Permalänk
Medlem

Köpa ny dator eller uppgradera?

Hej!
Jag är intresserad av att äntligen få lite mer PC-spelmuskler. Varför vet jag inte riktigt då jag väntar mitt andra barn inom 3 veckor och inte räknar med att hinna spela så mycket inför sommaren, men riktigt taggad nu..

Befintlig dator är från 2013, fungerar stabilt fortfarande och inga driftproblem mer än att jag gärna skulle haft en något tystare idle-nivå. Blåste rent den vid julas men gjorde ingen större skillnad på ljudnivån.
Processor: i5-3570K CPU 3,4GHz
Grafikkort: GeForce GTX 670 (2GB GDDR5)
Ram: 8gb ram (DDR3)
Moderkort: MSI H77MA-G43
Hårddisk: 2 TB
SSD: 240 GB

Är det värt att köpa ny eller får man ut motsvarande effekt av att byta ut grafikkortet? Samtidigt har den 6-7 år på nacken och står oftast på 24/7, så vet inte hur länge man kan lita på den heller?

Vid nyköp ligger min budget någonstans kring 12000-13000kr och fokus ligger på tyst lösning med så bra grafikkort som möjligt med infrastruktur som skulle hantera det.

Tacksam för input

Permalänk
Medlem

@lindstroem:
Min spontana tanke är att uppgradera till 16gb ram, köpa nytt grafikkort, ca 1660 till 2070.
Köpa nya fläktar/chassi, då fläktar kan bli mer högljudda med tiden.
Köpa ny cpu fläkt/kylninganordning

Vad du köper osv beror helt på vad datorn används för.
Vilka spel/program mm?

3570k, framförallt överklockad är enligt mig själv riktigt bra i många spel, förutom de absolut senaste. Men helt ärligt kan man ofta bara avstå dessa titlar, om man inte verkligen är super sugen.

670 tycker jag inte längre är mycket att hurra för.
Om det är referenskylare på 670 så skulle jag säga att du ska byta asap.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en 10 år gammal i950 med 12Gb minne och ett 1080ti. Kan spela nästan alla spel i 60fps.

Uppgradera minne och GPU, det räcker väldigt länge.

Sedan om du vill ha mer när det är dax att vara pappaledig till hösten så kommer Ryzen gen.3 ut snart.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Skaffa 16GB Ram.
Spara SSD.

3570k funkar fortfarande, frågan här är om du vill lägga pengar för att riggen ska bli uppdaterad, går att lira på en överklockad 3570k, men 9700k är rätt stor skillnad på, dock är det om du tycker pengarna är värt, då blir de ändå 16GB ram m.2 SSD och nytt moderkort.

Största uppgraderingen just nu är din 670, skaffa ett 2070/2070Ti, 2080Ti har dåliga minnen, inget att rekommendera just nu.

Slutfrågan är hur mycket du vill lägga, billiga alternativet är 16GB ram och nytt kort, dyrare men högre FPS är ny CPU och mobo etc.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv

Varför behöver man 16GB?
Men köp nytt grafikkort oavsett. Kan ju uppgradera resten sen om du inte blir nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från din setup till min nuvarande setup (ryzen 2700+GTX1080) i höstas och jag märkte stor skillnad på att bara uppgradera grafikkortet jämfört med att även uppgradera CPU.

Fps:en blev stabilare och lite högre med nya processorn jämfört med i5:an och gtx1080, så jag rekommenderar dig att uppgradera allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Jag går emot lite lite och säger att du borde köpa nytt.

Har själv en gammal i5 4670K tillsammans med ett nyare GTX 1070Ti och märker tydligt att många av de nyare spelen blir allt svårare att driva pågrund av flaskhalsade processor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Du kommer väldigt långt med bara ett nytt grafikkort samt försök att hitta begagnat ddr3 minne så du kommer upp till 16gb ram.
Ditt moderkort kanske inte är det bästa för överklockning men det är ändå en bra idé att se över kylningen samt chassi för att få ner ljudnivån.

Vad har du för nätagg just nu och vilken skärm använder du?

Jag tycker du gör helt rätt i att fokusera på ljudnivå och rent generellt så brukar grafikkort med lite dyrare kyllösning va mycket tystare och kvalitétsfläktar från t.ex noctua brukar hålla väldigt länge utan några missljud uppstår.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag försökt köpa ett begagnat RX 580 eller GTX 1060 6GB och som andra sagt ökat mängden RAM till 16 GB. Det hade du kommit väldigt långt med.

Sedan har du ju tyvärr en gammal i5. i7:orna har åldrats bättre.

Ett alternativ är att satsa på att också uppgradera till en Ryzen 5 2600 parat med ett vettigt B450 moderkort och 16 GB DDR4. Det ger mycket pengar över till ett bra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Byt ut plattformen och grafikkortet men vänts in zen 2 och navi. Jag hade köpt nån billigare zen 2 plattform som klockar högt med minst 12 trådar. Minst 16GB ram och nåt billigt b450 moderkort under tusenlappen. Vet ännu inte vad navi kommer erbjuda men sannolikt både bra prestanda, låg strömförbtukning till konkurrenskraftigt pris. Köp nåt kort för 2000-2500:- men ja, det är ju inget du kan köpa imorrn direkt.

Jag själv sitter på i7 2600K i 4.6Ghz. Har klarat mig bra på grund av HT. Men måste medge att den ändå sjunger på sista. Coffee lake/skylake i 5Ghz är ju några strån vassare. I quake champions skulle jag få nära på dubbla prestandan om jag uppgraderade. Men jag vämtar in zen 2 trots allt. Har vi tur får vi motsvarande coffee lake till typ halva priset?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hej och tack för värdefulla svar allihopa! Imponerande svarstid och dedikation i forumet <3
Jag använder datorn för spel och mediacenter, hade varit nice att haft en ny dator när Outer Worlds släpps.

Angående skärm har jag en BenQ 24" GL2450 och nättagg är Corsair CX600. På ljudfronten verkar det vara till stor del CPU-fläkten som väsnas och jag har 3 fläktar i chassit men inga rör sig (kanske är en inställning men ej funnit någon)

En oro med att köpa ett nytt grafikkort och mer "äldre" minne nu, är om man då förlänger datorn med något år och sen måste man köpa ny igen.

Kan det vara värt att avvakta till efter sommaren och då utvärdera eventuella nya kort från Geforce + processorstatus?

Är det värt med vattenkylning eller är luft bättre?

Annars skulle en quickfix nu vara typ ett Asus RX 580 för 1600 spänn så håller riggen i 1-2 år innan man byter helt?
https://www.blocket.se/vasternorrland/Grafikkort_Asus_Rx_580_...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gällande grafikkort kommer dagens versioner (GTX 2060 och uppåt) stå sig bra. Pascal var väl det riktigt stora steget framåt i prestanda om jag förstått det rätt (alltså 1070, 1080, osv). Att då vänta till efter sommaren tror jag inte kommer generera särskilt mycket, annat än kanske lite billigare priser. Om väntan innebär att du kan sträcka budgeten lite är det ett bra val.

Nu har jag förvisso ett PM ute hos dig, men känner samtidigt att du nog vill ligga runt GTX 2070 för att vara stadgad något år framöver. Kliver du ännu högre än så kommer det givetvis räcka ett bra tag till. Se till exempel förra generationens 1080 som fortfarande är en arbetshäst i dagens spel.