Academy 12v c#.net utb (academic works utbildning)

Permalänk

Academy 12v c#.net utb (academic works utbildning)

Någon som gått denna 12v kurs?
Tankar om den, bea dåligt? Svårt/lätt att få jobb? Löneutveckling? (Vad tjänar ni nu)

Behöver sakliga svar.

Till skillnad från andra utbildningningar som vem som helst kan komma in på så är urvalsprocessen stenhård hit.

30/4000
Kommer in. Detta efter 5 svåra prov, logik, matematik, språkuppfattning typ, personlighetstester mm. Samt minst två/tre intervjuer.

Alltså inte bara söka och komma in.

Troligen hårt urval för att säkerställa att de som kommer in verkligen slutför utbildningen då den är sjukt tuff.

Utb är som jag förstått praktiskt med lite teori. Mycket projekt och endast handson. Inte någon dötid eller korta dagar. Utan motsatta.

Nu har vi röjt de få tvivel översittarna på kodapor på FB klagat på. Ni som vet bättre och vet att vad man kan alltid trumfar hur man lärt sig. Vad tycker/vet ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastersixth:

Någon som gått denna 12v kurs?
Tankar om den, bea dåligt? Svårt/lätt att få jobb? Löneutveckling? (Vad tjänar ni nu)

Behöver sakliga svar.

Academic Work är ett rekryterings bolag, de letar då troligen efter personer som har pluggat programmering som de kör en snabb utbildning på och sedan anställer ett visst antal som konsulter. Därför de har personlighets tester, har aldrig varit med om sådana tester bara för utbildning. Så du har väl goda chanser till arbete.

Kan du inget om programmering så är det ingen ide att söka, du kommer inte bli anställningsbar på en 12v kurs inom C#.

Inte gått utbildningen själv, men vet att t.ex Sigma kör liknande saker inom nätverk där du kan bli direkt rekryterad till Telias konsult bolag, Cygate.

Eftersom din andra skapade tråd på forumet handlar om "Nybörjare på Java" så skulle mitt tips vara att du söker in till YH (Yrkeshögskola) och läser programmering under 2 års tid, om du vill arbeta som utvecklare, det är nog snabbaste vägen ut till arbete.

Permalänk
Medlem

Det har nu gått några år sedan första utbildningstillfällena via Academy och verkar fortfarande hålla på med sina intensivprogram. Har vi någon mer information om hur denna utbildning står sig på arbetsmarknaden? Man får ju ett garanterat jobb via Academic Work direkt efter avslutad anställning och man är bunden till att arbeta 12 månader hos dem som konsult för att "betala av utbildningen" som de värderar till 150.000 kr. Efter att ha konsultat hos dem i 12 månader anses man ha betalat av utbildningen. Har läst lite på någon tråd om detta på flashback att folk fått information om alla möjliga löner mellan 27-35k i månaden som ingångslön (beror säkert på vilken utbildning och arbetsplats) vilket låter ganska bra.

Har vi några på Sweclockers som gått utbildningen eller känner någon som gått den? Den verkar ju relativt bra för att vara så pass intensiv?

Permalänk
Medlem

Tre månader är ju ingen tid alls och en kort kurs inom vadsomhelst brukar sällan leda till jobb. Men man kan ju ha tur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tycker att dessa kurser generellt låter som bogus. Du hinner inte lära dig ett yrke på 12 veckor, dock om du kan programmera sen tidigare kan det vara en schysst raketstart på karriären.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min bild är att folk generellt sett verkar vara skeptiska till det mesta som är relativt nytt och "snabbare" än det traditionella sättet att utbilda sig. Samma sak när YH utbildningarna började komma och bli allt populärare. Många hävdade att de är skit och att man ska gå på universitetet. Men nu är YH ganska allmänt accepterat, känner personligen 3-4 pers som gått YH och har bra jobb nu.

Visst skiljer det extremt mycket på 12 veckor och 1.5-2 år men det verkar vara intensivt hos Academy och de accepterar inte vem som helst. Därför jag helst vill höra vad folk som gått utbildningen tycker eller om folk känner någon som gått den och vet hur det gick för dem. Annars blir det bara massa tyckande och åsikter snarare än fakta på hur väl utbildningen faktiskt funkar eller inte funkar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Min bild är att folk generellt sett verkar vara skeptiska till det mesta som är relativt nytt och "snabbare" än det traditionella sättet att utbilda sig. Samma sak när YH utbildningarna började komma och bli allt populärare. Många hävdade att de är skit och att man ska gå på universitetet. Men nu är YH ganska allmänt accepterat, känner personligen 3-4 pers som gått YH och har bra jobb nu.

Visst skiljer det extremt mycket på 12 veckor och 1.5-2 år men det verkar vara intensivt hos Academy och de accepterar inte vem som helst. Därför jag helst vill höra vad folk som gått utbildningen tycker eller om folk känner någon som gått den och vet hur det gick för dem. Annars blir det bara massa tyckande och åsikter snarare än fakta på hur väl utbildningen faktiskt funkar eller inte funkar...

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnad på 2 år med 20 veckor praktik och en 12 v kurs. Men förstår din poäng. Går själv YH och önskar att vissa kurser hade kunnat hålla ett högre tempo.
Utbildningen kanske passar jättebra för vissa, men känns som en hjärna bara hinner suga åt sig en viss del under 12 v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Skillnad på 2 år med 20 veckor praktik och en 12 v kurs. Men förstår din poäng. Går själv YH och önskar att vissa kurser hade kunnat hålla ett högre tempo.
Utbildningen kanske passar jättebra för vissa, men känns som en hjärna bara hinner suga åt sig en viss del under 12 v.

