nästa mobil; Byte från iOS till Android

Permalänk
Medlem

nästa mobil; Byte från iOS till Android

hej!

går och funderar på en ny mobil då min gamla iPhone 6s börjar ge upp med batteriet och jag har börjat sakna Android.
senast jag använde android var runt 2012, så den mobil jag letar efter får gärna vara så stock Android som möjligt, vill ha det simpelt och streamlined.

var mycket inne på en s10+ innan men hörde något om att processorn i EU marknaden fick en sämre än i NA som ger mycket sämre batteritid, så är väl inte direkt intresserad av den längre. inte heller någon huawei.

kraven för mig är lång batteritid, är trött på att inte ens kunna gå en dag utan att behöva ladda.
hyfsat futureproof, vill inte behöva byta mobil igen om ett år.
multitasking utan att det laggar.
minst 16gb intern lagring.
helst inte över 4000kr.
spelar inga spel direkt på mobilen, det är väl Old School Runescape, och så Småningom RS3.
annars är det bara telegram, instagram, webbläsare, youtube och spotify.

den jag har hittat är en Asus Zenfone som vad jag kan se iallafal har bra batteri, men är det dålig prestanda, och har ni någon bättre idé?
länk till zenfone: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenfone-max-pro-m1...

tacksam för svar

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

hej!

går och funderar på en ny mobil då min gamla iPhone 6s börjar ge upp med batteriet och jag har börjat sakna Android.
senast jag använde android var runt 2012, så den mobil jag letar efter får gärna vara så stock Android som möjligt, vill ha det simpelt och streamlined.

var mycket inne på en s10+ innan men hörde något om att processorn i EU marknaden fick en sämre än i NA som ger mycket sämre batteritid, så är väl inte direkt intresserad av den längre. inte heller någon huawei.

kraven för mig är lång batteritid, är trött på att inte ens kunna gå en dag utan att behöva ladda.
hyfsat futureproof, vill inte behöva byta mobil igen om ett år.
multitasking utan att det laggar.
minst 16gb intern lagring.
helst inte över 4000kr.
spelar inga spel direkt på mobilen, det är väl Old School Runescape, och så Småningom RS3.
annars är det bara telegram, instagram, webbläsare, youtube och spotify.

den jag har hittat är en Asus Zenfone som vad jag kan se iallafal har bra batteri, men är det dålig prestanda, och har ni någon bättre idé?
länk till zenfone: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenfone-max-pro-m1...

tacksam för svar

Jag gick personligen ifrån en iPhone 8+ till en S10+. Visst är det en annan processor i EU. Men telefonen är ruggigt snabb ändå, batteritiden är väldigt bra den med. Själv så kan jag rekommendera det bytet för det var värt alla dagar i veckan, och du som har en ännu äldre iPhone kommer inte bli missnöjd. Supersmidigt att föra över alla kontakter, appar och sms till S10:an från iPhonen var det med.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ren Android med snabba uppdateringar så är det Google telefoner du ska titta efter.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Huawei P20 för 2500:- via Tele2 dock behöver man köpa det via delbetalning samt säga upp abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Jag gick personligen ifrån en iPhone 8+ till en S10+. Visst är det en annan processor i EU. Men telefonen är ruggigt snabb ändå, batteritiden är väldigt bra den med. Själv så kan jag rekommendera det bytet för det var värt alla dagar i veckan, och du som har en ännu äldre iPhone kommer inte bli missnöjd. Supersmidigt att föra över alla kontakter, appar och sms till S10:an från iPhonen var det med.

Hm, okej.
Har hört att det är väldigt stor skillnad mellan NA och EU s10+ batteritid tack vare annan CPU. Vill kunna håniallafall en och en halv dag på en laddning med den användning som jag beskrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Huawei P20 för 2500:- via Tele2 dock behöver man köpa det via delbetalning samt säga upp abonnemanget.

Är somsagt inte intresserad av Huawei.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

kan ge ett +1 för p20, köpte en till mig och en till frugan. Riktigt trevlig mobil för en lagom peng

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Google Pixel 3 i någon variant är nog det jag hade gått på.
Att få säkerhetspatchar i tid, under en hyffsat lång tid och på en plattform Google gissningsvis testat sakerna på känns tryggt.
Visst, den är kanske lite dyrare men jag gissar att du i vanlig ordning får vad du betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Google Pixel 3 i någon variant är nog det jag hade gått på.
Att få säkerhetspatchar i tid, under en hyffsat lång tid och på en plattform Google gissningsvis testat sakerna på känns tryggt.
Visst, den är kanske lite dyrare men jag gissar att du i vanlig ordning får vad du betalar för.

Den ser helt klart bra ut, men den kostar en ganska bra bit över 4000kr.
Men den lockar helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ItsLea:

den mobil jag letar efter får gärna vara så stock Android som möjligt, vill ha det simpelt och streamlined.

