Android 9 på Oneplus 5T (lite rage)

Permalänk
Medlem

Android 9 på Oneplus 5T (lite rage)

Jag har haft OnePlus 5T sedan den släpptes. Har egentligen bara varit positiv med mobilen sedan jag köpte den. Jag var/är införstådd med att hårdvaran va inte bäst på marknaden men extremt prisvärd. Jag kräver dock inte bäst mobilkamera och sådana saker. Men här är lite av mina mindre bra erfarenheter av mobilen som jag skulle vilja höra om ni andra också upplever. Skulle vilja höra vad era sämre erfarenheter är av mobilen och då framför allt OnePlus implementation av Android 9 på mobilen, som är per dagens datum, den senaste aktuella mjukvaran.

Här är min lista över saker som jag tycker suger. Jag vet inte om man kan hänga OnePlus för allt eller om det är Google men det spelar egentligen inte så stor roll. Jag bedömer ju min upplevelse här.

1. Strömbesparningen för apparna är på tok för aggressiv.
Alla nedan problem började lite under Android 8 men har blivit värre med Android 9.
- Jag har problem med Hangout, Messenger, Mitt hemlarm (Ajax) i huvudsak. Dessa appar är beroende av att pushnotiserna går fram till användaren inom en någorlunda timely fashion liksom. Stundvis så kan jag tycka att det är konstigt att jag inte fått några mess ifrån polarna och öppnar då Hangouts/Messenger och har då meddelanden som skickats flera timmar tillbaka men som aldrig har resulterat i någon pushnotis. Så fort jag startar berörd app så kommer dock alla pushnotiser på en gång.
- Jag har provat att lägga alla dessa appar i batteriläge "Don't optimize" men ändå så suger de och problemen kvarstår.
- Lite jobbigt att min larmapp för huset blir "dozed" eller vad Google kallar det. Jag vill ju bli omgående notifierad ifall brandlarmet går hemma liksom. Men som det är nu kan man ju inte lita på att notiser faktiskt fungerar.

2. UI har börjat lagga.
- OnePlus har ju varit grymma på leverera en mjuk och fin upplevelse. Men ända sedan Android 9 så laggar de stundvis. Det enda som löser detta är en omstart. Men problemen kommer tillbaka tids nog. Lagget består i av att allt renderar i under 30 fps. Kanske någonstans runt 5-10fps. Rycker fint gör det i alla fall på hemskärmen och när man drar ner drop-down menyn.

3. Pushnotiser - Samma meddelande poppar upp gång på gång tills man klickat på dom.
- Säg att du får ett mess i från en polare. Du vill inte läsa detta just nu så du struntar i att klicka på det. Du kanske redan vet vad det handlar om men här och just nu så har du inte tid. Då börjar systemet att pusha notisen i ditt ansikte väldigt aggressivt. Den kan spamma dom flera gånger efter varandra. Verkligen vrålar efter att man ska klicka på dom. Detta händer för både Hangouts och Messenger, fast kanske mer för Hangouts. Sjukt störigt betende. Detta händer dock inte alltid. Det kan ju vara ett meddelande som är flera timmar gammalt. Jag behöver inte få en ny pushnotis som det är ett nytt meddelande då, bara för jag inte klickat på de ännu!

4. Notifikationsljud går inte stänga av med ringsignal på?
Detta kanske är en skit-bakom-spakarna grej, men jag lyckas inte få _ALLA_ notiser ljudlösa och bara behålla ringsignalen. Jag ogillar verkligen allt pling-plong ljud som dagens mobiler har. Jag vill ha bort allt se-på-mig ljud och bara höra när någon ringer mig. Jag brukar ha mobilen i ljudlöst läge men det är många missade samtal med irriterande uppringare som följd. En variant som funkar så där är att sätta en ljudfil med tomt ljud som standard ton vid meddelanden. Men ska det verkligen inte gå att stänga av detta?
I fall någon undrar, jag kollar min mobil tillräckligt ofta som det är ändå för att inte låta något viktigt mess förbli obesvarat hela dagen.

