Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Hej Swec!

En bekant till mig sålde ett tangentbord till mig nyligen. Det är ett Pok3r 3 RGB "Limited edition" med "mx silver" brytare tror jag.
Jag vill själv inte ha det och vill helst bli av med det snarast möjligt men jag hittar inte så mycket info om det på internet så jag vet inte vad det är värt eller om jag kanske lika gärna kan ge bort det till någon som kan lära sig älska det.

https://i.imgur.com/7E4M8xv.jpg
https://i.imgur.com/vjO2hhT.jpg

Inte för att vara otrevlig, men hur mycket har du letat? Haha. Det tog mig två sekunder att söka på prisjakt på "pok3r rgb silver" för att få en uppfattning om nypris. Testa det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Hej Swec!

En bekant till mig sålde ett tangentbord till mig nyligen. Det är ett Pok3r 3 RGB "Limited edition" med "mx silver" brytare tror jag.
Jag vill själv inte ha det och vill helst bli av med det snarast möjligt men jag hittar inte så mycket info om det på internet så jag vet inte vad det är värt eller om jag kanske lika gärna kan ge bort det till någon som kan lära sig älska det.

https://i.imgur.com/7E4M8xv.jpg
https://i.imgur.com/vjO2hhT.jpg

Lägg upp en annons här på SweC vettja. Kanske får en 500-1000 kr för detta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Jag var faktiskt kapabel till att hitta nypriset innan jag postade, tro det eller ej. Frågan var snarare vad det FAKTISKT är värt på marknaden för dom som gillar dessa tangentbord. 500-1000 spänn tydligen. Det är bra mycket mer än vad jag trodde.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Lägg upp en annons här på SweC vettja. Kanske får en 500-1000 kr för detta!

Jag testar så, tack så mycket!

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

@jH0Ni: Jag var faktiskt kapabel till att hitta nypriset innan jag postade, tro det eller ej. Frågan var snarare vad det FAKTISKT är värt på marknaden för dom som gillar dessa tangentbord. 500-1000 spänn tydligen. Det är bra mycket mer än vad jag trodde.

Då missuppfattade jag dig Allt gott!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

GMK White On Black? Finns det en pågående Grup Buy för hela kittet också?

EDIT: Tydligen!

https://www.massdrop.com/buy/gmk-white-on-black-custom-keycap...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ooh, WoB <3. Om någon vill sälja sin tilde-cap till mig så säg till (sitter med ett JTK set)

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få tag på en svensk keymap för QMK specifikt till DZ60 PCB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Någon som vet vart man kan få tag på en svensk keymap för QMK specifikt till DZ60 PCB?

Du bör kunna använda ISO 6u t.ex.
https://github.com/qmk/qmk_firmware/blob/master/keyboards/dz6...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Hur är det att köra annat än nordisk stil på tangentbordet? Finns det tangenter man saknar som gör det jobbigt? Går väl byta i windows så vissa tangenter blir Å, Ä och Ö men kanske är annat som strular till det också?

Är nämligen sugen på ett 60% i Ducky one 2 mini eller ett Vortex Pok3r och det är tufft att få tag i här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkarlsson:

Hur är det att köra annat än nordisk stil på tangentbordet? Finns det tangenter man saknar som gör det jobbigt? Går väl byta i windows så vissa tangenter blir Å, Ä och Ö men kanske är annat som strular till det också?

Är nämligen sugen på ett 60% i Ducky one 2 mini eller ett Vortex Pok3r och det är tufft att få tag i här.

Skickades från m.sweclockers.com

Den enda skillnaden är att tangenterna på själva tangentbordet har andra bokstäver/symboler gentemot svenska tangentbord, annars är det absolut ingen skillnad. Det är själv operativsystemet som styr språkmatningen - har du svenskt tangentbord där så kommer ett tangentbord med engelskt layout and t.ex. skriva 'ö' istället för ':'.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pkarlsson:

Hur är det att köra annat än nordisk stil på tangentbordet? Finns det tangenter man saknar som gör det jobbigt? Går väl byta i windows så vissa tangenter blir Å, Ä och Ö men kanske är annat som strular till det också?

Är nämligen sugen på ett 60% i Ducky one 2 mini eller ett Vortex Pok3r och det är tufft att få tag i här.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Icte:

Den enda skillnaden är att tangenterna på själva tangentbordet har andra bokstäver/symboler gentemot svenska tangentbord, annars är det absolut ingen skillnad. Det är själv operativsystemet som styr språkmatningen - har du svenskt tangentbord där så kommer ett tangentbord med engelskt layout and t.ex. skriva 'ö' istället för ':'.

