Rykte: Red Dead Redemption 2 för PC avtäcks i april – blir exklusivt för Epic Games Store

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet för dem som vägrade skaffa det till konsol. Nu går de inte miste om ett fantastiskt bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Trevlig nyhet för dem som vägrade skaffa det till konsol. Nu går de inte miste om ett fantastiskt bra spel.

...men nu vägrar dom ju skaffa det på Epic. Det är ju såklart samma personer, för allt måste ju köpas via Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

...men nu vägrar dom ju skaffa det på Epic. Det är ju såklart samma personer, för allt måste ju köpas via Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, just det ja. Vilken otur för dem. xD

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Hoppas detta stämmer. Ni som klagar: Vad gör Steam bättre än Epic?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@Olsson80:

Jag vill ha mina spel på 1 platform, alltså Steam. Vill du köpa spel på Epic Store, all heder åt dig. Varför ska jag inte få köpa spelet på Steam?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Wow, vilka argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

@Olsson80:

Jag vill ha mina spel på 1 platform, alltså Steam. Vill du köpa spel på Epic Store, all heder åt dig. Varför ska jag inte få köpa spelet på Steam?

Det är ju inte direkt demokrati. Vill de sälja på Steam gör dem det, vill de sälja på Epic gör dom det. De 0.1% som vägrar köpa på Epic kan de vara utan, de tjänar in mer än det pä de lägre avgifterna.

..Om du har ett jobb som ger dig 100kr/tim men någon annan erbjuder dig samma arbete fast de betalar 130kr/tim plus en bonus på ngn miljon. Hade du stannat?

De som gör spelen vill ju tjäna så mkt de kan, om Steam vill behålla dem, sänk marginalen. Inte svårare än så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hade gärna testat spelet, men finns det inte på GoG eller steam kan det lika bra inte släppas alls.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Wow, vilka argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom att jag tycker att affären är rätt opraktisk i Epic's launcher; Jämför de features som Steam har mot de Epic har. Epic har ju en friendslist iaf, så det ska de ha en klapp på axeln för.

Sen har jag personligen haft problem med att Epic launcher krashar, och då drar med sig det spel jag spelat, eller att spelet man spelar hänger sig när Epic vill berätta att Fortnite har en ny update (som jag inte ens har installerat), och vid två tillfällen har Epic Launcher spontant börjat dra 95% av min CPU tills jag stängt ner skiten.

Fattar att de vill sno åt sig en bit av Steam's kaka, men att tvinga in folk på en värdelös launcher som på något sätt lyckats vara sämre än både Origin och Uplay tycker jag inte är den smartaste metoden.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Är inte konkurrens bra?

Epic Games Launcher släpptes 2018 och Steam släpptes 2003, är det konstigt att Steam hunnit mogna under åren och på så sätt fått bra funktioner o.s.v. Är ingen expert, men har svårt att tro att Steam var fantastiskt bra när det släpptes. Det krävs tid för en programvara att utvecklas. Tycker personligen att det hade varit katastrof om Steam hade haft ensamt monopol på marknaden, konkurrens föder utveckling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Det är ingen som har något problem med fler spelbutiker. Problemet är att det bara förstör när en butik ska ha monopol på något. Det hämmar alltid utveckling och främjar aldrig kunden.

Det är ju ingen konkurrens nu heller. Tror du på allvar att det är konkurrens om spel bara finns på ett ställe?

Hade det varit kul om du bara kunde köpa ris på ICA, pasta på Coop, och vill du ha potatis så får du dra till Hemköp?

Steam har haft ett någorlunda monopol, ja. Men de har ju inte stoppat någon från att etablera sig, och vad jag vet har jag inte sett några Steam exclusives som bara får säljas på Steam och ingen annanstans. De har ändå inte "tagit hur mycket de vill".

Är förresten inte Valve som sätter priserna på Steam. Utvecklare och utgivare får själva välja hur mycket de vill ta för sin produkt. Steam tar bara en del av summan. Räknar med att det är samma på EGS.

Det gapades högt i början om hur EGS skulle leda till billigare spel för oss konsumenter, eftersom de tar mindre betalt. Men det hände aldrig. Blev samma pris oavsett, eller till och med högre i vissa fall, har jag sett. Enda skillnaden är att utvecklare och utgivare får mer av kakan. Och ingen konkurrens blir det heller, för skiten finns ju bara på ett ställe.

Tror inte de har några egna servrar. De lejer nog in sig på någon serverhall någonstans. Lär inte vara så våldsamt dyrt för dem att expandera.

Får väl se om Valve börjar köra samma stil efterhand. Vore trist om PC-marknaden blev lika stängd som konsollerna. (Även om man nu visserligen inte behöver mer än en maskin då.)

Kanske ett något spretigt inlägg, men aja...

Företag får gärna tjäna massa med pengar så länge de bjuder på kul underhållning

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

...men nu vägrar dom ju skaffa det på Epic. Det är ju såklart samma personer, för allt måste ju köpas via Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, att ha preferenser, fy fan!