5. Minneshanteringen är betydligt sämre med android 9
Ända sedan Android 9 så swappar program ur minnet titt som tätt. Det räcker att det går ett par minuter efter man har haft igång något som drar lite mer minne än vanligt tills det har laddat ur minnet. Jag minns så väl när mobilen var ny och körde en äldre version av Android så laddade i princip aldrig några appar ur minnet. Mobilen har ju ändå 8GB Ram typ. Borde ju vara ett icke problem.

För den som undrar om de kör samma version som mig av mjukvaran:
Min version per idag är: Android 9 med Oxygen 9.0.4 samt build A5010_43_190222.

Har ni andra samma problem? Hade varit intressant att höra.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag hade problem med strömbesparning och något mer, troligen wakelocks.

Vet inte om problemet ligger i OOS men Philips Hue ville inte tända/släcka lampor automatiskt som appen gjorde i Android 8 och efter lite trixande kom jag i underfund med energisparläget var boven och fick absolut inte slås på.

En återställning är ju att rekommendera mellan större versioner, prövat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag hade problem med strömbesparning och något mer, troligen wakelocks.

Vet inte om problemet ligger i OOS men Philips Hue ville inte tända/släcka lampor automatiskt som appen gjorde i Android 8 och efter lite trixande kom jag i underfund med energisparläget var boven och fick absolut inte slås på.

En återställning är ju att rekommendera mellan större versioner, prövat?

Inte på väldigt länge nu. Men jag har inga problem med att få batteriet räcka en hel dag. Det är nästan tvärt om. De håller för bra eftersom apparna tycks ju sova lite väl ofta och mycket

Vill helst undvika göra en reset på hela mobilen. Det tar ju ordentligt med tid att fixa i ordning allt igen på nytt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Har iofs Huawei men håller med om den alldeles för aggressiva strömsparfunktionen på apparna.
Gick från iPhone 6S plus till Huawei P20Pro och fick inte längre pushnotis när någon larma på eller av. Eller tex när robotdammsugaren var färdig (för att nämna några exempel)
Hitta dock något som hjälpte mig i batteri inställningar "inställnigar->batteri->appstart. Och väl där så stängde jag av "hantera allt automatiskt" samt stängde av vid varje app (som jag bryr mig om) till "hantera manuellt" sen låter jag "autostart" "sekundär start" "kör i bakgrunden" vara igång .
Kanske kan vara till hjälp?
Det negativa med att göra detta är att batteritiden inte är så fantastisk längre. Men telefonen ska inte styra en sån här sak bara för att få en fantastisk batteritid tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Har iofs Huawei men håller med om den alldeles för aggressiva strömsparfunktionen på apparna.
Gick från iPhone 6S plus till Huawei P20Pro och fick inte längre pushnotis när någon larma på eller av. Eller tex när robotdammsugaren var färdig (för att nämna några exempel)
Hitta dock något som hjälpte mig i batteri inställningar "inställnigar->batteri->appstart. Och väl där så stängde jag av "hantera allt automatiskt" samt stängde av vid varje app (som jag bryr mig om) till "hantera manuellt" sen låter jag "autostart" "sekundär start" "kör i bakgrunden" vara igång .
Kanske kan vara till hjälp?
Det negativa med att göra detta är att batteritiden inte är så fantastisk längre. Men telefonen ska inte styra en sån här sak bara för att få en fantastisk batteritid tycker jag.

Jag har läst lite på Ajax hemsida, som är min hemlarmstillverkare. Dom har guider för Huawei och på de sättet som du beskriver är nödvändigt för att få notifikationerna tillförlitligt på deras mobiler. För OnePlus finns dock inte samma guider. Men jag har Googlat lite på problemet och det enda som finns är att sätta varje enskild app i "battery mode: Don't optimize". Fast det hjälper typ inte. Ajax har till och med en extra inställning i sin app som är en service som ligger i bakgrunden som de kallar "keep-alive service". Även denna går och lägger sig efter en dag eller två. Sjukt är ju bara ordet att det ens ska vara nödvändigt med såna här speciallösningar för Android.