Lite skillnad är det allt. Man tappar knappen som sitter höger om vänster shift. Alltså den man skriver tecknena: "<>|" med.
Kör dock själv ansi och den knappen saknar man ju inte ofta om man nu inte ska koda. Och kodar man så kör man med fördel US ANSI då det är sjukt mycket smidigare att koda med än svensk ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Lite skillnad är det allt. Man tappar knappen som sitter höger om vänster shift. Alltså den man skriver tecknena: "<>|" med.
Kör dock själv ansi och den knappen saknar man ju inte ofta om man nu inte ska koda. Och kodar man så kör man med fördel US ANSI då det är sjukt mycket smidigare att koda med än svensk ISO.

Ja ANSI är det skillnad på, syftade dock på liknande tangentbord i ISO-format, t.ex. versionerna av Pok3r som säljs från bl.a. Amazon DE.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Icte:

Ja ANSI är det skillnad på, syftade dock på liknande tangentbord i ISO-format, t.ex. versionerna av Pok3r som säljs från bl.a. Amazon DE.

Ah det har du helt rätt i, det var min hjärna som slog över till att det bara finns ANSI eller Svensk ISO. Inte att man kan köpa andra ISO tangentbord..

@pkarlsson: Är det ISO är det inga konstigheter allt, är det ANSI tappar man en knapp.

Permalänk
Medlem

Har det dykt upp någon sida i Sverige med omnejd som pushar ut keycaps ännu? Det var ett tag sen jag letade ordentligt sist, men då var det typ MaxGaming som körde 4-5 olika sets...

(jag bryr mig inte ens om att fråga om Ergodox-specifika )

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Skrivet av Icte:

Den enda skillnaden är att tangenterna på själva tangentbordet har andra bokstäver/symboler gentemot svenska tangentbord, annars är det absolut ingen skillnad. Det är själv operativsystemet som styr språkmatningen - har du svenskt tangentbord där så kommer ett tangentbord med engelskt layout and t.ex. skriva 'ö' istället för ':'.

Skrivet av huttala:

Ah det har du helt rätt i, det var min hjärna som slog över till att det bara finns ANSI eller Svensk ISO. Inte att man kan köpa andra ISO tangentbord..

@pkarlsson: Är det ISO är det inga konstigheter allt, är det ANSI tappar man en knapp.

Ja, ISO är väl att föredra så man inte tappar en ordentlig enter-knapp. Sen använder jag ><-knappen rätt så mycket i spel, så den hade väl varit trevlig att ha kvar också.

Hursom öppnade detta dörren till att faktiskt beställa från någon annanstans och hoppa Nordiskt.

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkarlsson:

Ja, ISO är väl att föredra så man inte tappar en ordentlig enter-knapp. Sen använder jag ><-knappen rätt så mycket i spel, så den hade väl varit trevlig att ha kvar också.

Hursom öppnade detta dörren till att faktiskt beställa från någon annanstans och hoppa Nordiskt.

Tack för svaret.

Jag använder också ><|-knappen i spel! Största anledningen till att jag inte bytte till ansi när jag började bygga tangentbord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har letat efter mellanklass/lågbuget mekaniska tangentbord på amazon.de i nån vecka eller två nu men alla intressanta (typ, Anne Pro, Varmilo, Pok3r, Drevo Calibur, KBP etc.) listas som "currently unavailable" och har så gjort i ett par veckor.

Det verkar lite märkligt att de alla plötsligt skulle ha tagit slut samtidigt, finns det något annat det meddelandet kan indikera? Typ att det inte är tillgängligt för Sverige-frakt eller något annat som jag missar?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Har letat efter mellanklass/lågbuget mekaniska tangentbord på amazon.de i nån vecka eller två nu men alla intressanta (typ, Anne Pro, Varmilo, Pok3r, Drevo Calibur, KBP etc.) listas som "currently unavailable" och har så gjort i ett par veckor.

Det verkar lite märkligt att de alla plötsligt skulle ha tagit slut samtidigt, finns det något annat det meddelandet kan indikera? Typ att det inte är tillgängligt för Sverige-frakt eller något annat som jag missar?

