Macbook Pro 2018 Problem med tangentbord

Permalänk

Macbook Pro 2018 Problem med tangentbord

När Apple uppdaterade macbook pro's i somras så hade dem även i den nya generationen av tangentbord som inte skulle repetera sig eller gå sönder. Detta litade jag såklart dumt på när jag köpte min Macbook i November 2018.

I Januari började "N" tangenten att repetera sig ibland. Man tryckte en gång och rätt som det var så fanns det två "N".
Mitt namn på detta forum "seanashkann" är ett exempel på detta eftersom jag gjorde mitt konto i Januari och skulle egentligen ha hetat "Seanashkan" haha.
Problemet blev värre med tiden och nu har även "i", "m" och mellanslag följt samma fotspår.

Apple gick nyligen ut med att de känner till problemet, och i deras statement sa dem bara "Förlåt". Vad fan ska jag göra med ett förlåt?
Jag kan få tangentbordet utbytt, ja. Men samma sak kommer ju hända igen. Designen håller inte.

Min fråga är: Är det någon här som kan konsumentlagarna? Jag köpte datorn på Mediamarkt. Kan jag kräva pengarna tillbaka även om jag köpte datorn för 5 månader sedan? Jag vet att de kan erbjuda ett tangentbordsbyte enligt garantin men somsagt så kommer problemet att kvarstå. Har läst om folk som gjort reparationen 5 gånger och ändå börjar andra tangenter att repetera sig efter någon månad igen. Jag vill inte ha denna datorn mer. Jag brände 20k på något som enbart håller i några månader.
Hur funkar det med reklamation osv? Jagvet att jag skulle kunna ringa mediamarkt och fråga dem men jag litar inte på att de kommer ge mig svaren som gynnar mig bäst och därför tänkte jag att jag frågar här på forumet...

Permalänk
Medlem

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Reklamera datorn med hänvisning till felet och att Apple själva gått ut med och erkänt felet. Om ingen lösning på felet finns från Apple borde du få häva köpet direkt eftersom felet är en felkonstruktion och om ingen åtgärd gjorts kommer felet att komma tillbaka.

I värsta fall får dom väl byta tangentbordet 2-3ggr innan köpet kan hävas.

Reklamationen bör göras inom 6 månader från köp vilket du har chansen att göra fortfarande.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem

Började problemet i januari så har du dessvärre passerat skälig tid att anmäla felet.
Ett fel ska anmälas inom 2 månader för att det ska räknas som skälig tid för att man ska kunna reklamera en produkt.
Detta ger Mediamarkt full rätt att neka din reklamation.

Det finns inget som säger att dom inte är snälla och tar emot din reklamation ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Började problemet i januari så har du dessvärre passerat skälig tid att anmäla felet.
Ett fel ska anmälas inom 2 månader för att det ska räknas som skälig tid för att man ska kunna reklamera en produkt.
Detta ger Mediamarkt full rätt att neka din reklamation.

Det finns inget som säger att dom inte är snälla och tar emot din reklamation ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju bara "n" som började krångla i januari, kan ju alltid reklamera för "i", "m" och mellanslag...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kortfattat: Du skulle kunna reklamera och begära pengarna tillbaka men de har all rätt att försöka åtgärda problemet. 2018 modellen på Macbook Pro ska enligt Apple vara bättre och inte ha samma problem som de tidigare tangentborden.

Personerna som lämnat in sina datorer 5 gånger tidigare p.g.a samma problem har säkert de äldre modellerna (2015-2017) där problemet uppstår mycket oftare. Hade själv en 13" 2016 och den fick jag lämna in 3 gånger.. nu har jag bytt till en 2018 och har haft den sen slutet av augusti utan några problem. Knappen "i" och "g" började strula någon gång (inte samtidigt) och ett par timmar senare var de precis som vanligt..

Men i slutändan: du kan reklamera datorn och begära pengarna tillbaka, de kommer med störst sannolikhet neka det och försöka åtgärda problemet. Om du reklamerat datorn 3 gånger för samma problem eller 4 totalt av olika anledningar/problem så kan de nog inte neka att betala tillbaka pengarna.

Något sånt.. inte helt 100 på om det är 3 av samma problem/4 olika problem eller totalt 3 olika problem.. men de har rätten att försöka åtgärda problemet först.

/M

Permalänk

Okej! Tack för alla svar. Ska ta den till Mediamarkt och se vad dem säger.
Det är faktiskt en kille på Youtube som lämnat tillbaka sin 2018 version av Macbook.
Enda skillnaden från 2015-2017 versionen är att knapparna inte fastnar/dör. Men repetetionsproblemet verkar kvarstå för väldigt många :/

Permalänk
Medlem

Appropå detta så bokade jag tid och åkte till Täby och förväntade mig få det gjort på den tim slot de lagt in men nej, "Du blir av med datorn 2-3 veckor".
Jag gick bananas och åkte hem igen med datorn.

Någon som vet om det lugnat sig och de reparerar under dagen?
Vem fan kan vara ifrån sitt arbetsverktyg i 2-3 veckor???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Appropå detta så bokade jag tid och åkte till Täby och förväntade mig få det gjort på den tim slot de lagt in men nej, "Du blir av med datorn 2-3 veckor".
Jag gick bananas och åkte hem igen med datorn.

Någon som vet om det lugnat sig och de reparerar under dagen?
Vem fan kan vara ifrån sitt arbetsverktyg i 2-3 veckor???

Om datorn är ditt arbetsverktyg lär du ju ha betalat för att ha snabbare service via något bolag? Att reparation tar 2-3 veckor anses ju vara skäligt och är anledningen till att företag betalar extra för att få saker lösta direkt.

Permalänk
Medlem

Nix, betalar man premium 28k för en 18k dator så tycker jag man kan förvänta sig en viss nivå av service... Speciellt när det sitter en armada av folk och bara reparerar prylar hela dagarna.
Även om man får en tid en månad bort så skulle det vara accepterbart.

Det är hela grejen med att "vi håller din dator i ett par veckor" jag har svårt för.
Jag åker gärna med 1 timmes varsel om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Appropå detta så bokade jag tid och åkte till Täby och förväntade mig få det gjort på den tim slot de lagt in men nej, "Du blir av med datorn 2-3 veckor".
Jag gick bananas och åkte hem igen med datorn.

Någon som vet om det lugnat sig och de reparerar under dagen?
Vem fan kan vara ifrån sitt arbetsverktyg i 2-3 veckor???

Eftersom datorer skickas allt som oftast till extern auktoriserad verkstad med sina egna service köer där datorn hamnar sist i kön när den kommer in så är det inget som går att göra något åt.
Bara för att du betalat 28k för en dator så betyder det inte att du får gå före alla andra i kön som behöver service på sina produkter.

Ring din närmaste Apple auktoriserade verkstad och kolla om dom har drop in tider eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Sötast
Skrivet av Spiffman:

Nix, betalar man premium 28k för en 18k dator så tycker jag man kan förvänta sig en viss nivå av service... Speciellt när det sitter en armada av folk och bara reparerar prylar hela dagarna.
Även om man får en tid en månad bort så skulle det vara accepterbart.

Det är hela grejen med att "vi håller din dator i ett par veckor" jag har svårt för.
Jag åker gärna med 1 timmes varsel om det är så.

Problemet med den logiken är att alla som använder en Apple produkt betalar lika mycket premium som dig själv. Alltså kan du inte förvänta dig en högre servicenivå än svensson som köpte samma burk till sin 13åriga dotter

Är dock lite mer som du tänker när det kommer till PC-hårdvara. Köper du professionella produkter - vilket det oftast är i samma prissegment som Apples så är det mycket mer vanligt med Nextbusinessday serviceavtal.

Edit: Med tanke på att felet är välkänt och _många_ har detta problemet så förstår jag att servicen tar rätt lång tid också, de har nog en rätt lång kö på dem. Men ja, inte så konstigt då man haft samma problem med tangentborden i flera år utan att åtgärda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nix, betalar man premium 28k för en 18k dator så tycker jag man kan förvänta sig en viss nivå av service... Speciellt när det sitter en armada av folk och bara reparerar prylar hela dagarna.
Även om man får en tid en månad bort så skulle det vara accepterbart.

Det är hela grejen med att "vi håller din dator i ett par veckor" jag har svårt för.
Jag åker gärna med 1 timmes varsel om det är så.

Tror du förväxlar Premium pryl med Premium service Apple riktar sig inte längre mot yrkesfolk. Premium prylar är statusprylar för konsumenter och konsumenter får aldrig premium service.
Vill du ha premium service väljer du en yrkesdator från HP eller Lenovo och då får du på platsen service utöver datorer som generellt håller bättre och inte throttlar eller behöver ett dussin adaptrar för att fungera med kringutrustning.

Apple har inte heller en armada av tekniker som reparerar per definition. De har en ineffektiv serviceorganisation som motvilligt byter delar som går att byta. Helst vill de att du köper nytt. Att hålla på dator är en medveten strategi för att framkalla impulsinköp.

Minns jag rätt så tyckte jag Louis Rossman sade att tangentbordet sitter fast med 240 nitar. Det tar ju sin lilla tid att ta loss det då...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nix, betalar man premium 28k för en 18k dator så tycker jag man kan förvänta sig en viss nivå av service... Speciellt när det sitter en armada av folk och bara reparerar prylar hela dagarna.
Även om man får en tid en månad bort så skulle det vara accepterbart.

Det är hela grejen med att "vi håller din dator i ett par veckor" jag har svårt för.
Jag åker gärna med 1 timmes varsel om det är så.

Köp inte konsumentdatorer med konsumentgaranti då. Du behöver sådana lösniningar även om du köper en PC för 30 papp också.

Det finns som sagt sådana lösningar från olika håll även för Apple beroende på storlek på bolaget osv.

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske då tråden mer har gått åt konsumenträttshållet, men Apples tangentbord i den senaste generationen Macbook Pro har fått mycket kritik. Här är ett urval av de mest uppmärksammade artiklarna på ämnet:

https://m.signalvnoise.com/the-macbook-keyboard-fiasco-is-sur...
https://daringfireball.net/linked/2019/04/02/dhh-macbook-keyb...
https://www.wsj.com/graphics/apple-still-hasnt-fixed-its-macb...

Apple har utan tvivel problem med sina tangentbord och de vet troligtvis om det. Jag lämnade själv in min 2018 Macbook Pro på Digital Inn pga exakt samma problem som @seanashkann beskriver. Jag är dock osäker på om problemen beror på en bristfällig konstruktion som gör att damm kommer in under knapparna, dålig kvalitet på tangenter/brytare, eller en kombination av båda två. Jag hoppas på att det är dålig kvalitet och inte att det är själva konstruktionen det är fel på, för isf vet jag inte riktigt vad Apple skulle kunna göra åt problemet på kort sikt.

Permalänk

Ja inget har hänt min 2018 än men känns vid det här laget oundvikligt.
Det lär hända den, antingen imorrn eller inom 4 år.

Sen ska man inte glömma att de även förlängde kabeln till skärmen som slets ut på 2016-2017 års modeller.
Apple gör många fel med sina macar just nu, allt för att vara tunna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusl1984:

Ja inget har hänt min 2018 än men känns vid det här laget oundvikligt.
Det lär hända den, antingen imorrn eller inom 4 år.

Sen ska man inte glömma att de även förlängde kabeln till skärmen som slets ut på 2016-2017 års modeller.
Apple gör många fel med sina macar just nu, allt för att vara tunna...

Skickades från m.sweclockers.com

Det du måste ha i åtanke bara är att 2018 modellerna inte omfattas av Apples utbytesprogram för tangentbord, det gäller endast 2015-2017 modellerna. Så om problemet uppstår så är det livsviktigt att du lämnar in den inom garantitiden. Efter det får du nog helt enkelt reklamera datorn..

/M

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Det du måste ha i åtanke bara är att 2018 modellerna inte omfattas av Apples utbytesprogram för tangentbord, det gäller endast 2015-2017 modellerna. Så om problemet uppstår så är det livsviktigt att du lämnar in den inom garantitiden. Efter det får du nog helt enkelt reklamera datorn..

/M

Misstänker att utbytesprogrammet kommer snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@seanashkann: Har säkert skrivits redan men de har rätt att försöka "reparera" tangentbordet. Och om det går sönder igen så får de fixa det igen. Om problemet uppstår en tredje gång så har du rätt att häva köpet enkligt reklamationsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusl1984:

Misstänker att utbytesprogrammet kommer snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas fan det.. har en MB Air 2018 & MB pro med TB 2018.. kommer inte ens våga använda dem när garantin är slut för att inte riskera att tbordet börjar krångla..

/M