Yes, jag håller med om att det låter som extremt kort tid och därför jag gärna vill veta om det verkligen funkar då jag har starka funderingar på att söka det.

Då ingen verkar ha mycket info om utbildningen har jag senaste timmen suttit och läst igenom vissa av kandidaterna som kommit in på kurserna tidigare terminer (https://www.academy.se/program/csharp-dotnet-ht16, finns även för flera terminer än just den). Det är en ENORM variation bland de antagna. Allt ifrån chefer inom produktion, till personer med kandidatexamen inom psykologi eller samhällskunskap till de som har en master inom tekniska områden. Jag har även gjort lite fulingar och googlat allas namn på LinkedIn och kollat på dem jag hittar och en överlägsen majoritet arbetar inom IT-branschen idag. Vissa är fortfarande juniora C#-utvecklare (beroende på när de blev klara med utbildningen), andra har högre positioner... Det ser onekligen spännande ut när jag tittar igenom det på det här viset men skeptikern i mig låter sig inte övertalas helt lätt

Permalänk
Medlem

När jag läste om det så har jag för mig att man på något sätt blev uthyrd efter utbildningen och att det fungerade lite som betalningen för själva utbildningen, för om du sa upp dig inom en viss tid eller så då blev du återbetalningsskyldig. Minns inte exakt men har för mig det iaf. Vill minnas att det verkade legit när jag kollade på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har gått utbildningen, 12 v Java på Academy. Jag är sjukt nöjd! Utbildningen är verkligen intensiv. Man går på lektion kl 9-17 varvat med föreläsning kodande. Man får räkna med att koda hemma kvällar och helger. Jag tror det var dag 10 som vi lärde oss arv t.ex. Tänk då att många som gick kursen inte ens visste vad en variabel var när de sökte in eller knappt startat en dator.

Jag hade mitt uppdrag som fullstackprogrammerare klart innan min utbildning var färdig. De flesta hade uppdrag innan vi gick ut.

Fördelen med oss som kommer från Academy är att vi får lära in exakt det som efterfrågas på marknaden, typ Java, Spring boot, SQL, Javascript och React. Samt att vi får massor av praktisk kodtid.

Det som en dataingenjör har som vi saknar, är bl.a teorin om hur en dator är uppbyggd och alla dess delar, algoritmer och optimering av kod, matematik. Det är snarare sånt vi får lära oss på arbetsplatsen sen. 😁 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evant:

Jag har gått utbildningen, 12 v Java på Academy. Jag är sjukt nöjd! Utbildningen är verkligen intensiv. Man går på lektion kl 9-17 varvat med föreläsning kodande. Man får räkna med att koda hemma kvällar och helger. Jag tror det var dag 10 som vi lärde oss arv t.ex. Tänk då att många som gick kursen inte ens visste vad en variabel var när de sökte in eller knappt startat en dator.

Jag hade mitt uppdrag som fullstackprogrammerare klart innan min utbildning var färdig. De flesta hade uppdrag innan vi gick ut.

Fördelen med oss som kommer från Academy är att vi får lära in exakt det som efterfrågas på marknaden, typ Java, Spring boot, SQL, Javascript och React. Samt att vi får massor av praktisk kodtid.

Det som en dataingenjör har som vi saknar, är bl.a teorin om hur en dator är uppbyggd och alla dess delar, algoritmer och optimering av kod, matematik. Det är snarare sånt vi får lära oss på arbetsplatsen sen. 😁 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena! Hade varit roligt att få höra från dig hur det går för dig idag då jag själv funderar på att ansöka till utbildningen.

Har lite frågor som jag hade varit innerligt tacksam om du kan svara på.

Har du jobb idag inom det du utbildade dig?

Hur har du utvecklats som programmerare efter att du började jobba?

Vad var startlönen när du började jobba som konsult för AW? Vad har du för lön idag?

Vad hade du för arbets/utbildningsbakgrund innan du gick utbildningen?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Tjena! Hade varit roligt att få höra från dig hur det går för dig idag då jag själv funderar på att ansöka till utbildningen.

Har lite frågor som jag hade varit innerligt tacksam om du kan svara på.

Har du jobb idag inom det du utbildade dig?

Hur har du utvecklats som programmerare efter att du började jobba?

Vad var startlönen när du började jobba som konsult för AW? Vad har du för lön idag?

Vad hade du för arbets/utbildningsbakgrund innan du gick utbildningen?

Nu är det 1,5 år sedan jag gick ut. Jag är sjukt nöjd över steget jag tog och att jag är där jag är idag.

Jag har definitivt det jobb jag utbildade mig till. Jag får dessutom jobberbjudanden varje vecka.

Har utvecklats raketsnabbt, eftersom det är så mycket att lära sig. Bästa sättet att utvecklas är att jobba med det, på riktigt. Är redan idag en viktig del av mitt team med en del ansvar.

29000kr/mån fick vi som lön av Academic Work. Dock är det timlön. De flesta i min klass fick sedan en lön på ca 34000-38000 när de överrekryterades.

Min bakgrund var akademisk. De som hade lättast under utbildningen hade antingen programmeringsbakgrund eller var jättesmarta. De med teknisk erfarenher innan var mest åtråvärda av företag. Skulle dock säga att alla tog sig igenom utbildningen bra och fick bra jobb.

Jag skulle lätt göra om alltihopa.