Skriver du, men sen pratar du om en S10+ som är typ så långt ifrån stock android man kan komma...???

Skrivet av ItsLea:

Är somsagt inte intresserad av Huawei.

Varför?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Nokia 7.1 som är lagom storlek för handen. Nokia 7 Plus är bättre för pengarna men ska vara stor och klumpig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Skriver du, men sen pratar du om en S10+ som är typ så långt ifrån stock android man kan komma...???

Varför?

För att jag har varit intresserad av att testa samsung väldigt länge, och samsung har fått praise för deras nya UI.

Gillar ej Huawei. Och litar inte på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ItsLea:

För att jag har varit intresserad av att testa samsung väldigt länge, och samsung har fått praise för deras nya UI.

Gillar ej Huawei. Och litar inte på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skriver du att du vill ha stock android då?

Vilka telefontillverkare litar du på då? Och varför litar du t ex på Asus?
Väldigt konstigt urval...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon42512:

Varför skriver du att du vill ha stock android då?

Vilka telefontillverkare litar du på då? Och varför litar du t ex på Asus?
Väldigt konstigt urval...

För att TS vill ha Stock-Android? Inte OneUI eller EMUI. Att han nämner att ha tittat på S10'an är ju en anan sak än att faktiskt bestämt sig för den
Inget konstigt urval, utan preferenser.

TS!
Google Pixel eller OnePlus (Så gott som rent) är det som gäller

Permalänk
Inaktiv

Jag är utvecklare så jag håller mig till Google Pixel men ett bra alternativ är någon mobil som kör Android One, typ denna:

https://www.inet.se/produkt/2000116/xiaomi-mi-a2-64gb-svart

Har funnits ett tag så det kanske snart är dags för efterträdaren.

Permalänk
Medlem

Huaweis flaggskepp har lååångbatteritid vad jag vet. Sen så är det väldans bra hårdvara på dom. Sen är mjukvaran är väl lite mer av en smaksak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nokia har ganska bra telefoner också. (Android One) system dessutom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

För att TS vill ha Stock-Android? Inte OneUI eller EMUI. Att han nämner att ha tittat på S10'an är ju en anan sak än att faktiskt bestämt sig för den
Inget konstigt urval, utan preferenser.

TS!
Google Pixel eller OnePlus (Så gott som rent) är det som gäller

Bra att du säger emot dig själv 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För att TS vill ha Stock-Android? Inte OneUI eller EMUI. Att han nämner att ha tittat på S10'an är ju en anan sak än att faktiskt bestämt sig för den
Inget konstigt urval, utan preferenser.

TS!
Google Pixel eller OnePlus (Så gott som rent) är det som gäller

Helt glömt av OnePlus, tack för påminnelsen!
Är 6T det bästa valet då? Eller ska jag vänta på 7an?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ItsLea:

Helt glömt av OnePlus, tack för påminnelsen!
Är 6T det bästa valet då? Eller ska jag vänta på 7an?

Skickades från m.sweclockers.com

6T är rätt trevlig av sig. SKillnad mellan 6 och 6T är minimal så där kan du spara en del pengar. 7an är dock inte alltför långt bort. 7T lär komma i höst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

6T är rätt trevlig av sig. SKillnad mellan 6 och 6T är minimal så där kan du spara en del pengar. 7an är dock inte alltför långt bort. 7T lär komma i höst..

Ah, okej, tack!
Kanske får lugna mig lite då och invänta 7an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Xiaomi från Inet. Kolla in modellerna med Android One, dvs ren Android utan bloat.

Denna tex https://www.inet.se/produkt/2000116/xiaomi-mi-a2-64gb-svart/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

hej!

går och funderar på en ny mobil då min gamla iPhone 6s börjar ge upp med batteriet och jag har börjat sakna Android.
senast jag använde android var runt 2012, så den mobil jag letar efter får gärna vara så stock Android som möjligt, vill ha det simpelt och streamlined.

var mycket inne på en s10+ innan men hörde något om att processorn i EU marknaden fick en sämre än i NA som ger mycket sämre batteritid, så är väl inte direkt intresserad av den längre. inte heller någon huawei.

kraven för mig är lång batteritid, är trött på att inte ens kunna gå en dag utan att behöva ladda.
hyfsat futureproof, vill inte behöva byta mobil igen om ett år.
multitasking utan att det laggar.
minst 16gb intern lagring.
helst inte över 4000kr.
spelar inga spel direkt på mobilen, det är väl Old School Runescape, och så Småningom RS3.
annars är det bara telegram, instagram, webbläsare, youtube och spotify.

den jag har hittat är en Asus Zenfone som vad jag kan se iallafal har bra batteri, men är det dålig prestanda, och har ni någon bättre idé?
länk till zenfone: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenfone-max-pro-m1...

tacksam för svar

Som så många andra säger jag Galaxy S10 eller Oneplus 6T. Tycker Samsung har ett trevligare gränssnitt samt Samsung Pay men är som sagt dyrare. Även om den nordamerikanska versionen som använder Snapdragon 855 är bättre än den europeiska som använder Exynos 9820 är den europeiska modellen fortfarande bättre än de flesta mobiler som finns på marknaden just nu.