Fast det är ju ändå positivt att det finns Android tillverkare där ute där det funkar då man ändrar strömsparsinställningarna för enskilda appar. Jag får kalla köpa mig en Huawei nästa gång då, även om jag vill se min nuvarande mobil fungera också.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Gjorde en sådan här tråd för ca 6 månader sedan, har inte blivit bättre sen nya Android uppdateringen kom heller. Alltid något fel med notiser, ibland ändrar sig Messenger ljudet till något helt annat.
Spotify kan öppnas utan förvarning och börja spela musik. Ibland får jag inte ens notiser tills jag öppnar själva appen, DÅ kommer det meddelanden.

Detta är inte samma problem som du har möjligtvis, men jag har definitivt problem med min 5T.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Har också 5T men håller mig från att uppdatera till 9,mest pga ACR. Vill kunna spela in mina samtal. Nu sen man läser om många dom har problem med Android 9 så är jag glad över mitt beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Haft enorma problem med 1 3 och 5. Jag funderade starkt på att negradera till 8. Har inte funnit något som förbättrades med den upgraderingen.

OP5. ej T.

Ush.

Har gett upp, får inte notifikationer för en stor del av mina appar längre.
T.ex.
Kik, snapchat, skype

Fungerar för
Messenger, discord, telegram.

Men, har letat som en idiot för att lösa det, men ej kommit fram.
I början kom ej notifikationerna då de gjorde om DND läget till att blockera mer än det tidigare gjort. Efter det löste sig så dödades appar pga inaktivitet(?).

Trodde jag löste det. Men löste det endast för vissa appar.

Även problem med saker så som att när jag swipar iväg notifikationer så frågar den stup i kvarten om jag vill inaktivera notifikationer för nämnd app.
Måste göras en gång för varje app som skickar notifikationer.. Irriterande till max.

Kan inte heller längre ta bort/dölja vissa notifikationer, de stannar kvar som minimerade istället.

Gillar inte heller menyn man drar ner uppifrån. Tycker den är svårare att dra ner/upp.
Widgets är helt broken, även efter jag tagit bort och lagt till dem igen.

Nja. Fanns inte mycket med den uppgraderingen jag gillade.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Haft enorma problem med 1 3 och 5. Jag funderade starkt på att negradera till 8. Har inte funnit något som förbättrades med den upgraderingen.

OP5. ej T.

Ush.

Har gett upp, får inte notifikationer för en stor del av mina appar längre.
T.ex.
Kik, snapchat, skype

Fungerar för
Messenger, discord, telegram.

Men, har letat som en idiot för att lösa det, men ej kommit fram.
I början kom ej notifikationerna då de gjorde om DND läget till att blockera mer än det tidigare gjort. Efter det löste sig så dödades appar pga inaktivitet(?).

Trodde jag löste det. Men löste det endast för vissa appar.

Även problem med saker så som att när jag swipar iväg notifikationer så frågar den stup i kvarten om jag vill inaktivera notifikationer för nämnd app.
Måste göras en gång för varje app som skickar notifikationer.. Irriterande till max.

Kan inte heller längre ta bort/dölja vissa notifikationer, de stannar kvar som minimerade istället.

Gillar inte heller menyn man drar ner uppifrån. Tycker den är svårare att dra ner/upp.
Widgets är helt broken, även efter jag tagit bort och lagt till dem igen.

Nja. Fanns inte mycket med den uppgraderingen jag gillade.

Håller med där faktiskt. I synnerhet detta:
"Även problem med saker så som att när jag swipar iväg notifikationer så frågar den stup i kvarten om jag vill inaktivera notifikationer för nämnd app. Måste göras en gång för varje app som skickar notifikationer.. Irriterande till max."

