"Can i run it" säger att Sekiro klarar av recommended. Klarar inte ens low efter jag köpt det. Tips på uppgraderingar?

Permalänk

"Can i run it" säger att Sekiro klarar av recommended. Klarar inte ens low efter jag köpt det. Tips på uppgraderingar?

Tjena,

min dator klarar inte ens low i ovanstående spel.
Några tips på vad som kan behöva uppgraderas?
Infogar specc på spelet samt min dataspecc.

Spelet (rekommenderat):
Processor: Intel Core i5-2500K | AMD Ryzen 5 1400
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 970 | AMD Radeon RX 570

Min dator:
kylare: g650m, 650w
Processor: i5-4460, quad, 3.2ghz
Moderkort: asus h81 iplus
Ramminne: Crucial Ballistix sport ddr3, 2x4GB, 1600mhz
Grafikkort: geforce strix gtx 960, 4GB
Hårddisk: SSD, Kingston 240GB

Några funderingar på vad som kan orsaka det ospelbara läget för mig trots mina speccar som bör uppfylla recommended?
Alla drivrutiner uppgraderade samt dator formaterad dvs inga skräpprogram som saktar ner.

Tack för svar!
Med vänlig hälsning Raffe

Permalänk
Medlem

Välkommen till SweClockers.

Ditt grafikkort är i det äldre laget för ett absolut nysläpp som Sekiro, och snäppet under rekommenderat. Även ditt ramminne är lite långsamt i dagsläget, men främst är det 960:n som sänker dig. Kanske även CPU:n, men det är ren spekulation från min sida.

Vilken upplösning spelar du i?

Vilken budget skulle du kunna tänka dig lägga för att uppgradera överlag?

Permalänk

@Yonie:

Tjena Yonie! Tack för välkomnandet samt tack för svar!

Gällande upplösningen så spelar jag via HDMI från pc till tv. Tv:en fick utstå en massa flimmer och färgbortfall så jag lyckades hitta en godtycklig upplösning på tv:en, 1080p 1920x1080 som både pc:en och tv:en kan samexistera utan bråk. Ändrade även tv:en till 60hz.
Tv:en stödjer 4k men vid de upplösningarna blir datorn grinig och både det ena och andra kollapsar mjukvarumässigt.
Inne i spelet blir det samma som ovanstående, dvs 1080p.

Gällande budget så kan jag tänka mig att lägga ner 6tkr.
1 CPU lär kosta mellan 3-5tkr
2 Dubbla mina ramminnen med samma modell fast 8x2GB till ddr4 blir cirka 1.5tkr.
3 Ett GTX1070 runt 3tkr. Den har dubbel benchmarkpoäng jämfört med min gamla.

Bör kunna gå med punkt 2 samt 3 = runt 4-5tkr.

Sen är följdfrågan ifall CPU kommer kunna driva det?

Trevlig natt allesammans!

Permalänk
Inaktiv

Uppgradera grafikkortet först och se om du blir nöjd.

Permalänk

@anon42512:

Tjena Loxus!
Tack för svar!

2 pers som noterat grafikkortet som flaskhals. Då blir det nog att inhandla ett NVIDIA GeForce GTX1070 Dual med 8 GB GDDR5.
Finns många 1070: palit, msi m.m. Vet inte riktigt vad som skiljer sig men nvidia geforce har så skönt användarsnitt på sina optimeringsprogram.

Samma fråga som innan, tror du CPU:t klarar av kortet?

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du ska hålla 60 FPS så klarar din CPU det med en GTX 1070 Sekiro Shadows Die Twice - i5 4460 - 16GB RAM - GTX 1060 - 1080p - Max Settings

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Hmm. Hur pass ospelbart talar vi om här - ungefär hur många FPS får du? Det borde flyta hyfsat bra på din burk. Kikade på några youtubevideos, och nån snubbe med liknande specs (3570, 8GB ram, 960 2GB) låg på typ 40-60 FPS beroende på vad som hände på skärmen.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kafferaffe:

@Loxus:

Tjena Loxus!
Tack för svar!

2 pers som noterat grafikkortet som flaskhals. Då blir det nog att inhandla ett NVIDIA GeForce GTX1070 Dual med 8 GB GDDR5.
Finns många 1070: palit, msi m.m. Vet inte riktigt vad som skiljer sig men nvidia geforce har så skönt användarsnitt på sina optimeringsprogram.

