Q1 2019 men det blev försenat till sent Q2, kanske till och med Q3.
Kan glömma Zen 3, alltså en tock, ska släppas ett år efter introduktionen av en helt annan ny tock.
Det är nog inte möjligt att introducera ny arkitektur varje år.

AMD har varit tydliga med att suffixen i namnet, (Zen 2-4) innebär ny arkitektur och jag skulle inte bli förvånad om vi får en Zen 2+ på 7nm+ som ett mellanstopp, på väg till Zen 3.

Om de väljer att/kan skippa Zen 2+ och går direkt till Zen 3, så tror jag att Zen 3 släpps tidig 2021 eller sent 2020.

Som sagt så är det enda vi vet om Zen 3 att den planeras för att tillverkas på 7nm+. Alltså att det är en tick. Vi vet inte att det också är en tock. Om AMD sagt att det ska vara en ny arkitektur så får du gärna ge källa. Jag tror nog de kan uppdatera IO, buss och lite annat. Men tror inte själva arkitekturen på beräkningsenheterna uppdateras.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Entusiasten i en vill ju alltid ha nya å bättre saker så förstår verkligen suget hehe, i ditt fall finns de ju fördelar att hämta men har inte hittat något kryphål för mina användningsområden tyvärr!
Att stöd köpa är ju fint men känns lite fel med, bättre kolla begagnat i så fall.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, hoppas att kunna uppgradera så snart som möjligt. Alltid segt med dålig tillgång vid lansering så får hoppas inga problem dyker upp nu bara.

Skrivet av qquality:

MSI har släppt nya bios till 4-serien så vi som har moderkort från 3-serien blir nog utan.

Borde kunna komma stöd, jag har själv ett Asus TUF B350 i mitt Ryzen-system och den fick uppdatering förra veckan. Och då är den långt ifrån toppskiktet i gamla 300-serien dessutom.

Skrivet av MiLeS:

Var lite sugen på att uppdatera till en 2700x från min 1600x men hörde att ny CPU var på G om någar månader så avvaktar nog. Kommer de nya fungera med nuvarande AM4-moderkort eller behöver man skaffa nytt där också tro?

Har du Asus är chansen rätt stor att BIOS är uppgraderat eller är på gång iallafall. Övriga aktörer verkar vara lite långsammare men då Asus gör det så lär de övriga rätta sig i ledet snart nog förhoppningsvis.

Permalänk
Avstängd

Zen3
On Track.

AMD bromsar inte in.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

MSI har släppt nya bios till 4-serien så vi som har moderkort från 3-serien blir nog utan.

Eller.. så prioriterar moderkortstillverkarna 4-serien före 3-serien?

Skrivet av qquality:

Bios till 400 kom för en månad sedan, varför dröjer det i så fall? Nä, det blir inget

Var ju ett underligt resonemang.

Skrivet av anon298854:

@FYNXER

Jag skulle personligen vilja se högre frekvenser/ ipc istället för fler kärnor och lägre frekvenser.

Det ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Ni som tänker byta från första och andra generationen zen vad är anledningen? för att de är kul eller känner ni att prestandan inte räcker på nuvarande generation. Har svårt å motivera cpu uppgradering personligen så vore kul å höra vad som är moroten för er som byter.
Använder endast min dator för spel så kan förstå om man har fler anledningar än vad jag har.

Jag använder min dator primärt till spel och jag är väldigt nöjd med min 2600x. Men lyckas Zen 2 göra en ipc i singeltrådat (minst 10% hade varit magiskt) samt en höjning i klockfrekvens låt säga 4,7-5.0 ghz så är mitt intresse väldigt högt och jag kommer slänga pengar på AMD lika fort som jag hinner alt+tabba.
När man har en 144hz skärm så har man inte emot om processorn kan hjälpa till med att spotta ut bildrutor så mycket det går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Mobila kretsar baserade på Zen 2 är en bit bort. 3000-serien till bärbart är Zen+. Det betyder ju inte att 3000-serien till bärbart blir dålig dock. Jag har inte koll på när Zen 2 kommer till bärbart, förhoppningsvis redan till hösten, men kanske först till vintern eller nästa vår.

Bleh ok. Tack för svar.
Hoppas Zen+ blir bra då, annars får det i värsta fall bli en Intel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vad saknar du nu, undrar jag som också har en 1950X.

Skickades från m.sweclockers.com

Mest lite mera enkeltrådad prestanda. Tex kod i enkeltrådade språk så hade hastigheten varit trevlig. Spel hade fått en liten skjuts. Det ä'r inte så att det är problem diret nu. I Apex, PUBG, CS osv så har man ju 100+ fps.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vash:

Ni som tänker byta från första och andra generationen zen vad är anledningen? för att de är kul eller känner ni att prestandan inte räcker på nuvarande generation. Har svårt å motivera cpu uppgradering personligen så vore kul å höra vad som är moroten för er som byter.
Använder endast min dator för spel så kan förstå om man har fler anledningar än vad jag har.

Det har jag ochså undrat, måste va dyrt att ha ett amd system som man måste byta cpu i hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Vash:

Ni som tänker byta från första och andra generationen zen vad är anledningen? för att de är kul eller känner ni att prestandan inte räcker på nuvarande generation. Har svårt å motivera cpu uppgradering personligen så vore kul å höra vad som är moroten för er som byter.
Använder endast min dator för spel så kan förstå om man har fler anledningar än vad jag har.

För min del handlar det nog om att slänga in något som sannolik håller många år framöver, min befintliga Ryzen 1700 tuffar på stabilt på 3,7 (1,275v) över alla kärnor och uppfyller mina behov med råge men det finns ju alltid det där suget att få bygga nytt dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Mest lite mera enkeltrådad prestanda. Tex kod i enkeltrådade språk så hade hastigheten varit trevlig. Spel hade fått en liten skjuts. Det ä'r inte så att det är problem diret nu. I Apex, PUBG, CS osv så har man ju 100+ fps.

100+ fps låter bra. Vilken upplösning och grafikkort?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

100+ fps låter bra. Vilken upplösning och grafikkort?
Skickades från m.sweclockers.com

1080ti

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

"Skalar upp"
"7nm"
hehe

Permalänk

Både Tick & Tock

@JooJ: Om man skall jämföra med vad Intel menade så var det både och, ny arkitektur på ny process.
Intel Tick = Ny process
Intel Tock = Ny arkitektur

Intel körde följde bara Tick/Tock modellen på 65nm / 45nm och 32nm, sedan började de lägga in optimeringar när de stannade längre och längre på varje process.