Stör mig något jävulskt detta också. Det är för plottrigt att fråga när man swipar bort. Jag ogillar Android 9 mer och mer.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Haft enorma problem med 1 3 och 5. Jag funderade starkt på att negradera till 8. Har inte funnit något som förbättrades med den upgraderingen.

OP5. ej T.

Ush.

Har gett upp, får inte notifikationer för en stor del av mina appar längre.
T.ex.
Kik, snapchat, skype

Fungerar för
Messenger, discord, telegram.

Men, har letat som en idiot för att lösa det, men ej kommit fram.
I början kom ej notifikationerna då de gjorde om DND läget till att blockera mer än det tidigare gjort. Efter det löste sig så dödades appar pga inaktivitet(?).

Trodde jag löste det. Men löste det endast för vissa appar.

Även problem med saker så som att när jag swipar iväg notifikationer så frågar den stup i kvarten om jag vill inaktivera notifikationer för nämnd app.
Måste göras en gång för varje app som skickar notifikationer.. Irriterande till max.

Kan inte heller längre ta bort/dölja vissa notifikationer, de stannar kvar som minimerade istället.

Gillar inte heller menyn man drar ner uppifrån. Tycker den är svårare att dra ner/upp.
Widgets är helt broken, även efter jag tagit bort och lagt till dem igen.

Nja. Fanns inte mycket med den uppgraderingen jag gillade.

Frågan är vad man ska göra.. Ska man byta mobil ASAP eller ska man bara vänta ut uppdateringar från OnePlus?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Du kanske kunde installera en custom rom?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Du kanske kunde installera en custom rom?

Jag va värste sortens flashoholic förr. Jag kunde flasha om mina mobiler på vägen till jobbet på förmiddagen och flasha om den igen på eftermiddagen. Bytte kernel oftare än jag bytte kallingar. Men det fanns en anledning till allt detta då. Mobilerna sög. Dom va slöa. Man jagade varje liten skvätt av extra prestanda och batteri. Idag är hårdvaran och mjukvaran ikapp för det mesta. Man behöver i alla fall inte flasha för få en vettig mobil med AOSP / vanilla look.

Så för egen del så är jag lite förbi detta. Jag vill att min mobil ska bara funka. Jag vill kunna förvänta mig att tillverkaren faktiskt har lite koll på vad dom släpper för uppdateringar. Tråkigt om OnePlus inte sköter sina kort rätt. Då får man väl byta helt enkelt. För alla tillverkare kan väl inte suga? Jag orkar inte gå över till Apple.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av radx:

Jag har läst lite på Ajax hemsida, som är min hemlarmstillverkare. Dom har guider för Huawei och på de sättet som du beskriver är nödvändigt för att få notifikationerna tillförlitligt på deras mobiler. För OnePlus finns dock inte samma guider. Men jag har Googlat lite på problemet och det enda som finns är att sätta varje enskild app i "battery mode: Don't optimize". Fast det hjälper typ inte. Ajax har till och med en extra inställning i sin app som är en service som ligger i bakgrunden som de kallar "keep-alive service". Även denna går och lägger sig efter en dag eller två. Sjukt är ju bara ordet att det ens ska vara nödvändigt med såna här speciallösningar för Android.

Fast det är ju ändå positivt att det finns Android tillverkare där ute där det funkar då man ändrar strömsparsinställningarna för enskilda appar. Jag får kalla köpa mig en Huawei nästa gång då, även om jag vill se min nuvarande mobil fungera också.

Det fräscha är att jag inte har dessa problem på min Galaxy S8 med Android 9, Pie trots att den är i energisparläge hela tiden - å andra sidan är S8an så jävla pissdålig på att hålla batteri, geotagga korrekt samt fuckar den ur ibland iom lagg eller andra random saker...

Permalänk
Medlem

Så, man ska kanske tacka LG för att dom är synnerligen sega med Android 9.0, deras 8.0 fungerar klockrent på alla vis så man vill ju inte uppgradera om något blir sämre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Så, man ska kanske tacka LG för att dom är synnerligen sega med Android 9.0, deras 8.0 fungerar klockrent på alla vis så man vill ju inte uppgradera om något blir sämre.