Du skulle även kunna vänta på Oneplus 7 som lär använda Snapdragon 855 och kommer någon gång i sommar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av ItsLea:

För att jag har varit intresserad av att testa samsung väldigt länge, och samsung har fått praise för deras nya UI.

Gillar ej Huawei. Och litar inte på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en Huawei P20 pro. Vet inte om det är min telefon eller om dem är så in General. Gick från S8+ till p20 pro och min S8 var betydligt mer responsive när det man skriver. Det jag stör mig på mäst är att ibland när jag swipear så väljer den att klippa ut istället och jag får försöka flera gånger innan han fattar att det inte är det jag vill göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Som så många andra säger jag Galaxy S10 eller Oneplus 6T. Tycker Samsung har ett trevligare gränssnitt samt Samsung Pay men är som sagt dyrare. Även om den nordamerikanska versionen som använder Snapdragon 855 är bättre än den europeiska som använder Exynos 9820 är den europeiska modellen fortfarande bättre än de flesta mobiler som finns på marknaden just nu.

Du skulle även kunna vänta på Oneplus 7 som lär använda Snapdragon 855 och kommer någon gång i sommar

känns bara retligt att när man köper en telefon för 10k kr och så får man sämre prestanda än vad folk i andra länder får.
jag tror nog nästan att jag väntar på oneplus7, låter som det bästa valet för mig just nu.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Var inte budget max 4000? Oneplus 7 kommer kosta runt 6000. Förvisso kommer det sannolikt vara en prisvärd mobil för vad man får såklart.

Annars är Motorola Moto G7 Plus mycket prisvärd och inom budget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ItsLea:

känns bara retligt att när man köper en telefon för 10k kr och så får man sämre prestanda än vad folk i andra länder får.
jag tror nog nästan att jag väntar på oneplus7, låter som det bästa valet för mig just nu.

hur du än vänder och vrider på det så kommer du alltid betala mer i sverige än vad folket gör i NA. S10+ i USA just nu går på 899$ vilket är ungefär 9300kr

I sverige går samma modell på ungefär 10900kr

Så att sitta och klaga på att man betalar mer för mindre prestanda har ingen betydelse.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Oneplus är idag men deras trackrecord på säkerhet är väl sisådär, å andra sidan är dom väl knappast ensamma.

OM du inte gillar Huawei så går ju allt som oftast ZTE och Xiamoi även bort.
Sen så är ju även Oneplus en "kinamobil" om det är det som du är emot, men verkar inte vara på samma varningsradar som övriga.

Eller så köper du dig en iPhone 8 eller XR och lever vidare med iOS ett tag till. Du kommer ju ha OS uppdateringar längre än någon annan Android telefon om det är av vikt.

Edit: Kan ju vara läge att kolla respektive tillverkares trackrecord när det gäller att få ut säkerhetspatchar till mobilerna, hur snabba dom är.

Permalänk
Avstängd

https://webbutik.comviq.se/samsung-galaxy-s10e.html
Comviq brukar ha erbjudanden varje månad och ibland har de väldigt bra erbjudanden.

Jag kör själv Comviq nu och är helt nöjd så helt klart värt att kika på eftersom du förmodligen kommer behöva ha ett abonnemang oavsett så klarar du dig på 10gb alternativt 40gb surf kan de vara värt att kika på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

känns bara retligt att när man köper en telefon för 10k kr och så får man sämre prestanda än vad folk i andra länder får.
jag tror nog nästan att jag väntar på oneplus7, låter som det bästa valet för mig just nu.

Som ovanstående säger så är det inte ovanligt att vi får betala mer än i många andra länder. Finns situationer som är betydligt färre, exempelvis att vi bara får en bråkdel av utbudet på Netflix jämfört med amerikanska eller att priserna på Steam kan vara 30-40 procent dyrare än i vårt grannland Norge..

Skrivet av gabriel15:

https://webbutik.comviq.se/samsung-galaxy-s10e.html
Comviq brukar ha erbjudanden varje månad och ibland har de väldigt bra erbjudanden.

Jag kör själv Comviq nu och är helt nöjd så helt klart värt att kika på eftersom du förmodligen kommer behöva ha ett abonnemang oavsett så klarar du dig på 10gb alternativt 40gb surf kan de vara värt att kika på.

Rätt bra deal faktiskt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500