Permalänk
Medlem

Vad är det för siffror som UC drar ut? Är det förvävsinkomsten eller är det den beskattningsbara inkomsten efter avdrag?

Då beskattningsbara inkomsten sjunker rejält för folk med långa resor till/från jobbet och andra avdrag.
Som i mitt fall betalar arbetsgivaren inte ut traktamenten och gör jag avdrag enligt schablonbeloppen inkl tjänsteresor så minskar min beskattningsbara inkomst med närmare 100k, vilket kan vara till nackdel om man skall förhandla om bolån osv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Nu har dom öppnat för att deklarera.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Nu har dom öppnat för att deklarera.

Gjorde dom redan igår om du läst tidigare poster

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Då var man klar. Blev ca 111 000kr att betala. Lite mer än väntar trodde det skulle landa på ca 100 000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det för siffror som UC drar ut? Är det förvävsinkomsten eller är det den beskattningsbara inkomsten efter avdrag?

Då beskattningsbara inkomsten sjunker rejält för folk med långa resor till/från jobbet och andra avdrag.
Som i mitt fall betalar arbetsgivaren inte ut traktamenten och gör jag avdrag enligt schablonbeloppen inkl tjänsteresor så minskar min beskattningsbara inkomst med närmare 100k, vilket kan vara till nackdel om man skall förhandla om bolån osv.

När jag kikat på mina såna utdrag verkar det vara efter avdrag som visats.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

När jag kikat på mina såna utdrag verkar det vara efter avdrag som visats.

Det kan jag tycka är lite idiotiskt.
Man har ju inte tjänat mindre pengar för att man gör avdrag för traktamenten och resor.

Jag får ta och ringa till UC och fråga. Kollade jag 2015 och bakåt så stämde inkomsten överens med vad jag tjänat, men 2016 och framåt så verkar det vara efter avdrag.
Saknades 150k i inkomst på mina UC-upplysningar från 2016.
Påverkar en hel del vad man kan få i lånväg när det är dags att köpa boende.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det kan jag tycka är lite idiotiskt.
Man har ju inte tjänat mindre pengar för att man gör avdrag för traktamenten och resor.

Jag får ta och ringa till UC och fråga. Kollade jag 2015 och bakåt så stämde inkomsten överens med vad jag tjänat, men 2016 och framåt så verkar det vara efter avdrag.
Saknades 150k i inkomst på mina UC-upplysningar från 2016.
Påverkar en hel del vad man kan få i lånväg när det är dags att köpa boende.

Fast bankerna bestämmer ju inte vad du får för bolån utifrån vad som står på UC... De är ju intresserade vad din lön är vid tillfället du skall ta lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det kan jag tycka är lite idiotiskt.
Man har ju inte tjänat mindre pengar för att man gör avdrag för traktamenten och resor.

Jag får ta och ringa till UC och fråga. Kollade jag 2015 och bakåt så stämde inkomsten överens med vad jag tjänat, men 2016 och framåt så verkar det vara efter avdrag.
Saknades 150k i inkomst på mina UC-upplysningar från 2016.
Påverkar en hel del vad man kan få i lånväg när det är dags att köpa boende.

Skrivet av Aktsu:

Fast bankerna bestämmer ju inte vad du får för bolån utifrån vad som står på UC... De är ju intresserade vad din lön är vid tillfället du skall ta lånet.

Japp, för mig har banken alltid frågat vad jag tjänar och utgått från det.
UC i sig är nog mest för att se att det är rimligt och att man inte har betalningsanmärkningar och massor med andra lån/krediter.
Hoppas jag åtminstone

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Är väl cirkus 1% av årsinkomsten som du kan tillgodoräkna dig om du lämnat? Aldrig tänkt på att man ska informera sin arbetsgivare, kanske därför det blivit ett gäng tusen varje år

Nja, arbetsgivaren har inte så stor glädje av att du berättar att du gått ur kyrkan, du får göra en jämkning på skatteverket istället och lämna in din nya skattsedel istället till lönekontoret, så kan de ändra vad de drar för inkomstskatt på din lön.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Sista dagen för att deklarera (om man vill ha pengarna tidigt) var då igår, bara att vänta nu då. Vem blir först med pengarna på kontot?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Blev drygt 8000 tillbaka, lite för mycket tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hur tidigt brukar pengarna rulla in för folk? Förutsatt att man deklarerade direkt? Jag glömmer bort datumen varje år

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ohdear:

Hur tidigt brukar pengarna rulla in för folk? Förutsatt att man deklarerade direkt? Jag glömmer bort datumen varje år

Årets officiella datum är i alla fall 9-12 april.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Mellan 9 och 12 april betalas pengarna ut som tidigast.

Permalänk
Medlem

Blää 16k att betala efter ränteavdrag. vettifan vad som har hänt där.

När ska man betala? Har aldrig haft restskatt förut.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Betala kvarskatt
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/betalakvarskat...

För mig har det alltid blivit i november, sjukt lätt att glömma....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Betala kvarskatt
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/betalakvarskat...

För mig har det alltid blivit i november, sjukt lätt att glömma....

Dock smidigt att betala med swish (om det inte är en större summa).

Hade ca 1500kr att betala pga en del fondförsäljning/aktieförsäljning under förra året.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Såg nu att Skatteverket betalat ut mina pengar. Bör dyka upp under början av denna veckan. 👍

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Utbetalat i lördags så borde ju kunna ramla in under dagen

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Inga pengar än, men gjorde förlust på en bostadsrätt så de lär väl inte komma förrän till sommaren...

18k tillbaka förlusten känns mindre tung!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Ska betala tillbaka 1281kr...kunde varit värre. Har en kollega vars ena arbetsgivare han jobbat helg och sena vardagar för glömt fixa med skatten. Han ör skyldig staten 100k 😮

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Bör få ca 15500kr. Blir väl semesterresa för en gångs skull.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Hur märker man inte att man inte betalat skatt på någon lön på ett helt år däremot om jag tolkar ditt inlägg rätt?

Permalänk
Medlem

Ludde nyttja rot-rut förra året så han fick snällt sätta in lite över en hundring..

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Blää 16k att betala efter ränteavdrag. vettifan vad som har hänt där.

När ska man betala? Har aldrig haft restskatt förut.

En tumregel är tre månader efter att du fått ditt besked/beslut om slutlig skatt (alltså inte preliminära uträkningen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Första gången jag får tillbaka på skatten detta året, hoppas man har dom till på fredag, hade behövt tanka bilen

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ludde72:

Ludde nyttja rot-rut förra året så han fick snällt sätta in lite över en hundring..

Felanvänt då? Jag har också använt, men det har ju direktreglerats av hantverkarna på fakturan. Så länge du har koll på hur mkt avdrag du får göra så ska det ju inte påverka din deklaration...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aka_The_Barf: Hur märker man inte att man inte betalat skatt på någon lön på ett helt år däremot om jag tolkar ditt inlägg rätt?

Man litar på son chef och kollar inte lönespecen så noga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Man behöver inte titta noga, man behöver bara se att min lön är X före skatt och jag får X efter skatt. Känns konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Felanvänt då? Jag har också använt, men det har ju direktreglerats av hantverkarna på fakturan. Så länge du har koll på hur mkt avdrag du får göra så ska det ju inte påverka din deklaration...

Mjae, jag räknade med detta och allt är ok och så, men där emot så ångrade jag lite att jag inte tog tag I städandet själv då den rackarn skulle ha för minst 3 timmar inkl körning osv och jag var mer blint insnöad på deras förskönade "per time reklam" och en aning stressad vid tillfället, min första och nog förhoppningsvis sista städhjälp.