Det är ju inte säkert att alla tillverkare failar på samma sätt. En del kör säkert Googles kod rakt av och gör bara smärre modifieringar medans vissa lägger ner den kärlek och energi som faktiskt krävs för varje modell för användarna där ute ska kunna använda den i alla tänkbara scenarion.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Battery saver har fungerat skitdåligt sen OnePlus One.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Lineage i går på min 5T
och det märktes att den känns mkt mer rapp och batteritiden har jag redan märkt ökat markant.

Var ganska struligt att få till det dock, inga drivisar funka, så fick jag växla mellan Ubuntu och W10. Alla Windows maskiner vägra att känna igen luren men Ubuntun öppnade den direkt, så jag kunde ladda in OS, OpenGapps & Su sen strulade TWRP med sin zip koll, så tror det tog 12 tim innan allt funka

Ett tips hittade detta lilla underverk som tog mej igenom installationen, har aldrig stött på så mkt problem tidigare nån gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Det är ju inte säkert att alla tillverkare failar på samma sätt. En del kör säkert Googles kod rakt av och gör bara smärre modifieringar medans vissa lägger ner den kärlek och energi som faktiskt krävs för varje modell för användarna där ute ska kunna använda den i alla tänkbara scenarion.

Ja, och när tillverkaren inte ger den där extra kärleken så får man ju installera en custom rom där de lägger energi på att få sin telefon att fungera som de flesta användare vill att den ska göra. Om du är van att flasha rom's, så varför gör du inte ett försök med några olika för att testa? Du har ju inget att förlora. Är ju bara att återställa om det inte funkar...

Jag har inte ägt en telefon som jag inte flashat custom rom på efter 2 dagar efter nyköp. Jag måste erkänna att det är lite pill och jag börjar tröttna på att pilla. Ligger fortfarande på Nougat med PureNexus på min gamla Nexus 6. Dels för att den funkar så sjukt bra, och dels för att jag inte orkar flasha ny rom.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har haft OnePlus 5T sedan den släpptes. Har egentligen bara varit positiv med mobilen sedan jag köpte den. Jag var/är införstådd med att hårdvaran va inte bäst på marknaden men extremt prisvärd. Jag kräver dock inte bäst mobilkamera och sådana saker. Men här är lite av mina mindre bra erfarenheter av mobilen som jag skulle vilja höra om ni andra också upplever. Skulle vilja höra vad era sämre erfarenheter är av mobilen och då framför allt OnePlus implementation av Android 9 på mobilen, som är per dagens datum, den senaste aktuella mjukvaran.

Här är min lista över saker som jag tycker suger. Jag vet inte om man kan hänga OnePlus för allt eller om det är Google men det spelar egentligen inte så stor roll. Jag bedömer ju min upplevelse här.

1. Strömbesparningen för apparna är på tok för aggressiv.
Alla nedan problem började lite under Android 8 men har blivit värre med Android 9.
- Jag har problem med Hangout, Messenger, Mitt hemlarm (Ajax) i huvudsak. Dessa appar är beroende av att pushnotiserna går fram till användaren inom en någorlunda timely fashion liksom. Stundvis så kan jag tycka att det är konstigt att jag inte fått några mess ifrån polarna och öppnar då Hangouts/Messenger och har då meddelanden som skickats flera timmar tillbaka men som aldrig har resulterat i någon pushnotis. Så fort jag startar berörd app så kommer dock alla pushnotiser på en gång.
- Jag har provat att lägga alla dessa appar i batteriläge "Don't optimize" men ändå så suger de och problemen kvarstår.
- Lite jobbigt att min larmapp för huset blir "dozed" eller vad Google kallar det. Jag vill ju bli omgående notifierad ifall brandlarmet går hemma liksom. Men som det är nu kan man ju inte lita på att notiser faktiskt fungerar.