Samma fråga som innan, tror du CPU:t klarar av kortet?

Mvh

Förswök hitta 2*4 gb ram också, några hundringar begagnat

Permalänk
Medlem

Du har kopplat Hdmi i grafikkortet och inte i moderkortet?
Tänkte på de du skrev att de strulade med upplösningen och 960 har 4k 60hz medan interna inte fixar det i mer än max 24hz. Tänkte att du kanske råkat koppla fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av kafferaffe:

@Loxus:

Tjena Loxus!
Tack för svar!

2 pers som noterat grafikkortet som flaskhals. Då blir det nog att inhandla ett NVIDIA GeForce GTX1070 Dual med 8 GB GDDR5.
Finns många 1070: palit, msi m.m. Vet inte riktigt vad som skiljer sig men nvidia geforce har så skönt användarsnitt på sina optimeringsprogram.

Samma fråga som innan, tror du CPU:t klarar av kortet?

Mvh

Skrivet av jazon:

Du har kopplat Hdmi i grafikkortet och inte i moderkortet?
Tänkte på de du skrev att de strulade med upplösningen och 960 har 4k 60hz medan interna inte fixar det i mer än max 24hz. Tänkte att du kanske råkat koppla fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som jazon är inne på - säkerställ att du inte kopplat HDMI-sladden i moderkortets uttag för bild istället för grafikkortets. Det skulle medföra ett nästan gigantiskt prestandatapp. Så undersök det innan du köper ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@Snabbt_o_Hårt:

Tackar. Dock kräver det en uppgradering av ramminnet då de använder 16gb?
Så det blir ett nytt 1070 samt 2x8GB minne!

Permalänk

@Poppu-chan:

Tjena Poppu.
Ospelbart är nog en hård definition. Har tyvärr inte mätt fpsen men jag mätte hur många gånger en snöflinga stannade till på sin färd och det blir ungefär en 0.5 sekunders hackning var tredje sekund.
Dock när grappling hooken används eller jag står högst uppe på en byggnad och blickar ut så kan vi prata om hackningar som dras ut till 1.5 sekunder var femte sekund.
Allt ovanstående sker på grafikinställning LOW i allt alternativt OFF där det går.
Kan återkomma med FPS mätning senare ikväll.
Har du någon rekommendation på ett bra FPS program?

Permalänk

@milkab:

Tjena Milkab,

har bara två slots för ram (har mini Tower) så måste bli 8x2.

Permalänk

@jazon:

Tjena Jason,

HDMI-kabeln går in i grafikkortet och inte moderkortet.

jaha ser man på, ska 960 klara 4k? Men då är det konstigt att Tv:en flimrar och tappar färg (grov tappning) när jag försöker ändra i displayinställningar på datorn till 4k. Någon idé varför? Kan det ha att göra med hertzen? kör på 60 nu.
TV modell: 65pus6703/12 Philips.

Om jag backar lite så vill jag gärna analysera VAR jag ska ändra inställningar för att optimera spelet, var spelar det som mest roll?
Jag har ändrat upplösning i display manager, i "geforce manager" samt även inne i spelet.
Jag har dragit slutsatsen att alla 3 ska ha likvärdiga värden så alla ligger i dagsläget på 1080p, 60hz (bara ändrad i display manager, win10). Men om jag har 4k i geforce manager och 1080p i spelet, vilken är rangordnad vilken när spelet startas?

Permalänk

@Xyborg:

HDMI:n går rakt in i grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kafferaffe:

@Yonie:
2 Dubbla mina ramminnen med samma modell fast 8x2GB till ddr4 blir cirka 1.5tkr.

Du ska inte köpa DDR4-minnen om du vill uppdatera. Det klarar inte ditt moderkort, utan se om du kan hitta 2 stickor DDR3, i samma hastighet du har i så fall. Köper du snabbare kommer de bara klockas ner till samma hastighet som dina gamla om du väljer att köra på dina gamla stickor samtidigt.

Permalänk
Medlem

Begagnat 2*8GB dock skulle jag nästan leta efter en uppgradering till nyare CPU/MK/Minne för att inte lägga pengar på DDR3 minnen idag som är gammalt.

Bättre sälja ditt MK/Minne/CPU/GPU för 1500:- och köpa nytt för att få en bättre upplevelse... Köpa en Ryzen samt 16gb minne och ett 1070 behöver inte kosta mer än 5-6k totalt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@kafferaffe: Jag tycker det ser ut som att du kommer inte klara av rekommenderat inställningarna med nuvarande GPU. CPU lär prestera bättre än en oklockad 2500k.

Mitt tips är att köpa spelet och testa innan du bränner pengarna på ny dator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@kafferaffe: Jag tycker det ser ut som att du kommer inte klara av rekommenderat inställningarna med nuvarande GPU. CPU lär prestera bättre än en oklockad 2500k.

Mitt tips är att köpa spelet och testa innan du bränner pengarna på ny dator.

Har har ju redan spelet och har testat och upplever problem?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har har ju redan spelet och har testat och upplever problem?

Ah, kapitalmiss av mig. Får skylla på att jag druckit för lite kaffe.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kafferaffe:

Ospelbart är nog en hård definition. Har tyvärr inte mätt fpsen men jag mätte hur många gånger en snöflinga stannade till på sin färd och det blir ungefär en 0.5 sekunders hackning var tredje sekund.
Dock när grappling hooken används eller jag står högst uppe på en byggnad och blickar ut så kan vi prata om hackningar som dras ut till 1.5 sekunder var femte sekund.
Allt ovanstående sker på grafikinställning LOW i allt alternativt OFF där det går.

Om du får konsekventa hack på typ en sekund så känns det som du har något grundläggande problem...
Har du fått in vettiga drivrutiner efter blåsningen av datorn? (moderkort, ljudkort, grafikkort osv)
Har du kollat efter damm osv i kylflänsarna?

Sen får du nog dubbelkolla grafikinställningar så du inte har DSR påslaget eller något sånt som äter prestanda.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jäkligt konstigt. Din burk borde klara det. Har lite olika teorier så kastar ut alla så får vi se om ngn leder ngn vart.

1. Säker på att spelet går i 1080p så det inte kringgår din upplösning pga det känner av att TV:n är 4K och ignorerar vad du satt i Windows? För 4K med ett 960 är...otrevligt. Low kvittar nog här.

2. Fullscreen eller windowed? Vissa spell trivs inte i windowed med dålig frame-pacing som resultat. Dvs det står att man har 70fps tex men spelet hackar som fan (microstutter) pga bildrutorna inte kommer i en jämn takt. Själv vart med om detta i Witcher 3. Fattade inte vad felet var, sen slog jag på Fullscreen och voilá.

3. Kan ju vara Vsync som spökar också....Kan inte svära på att detta stämmer men...Oftast ska ju Vsync låsa spelet till 60fps. Orkar datorn inte med 60 inaktiveras det tills man når 60 igen. Men...en sämre implementation av det kan ju leda till att det inte inaktiveras. Dvs så fort datorn inte orkar med 60fps störtdyker det till 30fps och låser sig där, tills man klarar 60 igen då låser det sig där igen. Osv. Kan bli jävligt ryckigt och hackigt minst sagt när det hoppat upp och ned.

4. Datorn överhettar inte? Temps så högt som 70-80 grader på CPU och /eller GPU inne i spel är ingen fara. 90+ kan vi ha ditt problem dock.

Utöver det har jag inget att komma med. Kan ju inte utesluta att ditt 960 eller i5a helt enkelt inte orkar med förstås. Dock måste du undersöka CPU-load (per kärna och inte total) vs GPU-load först medan du spelar en stund så du vet vilken av dem som inte orkar, eller om båda är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kafferaffe:

@Loxus:

Tjena Loxus!
Tack för svar!

2 pers som noterat grafikkortet som flaskhals. Då blir det nog att inhandla ett NVIDIA GeForce GTX1070 Dual med 8 GB GDDR5.
Finns många 1070: palit, msi m.m. Vet inte riktigt vad som skiljer sig men nvidia geforce har så skönt användarsnitt på sina optimeringsprogram.

Samma fråga som innan, tror du CPU:t klarar av kortet?