Skämt åsido, jag förstår att Epic är väldigt angelägna att få folk att använda sin launcher, frågan är hur länge de har råd med förlustaffären att köpa in exclusives såhär aggressivt. Tror de behöver vara snabba med att fixa till sin launcher om de vill behålla de spelarna de tvingar in med exclusives.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av oscar_p:

Är inte konkurrens bra?

Epic Games Launcher släpptes 2018 och Steam släpptes 2003, är det konstigt att Steam hunnit mogna under åren och på så sätt fått bra funktioner o.s.v. Är ingen expert, men har svårt att tro att Steam var fantastiskt bra när det släpptes. Det krävs tid för en programvara att utvecklas. Tycker personligen att det hade varit katastrof om Steam hade haft ensamt monopol på marknaden, konkurrens föder utveckling!

Visst är konkurrens bra, men den här typen av konkurrens hjälper ju inte direkt konsumenter, som de tvingar in på sin snabbt ihoptjafsade launcher. Hade de lagt ens en tiondel av de pengar de lagt på exclusives så hade launchern varit helt klart duglig, och de flesta hade inte haft alls samma problem med att byta. Är ju inte direkt alls lika tidskrävande att göra ett hjul när någon redan uppfunnit och finslipat det 15 år tidigare.

Det är min syn på saken iaf.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_p:

Är inte konkurrens bra?

Epic Games Launcher släpptes 2018 och Steam släpptes 2003, är det konstigt att Steam hunnit mogna under åren och på så sätt fått bra funktioner o.s.v. Är ingen expert, men har svårt att tro att Steam var fantastiskt bra när det släpptes. Det krävs tid för en programvara att utvecklas. Tycker personligen att det hade varit katastrof om Steam hade haft ensamt monopol på marknaden, konkurrens föder utveckling!

På vilket sätt föder det en konkurens som gynnar slutkunden om man köper sig exklusivitet? Det enda Epic har att erbjuda är att utgivaren kan roffa åt sig ännu större miljardvinster, priset är på spel är ju knappast lägre där?
Jag förstår visserligen utgivarna, de är intresserade av pengar och inget annat, men försök inte påstå att det skulle gynna oss konsumenter. Isåfall får du gärna förklara för mig vad som är positivt för mig i att bli tvingad till en launcher som är sämre än steam i detta fall.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Fortsätter vägra

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

På vilket sätt föder det en konkurens som gynnar slutkunden om man köper sig exklusivitet? Det enda Epic har att erbjuda är att utgivaren kan roffa åt sig ännu större miljardvinster, priset är på spel är ju knappast lägre där?
Jag förstår visserligen utgivarna, de är intresserade av pengar och inget annat, men försök inte påstå att det skulle gynna oss konsumenter. Isåfall får du gärna förklara för mig vad som är positivt för mig i att bli tvingad till en launcher som är sämre än steam i detta fall.

Alltså jag tycker bara att det här är en intressant fråga, jag är inte på något sätt partisk för Epics launcher. Har en massa spel på Steam så! Det enda jag vet med säkerhet är att alla vinner på konkurrens, det leder till att alla strävar efter att bli bättre och mer effektiva
Tycker att du kan förklara för mig varför det är dåligt att det finns fler alternativ än Steam?

Permalänk
Medlem

Jag har inte lust att sprida ut mitt spelbibliotek över 20 olika tjänster, precis som jag inte vill betala för 18 olika streamingtjänster för att jag är intresserad av en serie här och där.
Det känns som att det kommer att bli en markant ökning av piratade spel och filmer snart igen i den här takten.

Permalänk
Hjälpsam

Jobbigt med flera launshers men bra med konkurrens, jag föredrar det senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flygman:

Verkar onekligen oroande.
Konkurrens är bra, men det skall finnas krav på hur de bär sig åt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Spelar alltid med foliehatt på så har inga problem med Epic, kan dra ett varv folie runt routern med...

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Jo det är väldigt märkligt faktiskt. Men Rockstar har väl aldrig gillat PC, väldigt konstigt det också.

1:ans källkod är tydligen en total mess och det skulle kräva ofantligt mycket arbete att porta den till PC. RDR2 är säkerligen förbered för en UHD realease på PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har svårt att se att epic games får exklusivitet om inte annat för rockstar har en egen "e-shop". Tror inte dom kommer förbigå sin egen distributionskanal.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk

@Infiniti: lättare att skriva vad epic gör bättre, vilket är att utvecklare får lite mer pengar.

Resten med epic launchern är skit rent ut sagt!

argumentet om att steam inte var så bra när det släptes funkar inte här heller, steam har funnits i måååånga år och funktioner har lagts till allt eftersom.

Hade Epic velat göra något konkurens kraftigt så hade ju dom kunnat lägga till funktionerna man saknar. Var sjukt sugen på Metro Exodus men strunta i det då epic inte har cloud save, en deal breaker för mig, inte tusan vill jag sitta med mina saves på ett usb och flytta dom från dator till dator?

Exlusivitet är ren bullshit, hade gärna betalat extra för att ha det på steam istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Det är ju inte direkt demokrati. Vill de sälja på Steam gör dem det, vill de sälja på Epic gör dom det. De 0.1% som vägrar köpa på Epic kan de vara utan, de tjänar in mer än det pä de lägre avgifterna.

..Om du har ett jobb som ger dig 100kr/tim men någon annan erbjuder dig samma arbete fast de betalar 130kr/tim plus en bonus på ngn miljon. Hade du stannat?

De som gör spelen vill ju tjäna så mkt de kan, om Steam vill behålla dem, sänk marginalen. Inte svårare än så..

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt, men vad är det för jämförelse? Vi som slut konsumenter betalar ju samma pris på Steam som Epic Store. Hur mycket av kakan affären i fråga tar är ju helt ointressant for oss. Spelen bör finnas till alla "launchers" till likvärdigt pris, varför får vi inte välja vart vi köper spelen? Vill jag köpa jordnötter på ICA istället för Willys är detta självklart. Jag köper tex alla spel till PS4 på Webhallen istället för GameStop/Media Markt/PSN etc. Låsa spel till launchers är helt uppåt väggarna idiotiskt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_p:

Är inte konkurrens bra?

Epic Games Launcher släpptes 2018 och Steam släpptes 2003, är det konstigt att Steam hunnit mogna under åren och på så sätt fått bra funktioner o.s.v. Är ingen expert, men har svårt att tro att Steam var fantastiskt bra när det släpptes. Det krävs tid för en programvara att utvecklas. Tycker personligen att det hade varit katastrof om Steam hade haft ensamt monopol på marknaden, konkurrens föder utveckling!

Ja, Steam släpptes för längesedan och EGS släpptes igår men på vilket sätt är det ett argument för att EGS inte ska ha några funktioner alls? När Steam släpptes fanns inga launchers så de hade tid på sig att mogna, växa och framförallt anpassa sig efter marknadens behov men idag finns minst 10st launchers så hur kan man då släppa en skitprodukt och skylla på att den inte har haft tid att mogna? Behöver man verkligen uppfinna hjulet igen? Nej! Epic har alla förutsättningar för att släppa en bättre produkt än Steam (framförallt eftersom de är så kapitalstarka) men väljer istället att släppa skit och köpa till sig exklusiviteter för att slippa konkurrera med mycket bättre launchers.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Det är ju inte direkt demokrati. Vill de sälja på Steam gör dem det, vill de sälja på Epic gör dom det. De 0.1% som vägrar köpa på Epic kan de vara utan, de tjänar in mer än det pä de lägre avgifterna.

..Om du har ett jobb som ger dig 100kr/tim men någon annan erbjuder dig samma arbete fast de betalar 130kr/tim plus en bonus på ngn miljon. Hade du stannat?

De som gör spelen vill ju tjäna så mkt de kan, om Steam vill behålla dem, sänk marginalen. Inte svårare än så..

Skickades från m.sweclockers.com

det är ju inte en helt korrekt jämförelse. något sånt här hade varit mera korrekt: "jag vill köpa min mjölk på ica för där köper jag alla mina matvaror. men nu säljs bara mjölk på Lidl för Lidl har gjort ett avtal med alla mejerier om att mjölk bara får säljas på Lidl".

Permalänk
Medlem

KÖP FÖR MIG IALLFALL :D:D:D:D

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

De som gör spelen vill ju tjäna så mkt de kan, om Steam vill behålla dem, sänk marginalen. Inte svårare än så..

Fast jag handlar ju inte spelen på Steam för att de är billigare där. Steam tillför faktiskt ett reellt mervärde när de har kontinuerligt förbättrande stöd för Linux, lättöverskådliga användarrecensioner, workshop med automatiska uppdateringar, cloud save, etc. Spelen får gärna kosta 50% mer och jag har även köpt vissa spel både på skiva och Steam.

Det finns fler sätt att vinna kunder än att dumpa priserna.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Förlåt, men vad är det för jämförelse? Vi som slut konsumenter betalar ju samma pris på Steam som Epic Store. Hur mycket av kakan affären i fråga tar är ju helt ointressant for oss. Spelen bör finnas till alla "launchers" till likvärdigt pris, varför får vi inte välja vart vi köper spelen? Vill jag köpa jordnötter på ICA istället för Willys är detta självklart. Jag köper tex alla spel till PS4 på Webhallen istället för GameStop/Media Markt/PSN etc. Låsa spel till launchers är helt uppåt väggarna idiotiskt.

Tänk dig att du odlar jordnötter och att bara ICA får sälja jordnötter. Tror du att du har ett bra förhandlingsläge när du ska sälja dina jordnötter till ICA?

Tänk nu att det finns ytterligare en potentiell återförsäljare för dina jordnötter. Tror du att du kan få ett bättre pris när du säljer till ICA?

Konkurrensen gör att utvecklarna kan få bättre avkastning på sina satsade resurser. Bättre avkastning = högre vilja att investera i spelutveckling = bra för dem som gillar spel.

Sedan kan man säkert ha åsikter om Epic, men att spelutvecklarna kan välja återförsäljare bör vara bra för spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021