2. UI har börjat lagga.
- OnePlus har ju varit grymma på leverera en mjuk och fin upplevelse. Men ända sedan Android 9 så laggar de stundvis. Det enda som löser detta är en omstart. Men problemen kommer tillbaka tids nog. Lagget består i av att allt renderar i under 30 fps. Kanske någonstans runt 5-10fps. Rycker fint gör det i alla fall på hemskärmen och när man drar ner drop-down menyn.

3. Pushnotiser - Samma meddelande poppar upp gång på gång tills man klickat på dom.
- Säg att du får ett mess i från en polare. Du vill inte läsa detta just nu så du struntar i att klicka på det. Du kanske redan vet vad det handlar om men här och just nu så har du inte tid. Då börjar systemet att pusha notisen i ditt ansikte väldigt aggressivt. Den kan spamma dom flera gånger efter varandra. Verkligen vrålar efter att man ska klicka på dom. Detta händer för både Hangouts och Messenger, fast kanske mer för Hangouts. Sjukt störigt betende. Detta händer dock inte alltid. Det kan ju vara ett meddelande som är flera timmar gammalt. Jag behöver inte få en ny pushnotis som det är ett nytt meddelande då, bara för jag inte klickat på de ännu!

4. Notifikationsljud går inte stänga av med ringsignal på?
Detta kanske är en skit-bakom-spakarna grej, men jag lyckas inte få _ALLA_ notiser ljudlösa och bara behålla ringsignalen. Jag ogillar verkligen allt pling-plong ljud som dagens mobiler har. Jag vill ha bort allt se-på-mig ljud och bara höra när någon ringer mig. Jag brukar ha mobilen i ljudlöst läge men det är många missade samtal med irriterande uppringare som följd. En variant som funkar så där är att sätta en ljudfil med tomt ljud som standard ton vid meddelanden. Men ska det verkligen inte gå att stänga av detta?
I fall någon undrar, jag kollar min mobil tillräckligt ofta som det är ändå för att inte låta något viktigt mess förbli obesvarat hela dagen.

5. Minneshanteringen är betydligt sämre med android 9
Ända sedan Android 9 så swappar program ur minnet titt som tätt. Det räcker att det går ett par minuter efter man har haft igång något som drar lite mer minne än vanligt tills det har laddat ur minnet. Jag minns så väl när mobilen var ny och körde en äldre version av Android så laddade i princip aldrig några appar ur minnet. Mobilen har ju ändå 8GB Ram typ. Borde ju vara ett icke problem.

För den som undrar om de kör samma version som mig av mjukvaran:
Min version per idag är: Android 9 med Oxygen 9.0.4 samt build A5010_43_190222.

Har ni andra samma problem? Hade varit intressant att höra.

VAR SÅÅÅÅ NÄRA på att ge upp min 3t pga notisproblemen var på riktigt stressande med mobilen för att man kunde aldrig lita på om man fick notiser eller inte. Mjukvaran suger helt enkelt. Men efter ett tag så lärde jag mig att köra custom rom så bytte till pixel experience / linage os funkar lika bra. Efter det är mobilen användbar igen. Men det är sjukt att dom inte fixar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@CartelZ: Finns det någon guide hur man flashar om till Pixel Experience/Linage? Väldigt intresserad av det då mina notiser inte funkar på min 5T heller..

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

OnePlus har oanvändbar programvara just nu enligt mig och dom fixade det inte på över 1år eller mer på 3t så börjar tappa hoppet för OnePlus. När det gäller stock mjukvaran iallafall. Var vara massor skitsnack när alla sa att OnePlus hade den bästa mjukvaran

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@CartelZ: Finns det någon guide hur man flashar om till Pixel Experience/Linage? Väldigt intresserad av det då mina notiser inte funkar på min 5T heller..