Mvh

Om ett nytt grafikkort är lösningen rekommenderar jag Gigabyte GeForce RTX 2060 Windforce OC 6GB för 3890 kr.

https://www.power.se/datorer-e-gaming/komponenter/grafikkort-....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

Om ett nytt grafikkort är lösningen rekommenderar jag Gigabyte GeForce RTX 2060 Windforce OC 6GB för 3890 kr.

https://www.power.se/datorer-e-gaming/komponenter/grafikkort-....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade nog också tagit ett 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag hade nog också tagit ett 2060

Okej.

Jag har förresten samma processor och kan spela BFV på low och få 60 FPS konstant i 4K. Även medium går bra där jag har nästan 60 hela tiden också. Mitt RTX 2060 möjliggör detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det inte löser sig med hårdvaran du har nu: PowerColor RX Vega56 3390:- borde räcka.

Men om du slutar upp med att byta större delen av datorn:
Lista från Komponentkoll
CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 242 kr hos Elgiganten)
Chassi: NZXT H500 (799 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming (1 299 kr hos Elgiganten)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 3000MHz 16GB (1 099 kr hos Inet)
Summa: 5 439 kr

Permalänk
Medlem

Du har ju bättre spec än datorn i denna video, och det verkar inte vara några fel på grafiken där.

https://www.youtube.com/watch?v=mAHlOdQH0WM

nästan 50fps på 1080P max settings vad jag kan se.

Kolla över drivarrutiner? inga program som körs i bakgrunden?
edit: Om du har en ssd/hdd till övers, testa att koppla in den, o installera ett rent windows på denna och se om det blir samma problem då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kafferaffe:

@Poppu-chan:

Tjena Poppu.
Ospelbart är nog en hård definition. Har tyvärr inte mätt fpsen men jag mätte hur många gånger en snöflinga stannade till på sin färd och det blir ungefär en 0.5 sekunders hackning var tredje sekund.
Dock när grappling hooken används eller jag står högst uppe på en byggnad och blickar ut så kan vi prata om hackningar som dras ut till 1.5 sekunder var femte sekund.
Allt ovanstående sker på grafikinställning LOW i allt alternativt OFF där det går.
Kan återkomma med FPS mätning senare ikväll.
Har du någon rekommendation på ett bra FPS program?

Steam har en enklare inbyggd FPS counter som du hittar på Settings > In-Game. Vill du ha lite mer koll kan du använda dig av MSI Afterburner och RivaTuner Statistics Server (tror att RivaTuner är inkluderad när man installerar Afterburner) - https://www.msi.com/page/afterburner. Den kombon ger dig en överblick av allt möjligt, tex FPS, GPU/CPU load, frametimes, temperaturer, hur mycket minne som används etc. En liten guide på hur man kommer igång - Setting up OSD with MSI Afterburner

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

@Sideburns:

Tack sideburns!
Och det av den enkla anledningen till att mitt moderkort har sockel 1150 och ddr4 går bara på 1151?
dvs 240 pins mot 288 pins?

Får bli att hitta några ddr3 på tradera då.

Permalänk

Liten uppdatering:

Först vill jag tacka för alla svar, lättare att se en lösning bilda upp sig!

Testat mig fram med följande inställningar:
High i grafikinställningar.
Upplösning: 2560x1600 (testar jag 4k så blir skärmen rosa. Som någon av er sa: 4k med 960 är ingen bra idé).

Detta ger mig 20-30 FPS med datorsetup som i trådstartinlägget. 30 FPS när jag stirrar in i en vägg och 20 fps vid svärddueller.

Min grafiktemp överstiger aldrig 60 grader men GPU load är alltid 99%

Det intressanta är som någon av er sa, temp på CPU:n. Tydligen har jag 4 st cores och alla 4 ligger på temp mellan 95-100 grader med en load som varierar mellan 66-80%.@Zemlan.

Så summering utav mitt dilemma och med er hjälp:

- Uppgradera ddr3 4x2 till 8x2 ddr3, moderkort stödjer ej ddr4.
- Fått finfina förslag på 8gb grafikkort, ska gå igenom alla och köra ett val.
- Inte så många kommentarer om vare sig kylare, CPU eller moderkort så dessa behåller jag i dagsläget.
- Liten frågetecken gällande den höga CPU-tempen dock. Beror detta på att datorn måste jobba ihjäl sig pga "dålig" ram samt grafik? Då kommer de två första åtgärdspunkterna lösa detta?