Beror helt på dina specifikationer gissar jag, vissa brytartyper går direkt och ISO-modeller görs knappast i någon större skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Jag använder också ><|-knappen i spel! Största anledningen till att jag inte bytte till ansi när jag började bygga tangentbord

Skickades från m.sweclockers.com

hoz-ansi-iso-hhkb layout ftw.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Så här i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde så på mitt bygge. Mitt tangentbord har vanlig ANSI, är det någon som vet hur man mappar <>| i QMK när jag saknar tangenten? Jag använder qmkfirmwarebuilder på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hoz: Nej, alltså, jag kanske är dålig på att söka på amazon.de men jag har inte satt några specs annat än varumärke och modell. Visserligen är det blåa brytare på vita brädor jag vill ha men jag har inte hittat röd/svart heller förrän igår då ett (1) ganska ok Drevo visades som tillgängligt.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Planerar att åka förbi Biltema imorgon och handla lite saker till nya tangentbord-byggen, bland annat något dämpande material som ska sitta inuti chassit samt något för att smörja switcharna.

Skulle bitumen vara ett bra val för dämpande material? Eller bör man välja något annat?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/da...

Angående smörjande medel - jag vill ha något i stil med Krytox 205g0 som oftast brukar rekommenderas. Finns det något liknande som säljs på Biltema?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Planerar att åka förbi Biltema imorgon och handla lite saker till nya tangentbord-byggen, bland annat något dämpande material som ska sitta inuti chassit samt något för att smörja switcharna.

Skulle bitumen vara ett bra val för dämpande material? Eller bör man välja något annat?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/da...

Angående smörjande medel - jag vill ha något i stil med Krytox 205g0 som oftast brukar rekommenderas. Finns det något liknande som säljs på Biltema?

Jag har kört biltemas bitumen i ett par byggen och är nöjd med dito! Menjag rekommenderar att ta den tjockare varianten (3mm?) om det får plats i ditt chassi!

P.S. (Edit): Biltemas kompressorolja funkar väldigt bra som smörja! D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag har kört biltemas bitumen i ett par byggen och är nöjd med dito! Menjag rekommenderar att ta den tjockare varianten (3mm?) om det får plats i ditt chassi!

P.S. (Edit): Biltemas kompressorolja funkar väldigt bra som smörja! D.S.

Denan bitumen menar du?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/sm...

Inte helt hundra om den får plats, men antar att man kan trycka ner det lite utan problem?

Är det denna kompressoroljan du menar?
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressortillbehor/...

Kan vara värt att prova!

Finns det några hälsorisker med bitumen/kompressorolja som man bör vara medveten om?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Denan bitumen menar du?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/sm...

Inte helt hundra om den får plats, men antar att man kan trycka ner det lite utan problem?

Är det denna kompressoroljan du menar?
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressortillbehor/...

Kan vara värt att prova!

Finns det några hälsorisker med bitumen/kompressorolja som man bör vara medveten om?

Japp, jag köpte/använde båda sorter, bitumen (asfalt!) är inte speciellt komprimerbar!

Ang. hälsorisker så: låt bli att dricka kompressoroljan! I övrigt känns det väldigt lugnt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Japp, jag köpte/använde båda sorter, bitumen (asfalt!) är inte speciellt komprimerbar!

Ang. hälsorisker så: låt bli att dricka kompressoroljan! I övrigt känns det väldigt lugnt!

Ah, får nog mäta i chassit då först

Haha tänkte mest på ångor eller liknande, men jag ska nog inte ta några klunkar

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Hej !
Jag har en fråga, hur ska man få tag på ett tangentbord med Blå alps switchar (SKCM) alternativt Orange alps (SKCM) som finns på den klassiska Apple M0116?

Permalänk
Medlem

@Orangealps: Borde du inte ha koll på i alla fall de orange med ditt användarnamn?

Skämt åsido är det bara att skanna Ebay och liknande med lite koll på vilka tangentbord de kommer i. Mechmarket funkar också, men då blir det ofta dyrt. Därmed inte sagt att det är billigt på Ebay...

Orange är som du skriver vanligast förekommande i gamla Apple-brädor, m0115 och m0116/8. Blå kommer i en väldig massa olika mer eller mindre vanliga tangentbord, Northgate, Focus, Leading Edge, Acer, Chicony, mfl använde samtliga SKCM blå under en period i olika modeller. Att hitta ett är inte speciellt svårt, men gängse pris för SKCM blå är, i mitt tycke, mycket högre än vad det smakar.