Absolut vänta lite vara så ska jag skrapa ihop några länkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@CartelZ: Finns det någon guide hur man flashar om till Pixel Experience/Linage? Väldigt intresserad av det då mina notiser inte funkar på min 5T heller..

https://wiki.lineageos.org/devices/dumpling/install

Så jag länkar lineageos guide för att där finns den "twrp" recoveryn du vill ladda ner så kryptering fungerar och så vidare och då är instruktionerna bra och det är samma instruktioner för alla roms ändå. Men vill bara nämna några saker. Pixel experience kräver bara att du gör adb sideload på zipen till systemet för få alla google appar. Medans lineageos kräver att du gör adb sideload på lineageos zipen och opengapps zipen som du laddar ner från opengapps hemsida. Genom att välja arm64 android 9 och full eller nano. Pixel experience laddar du ner från pixel experience hemsida. Alla dessa programs hemsidor borde vara längst upp på Google. Tips när du installerar ADB på Windows är att lägga in alla filer/ziparna i adb tools mappen. och sedan göra i kommandotolken som du öppnar som admistratör "CD (mapenns filplatts)" och sen funkar adb commandsen. Så behöver du bara ladda ner adb mappen och inte göra något mer. Om du gör via Ubuntu kan du Google "adb install commands Ubuntu" så kan du bara göra några commands för ladda ner adb sen öppna terminalen i den mappen du har alla filer. EDIT: Hoppsan länkade oneplus 3 guiden korrigerade länken! Obs OnePlus 5ts kodnamn är dumpling. Kom också ihåg att göra backup på all din data! Telefonen kommer nollställas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Har också 5T men håller mig från att uppdatera till 9,mest pga ACR. Vill kunna spela in mina samtal. Nu sen man läser om många dom har problem med Android 9 så är jag glad över mitt beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock kan jag fortfarande spela in samtal fast jag kör android 9 men kör custom rom dock. Men ändå utan root och så vidare.

Permalänk

@CartelZ Tackar så mycket! Får se om tid finns till att göra detta under veckan!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av CartelZ:

VAR SÅÅÅÅ NÄRA på att ge upp min 3t pga notisproblemen var på riktigt stressande med mobilen för att man kunde aldrig lita på om man fick notiser eller inte. Mjukvaran suger helt enkelt. Men efter ett tag så lärde jag mig att köra custom rom så bytte till pixel experience / linage os funkar lika bra. Efter det är mobilen användbar igen. Men det är sjukt att dom inte fixar det.

Skickades från m.sweclockers.com

En nyfiken fråga, du som kör Pixel Experience. Funkar Netflix på din mobil? Kan du ens hitta appen och installera den ifrån Google Play? Det är flera som hävdar att Netflix försvinner om man inte kör officiell rom.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

första punkten håller jag med om lite men det kan bero på att jag inte har täckning större delen av dagen när jag jobbar.

känner inte igen nåt av dom andra "felen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

En nyfiken fråga, du som kör Pixel Experience. Funkar Netflix på din mobil? Kan du ens hitta appen och installera den ifrån Google Play? Det är flera som hävdar att Netflix försvinner om man inte kör officiell rom.

Jag har för mig att Netflix inte funkar med en rootad rom (går inte att installera från playbutiken om jag minns rätt). så var det för mig i alla fall. För att komma runt det får man ladda ner och installera Netflixappen manuellt:
https://www.apkmirror.com/?post_type=app_release&searchtype=a...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har för mig att Netflix inte funkar med en rootad rom (går inte att installera från playbutiken om jag minns rätt). så var det för mig i alla fall. För att komma runt det får man ladda ner och installera Netflixappen manuellt:
https://www.apkmirror.com/?post_type=app_release&searchtype=a...

Efter jag skummade igenom tråden drog jag ner härifrån för test funkade bra-

Oneplus 5T med detta: Lineage-16.0, OpenGApps (Nano) och LineageOS SU Addon som root

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Efter jag skummade igenom tråden drog jag ner härifrån för test funkade bra-

Oneplus 5T med detta: Lineage-16.0, OpenGApps (Nano) och LineageOS SU Addon som root

Ja, det är ju samma site. De verkar ha en inkonsekvent utseende på sin site. Förstår inte upplägget.

Apkmirror är i alla fall den enda site jag litar på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable